"Müsahibə
vermək məmurun vəzifəsi deyil"
Xalid Ağalıyev: "Ancaq
medianın, vətəndaşların haqqı olan
bütün bilgiləri topluma açıqlamaq onun vəzifəsidir"
"Əgər məmur
açıqlamalı olduğu bütün bilgiləri sayta
qoyursa, yaxud məsul şəxs ardıcıl brifinqlər, konfranslar
keçirirsə, müsahibədən imtina da edə bilər"
Jurnalist olaraq cəmiyyətdə baş verən hadisələri, hüquqları pozulmuş vətəndaşların problemlərini işıqlandırır, medianın öhdəsinə düşən vəzifələri yerinə yetirməyə çalışırıq. Amma media nümayəndəsi olaraq özümüzün də hüquqlarımızın pozulduğu hallarla qarşılaşırıq. Ona görə də media hüququnu bilmək hər bir jurnalist üçün mühüm məsələdir. Məsələylə bağlı suallarımı Media Hüququ İnstitutunun proqram koordinatoru Xalid Ağalıyev cavablandırır.
- Media Hüququ İnstitutu nə vaxt və hansı məqsədlə yaradılıb?
- Media
Hüququ İnstitutu (MHİ) 2002-ci ildə yaradılıb. Məqsədi
Azərbaycanda hüquq sahəsinin inkişafına
yardımçı olmaqdır. Bu məqsədlə də
media quruluşlarına, jurnalistlərə hüquqi yardım
göstəririk. Yazdığı məlumata görə məhkəməyə
verilən jurnalistlərə sonadək dəstək oluruq. Əgər
jurnalistin informasiya sorğusuna cavab verməyiblərsə, biz
yenə də ona hüquqi yardım göstərərək məhkəmə
işini apara bilərik. Əgər qəzetiniz çapa getmək
ərəfəsindədir, ancaq hansısa məqalədə
böhtan, təhqir elementi olduğunu güman edirsinizsə,
bizdən ekspertiza istəyə bilərsiniz. Hüquq ədəbiyyatına
ehtiyacınız olduqda belə MHİ ilə təmas qura bilərsiniz.
Qısacası, jurnalistlər üzləşdikləri
bütün hüquqi dilemmalarda yardımımıza güvənə
bilərlər. Hazırda əlimizdə jurnalistlərin tərəf
olduğu yüzə yaxın məhkəmə işi var.
Jurnalist hüquqlarının pozuntusuyla bağlı 50-yə
yaxın şikayəti Avropa Məhkəməsinə göndərmişik.
- Sizcə,
bugünkü Azərbaycan mediası dördüncü hakimiyyət
rolunu oynaya bilirmi?
- Bundan
öncə üç hakimiyyət qolu var - icra, qanunverici və
məhkəmə hakimiyyəti. Rolların necə yerinə
yetirilməsini müəyyən etmək üçün
qarşılıqlı analiz lazımdır. Media o zaman
dördüncü hakimiyyət qolu olur ki, əvvəlki
üç qol öz rollarını layiqincə oynaya bilsin. Məncə,
heç kim mübahisə etməz ki, reallıqda qanunverici və
məhkəmə hakimiyyəti qolları icra hakimiyyətinin təsiri
altındadır. Belə durumda medianın təzyiqsiz,
basqısız işləməsindən, azad reklam bazarına
malik olmasından, nəhayətdə hakimiyyət qolu funksiyasını
yerinə yetirməsindən danışmağın yeri olmaz.
- Məmurlar
bir çox hallarda müsahibə verməkdən imtina edirlər.
Hüquqla bu məsələ necə tənzimlənir? Məmur
müsahibədən imtina edə bilərmi?
- Məmur
məşğuldursa və ya müsahibə verməyə
vaxta tapmırsa, bütün bunlar normal qəbul
olunmalıdır. Müsahibə vermək məmurun vəzifəsi
deyil, əlbəttə imtina da edə bilər. Ancaq
medianın, vətəndaşların haqqı olan
bütün bilgiləri topluma açıqlamaq məmurun vəzifəsidir.
Əgər məmur bunu edirsə, açıqlamalı
olduğu bütün bilgiləri sayta qoyursa, məsul şəxs
ardıcıl brifinqlər, konfranslar keçirirsə,
müsahibədən imtina da edə bilər. Ancaq bu
addımları atmadan müsahibədən imtina etmək
insanların informasiya əldə etmək hüququna qəsd
etmək deməkdir. Bu, artıq qanun pozuntusudur və jurnalist,
eləcə də hər bir vətəndaş həmin məmuru
məhkəməyə vermək haqqına sahibdir.
-
Hansı məlumatlar açıq informasiya sayılır və
alınması məhdudlaşdırılan informasiyalar
hansılardır?
-
Açıq bilgi sferası o qədər genişdir ki,
onları sadalamağa vaxtımız yetməz. İnsanları
onların sahib olduqları bilgilər idarə edir, bu səbəbdən
də məlumat məkanı açıq olmalıdır.
Açıqlanması qanunla yasaqlanan bilgilər istisna olmaqla
bütün məlumatlar insanlara açıq
tutulmalıdır. Açıqlanmasına icazə verilməyən
bilgilər qanunlarla müəyyən edilir. Dövlət,
peşə, özəl həyat, kommersiya sirləri gizli
tutulmalıdır.
- Bəzən
müsahibədən dövlət sirridir adıyla imtina edirlər.
Jurnalist məlumatın dövlət sirri
olub-olmadığını necə müəyyən edə
bilər?
- Dövlət
sirləri dövlətin təhlükəsizliyi və
davamlılığı baxımından gizli tutulan, səlahiyyətli
dövlət orqanları tərəfindən sirr olaraq qəbul
edilən və qorunan bilgiləri əhatə edir. Elə
bilgilər də var ki, onların müəyyən anadək
açıqlanması dövlətin təhlükəsiz fəaliyyətinə
ciddi zərər vura bilər və belə məlumatlar sirr
olaraq qəbul edilir. Belə bilgilər əsasən hərbi,
iqtisadiyyat, elm və texnika, xarici siyasət, kəşfiyyat, əks-kəşfiyyat
və əməliyyat-axtarış fəaliyyəti sahələrinə
aid olan bilgilərdir. Qanuna görə, dövlət sirrinə
aid olan bilgilərin siyahısı tərtib olunmalıdır və
həmin siyahı hamıya açıq olmalıdır. Media,
eləcə də vətəndaşlar "hansı məlumatları
əldə etmək olmaz?" sualına həmin siyahıdan
cavab tapmalıdırlar. Təəssüf ki, bizdə
hamının əli çatan belə siyahı hələ də
yoxdur. Qanunlar jurnalistlərə dövlət sirri kimi məxfiləşdirilən
bilginin ona verilməsini, yaxud həmin bilginin doğrudan da sirr
olub-olmadığını müəyyənləşdirməyi
tələb etmək hüququ verir. Bu, "Dövlət sirri
haqqında" qanunda təsbit olunub. Jurnalistlərin dövlət
sirriylə işləmək hüququ da var, onlar müraciət
etməklə sirlə işləməyə buraxıla bilərlər.
Ancaq jurnalist həmin bilgiləri yaymamaq öhdəliyi
götürməlidir.
- Şəxsi
həyat mediada işıqlandırıla bilər?
- Şəxsi
həyata aid bilgilər hüquqda üç qrupa
bölünür. Bunlar şəxsin ümumi, özəl və
gizli həyat sahəsinə aid bilgilərdir. Ümumi həyat
sahəsi başqaları tərəfindən bilinməsi,
görülməsi mümkün olan, cəmiyyətə
açıq bilgiləri - məsələn, şəxsin
teatra, idman yarışlarına baxmağa getməsi, gəzintiyə
çıxması, bazara getməsi və s. kimi bilgiləri əhatə
edir. Bu həm də şəxsin xarici həyat sahəsinə
aid bilgilərdir. Belə bilgilər açıqdır,
gizliliyi qanunla qorunmur. Digər qrup bilgilər şəxsin
gizli həyat sahəsinə aid bilgilərdir. Bunlar elə
bilgilərdir ki, şəxs onları başqalarının
bilməsini, öyrənməsini istəməyə bilər.
Bu bilgilər toxunulmazdır, qanunlar həmin bilgilərin
toxunulmazlığını qoruyur. Üçüncü qrup
bilgilərə özəl həyat sahəsinə aid bilgilər
daxildir. Burda bilgilərin açıqlanması şəxsə
görə dəyişir. Əgər şəxs ictimai fiqur
sayılan siyasətçi, məmur, iş adamı və ya
müğənnidirsə onun özəl həyatı insanlara
daha açıq olmalıdır. Mənim kiminləsə
nişanlanmağım barədə bilgini yayan media məhkəmədə
bunu əsaslandırmağa arqument tapa bilməyəcək,
ancaq mən məmuramsa, başqa bir nüfuzlu məmurun
qızı ilə ailə qururamsa, durum fərqli olacaq. Media
özəl bilgi sayılan belə bilgiləri yaya bilər.
-
İnformasiya mənbəyi hansı hallarda açıqlana bilər?
-
Ümumiyyətlə, jurnalist qaynaqları qorunmalıdır,
çünki bu, insanların informasiya almaq
azadlığını təmin edən əsas
hüquqlardandır. Belə bir ifadə var
"qaynağının sayını de, deyim necə jurnalistsən".
Mötəbər qaynaq tanınmayan jurnalisti bir bilginin
hesabına ən nüfuzlu jurnalistə çevirə bilər.
Yaxud əksinə, etibarsız qaynağın bir bilgisi
nüfuzlu bir jurnalisti biabırçı duruma
düşürmək gücündədir. Qaynaq bir jurnalist
üçün şərəf məsələsi
olmalıdır. Qaynağın açıqlanması
jurnalistin etibarının yox olması deməkdir, istər bunu
öz təşəbbüsüylə etsin, istərsə də
məhkəmə qərarıyla. Azərbaycanda qaynaqlar,
onların qorunmasıyla bağlı ciddi problemlər var.
ABŞ-da FTB personalının 80 faizdən çoxu jurnalist
qaynağıdır. Hansısa jurnalistimiz deyə bilərmi
ki, Azərbaycanın eyni profilli qurumunda qaynağım var?
"Kütləvi informasiya vasitələri haqqında"
qanuna görə, jurnalist qanunla müəyyənləşdirilmiş
hallardan başqa informasiya mənbəyini
açıqlamağa məcbur edilə bilməz.
Qaynağı açıqlamaq dedikdə təkcə bilgi verən
şəxsin kimliyinin açıqlanması yox, həm də
həmin şəxsi tanımağa imkan verən bütün
digər bilgilər nəzərdə tutulur. Jurnalist yalnız əsaslandırılmış
məhkəmə qərarıyla öz qaynağını
açıqlamağa məcbur edilə bilər. Bu məcburetməyə
yalnız insan həyatının müdafiəsi, cinayətlərin
qarşısının alınması kimi məqsədlərlə
yol verilə bilər. Jurnalist məhkəmədə belə
qaynağını açıqlamaya bilər, ancaq bu halda onu
ifadə verməkdən imtina etməyə görə məsuliyyətə
cəlb edə bilərlər. Ümumiyyətlə, məhkəmədən
başqa heç kimin, heç bir dövlət qurumunun
jurnalisti öz bilgi qaynağını açıqlamağa məcburetmə
haqqı yoxdur. Ümumilikdə bizim qanunlarımızda da qaynaqların
qorunmasıyla bağlı ciddi çatışmazlıqlar
var. Qaynaqları qoruyan xüsusi qanuna ehtiyac var.
- Gizli
çəkilişə və ya səs yazısına
hüquqla icazə varmı? Gizli çəkiliş və ya səs
yazısı məhkəmədə dəlil ola bilər?
- Qanunlar
özəl həyata dair bilgilər istisna olmaqla gizli formada
bilgi toplamağı qadağan etmir. Həm "İnformasiya əldə
etmək haqqında", həm də "Məlumat
azadlığı haqqında" qanunlarda alınması məhdudlaşdırılan
bilgilər açıq göstərilir. Bu məhdudiyyətlər
eyni zamanda gizli toplanan bilgiləri də ifadə edir. Gizli
toplanan bilgilərin yayılması qaydası da fərqlidir.
Gizli çəkiliş məhsullarından istifadə
qaydaları KİV qanunu ilə ayrıca tənzimlənir.
Qanuna görə, gizli audio və video yazılardan, kino və
foto çəkilişindən istifadə etmək və ya
hazırlanmış məlumat və materialları yaymaq
müəyyən istisnalar xaricində yolverilməz
sayılır. Bu yolla əldə olunmuş lentdə qanunla
yayılması məhdudlaşdırılan bilgilər varsa,
jurnalist həmin məlumatları çıxmaqla qalan
materialı yaya bilər. Qanunla qorunan bilgilər şəxsin razılığı
və məhkəmə qərarıyla nümayiş etdirilə
bilər. Gizli çəkiliş və ya səs yazısı
məhkəmədə dəlil kimi də istifadə edilə
bilər, ancaq qanuna görə, belə çəkiliş və
ya səs yazısı məhkəmə qərarıyla
aparılmalıdır. Ümumiyyətlə, gizli çəkiliş,
səsyazma ilə bağlı müzakirələr
Konstitusiyamıza şəxsin icazəsi olmadan
görüntülənməsiylə bağlı edilən son
dəyişikliklərdən sonra daha sıxlaşıb. Rəsmilər
bu dəyişikliyin ictimai önəm daşıyan bilgiləri
toplayan jurnalistlərə heç bir çətinlik
doğurmayacağını desələr də, təcrübə
əksini göstərir. Artıq bir çox məmurlar, polis əməkdaşları
həmin dəyişikliyi əsas gətirib jurnalistlərə
çəkiliş yasağı qoyurlar, onların peşə
alətlərini əllərində alırlar. Bu durum həmin
dəyişikliyin mətninin qüsurlu olduğunu isbat edir. Həmin
dəyişikliyin mətnində ictimai önəmli olaylar,
ictimai fiqurlar fərqləndirilməli idi. Burda əsas məsələ
ondan ibarətdir ki, əgər bir məmur buna layiq olmayan
yaxın qohumunu dövlət əhəmiyyətli tenderin qalibi
etmək qərarı verirsə və bu onun yataq
otağında belə baş verirsə, jurnalist ordan gizli bilgi
toplaya, çəkə, yaza bilər. Yaxud jurnalistin dövlət
quruluşunu sarsıtmağa yönəlik
çağırış edən siyasi xadimin müraciətini
gizli yazma və yayma haqqı məhdudlaşdırılmamalıdır.
Bu, jurnalistin işidir, ona demək olmaz ki, "büdcəni
talayan məmuru, dövlət quruluşunu hədələyən
siyasətçidən icazə al, sonra çək".
Media, jurnalistlər polis prokuror kimi toplum, cəmiyyət
üçün çalışır. Çəkiliş,
səsyazma, bilgi toplama işində media da onlar kimi
üstünlüklərə sahib olmalıdır.
Real Cəfərli
Xalq cəbhəsi.- 2011.- 16
sentyabr.- S. 11.