Əli Tudənin Bütöv
Azərbaycan həsrəti
O, güney həsrətilə
yaşayıb-yaratmış söz sənətkarlarımızdandır
Azərbaycanın mühacir ədəbiyyatının
görkəmli nümayəndələrindən biri olan Əli
Tudənin (1924-1996) şeirləri həmişə ikiyə
bölünmüş Azərbaycanın həsrətini car çəkib.
Araşdırmaçı Ağahüseyn Şükürov
bildirir ki, o, quzeyli-güneyli Azərbaycanımızın sevilən
şairlərindən biri olub, ömrü boyu azadlıq
duyğuları, güney həsrətilə
yaşayıb-yaratmış söz sənətkarlarımızdandır:
«Əli Tudənin şeirlərinin, poemalarının, povest və
hekayələrinin qəhrəmanlarının əksəriyyəti
sadə azərbaycanlılardır. Canlı həyat, sadə
danışıq tərzi, təmiz dil və
anlaşıqlı üslub, hamının dərk edə biləcəyi
fikir və ifadə, nəhayət, səmimiyyət Əli Tudə
əsərlərinin «qanını», «canını» təşkil
edir. Bu əsərlər şifahi xalq ədəbiyyatından,
qədim adət və ənənələrimizdən bəhrələnib,
milli özünüdərk təfəkkürünə
söykənən bir xətdən keçib. Onun hekayələrinin
süjeti, yəqin ki, elə öz həyatından
götürülüb: nəsr əsərlərinin əksəriyyətini
ömrü mübarizələrdə keçmiş bir Azərbaycan
türkünün həyat tarixçəsi adlandırmaq isə
daha düzgün olardı.
Əslən Güney Azərbaycandan olan Əli
Tudənin çoxşaxəli
yaradıcılığından Güney mövzusu
qırmızı xətlə keçir. «Arazın o
tayında», «Yaralanmış nəğmələr»,
«Mehabadlı tələbə», «Hicran yolu», «Çanaxbulaq
dastanı», «Əbədi nisgil», «Gecikmiş vüsal»,
«Ayrılmış sahillər» və başqa poemaları məhz
bu səpkidədir. Ayrılıq, həsrət, hicran dolu həyat
motivləri ilə yanaşı, şairin azadlıq
arzuları da həmin əsərlərin əsas qayəsini təşkil
edir. Ötən yüzilin 50-ci illərindən başlayaraq qələmə
alınmış bu poemalar bugünümüzdə də əhəmiyyətini
qoruyub saxlayır. Dünya xalqlarının milli azadlıq hərəkatının
geniş vüsət aldığı günümüzdə
cənublu soydaşlarımız da müxtəlif çətinliklərə,
qadağa və məhrumiyyətlərə baxmayaraq, küçə
və meydanlara axışır, arzu və istəklərini, tələblərini
bildirməyə çalışırlar. Onlar bu gün bizə
çox adi görünən ən xırda azadlıqlardan belə
məhrumdurlar. Azərbaycandilli məktəblərin
olmaması, anadilli mətbuatın həddindən artıq məhdudluğu,
söz azadlığı və s. bu kimi insan haqlarına malik
olmayan güneyli soydaşlarımız vaxtaşırı
olaraq öz sözlərini hökumətə çatdıra
bilmirlər.
Artıq 20 ildir ki, özünün
dövlət müstəqilliyini, milli istiqlaliyyətini bərpa
etmiş Azərbaycan Respublikasının əhəmiyyətli
dərəcədə yüksəlişi 50 milyonluq dünya
azərbaycanlılarını, o cümlədən 30 milyonluq
güneyli soydaşlarımızı da ruhlandırır».
Araşdırmaçı Əli Tudənin
«Türklər» poemasına diqqəti çəkir: «Əsərdə
bəzi üzdəniraq tarixçilərə — «Mən
türklərin içində
Azərbaycan türküyəm» — deyə
tutarlı cavab verilərək azərbaycanlılara aid edilən
«mən kiməm» sualı poetik dillə yerli-yataqlı
cavablandırılıb və türklərin mənəvi
birliyi tərənnüm edilib:
Möhtəşəm Türk
dünyası
Fəxrimdir, qürurumdur.
Uğuru uğurumsa,
Qüsuru qüsurumdur…
Sevinci sevincimdir,
Kədəri kədərimdir.
Şair burada zaman-zaman düşmən
fitvası ilə bir-birinə qənim kəsilmiş türk sərkərdələrindən
söz açaraq İldırım Bəyazidlə Teymurləngin
döyüşünü xatırladır və düşmənləri
lərzəyə gətirmiş iki türkün bir-birinin
üzərinə yürüşünü «tarixdə bir dəhşət»
kimi qiymətləndirir. Əli Tudə yüzillərlə
param-parça edilən, pərakəndə vəziyyətdə
olan Azərbaycan torpaqlarını birləşdirməyə
can atmış, bu ali məqsədinə çatmaq
üçün ilahi eşqlə məşəqqətli
yürüşlərə çıxmış Şah
İsmayıl Xətai haqqında ayrıca bəhs edir. Xətai
«bu başdan o başadək» parçalanmış Vətəni
birliyə səsləyir. «Dövlətin əzəməti»,
«dar gündə elin elə sədaqəti», «çayların,
kəhrizlərin, göllərin, dənizlərin qüdsiyyəti»,
«sevilənlə sevənin məhəbbəti» məhz elə
bir olmaqda deyilmi?
Onu
… öz millətinə
Xidmətidir yaşadan.
Vətəni birləşdirmək
Niyyətidir yaşadan.
Bəs Vətənin sərhədləri
haradan başlanır? Əli Tudə coğrafi koordinatları
şeirə gətirərək sanki Azərbaycanın xəritəsini
çəkir:
Bir ucu
Dərbənddədir,
Bir ucu Həmədanda.
Bir ucu
Kərkükdədir,
Bir ucu İrəvanda.
Bir ucu
Göyçədədir,
Bir ucu Borçalıda.
Bir ucu
Mehridədir,
Bir ucu Xocalıda.
Bir ucu
Dilcandadır,
Bir ucu Zəngəzurda.
Bir ucu
Makudadır,
Bir ucu Dəstəfurda.
Dünya görmüş şahhlarla
döyüşən gənc
Şah İsmayılın
saysız-hesabsız qələbələri
ilahinin sirridir».
Araşdırmaçı bu yerdə Çaldıran
savaşına diqqət
çəkir: «Canı,
qanı, torpağı,
suyu və havası bir olan insanların — sünni və şiə məzhəbli türk qardaşların arasına nifaq salınır. Gücləndikləri əyyamda ümumi
düşmənlərimiz sünni-şiə
məsələsini ortaya
atıb, zaman-zaman qardaşlar bir-birilə vuruşdurublar. Dava tükənir,
yadlar isə onu yenidən başlayırlar. Şair
bu məqamı dəyərincə anlada bilir və:
… türkün
türklə
Döyüşü fəlakətdir.
Türk türklə
çarpışanda
Kim gələcək
haraya?
- deyərək
yadların ancaq tamaşaya duracaqlarını
bildirir. Aranı qızışdıranlar elə onlar deyilmi? Yadlar hər iki türkdən doyunca qisas alır. Bu, bütün yer
üzünə səpələnmiş
türklərə tarixin
bir ibrət dərsidir. Tarixin yaddaşında möhtəşəm
iz qoymuş iki nəhəng imperiyanı məhz beləcə susdurmağa müvəffəq oldular.
Qeyd etmək yerinə
düşür ki, Azərbaycan məhz Şah İsmayıl Xətayinin dövründə
qüdrətli bir dövlət kimi təşəkkül taparaq
tarixin səhnəsinə
çıxıb. Əhali doğma dildə yazıb-oxuyur, bu dildə verilən məşhur şah fərmanları milləti
sevindirir. Bütün varlığı
ilə şair təbiətli olan şah sözü, silahı ilə döyüşə yollananda
ölüm təhlükəsinə
görə özüylə
heç zaman heç bir sənətkar aparmayaraq onların məhv edilməsinə qıymır.
Əksinə, o, ustadları
təbliğ etməyi
də yaddan çıxarmır:
Şah İsmayıl
Qərbdə də
Tanıdır hər ustadı.
Gözü üstdə
saxlayır
Qurbanini, Behzadı.
Şair əsərin sonunda
riyakar ermənilərin
«Böyük Ermənistan»
xülyasından danışır. Onu diqqətə çatdırır
ki, fitvalar bu gün də
davam edir. Ermənilər Azərbaycanın
torpaqlarını işğal
altında saxlayır,
lakin dünya türkləri hələ
də susur:
Nə bir
yerə yığılır,
Nə də
dünyaya deyir:
Azərbaycan dağılır!
Şair dünya türklərini
əzəli və əbədi birliyə səsləyərək düşmən
fitvasına uymamağa
çağırır. Əsər boyu oxucunu ibrətamiz
fikirlər müşayiət
edir ki, bu da oxucunu
addımbaşı düşünməyə
vadar edir».
Araşdırmaçı sonda bildirir ki, 1993-cü ildə qələmə alınmış,
ideya məzmunu ilə diqqət çəkən «Türklər»
poeması proloqdan, «Mən kiməm», «Tarix danışır», «Musiqi məclisində», «Təzadlı döyüş»,
«Sevgi duyğuları»,
«Son məktub», «Əzəmətli
dəfn», «Zamanın tövsiyəsi» bəlmələrindən
və epiloqdan ibarətdir. Əsər maraqlı süjet xətti üzərində
qurulub: «İdeya-bədii
xüsusiyyətləri, eləcə
də texnikası ilə seçilən «Türklər» poeması Əli Tudənin poetik yaradıcılığında
əksər əsərlərindən
fərqli olaraq başdan-başa 7-lik heca üzərində qələmə
alınıb. Poemada önə
çəkilən məsələlər
qarşıya qoyulan məqsədə müvafiq
olaraq öz ideya-bədii həllini tapıb».
Vaxtilə «Azərbaycan» («İnqilab
və mədəniyyət»)
jurnalının səhifələrində
tez-tez çıxış
edən Əli Tudənin «Cənub nəğmələri» adlanan
ilk kitabı 1950-ci ildə
Bakıda çapdan çıxıb. Şairin
indiyədək 40-a yaxın
kitabı işıq üzü görüb: «Vaxtilə Hüseyn Abbaszadə, Bəxtiyar Vahabzadə, İlyas Əfəndiyev, Balaş Azəroğlu, Xəlil Rza Ulutürk, Söhrab Tahir, Nəriman Həsənzadə,
Hökumə Billuri, Cabir Novruz, Mirvarid
Dilbazi, Qılman İlkin, Teymur Əhmədov, Şamil Salmanov, Sabir Əmirov, Nazim Rizvan, Mahmizər Mehdibəyova və başqaları Ə.Tudə
şəxsiyyəti və
onun yaradıcılığı
haqqında elmi və elmi-publisistik məqalələrlə çıxış
ediblər. Fikrimizcə, Tudənin həyat
yolu, yaradıcılığı
müxtəlif istiqamətli,
daha əhatəli tədqiqat əsərlərində
əksini tapmalıdır.
Onun ədəbi əsərlərindən, həyat
və yaradıcılığından
oxuyub-öyrənməli hələ
çox şey var. Azərbaycan oğulları
Vətənin məğrur
şairinin — öz məsləkindən əl
çəkməyən Əli
Tudənin indi az qala hər birisi şüara çevriləcək
qədər mənası
olan şeirlərindəki
vəsiyyətlərini öz
həyat amalına çevirməlidirlər».
Xalq Cəbhəsi.- 2012.- 4 avqust.- S.14.