«Yaxşı iş görən insanları uca
tutmalı…»
Üzeyir Hacıbəyli Hüseyn
Cavidin oğluna kömək edib
Azərbaycan
musiqisi tarixində özünəməxsus, bənzərsiz
yol yaradan Üzeyir Hacıbəyli həm də çoxsahəli
yaradıcılığa malikdir. Ancaq bu gün həm də
onun çağındakı insanlara olan səmimi, fədakar
münasibəti yaradıcılığı səviyyəsində
söhbət mövzusudur. Əslində bu cür
yaddaşlarda yaşamaq sənətkarın sənəti ilə
yanaşı şəxsiyyətinin insaniliyə köklənməsi
deməkdir. Yazıçı-publisist Esmira Fuadın Üzeyir
bəylə bağlı qənaətlərində bu kimi məsələlərə
toxunulur: «1942-ci ilin 28 fevralı… Böyük Hüseyn Cavidin
«Xalq düşməni» damğası vurulmuş, ancaq
xalqın elə ən çox sevib dəyər verdiyi əbədiyyət
şairinin yeganə oğlu Ərtoğrul əsgəri xidmətə
gedirdi. Yeganə nigarançılığı başsız
qalmış ailənin maddi durumu,
dolanışığının necə olacağından
idi. Bu yolda gümanı gəldiyi bircə insana fevralın
27-də məktub yazdı: «Sizi görə bilmədim,
xahiş edirəm ki, bacımın işə girməsinə
kömək edəsiniz – Ərtoğrul…»
Üzeyir
bəy məktubu oxuyan kimi Hüseyn Şərifova zəng
vurur. Bircə kəlmə ilə Turan Cavid Radio Komitəsinin
fonoteka şöbəsinin arxivinə işə
götürülür. Çox sevdiyi Cavidin qızını
növbəti sınmaqdan, ailəsini aclıqdan ölməkdən
qorudu, zəmanəsinin ziyalısı, milli məfkurəmizin
böyük təəssübkeşi Üzeyirbəy Hacıbəyli!..
O, milli təəssübkeşliyin ən parlaq təzahürü
idi, yaşadığı dövrdə də, bu gün də…
Ölümündən illər, qərinələr keçsə
də, məhz böyük millətçi, qoca türk kimi
xatırlanıb Üzeyir Hacıbəyli: istər
musiqişünas, istər bəstəkar, istər
yazıçı, istər publisist, istərsə də tənqidçi
kimi hansı sahəyə müraciət edibsə, o üslubda
yaratdığı əsərlər insan ruhunun, insan
psixologiyasının ən dərin qatlarına nüfuz edib,
günün ən vacib ictimai-siyasi tələblərinə
cavab verib. İnsanın ruhunu qanadlandırıb, onu
düşünməyə vadar edib… Üzeyir bəy sənəti
Azərbaycan mədəniyyətində bir hadisədir,
möcüzədir. Üzeyir Hacıbəyli möcüzəsi
Şərqdə ilk milli operanın – «Leyli və Məcnun»un
tamaşaya qoyulduğu gündən bütün dünyada dinləyicilərini
və tamaşaçılarını öz sehrli, əfsunlu
qanadlarına almaqda, ruhunu oxşamaqdadır. «Leyli və Məcnun»
operasından sonra qazandığı ilk uğur Azərbaycan
musiqi sənətini, mədəniyyətini sonsuz bir sevgi ilə
sevən və onun milləti, xalqı üçün
böyük əhəmiyyətini, gərəkliyini dərk edən
qeyri-adi istedad sahibini yeni-yeni orijinal əsərlər
yazmağa ruhlandırır. 1915-ci ilədək bir-birinin
ardınca klassik Azərbaycan, qədim Şərq ədəbiyyatı,
şifahi xalq ədəbiyyatının motivləri əsasında
«Şeyx Sənan», «Rüstəm və Söhrab», «Şah Abbas
və Xurşudbanu», «Əsli və Kərəm», «Harun və
Leyla» operalarını, «Ər və arvad», «O olmasın, bu
olsun» və «Arşın mal alan» kimi operettalarını –
komediyalarını yaradıb, duyğu və düşüncələrini
qəhrəmanlarının ictimai, fəlsəfi-əxlaqi, həyati
görüşləri zəminində son dərəcə
orijinallıqla, məharətlə ifadə etməyi
bacarıb».
E.Fuad
belə bir məqama diqqəti çəkir ki, bu əsərləri
seyr edən tamaşaçı istər-istəməz
düşünməli olur: böyük bəstəkar
lirik-romantik səpkili operalar yaratdığı halda nə
üçün həmin illərdə komik, satirik ruhlu
komediyalarını da yazmaq qərarına gəlmişdi? «Əlbəttə,
dövrü, zamanı nəzərə alan, 23-24
yaşlarında müəyyən həyat təcrübəsi
qazanmış gənc qələm sahibi xalqının gələcəyi,
milli azadlığı uğrunda dövrün
ziyalılarının apardığı istiqlal mücadiləsində
yumorun, satiranın, kəskin gülüşün lirik-romantik
süjetlərdən az əhəmiyyət
daşımadığını hiss edərək lirikanı
gülüşlə əvəz etməyə ehtiyac
duymuşdu. Üzeyir bəy həm lirik əsərlərində,
həm də komik operettalarında poetik qayəsinə, məqsədinə
nail ola bilmişdi. Bu əsərlər Üzeyirbəy sənətinin
tələblərinə cavab verməklə yanaşı həm
də onun zövqünə uyğun qələmə
alınmış, dövrünün mənəvi
ehtiyaclarına, xalq ruhuna, milli koloritə əsaslanmışdı».
Araşdırmaçı
ayrıca olaraq vurğulayır ki, Üzeyir bəyin həm də
iti təxəyyülə, sərbəst məntiqə malik
qüdrətli publisist kimi məhsuldar fəaliyyəti də
xalqına, millətinə, Vətəninə ləyaqətlə
ziyalı xidmətinin ən bariz nümunəsidir: «Onun qələmə
aldığı bütün publisistik əsərlərində
hansı ideologiyanın daşıyıcısı, hansı
ictimai meylin nümayəndəsi olduğu aydın
görünür, hiss edilir. Üzeyirbəy adını Azərbaycan
adlı böyük bir ölkənin, bir millətin «Azərbaycan»
qəzetinə qardaşı Ceyhun bəy Hacıbəylidən
sonra rəhbərlik etdiyi 1919-20-ci illərdə, eləcə
də Birinci Dünya müharibəsi illərindən 1919-20-ci
illərədək yazdığı dərin, təmkinli mühakimə,
güclü məntiq, inandırıcılıq və səmimilik
kimi xüsusiyyətlərə xas olan məqalələrində
mütərəqqi fikirlərini, xalqına arzularını
ifadə edirdi. Eyni zamanda bu yazılarda cəhalətin,
nadanlığın, geriliyin, milli zülmün kəskin tənqidi
də öz ifadəsini tapırdı. Onu publisistik əsərlər
yazmağa məhz fikirlərini oxuculara, xalqına daha tez
çatdıra bilmək istəyi sövq edirdi və bu yolla
sanki cəmiyyətlə, soydaşları ilə qısa vaxt ərzində
dialoqa girə bilir, üz-üzə, göz-gözə
danışmaq arzusunu gerçəkləşdirirdi. Üzeyir
bəy bütün varlığı ilə xalqına, onun həyatına
bağlı idi. Azərbaycan xalqının həyatını,
ruhunu, mənəvi dünyasını, tarixini və mədəniyyətini
dərindən bilirdi. Xalqın dərdlərini, problemlərini,
ağrı-acılarını, ağır güzəranını
bir ziyalı kimi içdən yaşayır və bu problem məsələlərə
açıq-aşkar münasibətini bildirirdi. Ədibin
«Dövlət Dumasının açılması», «Dövlət
Duması və ministrlər», «Dövlət Duması
haqqında», «Dövlət Şurası», «Vəkillərimiz nə
tövr olmalıdır?», «Dövlət Dumasının
buraxılmasına dair» və s. yazılarında müxtəlif
prizmalardan yanaşaraq bürokratik, istismarçı
quruluşun çatışmazlıqlarını şərh
edir, millətin gözünü açmağa,
hüquqlarını anlatmağa çalışırdı.
Seçib-seçilmək hüququ olan soydaşlarından
xahiş edirdi ki, Dövlət Dumasına vəkil seçiləcək
nümayəndələr gərək bu səlahiyyətə,
etimada layiq olsunlar və öhdələrinə götürəcəkləri
vəzifənin məsuliyyətini anlasınlar». İti, sərrast
düşüncəli publisist erməni-müsəlman məsələsini,
Qarabağ problemini, əbədi qonşularımız olan
İran, Rusiya, Gürcüstan, Ermənistanla Azərbaycanın
münasibətlərini də gündəmdə saxlayır,
«Qarabağ haqqında», «Dağıstan və biz», «Dərbənd
əhvalatı», «Şimalımızın halı»,
«Naxçıvan və Qarabağ», «Ermənistan və Azərbaycan
münasibəti», «Gürcüstandakı həvadis»,
«Qonşuluq», «Bağlanır», «Rus inqilabi-kəbiri» və s. məqalələrində
bu məsələlərlə bağlı obyektiv vətəndaş-ziyalı
mövqeyindən çıxış edirdi.
Gürcüstandan Axıska türklərinin
çıxarılmasını, erməni generalı, quldur
Andranikin Azərbaycan torpaqlarında törətdiyi
iğtişaşlara, qətl-qarətlərə, Ermənistan
hökumətinin müstəqil dövlətimizin bu
düşmənçiliyə son qoyması üçün
göndərdiyi notalara «Andranikin erməni hökumətinə
dəxli yoxdur, o bizdən küsübdür» – deyə bəhanələrlə
məhəl qoymamasını, bu vəhşiliklərin
arxasında kimlərin, hansı dövlətlərin
çirkin məqsədlərinin durmasını bütün
detalları ilə təhlil edir. O, xalqın cəhalətdən,
nadanlıqdan xilas olması, hürriyyətinə
qovuşması üçün qələmi ilə fəal
mübarizə aparır, bu istiqamətdə hər kəsin,
xüsusən də müəllimlərin üzərinə
düşən vəzifələrdən yorulub-usanmadan
yazır, «Müəllimlərimizin doğrudan-doğruya olan vəzifələri
camaatımızı girdabi-cəhalətdən qurtarıb,
rahi-nicati-mədəniyyət və mərifətə tuş
eləməkdir» – deyirdi».
Üzeyir
bəy dönə-dönə qeyd edirdi ki, müəllimlər
cəhaləti dəf etmək üçün əvvəlcə
onu törədən səbəbləri müəyyənləşdirməlidirlər:
«Bu bəlanın ən böyük səbəbi elmsizlik,
savadsızlıqdır, savadsızlığın ləğvi
isə təkcə uşaqların deyil, onların valideynlərinin
də təlim olunması ilə mümkünləşə
bilər. Ürəkağrısı ilə göstərirdi
ki, əsrimiz tərəqqi, inkişaf əsridir, lakin biz ən
böyük mərəzlərimizdən olan cürətsizlik
və acizliyimiz üzündən geri qalmışıq.
İnsan fələyin, taleyin önünə
yumalatdığı çətinliklərlə mübarizə
aparmaq üçün yaranıb. Acizlik, cürətsizlik bizləri
mədəniyyətdən, tərəqqidən
uzaqlaşdırır».
Araşdırmaçı
sonda bildirir ki, Üzeyir bəy ölkəsinin həyatında
baş verən yenilikləri, xalqının yüksək mənəvi
dəyərlərə malik olduğunu fərəh hissilə,
sevinclə yazıya köçürür, naqislik və
çatışmazlıqları isə tənqid hədəfinə
çevirirdi. «Hər işi öz əhlinə
tapşırmalı, hər hansı işi boynuna götürən
adam da altına girdiyi işin məsuliyyətini anlamalı,
bacardığı işdən yapışmalı,
yaxşı iş görən insanların qədrini bilməli,
uca tutmalı» – deyirdi vətəndaş yazıçı…»
Uğur
Xalq Cəbhəsi.- 2012.- 11 aprel.-
S.14.