Cahangir Cahangirovun
xatirələri
Bəstəkarın
şəxsi arxivindən seçmələr
Bu
günlərdə unudulmaz bəstəkarımız Cahangir
Cahangirova şəxsi arxivindəki sənədləri nəzərdən
keçirirdim. Bir daha əmin oldum: bəstəkar
"Füzuli kantatası"nı neçə uğurla
yaratmışdısa, eyni zamanda tarixi şəxsiyyətlərimiz
haqqında da həvəslə xatirələrini
yazmışdı. Həmin xatirələrdən bir neçəsini
oxuculara çatdırmaq istəyirəm. Bu xatirələr
Cahangir müəllimin öz əlilə yazdığı
avtoqraf yazıları kimi də qiymətlidir.
Arxivimizdəki 51 saylı şəxsi fond Cahangir müəllimindir. İlk dəfə 1966-cı il iyul ayının
9-da sənədlərini indiki
S.Mümtaz adına Azərbaycan Respublikası
Dövlət Ədəbiyyat
və İncəsənət
arxivinə təhvil vermiş və əməkdaşlarımıza xeyir-duasını belə
ifadə etmişdi:
"Mərkəzi Dövlət
Ədəbiyyat və
İncəsənət arxivinə
müəllifdən yadigar".
İkinci dəfə isə
onun çox zəngin şəxsi arxiv sənədləri varisləri tərəfindən
arxivə təqdim edilmişdi. Sənədlər
1993-1996-cı illəri əhatə
edir. Cahangir Cahangirovun yeni qəbul edilmiş sənədləri arasında
oratoriyalar, kantatalar, pyeslər, marşlar, sonatalar, kinomusiqisi və s. diqqəti cəlb edir. "Azad",
"Xanəndənin taleyi",
"Cancur Səməd"
operaları, "Ərəb",
"İran", "Gənclik"
və s. süitalar,
"Təzə gəlin"
üvertürası, "Arazın
o tayında", "Simfonik
mahnı" poemaları
və s. janrlarda yazdığı əsərləri
də maraqlıdır.
Şəxsi fondundakı sənədlərin
bir çox bölmələrində isə
fotoşəkillər, xatirələri
də öz araşdırıcısını gözləyir.
Cahangir Cahangirovun
yazışmaları da
ona aid olan fondun, ümumiyyətlə,
arxivimizin qiymətli nümunələridir. T.Xrennikov,
B.Zeydman, İmran Qasımov, Bülbül, Ş.Axundova, Niyazi, M.Kiladze, S.Rüstəmov, Q.Qarayev və başqalarının məktub
və teleqramları da həm bugünümüz,
həm də gələcək nəsillər
üçün dəyərli
mənbədir. Dövlət
mükafatı laureatı
adını alması
münasibətilə R.Rza,
B.Mansurov, M.Abdullayev, A.Rzayeva, F.Əmirov, A.Eşpay, D.Kobalevski, V.Keldış, A.Paxmutova, F.Quliyev, E.Svetlanov və başqalarının
təbrikləri də
onun əməyinə
dostları, həmkarları
verilmiş yüksək
qiymətdir.
Bəstəkarın şəxsi fondundakı ən maraqlı bölmələrdən biri
də onun tanınmış yaradıcı
sənətkarlarla birlikdə
çəkdiyi fotoşəkillərdir. Həmin
fotoşəkillər arasında
Ü.Hacıbəyli, Q.Qarayev,
S.Rüstəmov, F.Əmirov,
V.Adıgözəlov, S.Ələkbərov,
T.Bakıxanov, Niyazi, T.Quliyev, Ş.Bədəlbəyli,
İ.Rzayev, R.Mirişli,
Ə.Dilbazi, R.Hacıyev,
S.Hacıbəyov və
başqaları diqqəti
cəlb edir. Nəhayət, onun şəxsi
fondundakı sənədlər
arasında müxtəlif
sənətkarlar haqqında
yazdığı xatirələr
oxucuda daha çox kövrək hisslər oyadır. Həmin xətirələrdən ikisini
oxuculara təqdim edirik. Yazıların üslubuna toxunmamış,
olduğu kimi saxlamışıq. Xatirələrin biri aramızdan gənc yaşlarında getmiş, məşhur şairimiz Hüseyn Cavidin oğlu Ərtoğrul haqqındadır.
İkinci xatirəsi isə
şair Zeynal Cabbarzadə haqqındadır.
Hər iki xatirə avtoqraf yazılarıdır.
Üzeyir Hacıbəylinin təşəbbüsü
1939-40-cı illərdə Azərbaycanın dahi bəstəkarı Üzeyir
Hacıbəylinin təşəbbüsü
ilə Azərbaycan Dövlət Konservatoriyasının
nəzdində teoriya və kompozisiya fakültəsinin hazırlıq
kursu təşkil edilmişdi. O vaxtlar mənim bir neçə mahnı və instrumental musiqi əsərlərimi eşidən
Üzeyir Hacıbəyli
həmin hazırılq
kursuna daxil olmağı məsləhət
gördü. Kursun dərsləri başlanan vaxt bir neçə
tələbə yoldaşımla
tanış oldum. Onlardan indi Azərbaycanın məşhur bəstəkarı
Fikrət Əmirov, mərhum Andrey Babayev, eləcə də Azərbaycanın dahi şair və dramaturqu Hüseyn Cavidin oğlu Ərtoğrul Cavid də var
idi.
Ərtoğrul ilk günlərdən hamının
hüsnü-rəğbətini qazanmışdı. O, bir insan kimi çox
mədəni, təvazökar,
bir musiqiçi kimi də talantlı,
ümidverici yoldaşlardan
idi. Gözəl piano çalmaqla hamımızı valeh etmişdi, tənəffüs
vaxtlarında böyük
ehtirasla yazdığı
musiqi parçalarını
ifa edirdi. Ərtoğrulun səhhəti bir
qədər zəif idi. Müəyyən vaxtdan sonra
o, konservatoriyada az-az görünməyə başladı.
Bir azdan sonra onu
ordu sıralarına apardılar. Ərtoğrulla görüşmək mənə
bir daha qismət olmadı.
Cəsarətlə deyə bilərəm
ki, Ərtoğrul Azərbaycanın musiqi sənətinin inkişafı
üçün çox
iş görə, adlı-sanlı musiqi xadimi ola
bilərdi. Əfsuslar
olsun ki, faciəli ailə həyatı, eləcə
də səhhəti onu böyük arzulardan mərhum etdi:
Səməd Vurğunun Zeynala
min manatlıq bəxşişi
Mərhum
dostum Zeynal Cabbarzadə ilə ilk dəfə görüşüm,
tanışlığım 1944-cü il Voroşilov
rayonunun evlər idarəsində oldu. Burada Zeynalın ev məsələsi
həll olunurdu. O, evlər idarəsinin rəisi ilə danışa bilmirdi, öz fikrini kağız üzərində
yazırdı. Mən
ona yaxınlaşdım,
tanış oldum. Mənə aydın oldu
ki, Zeynal yenicə cəbhədən
qayıtmışdı. Kantuziyadan sonra o, nitqini tamam itirmişdi. Hansı bir qüvvə nəticəsində mən
həmin gün Zeynalla dostlaşmağa başladım. Bir gün o, məni İçərişəhərdəki evlərinə dəvət
etdi, anası ilə tanış
oldum. Bu ailədə
mənə elə mehribançılıq göstərdilər
ki, özümü onlarla bir ailə
üzvü kimi sərbəst hiss edirdim.
Bu gün o, öz
şeirlərini mənə
oxudu. Onun şair olmağı
məni çox sevindirdi. Biz bir-birimizlə yazılı
surətdə danışırdıq.
Mən danışırdım, o, isə
fikrini yazılı mənə başa salırdı. Neçə illər belə bir vəziyyətdə onunla görüşürdük.
Bir gün Zeynal yuxundan ayılır və çılğın bir halda anasını başa salır ki, o, yuxuda nə
isə danışırmış. Ana sevincidən nə etdiyini bilmirdi, ancaq Zeynal qəti
bir kəlmə də olsa yenə
də dinmirdi. O,
Yazıçılar İttifaqında
Səməd Vurğunla
görüşür, Səmədi
başa salır ki, o gecə yuxuda kiminləsə isə danışırmış.
Səməd Vurğun
onda Zeynala deyir ki, (yazılı)
əyər bir kəlmə mənim adımı desən, mən min manat çek yazıb sənə baxşiş edərəm: Zeynalın dediyinə görə, özünü bərk sıxışdırdıqdan sonra
"C-ə-m-ə-d!" deyərək canımı qurtardım və min manat çeki alıb sevincək evə gəldim. Elə bu gündən
Zeynal Cabbarzadə danışmağa başladı.
Zeynalın musiqi zövqü olduqca çox həssas idi. O, müəyyən
bir musiqi frazasını eşidən
kimi ona elə kəlmə tapırdı ki, söz ilə musiqi arasında bir vəhdət yaranırdı. Zeynal həssas bir
zövqə malik idi, əsil mahnı yazan şair idi. Çox vaxt mən onun
şeirlərinə, yaxud
o hazır musiqiyə bacarıqla mətn yazardı. Onunla mahnı və
ya böyük formalı - vokal əsərləri yazmaqdan
mən böyük həzz alırdım.
Zeynal ilə mahnıların olduqca çoxdur, onların adlarını çəkməklə qurtarmaz.
Zeynal Cabbarzadə bir şair kimi
çox qüdrətli
insan, dost kimi də əvəz edilməz idi.
Zeynal bir ata kimi də
uşaqları çox
sevirdi. O, neçə illər "Pioner" jurnalının baş redaktoru vəzifəsində
fəaliyyət göstərmişdi.
Mən bəstəkar
yoldaşlarıma Zeynalın
şeirlərini oxuyub
ona mahnı və böyük formallıq vokal əsərləri yazmağı
məsləhət görürəm,
çünki onun şeirlərində musiqi
üçün böyük
imkanlar var. 1961-ci il SSRİ Mədəniyyət
Hazirliyi tərəfindən
Birləşmiş Ərəb
Əmirlikləri bir illiyə bəstəkar kimi göndərildim. Ərəb folklorunu toplayıb onun üzərinə işlədikdən sonra orkestrlər üçün
tərtib etməli idim. Doğrusu, boş günlərim
olduqca çox idi. Məhz buna görə
də sanki hər şey bir qədər darıxdırıcı idi.
Eləcə də Vətən
həsrəti məni
olduqca sarsıdırdı.
Vətən həsrətilə beynimdə bir melodiya həmişə səslənirdi və məni rahat qoymurdu. Bakıya qayıdan kimi
məni dostum Zeynal vağzalda qarşıladı, uzun ayrılıqdan sonra böyük mehribanlıqla
görüşdük. Mən Zeynalı evə dəvət etdim. Həmin melodiyanı Zeynala oxudum. O, tələsik
kağız-qələm götürüb
15 dəqiqədən sonra
"Vətən həsrəti"
şeirini yazdı. Xoşbəxtlikdən hörmətli müğənnimiz
Şövkət xanım
da qapı qonşu idi. Mahnını öyrəndi, bir
neçə gündən
sonra mahnı televiziya-radio ilə səslənməyə başladı.
Maarif Teymur,
Ədəbiyyat və İncəsənət
arxivinin direktoru
Xalq Cəbhəsi.-
2011.- 26 oktyabr.- S.14.