"Göyçə
həsrətli bayatılar"
Yeni kitab işıq üzü
görüb
Bu
yaxınlarda Maşallah Xudubəylinin "Göyçə həsrətli
bayatılar" kitabı işıq üzü görüb.
Kitabın redaktoru və ön sözün müəllifi
şair-yazıçı, əməkdar jurnalist Eldar
İsmayıl, rəyçi tanınmış
folklorşünas, filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru Elxan Məmmədli, məsləhətçi filologiya
üzrə fəlsəfə doktoru Qalib Sayılovdur.
Kitaba "Müəllifdən" adlı ön sözdə M.Xudubəyli yazır: "Hər qayası bir sənət tarixinin nişanəsi, hər daşı bir igidin sirli səngəri olan ulu Göyçə! Əsrlər boyu başı üstündən əsən tufanlar onu haldan-hala dəyişdi, köksünə bulunmaz dağlar çəkdi. Ancaq öz dərdini bir obanın batinində özü daşıdıqca arxasızlıq duyumları bu mahalın əbədi çəkiləcək qayğısına döndü. Daim el-obanın dərdinə-sərinə şərik olan telli sazın şəlalə telləri də öz "Göyçə gülü"nü, "Yurd yeri"ni, "Sarı tel"ini eləcə dilləndirib elin səsinə qoşdu. Yenə "Göyçə" dedim, əsrlərin uzaq-uzaq guşələrindən qulağıma havaların qırçın axımları gəldi. Xəyallarım o qədər çözələndi ki, az qala özüm də bu sonsuz illərin arasında əriyən bir naxışa döndüm. Yadıma neçə dastan düşdü, neçə şeir düşdü. Qoşmalar düzüm-düzüm olub sıralandı, gəraylılar yalçın qayaların zirvəsindən ayaq tutub güneylərə sarı qatarlaşdılar. Gözlərimdə bir boran əsdi, dəli bir boran. "Daşlı güney" bu boranın zəhmindən qeybə çəkildi. "Sarı qaya" bu vahimənin heybətindən dağların əks-sədasına döndü. Bir günəş istədi, dəli könül, qızmar bir günəş. İlahinin qüdrətindən doğsun bu günəş qəfləti bir hoyur. "Göyçə" dedim, yaddaşım özümə yadlaşan kimi oldu. Namərd gülləsinnən doğma yuvasından didərgin düşən bir xınalı kəklik keçdi xəyalımnan. Ana kəklik qəribsəmiş kimi boynunu çiyninə qoyub göz yaşlarını qanadı altında gizlətdi ki, onu görən olmasın.
Yaman olurmuş
yurd yerinin göynərtisi. Müdrik babalarım, ağbirçək
nənələrim bu
minvalnan şikəstələşər,
bu qaydaynan bayatılaşardı beləcə.
Yaman olurmuş yurd-yuva itkisi. Çox çətin, çox
ağır olurmuş
el-oba ayrılığı.
Yükü çəkilməz,
möhnəti dözülməz,
qayğısı tükənməz...
Sən demə, bütün bunları zəmanə biz
nəsillərə də
qismət edəcəymiş.
Elə etdi də...
Və bu axın arasında
mənə də özünəməxsus pay düşdü.
Bax, bu "pay"ın qabağını qələm-kağızımla
qaytarmaq istərkən
"Göyçəm, həsrətim
mənim" kitabı
dünyaya gəldi.
Fəqət bu da yanar ürəyimin həsrət guşəsinə
bircə damlalıq su çiləyə bildi. Dərdlərimlə
baş-başa qalarkən
mənim də yurd yerimin göyərtisi
beləcə bayatılaşdı
özümnən xəbərsiz
ki, bəlkə bu damcıların sayı bir az çoxala... Ancaq istərdim bir məsələni nəzərə
alasınız, əziz
oxucular. Hər şair övladı şair ola
bilmədiyi kimi, mən də nə şair deyiləm, nə də bayatı ustadı. Sadəcə olaraq sinəmdəki
Göyçə həsrətimin
daşqınlığı məni bayatılaşdırdı.
Bu amili nəzərə
alıb misralarımın
əyər-əysiyini gərək
bağışlayasınız, istəklilər".
Elar İsmayıl "Həsrətli
bayatılar-hikmətli bayatılar"
adı altında yazdığı sözdə
ürək sözlərini
belə bölüşür:
"Görkəmli jurnalist,
tanınmış publisist
Maşallah Xudubəyli
respublikanın ünlü
qələm sahiblərindən
biridir. Mən Maşallah bəyi
Azərbaycan radiosunda işlədiyi dövrlərdən,
hazırladığı dadlı-duzlu
verilişlərdən tanıyırdım.
Onun müxtəlif səpkidə
oçerklər, reportajlar
Maşallah adını
ucalara yüksəltmişdi.
Həmin illərdə
Azərbaycan televiziyasının
verilişləri indiki
Ermənistan adlanan Qərbi Azərbaycanın
ərazisində yayımlanmadığına
rəğmən hər
ev, hər
ailə Azərbaycan radiosunun verilişlərinə
böyük həvəslə
qulaq asırdı. Azərbaycan radiosunun proqramları çox zəngin, bədii xüsusiyyətinə
görə yüksək
keyfiyyətli olurdu.
Milli-mənəvi dəyərlər, dilimizə olan sonsuz qayğı bütün yaradıcı
kollektivin, eləcə
də diktorların mənəvi, milli borcu, məsuliyyəti fonunda üzə çıxırdı. Maşallah Xudubəylinin
efirə çıxardığı
hər hansı bir verilişdən Göyçə ətri,
Göyçə məhəbbəti
gəlirdi. Mən Bakıya
gələndə Maşallah
müəllimlə görüşdüm,
tanış oldum".
E.İsmayıl onun bayatıları
haqında yüksək
fikirdədir: "Maşallah
Xudubəyli təpədən-dırnağa
jurnalistdir. Mən onu şair kimi tanımırdım.
Bayatıları görəndə, oxuyub mənasına, hikmətinə baş vuranda anladım ki, Xudubəyli həm də şair imiş. Atalar deyib "Ustad oğlu şəyird olmaz". Ünlü şair Xəstə
Bayraməlinin oğlu
həm də şair olmaya bilməzdi.
Maşallah müəllim, bu bayatılar haray çəkib, ün salır ki, sən şairsən. Poetik duyğuları olmayan, bu sahədə ara-sıra qələm işlətməyən adam qəfildən bu bayatıları ortaya qoya bilməzdi.
Doğrudur, sənin böyük
Göyçə dərdin,
Göyçə yanğın
var.
Ancaq hər dərdli insan dərdini bayatılarda, ağılarda, qoşma və gəraylılarda meydana gətirə bilməz. Yurd yerinin göynərtisini,
vətən həsrətini
sən yana-yana alovlu bayatı misralarına çevirmisən.
Bu alov sənin
istedadının, qabiliyyətinin,
daha doğrusu, soydan-soyaddan gələn bir nümunəsidir.
Bayatı poetik janrın
ən oynaq, yığcam və hikmətli formasıdır.
Yeddi hecalı, dörd misralı bir bənddə ürək sözünü deməyin
mümkünlüyü heç
də hər söz sahibinə nəsib olan deyil. Ancaq Maşallah Xudubəyli bayatı yaradarkən bu janrın bədii siqlətini saxlamaqla ürək sözünü oxucuya ustalıqla çatdırmağa
nail olub:
Bulanıb gölün, Göyçə,
Yamandı halın, Göyçə.
Sənə gələ bilmirəm,
Tutulub yolun, Göyçə!
Qaralar,
Dağ başını
qar alar.
"Göyçə-Göyçə" deməkdən
Nurlu gözüm
qaralar.
Göyçənin dərdini bundan yaxşı, bundan tutarlı demək mümükündürmü...
Göyçəyə xitabən
şair deyir: gölün bulandığına,
halın pisləşdiyinə,
yolun bağlandığına
görə mən sənə gələ bilmərəm. Daha sonra müəllif
bu həsrətin nəticəsi olaraq Göyçə deməkdən
nurlu gözüm qaralıb deyir.
Bu iki bayatıda
yerləşən fikir
üzərində böyük
bir əsər yaratmaq mümkündür. Adətən bayatılar folklor nümunəsi, ağız
ədəbiyyatı kimi
yaddaşlara köçüb.
Ancaq bütün bayatılar zaman-zaman ayrı-ayrı adamlar, daha doğrusu,
şairlər tərəfindən
deyilmiş, yaxud yazılmış, ağızdan-ağıza
keçərək yayılıb.
Bu gün isə bizə məlum olan həqiqət odur ki, Göyçə
dərdi ilə alışıb yanan, bu sonsuz kədəri,
həsrəti içində
gəzdirən Maşallah
Xudubəyli dövrün,
zamanın gedişatı
ilə əlaqəli olaraq qələm götürüb ürək
sözünü bayatı
şəklində kağıza
köçürüb. Sözün əsil
mənasında istəyinə,
qarşısına qoyduğu
məqsədə müvəffəqiyyətlə
nail olub. Maşallah Xudubəyli
bayatılarında təkcə
Göyçəyə ağı
deməklə kifayətlənmir,
o, həm də yağını, cəllad
düşməni bizə
tanıdır. Erməninin
faşist ruhunu, insanlıqdan kənar xislətini bayatılarından
yetərincə oxucusuna
təqdim etməyi bacarır:
Vəfalı dost, an məni,
Budadı nadan məni.
Erməniyə inandım,
Vurdu arxadan məni.
Yaxud
Əzizim,
köç eylədim,
Zəhmətim heç eylədim.
Müxənnətə inandım,
Özümü puç eylədim.
Bu naqis düşmən
bizi arxadan vurdu. Tarixən belə olub.
İnsafımız-mürvətimizlə pislik edənə
də yaxşılıq
etmişik. Lakin əvəzində
yamanlıq görmüşük.
Bir qarın çörəyə
gəlib həyətimizdə
çəpər çəkən,
divar hörən, yer belləyən erməniyə nə qədər yaxşılıq
etsək də, əlindən tutsaq da, fürsət düşən kimi müxənnət çıxdı,
bizi arxadan vurdu. Düşməni gec də olsa tanıyanlarımızın
təəssüf hissi
ilə dediyi fikri Maşallah müəllim belə təsvir edir.
Oymadı,
Yurdum oyma-oymadı.
Əlim
düşmən gözünü
Vədəsində oymadı.
Bəli, düşməni tanımaq,
onun niyyətlərinə
aldanmamaq, müxənnətin
zalımlığını, rəhmsizliyini bilmək gərəkdir. Aldandıq, gecikdik, dünyanı
öz tərəfinə
çəkib, pişik
aslana meydan oxudu".
Sonda E.İsmayıl bir məqamı vurğulayır:
"Xalqın birliyinə,
gücünə, qüdrətinə
inanan şair ümid işığını
qapatmaq istəmir. O, gələcəyə açıq
gözlə, cəsarətlə
baxır. Tarixən canlı zəfərlərə
imza atmış oğuzların bir gün öz torpaqlarını azad edəcəyinə inanır.
Qürurla düşünür ki, türk oğlu
heç vaxt qisası yağıda, torpağını düşmən
tapdağında qoymayıb.
Bu gün güclü
xristian dövlətlərinin
köməyinə arxalanan
erməni cəlladlarının
vay-şivən günləri
də olacaq. Həmin vaxt "bizi düşmən edənlərin
evi yıxılsın"
deyəcəklər. Saxta bir
təbəssümlə, əyilə-əyilə,
irişə-irişə, yaltaqlana-yaltaqlana
deyəcəklər. O gün gələcək. Bu sözləri "Göyçə həsrətli
bayatılar" kitabının
müəllifi, "bayatı
ustası deyiləm"
deyən Maşallah Xudubəyli deyir. Amma çox ustalıqla, inamla deyir:
Al barı,
Bağça-bağdan al barı.
Özünü şəhid elə,
Torpağını al barı.
Çağırış gözəl çağırışdır. Türk ərənlərinin
bizlərə olan tapşırığı və
tövsiyəsidir. Müdrikliyi,
rəşadəti, cəsarəti
olan xalqın Atillaları, Əmir Teymurları, İldırım
Bəyazitləri, Şah
İsmayılları, Qara
Yusifləri yetişib.
Bu gün damarında ulu oğuz ərənlərinin
qanını daşıyan
igidlər yenə qədim torpaqları basar, keçər...
Basarkeçər,
Yad əldə
Basarkeçər.
Vaxt gələr Göyçəlilər
Düşməni basar, keçər!"
Uğur
Xalq Cəbhəsi.-
2011.- 19 oktyabr.- S.14.