"Ey Azərbaycan,
başını qaldır!"
Şeyx Məhəmməd Xiyabani:
"Biz xalqın gözünü açmaq qərarına gəlmişik"
"Bütün dünya
xalqları xilas oldular, ancaq sən hələ də əsirsən"
(Əvvəli
ötən sayımızda)
Tanınmış araşdırmaçı Əli Azərininin bu yazısı Xiyabaninin həyatı və mübarizəsi haqqında ilk ciddi araşdırmadır. Yazı Azərbaycan mətbuatında ilk dəfə "Xalq Cəbhəsi" qəzetində işıq üzü görür. Əsər 1948-ci (h.q. 1327) ildə yazılıb. İlk dəfə 70-ci illərdə Türkiyədə çap olunub. Əsərdə araşdırmaçı onun həyatı və yaradıcılığı haqqında bilgi verir, Xiyabaninin seçilmiş fikirlərini təqdim edir.
Azərbaycan
demokratiyası
Bədniyyətli yabançı və bəzi yerli "özümünkülər" bu müqəddəs torpağın yaralı sinəsinə dar ağacları basdırdılar. Zülm və haqsızlıq aynasının qaranlıq zülməti, bu qanlı torpağın üzərinə düşdü. Milli gənclər, yaşlı qəhrəmanlar bu qırğın və qiyamətin, çaxnaşmanın ortasında başlarını dik tutaraq zülm və haqsızlıq dünyasını ayaqları altına aldılar.
Həyatlarını həqiqət və
hürriyyətə həsr edən qəhrəmanlar
sırasında məsum uşaqlar da var idi. Dar ağacları
onların kiçik, zəif bədənlərinin titrəməsindən
sarsılırdı. İnsanın xəyalına gətirə
bilmədiyi bəlalar Azərbaycanın başına gətirildi...
Ey heysiyyətli Azərbaycan! Ey hürriyyətin cəsur qəhrəmanı!
Ey mədh edilməyə ehtiyacı olmayan Azərbaycan!
Ey Azərbaycan!
Bu tərif dolu cümlələrin hamısını sən şəhidlərinin qanı hesabına özünə yaraşdırdın. Bunların hamısı sənin əbədi ölümsüzlüyə qovuşmuş gənclərin, mərd yaşlıların, məsum uşaqların, ismətli qadın və qızlarının İran üfüqlərindən xoş bir nəğmə kimi qulaqlarımıza gələn səsidir.
Bu onların səsidir! Oyan! Dinlə! Ey Azərbaycan, ey Azərbaycan demokratiyası, başını
qaldır! Bu gün boğazına qədər
fəlakət və səfalət girdabına batmış ola
bilərsən. Sənə
endirilən zərbələr
səbrini tükətmiş
ola bilər.
Pərişan, solğun,
ac və evsiz ola bilərsən.
Çox zavallı və çarəsiz ola bilərsən.
Bir-biri ilə müharibə edən ölkələr belə sənin qədər əziyyət
çəkmədi. Bütün dünya
xalqları xilas oldular, ancaq sən hələ də əsirsən.
Ey Azərbaycan, vücudunun hər yeri yaralar və
qanlar içində ola bilər,
yenə də ruhdan düşmə, uca başını qürurla qaldır. O tərif dolu müqəddəs səsi
eşit. Vətənin içindən, ürəyindən
qalxan o təsəlliverici
səsə qulaq ver.
Bu səsin qəlbində
və ruhunda bir qaranlıq və aydınlıq fırtınası qoparmasına
izin ver. Çünki
sən yorğun və yaralı vücudunu dik tutmaq üçün tərifə və ucalığını nəvazişlə
anladan ürəkverici
sözlərə ehtiyacı
olan bir pəhləvan kimisən.
Sən, Sənə yardım edən ilk varlıqsan, Sən özünü xilas edəcəksən!
Əgər sən həyat cövhərini, sənin xəmirini yoğurub ərsəyə gətirən
o odun soyuduğunu düşünürsənsə, əgər bütün bu problemlərə qarşı zəifləyib
yıxıldığını hiss edirsənsə, yanılırsan. O dəyərli
cövhərin kiçik
bir parçası, damarlarındakı qeyrət
odunun bir qığılcımı belə
sənə ümidverici
bir sabah
yaratmaq üçün
istədiyin gücü
verə bilər. Səndə gördüyüm bu qətiyyət və qeyrət cövhəri gözəl sabahların müjdəsidir. Sən bu
geniş müasirləşmə
meydanında təkbaşına
irəliləyirsən. Əziyyət çəkmişsən, təcrübə qazanmışsan,
imtahandan uğurla keçmişsən. İndi sənin
üçün yeni bir dövrün qapıları sona qədər açılıb.
Sən fədakarlığının
necə gözəl təsir və təəssüratlar yaratdığını
görürsən. Əzildin, qanın
axdı, ancaq sən yenə şərəflə öz
yolunda irəlilədin.
Son hədəfinə çatmağın artıq
an məsələsidir. Zalımların güclü olmalarına
baxmayaraq, sənin qətiyyətin və iradən qarşısında
tab gətirə bilmədilər.
Bu zülm, dərd,
işgəncə zindanları
belə sənin iradəni qıra bilmədi. Sənə hücum edənlərin
hamısı layiq olduqları cavabı aldılar. Təhdidlər, təqiblər, hücumlar,
mühasirələr, kütləvi
qırğınlar səni
parça-parça etdi,
amma səni yox edə bilmədi.
Yıxıldın, dağıldın, ancaq hər dəfə daha güclü şəkildə
ayağa qalxdın.
Cərəyan edən hadisələr
sənin iradə və qətiyyətin qarşısında davam gətirə bilmədi.
Onların ölümündən sonra sən hələ yaşayırsan.
Sən hələ ayaq üstəsən!
Sənin həyatının hər
dövrü səndən
bir əsgər kimi hərəkət etməni istədi, səndən fədakarlıq,
qan istədi. Sən onlardan
da dəyərlisini verdin. Səndən birlik, bərabərlik,
üsyankarlıq, üsyan
və hərb etməni istədi. Sən də dövrün bu tələblərinin hamısına dözə
bildin. Sənə suyu belə
çox gördülər,
çörəksiz və
ərzaqsız qoydular.
Sən bunların hamısının
öhdəsindən gəldin;
zorakılıq düşüncəsini
yox etdin. Bunu etməyə məcburdun.
Bu əski və
çürümüş binanı yıxmağa məcburdun, bunu sona çatdırmaq üçün oda, atəşə, qana, dəmir və polada, maddi və
mənəvi gücə
ehtiyacın vardı; sən lazım olan hər işi
gördün. Bunun əvəzində
mərkəzi mətbuatın
səsini, yəni ölkə ziyalılarının
təqdir dolu səsini eşidirsən.
Bu mənalı görüntü qarşısında
durub düşünməyi
lazımdır.
Sən Azərbaycan
demokratiyasının ruhusan,
çevriliş və
hərblərin maddi və mənəvi gücünü təmin edən varlıqsan. Sən məşrutiyyət
və azadlığın,
damarlarındakı qandan
güc aldığına
inanırsan. Başlanmaqda olan islahat və
yeniləşmə dövründə
ölkən səndən
qətiyyətli və
fəaliyyətli olmağını
istəyir. Yıxmaq asandı.
Bu gün yenidənqurma
dövrü başladı.
Hər şeyi təzədən,
lap əvvəldən yaradacaqsan.
Yabançılara qarşı müqavimət
göstərmək, daxili
düşmənlərə qarşı savaşmaq, cəsarət və qeyrət, çalışma
və qətiyyət istəyir; lazım olan hər şey
sənin övladlarının
ürəyindədir. Bütün arzularını həyata keçirdin, sonunda mütləqiyyət düşüncəsini
təməlindən yıxmağı
bacardın. Bu gün çəkdiyin dərdlərin, zülmlərin
qarşılığında mükafatlanmağın lazımdır.
Bütün bunlar səbir
və qətiyyət tələb edir. Yenidən qurulma, formalaşma üçün uzaqgörən
bir baxış, tədbir, zəka, ahəng, icraat, islahat lazımdır; səbir və qətiyyət tələb
olunur. Prinsiplərə bağlılıq, intizam, təşkilat, ayıq-sayıqlıq, ümid
və fədakarlıq
tələb olunur.
Bəli, fədakarlıq,
sona qədər fədakarlıq! Heç bir zaman yorğunluq
və ümidsizliyə
qapılmamalı! Xüsusilə
bir millətin taleyi bir tükdən
asılı olduğu
dövrlərdə ayıq
olmalıyıq! Ey Azərbaycan!
İran demokratiyası yenilənmə
yolunda, daha bəsit bir ifadə ilə yaşama mübarizəsi və mücadiləsində
səni hər zaman qarşısında görüb. Yol göstərəni və lideri kimi yenə
səni arxasında
hiss etmiş, sənə
arxalanmağa və güvənməyə başlamışdır.
Yəni sən İran üçün bir zireh, bir qalxan,
bir qılınc, bir nizə kimisən.
Sən ey çarəsiz demokratiya, bu günə qədər həmişə təhlükəli
anlarda ön sıradaydın. Bu gün də ən yüksək və uca yerdə
mövqeyini saxlayırsan.
Bu şərəfli və vüqarlı keçmişinə əsaslanaraq
səndən sədaqətli
olmanı və bizə bağlılığını
istəyirik. Keçmişdə vəd etdiklərini yerinə yetirməyini, sözlərinə əməl
etməyini, bizə tanıtdığın xüsusiyyətlərinə
bağlılığını istəyir. Bu müqəddəs borcundan
boyun qaçıra bilməzsən.
Ey sevgili Azərbaycan! Sən İranın Qərbə açılan gözüsən.
Vətəni aydınlıqlara aparan həssas və duyğulu bir qəlb kimisən.
İranı bütün parlaq
keçmişinə bağlı
şəkildə Avropa
sivilizasiyasına doğru
aparan sehrli bir qüvvə kimisən. Bu günə
qədər etdiyin bütün fədakarlıqlar
adına, sənin müqəddəs
torpaqlarına axan bütün qanlar adına, Ey uca Azərbaycan! Bu gözlədiklərimizi yerinə
yetir! Başını
qaldır, sonsuza qədər yaşa!
Rus bolşevikləri Şimali
Azərbaycanda
Rus
bolşevikləri Şimali Azərbaycan Cümhuriyyətini
yıxmaq üçün fəaliyyət göstərdikləri
bir vaxtda, Güney Azərbaycanda Şeyx Məhəmməd
Xiyabani 7 aprel 1920-ci ildə Azadıstan dövlətini elan
etdi. Şeyx Xiyabani Güney Azərbaycanın müstəqillik
qazanması yolunda hərəkatın ən fəal və fədakar
nümayəndəsidir. Səttarxan, Bağırxanın
öndərliyi ilə başlayan Məşrutiyyət Hərəkatında
yaxından iştirak edən Xiyabani səngərlərdə
çarpışaraq mübariz ruhlu bir
döyüşçü kimi püxtələşmişdi.
O, gənc yaşında mübarizə meydanına
atılmış və inqilabi fəaliyyəti ilə əlaqədar
olaraq ölkəsini tərk etməyə məcbur olmuşdu.
Atasının ticarətlə məşğul olduğu
Şimali Qafqazın şirin bəlgəsi olan Şamil qalaya
(Mahaçqala) getdi, orada Mirzə Talib oğlundan dərs
öyrəndi, savadlandı və ziyalı bir şəxsiyyət
kimi yetişdi. Quzey Azərbaycanda başlayan Müsavat hərəkatını
addım-addım izlədi və Güneydə gizli fəaliyyətə
başladı. Səttarxan dövründə qurulan Azərbaycan
Demokrat Partiyasını dirçəltdi. Nəşr etdiyi
"Təcəddüd qəzeti" ilə öz fikirlərini
geniş xalq kütləsinə çatdırmağa və
yaymağa başladı. O, Güneydə paytaxtı Təbriz
olan Azadıstan dövləti ilə, paytaxtı Bakı olan
Quzey Azərbaycan Cümhuriyyəti, Rusiya və İngiltərə
kimi iki imperialist gücün - iki imperialist dövlətin "kürkünə
birə salmışdı". Hələ Quzey Azərbaycan
Cümhuriyyətinin hər şeyə böyük ehtiyacı
olduğu bir dövrdə, öz imkanları xaricində olsa
belə, Anadoluda başlayan İstiqlal savaşına maddi dəstək
yollaması suda boğulana əl uzatmaq kimi mühüm bir
qardaşlıq köməyi idi. Bu vaxt Qərb ilə ruslar
arasında saziş bağlandı, Qərb dövlətləri
Qafqazda baş verən haqsızlıqlara göz yumdular.
Gürcü Stalinlə erməni Şaumyan, içlərindəki
Nəriman Nərimanov kimi etinasızlığı xəyanət
nöqtəsinə çatacaq ölçülərdə
olan zavallıların da yardımı ilə Şimali Azərbaycan
Cümhuriyyətini 27 aprel 1920-ci il tarixində XI Qızıl
Ordunun vasitəsilə işğal etdilər. Şeyx Məhəmməd
Xiyabani bu hadisədən iki gün sonra 29 aprel günü
xalqa belə səslənirdi:
"Biz
cəmiyyətin aşağı pilləsində olan xalqa
öz sosial haqlarını öyrədərək onların
gözünü açmaq qərarına gəlmişik.
Onları maarifləndirərək, hər şeydən elmi məlumat
verərək, onları elmlə silahlandıraraq, öz
azadlıqlarının yolunu göstərəcəyik. Biz
milli ruhlu, milli əqidəli elə bir hökumət qurmaq istəyirik
ki, onu milli hökumət adlandırmaq mümkün ola bilsin.
İstiqlaliyyət və azadlıq təntənəsi tam və
mükəmməl şəkildə zəfər
çalsın. Bu fikir və baxışları geniş xalq
kütləsinə çatdırmaq və yaymaq bir fikir
adamı olan hər ziyalının müqəddəs borcu və
vəzifəsidir. Bu işə təşəbbüs göstərmək
lazımdır. Cəmiyyətin aşağı təbəqəsini,
XX əsrin elmini və informasiyasını yeni
çağın demokratik düşüncəsi ilə
silahlandırmalıyıq".
Xiyabani Azərbaycanın müstəqilliyi uğrunda mübarizədə yalqız qalmışdı. Casuslar Təbrizə axınla gəlir, cahil, avam, savadsız xalqı pulla, vədlərlə satın alır, yeni hökumətə qarşı qaldırırdılar. Belə ki, Şeyx Xiyabaniyə qarşı hər tərəfi üsyan dalğaları bürüdü. 12 min nəfərlik milli ordu üsyanları yatırmaq üçün göndərildi. Təbrizdə sadəcə jandarma birliyi qaldı. Jandarma komandanı Hüseyn Major müxtəlif vədlərlə satın alındı. 1920-ci ilin 12 sentyabr tarixində Güney Azərbaycanlı bir ovuc cahillər güruhu Təbrizin Alaqapı səmtindəki dövlət mərkəzlərinə hücum etdilər. Dövlət başçısı Şeyx Məhəmməd Xiyabani sığınmağa pənah gətirdiyi yoldaşı Əli Badamçının evində son damla qanına qədər, yalnız türkə yaraşan bir şəkildə çarpışaraq Allahın rəhmətinə qovuşdu. Quzey Azərbaycanın işğalından altı ay sonra Güneydəki Azadıstan dövləti "susduruldu". Quzeydə 27 aprel 1920-ci il işğalından 1924-cü ilə qədər 54 üsyan oldu və hamısı da qan tökülməklə yatırıldı.
Uğur
Xalq cəbhəsi.- 2011.- 17
sentyabr.- S. 14.