Zəngilanın
işğalından 18 il ötür...
Oktyabrın
29-da əzəli türk yurdu Zəngilanın ermənilər
tərəfindən işğalından 18 il ötür. Əslən
Zəngilandan olan şair-publisist Ayaz İmranoğlunun
doğulub boya-başa çatdığı yurdunda baş verən,
habelə Qarabağ bölgəsində
soydaşlarımıza qarşı törədilən erməni
vəhşilikləri barəsində yazısını oxuculara
təqdim edirik.
...Bir vaxtlar "Böyük Vətən"
adlandırdığımız SSRİ-də hərbi xidmətdə
olan azərbaycanlı övladlarımız erməni vəhşiliyini
demək olar, bütün acılarıyla yaşadılar. Belə ki, 1988-ci ildən başlayaraq
respublikamıza gələn əsgər tabutlarının
sayı onlarca, yüzlərcə oldu. Əsl səbəb hərbçilər
tərəfindən gizli saxlanan belə ölüm hadisələrinə
"suda boğulub", "elektrik vurub", "qəzaya
düşüb" və s. neçə-neçə
aldadıcı xəbərlər olurdu.
Belə hadisələrdən biri haqqında
söhbət açmaq istəyirəm. 1988-ci il iyul
ayının son günlərində Zəngilan rayonunun
Havalı kənd sakini Zalıyev Hüseynin ailəsinə qara
xəbərli teleqram gəldi. Teleqramı göndərən hərbi
hissə komandiri yazırdı ki, oğlunuz Ehtiram Zalıyev
göldə çimərkən boğulub.
Bu teleqramdan təxminən on gün əvvəl
Ehtiram Zalıyev atasına ünvanladığı məktubda
yazırdı: "Hissəmizdə tez-tez ermənilərlə
dava olur. Mənə burada "millətçi" deyirlər.
Leytenant B.Ohenisyan məni hədələyir. O, sizə şikayət
məktubu yazsa, inanmayın".
Oğlunun ölüm xəbərini alan və əvvəlcədən
bu hadisə haqqında məlumatı olan ata SSRİ Müdafiə
nazirinə belə bir məzmunda teleqram göndərdi:
"Oğlum suda boğulmayıb. Onun ölümündə
leytenant B.Ohenisyan günahkardır. Bu haqda oğlumuz bizə məktub
yazıb, xahiş edirəm ki, oğlumun ölümünü
düzgün araşdırıb cinayətkarı məsuliyyətə
cəlb edəsiniz. Mən məhkəmədə iştirak
etməyə hazıram". Qısa bir vaxtda Kiyev hərbi
korpusunun prokurorluğunun cavab məktubu gəldi. Baş verən
ölüm hadisəsi əvvəlki kimi izah olunmurdu.
El-oba yasa batdı. Ehtiram Zalıyevin dəfnində
minlərlə zəngilanlı iştirak etdi. Müəllimləri,
kənd ağsaqqalları, həmyaşıdları dəfndə
çıxış edib onun ağıllı, istiqanlı, vətənpərvər
oğul kimi tanıdıqlarını dedilər. Dəfndə
iştirak edən hərbi hissənin zabit və üç əsgəri
matəmi tez-tələsik başa çatdırmaq istəyirdilər.
Hətta bunun üçün Zəngilan rayon milis şöbəsindən
nümayəndə də
çağırılmışdı.
19 yaşlı Ehtiram Zalıyevin
ölümü bir sirr kimi özü ilə torpağa
tapşırıldı. O, Kiyev hərbi dairəsinin
Slavutiç şəhərində 10 ay xidmət etdi. Mərd
və qorxmaz idi. Əyrini əyri, düzü düz deməyi
xoşlayırdı. Oğlunun dəmir tabutundan öpən
Hüseyn dayıya bu dərd iki dəfə infarkt gətirdi.
Bu illər ərzində "Qarabağ
kartı" yurdumuza çox bəlalar gətirdi. Torpaq uğrunda on minlərlə
vətən oğlu şəhid oldu. Bir milyondan artıq
soydaşımız əbədi torpaqlarından
qaçqın düşdülər. Ehtiram
Zalıyevin də doğma yurdu erməni tapdağında, məzarı
əsir düşən yurdundadır.
Heçə
illər keçəndən sonra Etiram Zalıyevlə hərbi
xidmətdə olan qonşu kəndlisi hadisənin mahiyyətini
açıqladı. Bəli, həqiqətən E.Zalıyev onlarda birlikdə
çimən zaman 3 erməni əsgərinin arasında
batırılıbmış. İki metr dərinliyi,
75 metr eni olan göldə meyit 50 dəqiqə
qalmışdı. Şəhidmi deyək,
erməni vəhşiliyinin qurbanımı deyək?! O
vaxtlar bu vəhşiliyi, qəddarlığı
açıqlamaq olmurdu. Bu gün necə? Həqiqət haqq-sayını almalıdır.
Yüz ildən artıq davam edən erməni vəhşiliyinin
gizli üzünün yeni səhifəsidir bu qəddarlıq.
1988-1990-cı illərdə keçmiş
SSRİ ərazisində hərbi xidmət keçib
tabutları gələn azərbaycanlıların qatillərinin
erməni zabit və əsgərlərinin adı ilə
bağlamağa haqqımız çatır. Məlumatlar toplanıb erməni qəddarlığının
yeni səhifəsi yazılmalı və beynəlxalq təşkilatlara
göndərilməlidir.
Ermənisayaq, insanlığa yad cəzalar
Ermənilər
əllərinə düşmüş bir çox Azərbaycan
Türklərinə duz cəzası verib öldürüblər. Öldürülməmişdən
əvvəl çoxunun gözlərinə duz töküblər.
Bəzilərinin dərisini soyub duz basıblar.
Araz ətrafı rayonlarımızın
Qarabağ müharibəsində əsir düşmüş
bir sakininə yerə səpilmiş duz yalatdırıblar.
Su verməyib duzla daxildən yandırıblar.
Başqa bir əsirin isə qarnına qatı
duzlu su verib öldürmüşdülər.
Azərbaycan
ordusunun əsgəri Elmanı əsirlikdə saxlayan ermənilər
bir gün kef məclisindən sonra dərisini soymuş, sonra onu
duzlu su çəninə atmışdılar. Ağır işgəncədən
yarım saat sonra Elman ölmüşdü.
Quduz
erməni ordusunun əsgərləri ciblərində
böyük mismarlar gəzdirirmişlər. Yüz ildən
artıqdır ki, bu mismarları Azərbaycan oğlunun
başına, dabanına çalırlar. Ermənilər
mismar cəzasından ötən əsrin əvvəllərində
- 1905-07, 1914-1920-ci illərdə geniş istifadə
etmişdilər. Qarabağ cəbhələrindən
tapılan meyidlərin də başlarında, ayaqlarında
çoxlu 150 mm mismarlar olmuşdu.
Cəbhə
bölgələrində döyüşən Azərbaycan əsgərlərinin
verdiyi məlumatlardan, tapılan meyidlərin görkəmindən
aydın olur ki, ermənilər əsir düşmüş
adamların boğaz və qulaqlarına köhnə
akkumulyatorların qurğuşunlarını əridib
tökürlərmiş. Üstlərinə sulfat turşusu
atılmış meyidlər də az
deyildi. Ağaca bağlı tapılmış
bir skeletin tədqiqi zamanı müəyyən olunub ki, təmiz
soyundurulmuş adamın üstünə başından
ayağına kimi bir neçə vedrə akkumullyator
turşusu töküb yandırıblar.
Daşnakların
Azərbaycan əhalisinə divan tutması "əməliyyatlarında"
kəlbətinin adı tez-tez çəkilir. Onlar soydaşlarımızın
dodaqlarını qançır eləyə-eləyə
ağızlarındakı qızıl dişləri
çıxardırmışlar. Bədəni kəlbətinlə
didilib qoparılanlar da az olmayıb. Ermənilər Qarabağ müharibəsində bir
cavan hərbçimizə 150-dən çox maqqaş
vurubmuşlar.
Başqa
bir əsirimizin iki qabırğasına qarmaqlar keçirməklə
asmış və uzun sürən əzablarla
öldürmüşdülər.
Bu cəzalardan
ermənilər ötən əsrin əvvəllərində,
eləcə də repressiyalar dövründə daha çox
istifadə ediblər. Onlar 20-ci əsrdə yüzminlərlə Azərbaycan
vətəndaşını bu cəzalarla öldürüblər.
Erməni nalbəndləri Azərbaycan
oğulları üçün öz dəzgahlarında
çoxlu nal, mıx hazırlamışdılar. Ermənilərin azərbaycanlılara balta ilə
verdiyi cəzalar daha dəhşətli olmuşdu. İnsanların erməni əli ilə odun kimi
doğranılmasına çox rast gəlinmişdi. Onlar bıçağı azərbaycanlıların
bədəninə bura-bura yeridirmişlər.
Ermənilər
ötən əsrin erməni-müsəlman (Azərbaycan
Türkləri-red.) savaşında qarğı cəzası
da verirlərmiş. İçiboş qarğı anus dəliyindən
içəri daxil edilir, sonra qarğının içindən
gəmirici böcəklər, cücü-mücü
adamın bədəninə, daxilinə yeridirilmiş. Böcəklər insanı içindən yeyə-yeyə
öldürərmiş.
Bir qadının başına gələnlər
1993-cü
ilin 27 oktyabrı. Rayonumuzun əhalisi mühasirə təhlükəsindən
qurtulmaq üçün təşviş içərisində
İran sərhəddinə doğru axışır. Ancaq Zəngilan şəhər sakini Məryəm Cəfərova
bu axına qoşulmur, evində qalır. Nəticədə
ermənilərin əlinə keçir. Beş
aylıq acı əsir taleyi yaşayır.
O, niyə
belə etdi? Milliyyətcə tatar olmasına
güvənirdimi? Bu, inanılası deyil.
Elə isə nəyə görə?
Bu hadisədən
illər ötəndən sonra M.Cəfərova ilə
görüşüb söhbət etmək istəyimi
bildirdim. "Ötüb-keçib, yada salmasanız
yaxşıdır"-deyə etiraz etdi. Çətinliklə
də olsa, görüşə razılıq ala bildim. Budur, onunla üz-üzəyik. Rayondakına
nisbətən xeyli zəifləyib, qocalıb. Əvvəlcədən xahiş edir ki, xəstədir,
bərk ağrıyır. Əgər
halı pisləşsə, onu yaxınlıqdakı qohumu evinə
çatdırım.
Sonra
suallarıma cavab verir:
- Kimsəsiz
şəhərdə tənha qalmaq qərarınız o vaxt zəngilanlılarda
hədsiz təəccüb doğururdu. Niyə
camaatla birlikdə rayondan çıxmadınız?
- Mənim
düşmən əlinə keçməkdə olan Zəngilanda
qalmaq istəyim ola bilməzdi. Hələ işğaldan bir neçə həftə
əvvəl yük maşınının kuzovunda Bakıya gəlmək
istəyirdim. Evdən razı olmadılar.
Dedilər, xəstəsən. Rahat maşın düşər, onunla yola
salarıq.
İşğal
günü əhali tələsik şəhərdən
çıxanda həyat yoldaşıma - Alı həkimə
dedim, bir maşın tap gətir, heç olmazsa, ən zəruri
əşyalarımızı götürək. O, "Heç nə lazım deyil,
qalın geyin çıxaq"-desə də israr etdim ki,
çıxıb maşını tapsın. Mən
də yır-yığış edim. 40 ildə min
cür əziyyətlə yığdıqlarımızı
bir gündə itirmək istəmirdim, həm də
görürdüm ev çıxaranlar az
deyil.
Söhbətimiz
əsəbi məcrada keçdi. Yəqin ki, bu səbəbdən
aramızda anlaşılmazlıq oldu:
-
Yaxşı, deyək ki, anlaşılmazlıq olub. Sonra ki, gördünüz şəhər
boşalıb. Onda niyə şəhəri
tərk etmədiniz?
- Həmin
gün axşama qədər bir neçə bağlama qiymətli
saydığım əşya, pal-paltar hazırladım. Düşündüm ki, gecə
qaranlığında sərhəddə gedib çıxa bilmərəm.
Sabah hava işıqlananda gücüm
çatandan götürüb Mincivana tərəf yola
düşərəm. Şəhərdə
işıq yanmadığından hər tərəf zülmət
idi. Lampa işığında özüm
bir toyuq kəsib yolda yemək üçün bişirdim.
Gecə yata bilmədim. Səhərin
açılmasını gözlədim. Tez-tez
saata baxırdım. 7:30 radələrində
gördüm dan yeri ağarır. Fikirləşdim
ki, saat 8-də yola düşüm. 5-6 dəqiqə
sonra çöldə səs eşitdim. Bunun
ardınca qapı döyüldü. Bəs dedim bizimkilər
geri dönüblər. Erməni əsgərləri
idi. Yəqin lampa işığını
görüb gəlmişdilər. Sorğu-sual
apardılar və qəti tapşırdılar ki, evdən
çölə çıxmayım.
- Dediklərinizdən
belə aydın olur ki, ermənilər oktyabrın 28-də səhər
erkən rayon mərkəzinə soxulublar. Ancaq həmyerlilərimizin
bəziləri inandırırlar ki, ermənilər şəhərə
ayın 29-dan tez girməyiblər.
- Kim nə
deyibsə, özü bilər. Mən
gözümlə gördüklərimi danışıram.
- Ermənilər
sizinlə necə rəftar edirdilər?
Mən
özümü rus kimi təqdim etdim. Həm də əlacsız
qalıb özümdən uydurdum ki, ərimin türk
arvadı da var. Onu özü ilə apardı, məni qoyub
getdi. Odur ki, əsgərlər məni
incitmədilər.
- Sizin evə
də toxunmadılar?
- Mən evdə
üç gün qaldım. O biri evləri yığıb
aparır, sonra da od vururdular. İskəndər həkimin, Əli Fərhadovun,
Şüşəbəyim xalanın evlərini, köhnə
xəstəxananı, poliklinikanı, Camal müəllimgilin
yaşadığı ictimai binanı elə ilk gündə
yandırdılar. Demək olar, bütün
şəhər odun, tüstünün içərisində
idi. Sonuncu gün içməli suyum
qurtarmışdı. Vağzalda öz
axarı ilə gələn bulaqdan su gətirməyə
getdim. Qayıdanda gördüm evimi
boşaldıblar. Bu işlə məşğul
olanların əksəriyyəti mülki əhali idi.
- Sizi əvvəlcə
Qafana, oradan Xankəndinə aparıblar. Erməni
torpağında da sizi incitmədilər?
- Döyməsələr
də, tənə, təhqir edirdilər. Mənəvi
əzab verirdilər. Ən çox da "Hiyə
türkə ərə getmisən?" deyib məni cana doydurmuşdular. Axır ki,
fikirləşib bir cavab tapdım. Dedim, niyə minlərlə
gözəl-göyçək qızlarınız erməniyə
yox, türkə ərə gedib? Ondan sonra məndən
əl çəkdilər.
- Əsirlikdə
sizə rəhmi gələn, yaxud xeyirxahlıq edən erməniyə
rast gəldiniz?
- Xankəndində
olarkən ermənilərin komandiri hiss etmişdi ki, əsəblərim
pozulub. Əsgərlərlə bəd
danışıram. O, mənə rusca dedi ki, "Mariya,
əgər burdan sağ-salamat çıxmaq istəyirsənsə,
xahiş edirəm, mülayim davran".
- Orada əsirləri
öz tərəflərinə çəkmək
üçün cəhd edirdilərmi?
- Bir dəfə
bizə dedilər ki, xəbəriniz olsun, ölkəniz sizdən
imtina edib. Ona görə də burada qalası
olacaqsınız. Əlbəttə, biz
deyilənlərə inanmırdıq.
- Bayaq dediniz
ki, 1994-cü ilin çərşənbə və Novruz
bayramlarını əsirlikdə keçirmisiniz. Ancaq sizin haqqınızda olan bir yazıda oxumuşam
ki, fevralın 28-də əsirlikdən azad edilmisiniz.
- Həqiqətən
1994-cü ilin həmin əziz bayramlarını Xankəndində
keçirmişəm. Martın 26-da əsirlikdən
azad olunub Vətənə dönmüşəm.
(Davamı var)
Ayaz İmranoğlu
Xalq Cəbhəsi.-
2011.- 21 oktyabr.- S.14.