Vətəndaş
şair
Olmayandan Vətən
daşı
Olmaz
ölkə vətəndaşı.
M.Araz
Bəxtiyar Vahabzadə kimi müdrik şəxsiyyət və böyük şairin başdan-ayağa qədər ecazkar
poeziya mayası ilə yoğrulmuş
geniş əhatəli
yaradıcılığında əks olunmuş
vətəndaş mövqeli ictimai-siyasi, sosial-iqtisadi,
mənəvi-əxlaqi məsələləri onun
dünyagörüşünü şərtləndirən
amillər müstəvisində araşdırıb təhlil
etmək həm asan, həm də çətindir.
Asandır ona görə ki, şair
yaşadığı mürəkkəb və ziddiyyətli dövrün ən həssas, rəsmi qadağan xarakterli Vahid Azərbaycanın zorakılıqla
parçalanması, ana dilimizin
vəziyyəti, insan
hüquqlarının pozulması, haqq-ədalət,
azadlıq, istiqlal, müstəqillik, milli irsimiz, tarixi mənşəyimiz, əhalinin
yaşayış səviyyəsi, gələcək inkişaf yollarımız mövzularında qələmə
aldıqlarında o qədər aydın,
xalqının arzu-istəklərinə cavab
verən mövqedən yazıb-yaradıb ki,
onun hər misrasında, sətrində vətəndaş
məsuliyyətli milli qeyrət sahibi qəlbinin bəzən incik,
bəzən həyəcanlı, ancaq həmişə
səmimiyyətlə dolu titrək
döyüntüləri eşidilməkdədir. Onun milli və bəşəri
vətəndaş mövqeyi sərt və
qətidir:
Tanınmaq istərəm mən öz
səsimlə,
Bəsdir yaşadığım bir məhkum kimi.
Dünyanın gözünə yaxşı,
pisimlə,
Görünmək istərəm olduğum kimi.
Nəyəmsə, mən oyam,
qarayam, ya ağ,
Niyə özgəsinə küsənməliyəm?
Özüm olmalıyam,
mən özüm ancaq
Özüm deyiləmsə,
demək, heç nəyəm.
Millət ona görə
oyanmalı və özünə qayıtmalıdır ki:
Yetər, əsrlərlə çəkildin
şişə,
Hərrac bazarında satıldı dərin.
Biz
yaxşı bilirik: boynu
həmişə
Pambıqla kəsilmiş əyilənlərin!
Çətindir ona görə
ki, sürü mütiliyi və məddahlığı şəraitində
istər «xoş niyyətli» ətrafının,
istərsə də rəsmi dairələrin «məsləhətlərindən»
başlamış ciddi «hədə-qorxularına»
qədər müxtəlif maneə sədlərini çətinliklə
aşaraq, yalnız gecələr öz aləmi ilə təklikdə
qaldıqda yazıb-yaratmağa adət etmiş
və sözün əsl mənasında
tənha sərbəst şairin «tənhalıq
dahilərin qismətidir» geniş
mütaliə dairəsinə, dünyagörüşünün
dərinliyinə, sarsılmaz əqidəsinə, mərdliyinə,
əzablı düşüncə səylərinə, yuxusuz gecələrin hesabına
ucaldığı müdriklik zirvəsinə
heyran qalmamaq, bu ülvi müqəddəsliyin
qarşısında bir insan
kimi hörmətlə baş
əyməmək ən azı insafsızlıq, uzağı
isə günahdır…
Şairin iradə
və mətinliyinin, insani keyfiyyət və
kövrəkliyinin, düşüncə və
axtarışlarının, elmi-nəzəri dünyagörüşünün
qaynaqları isə ulu sələflərimizin
— «Avesta» və «Dədə Qorqud» kimi abidələrindən,
Nizami və Füzuli,
M.F.Axundzadə və H.B.Zərdabi, C.Məmmədquluzadə və
Ü.Hacıbəyli, Sabir və Hadi, Ə.Cavad və H.Cavid yaradıcılığından, Şərq
və Qərb poeziyasının ən parlaq
simalarından bəhrələnib.
Bəxtiyar yaradıcılığının
kifayət qədər araşdırılıb tədqiq olunmuş sənətkarlıq və bədii
məziyyətlərinə toxunmadan şairin əsərlərində əksini
tapmış cəmiyyətin ictimai-siyasi,
sosial-iqtisadi, mənəvi-əxlaqi
problemlərinə ayıq münasibəti, əsl vətəndaşlıq
müvqeyinin birmənalı ifadəsi kimi qiymətləndirilməlidir. Həmin aktual məsələlər sırasında Vətən,
Millət, Vahid Azərbaycan, Dil, Azadlıq, Tarix, Mədəniyyət,
Haqq-ədalət, Türk Birliyi
onun yaradıcılığının bütün sahələrində —
poeziyasında, dramaturgiyasında, publisistikasında qan yaddaşımızın pozulmaz
naxışları kimi məntiqi ifadəsini
tapıb.
Cəmiyyətdə və milli
şüurda böyük
əks-səda doğurmuş «Gülüstan» poemasında Azərbaycanın iki yerə bölünməsi, zaman-zaman
torpaqlarımızın itirilməsi faciəsi, Qarabağ ağrısı, onun
yaradıcılığında xüsusi bir yer tutub.
«Eynəkli cənabla, təsbehli ağanın» 200 il bundan əvvəl qəsbkarlıqla
imza atdıqları ədalətsiz
müqaviləyə «Bəs hanı həqiqət, bəs
hanı qanun?» mövqeyindən yanaşan şair, bu milli faciəmizə vətəndaş
mövqeyini cinayətkar əməl kimi qiymətləndirərək qəzəblə
yazmışdı:
Necə ayırdınız dırnağı ətdən,
Ürəyi bədəndən, canı cəsəddən?
Siz nə
yazırsınız, bayaqdan bəri
Bəs hanı bu yurdun öz sahibləri?
İtirilmiş
torpaqlarımız, pozulmuş sərhədlərimiz,
dağıdılmış yurd ocaqlarımız
üçün millətimizi mübarizəyə
səsləyən misralar, qeyrət və
qətiyyət timsalıdır:
Qalx ayağa!
Vətən oğlu, maya tutmuş sənin
qanın
Bu Torpaqdan,
bu Vətəndən,
İmdad umur Vətən səndən.
Sinəmizlə od-alovu biz yarmasaq,
İtirilmiş torpaqları qaytarmasaq,
Vətən bizi bağışlamaz,
Torpaq bizi bağışlamaz.
Ölkəsini və millətini
həmişə azad,
onun ana dilinin «qapılar arxasında, daxmalar küncündə boynubükük»
deyil, uca məclislərdə səslənməyə
layiq olduğunu xalqın milli şüuruna təlqin edən şair, eyni zamanda azadlıq
gerçəkliyində dilimizin,
varlığımızın şəksiz atributuna çevriləcəyi inamını
belə ifadə edib:
Azadlıq! Azadlıq! Ömrüm boyunca
Sənin acın oldum, möhtacın oldum.
Zaman dilimizi qıfılladıqca
Mən sənin daha çox leylacın oldum.
Yaxud:
Hər ulusun
Ən qiymətli sərvətidir ana dili.
Övladları yer üzünə
səpələnsə
Pərən-pərən düşənlərin
Vəhdətidir ana dili…
Ruhumuzu cingildədən ana dilim!
Mən ana Vətənimin
Bütün oğul-qızlarıyla
Qohum edən ana dilim.
Müxtəlif beynəlxalq dairələrin Türk Dünyasına, o cümlədən
də Azərbaycana qarşı olan «ikili standart» siyasəti diplomatiyasına
toxunaraq, «Türkəm
deyənlərin başı
nələr çəkib»
— tarixi həqiqətini
xatırladan şair, haqlı olaraq «tarix yaradan, ancaq onu yazmağı
başqalarının ixtiyarına
buraxan» bir millətə formalaşmış
ədalətsiz münasibəti
anlaya bilmədiyini yazır:
Anlaya bilmirəm, niyə «türk» sözü
Kiminsə başına düşmüş, daş
olmuş.
Ona görə də, hələlik birləşib vahid Türk Dünyasının
yaradılması yolundakı
obyektiv-subyektiv xarakterli
çətinliklərin aradan
qaldırılması zəruriliyinə
diqqəti cəlb edən müəllif, müasir inteqrasiya və qloballaşma dövründə milli, habelə iqtisadi təhlükəsizlik naminə
vaxtilə Atatürkün
dediyi sözü unutmamağa çağırır:
Atatürk düz demiş, vallah, düz demiş:
«Yoxdur türkün dostu özündən özgə».
Şairin milli mədəni
irsimizə, zamanın
sınaqlarından çıxmış
mütərəqqi adət-ənənələrimizə,
ulu sələflərimizin
böyük xidmətlərinə,
xalqımızın sosial-iqtisadi
və mənəvi-əxlaqi
qayğılarına cəsarətli
müdaxiləsi, qanlı
Yanvar hadisələrindəki
mövqeyi rəğbətlə
qarşılanıb, onu
elin gizli düşüncələrinin aşkar
tərcümanı kimi
cəmiyyətə sevdirib.
Bu baxımdan B.Vahabzadənin
70 illik yubileyindəki
çıxışı şairin həyat
kredosu, əməl və fəaliyyət məqsədləri,
onu bu işlərə
yönəldən motivlər mənasında olduqca
əhəmiyyətlidir: «Məni yaşadan,
qəlbimi yaşamaq eşqilə
alovlandıran, istiqlal uğrunda
mübarizəyə səsləyən, ulu
əcdadlarımızdan keçib
qanımızda, canımızda və tarixi
yaddaşımızda yaşayan, mənim
arzularımı, hisslərimi zamanın çirkablarına bulaşmağa qoymayan həmin
bu Vətən və Millət sevgisinə
borcluyam. İstiqlal mücahidi olan mənim əqidə
müəllimlərim — M.F.Axundzadə, H.B.Zərdabi, Mirzə
Cəlil, H.Cavid, Əlibəy Hüseynzadə,
M.Ə.Rəsulzadə, Əhməd bəy Ağaoğlu,
S.Vurğun, R.Rza və
uzun illər həmkarım, həmdərdim
olan böyük alim Xudu Məmmədovun
xatirələri önündə baş əyirəm
» .
Təkcə böyük sələflərimiz
haqqında deyil, şairin
öz müasirləri olmuş
qələm dostları, həmkarları, dövlət xadimləri,
elm və mədəniyyət xadimləri
ilə bağlı yazılarında, rəylərində,
müsahibələrindəki fikirlər o
qədər zəngin, habelə rəngarəngdir ki, gözlərimiz önündə filosof şair, tədqiqatçı-alim,
ictimai xadim obrazı
canlanır. O, bu istiqamətdəki
yaradıcılığında «lirika və
musiqi vurğunluğu»
hüdudlarını aşaraq, sərvətlərimizin
talanması və ekologiya, tikinti
və abadlıq, xaricdə yaşayan azərbaycanlılarla
iş və Qarabağ
münaqişəsi, milli ənənələrimiz
və müxtəlif nəsillərin münasibətləri kimi məsələləri əsl vətəndaşlıq,
vətənpərvərlik mövqelərindən
düşünüb-daşınaraq qiymətləndirib.
Xüsusilə onun Əlibəy
Hüseynzadə, Məhəmməd Əmin Rəsulzadə, Əbülfəz
Elçibəy irsinə, fəaliyyətinə, şəxsiyyətinə
hörmət və ehtiramla yanaşmaq mövqeyi, habelə
bu nadir insanlara «heç bir ləkə yapışmaz» vəsiyyəti
istər müasirlərimiz, istərsə də gələcək
nəsillər tərəfindən unudulmamalıdır.
Şairin «M.Ə.Rəsulzadənin
xatirəsinə» şerində oxuyuruq:
Bu torpağın özü boyda
Bu torpağa
məhəbbətlə doluydun.
Bu torpağın yolunda da
Sən öz canını qoydun.
Borclu ikən
Vətən sənə, Xalq sənə
Hər şey döndü tərsinə.
Bu torpaqdan
verəmmədik
Bir məzarlıq
yer sənə…
Bəzən
özünə qarşı çevrilmiş ədalətsiz
mövqe və haqsız iradlardan müdrikcəsinə ucada
dayanmış şair, onu həmişə cəmiyyətdə
gedən ictimai-siyasi hadisələrin əvvəllər
olduğu kimi fəal iştirakçısı rolunda görmək
istəyənlərə hörmətlə, «heç kəsdən
incimədən» belə münasibət bildirib: «Qələm əhlinin
tüfəngi, silahı qələmdir… Sabir və Mirzə Cəlil
qələmlə döyüşməkdən başqa daha
neyləmişdilər… Yazıçı yalnız qələmlə
döyüşməlidir və bunu sən də, mən də
imkanımız daxilində edirik. Bəlkə mitinqlərdə
qışqırmağı da vacib hesab edirsən? Bu 75 yaşlı xəstə ağsaqqala
yaraşarmı?… Giley notları da var. Bunu
da müəyyən dərəcədə
qəbul edirəm. Günah nə səndədir,
nə də məndə. Durum o qədər ağır, o
qədər dözülməzdir ki,
çaşmışıq. Buna görə
də hamı günahı başqasında axtarır.»
Yaşadığı və hələ tam formalaşmadığı bazar
münasibətləri iqtisadi sisteminin yaratdığı mürəkkəblikləri,
insan psixologiyasındakı dəyişiklikləri,
hər şeyin pulla ölçülüb-biçildiyini, ziddiyyətlərin
gücləndiyini, hazırlıq meyllərinin
artdığını, özünü
başqalarından üstün tutmaq cəhdlərini, müharibə vəziyyətində
olan bir ölkədəki
«çalıb-oynamaq» ab-havasını, toylardakı «pul yağışı» ədalarını, hətta
«bir dəliqanlının iki
ədəd yüzlüyü şama tutub yandırmaq»
nadanlığını sonsuz kədər,
həm də qəzəb-nifrətlə tənqid edərək,
özünün şahidi
olduğu bir məclisdəki
belə yekəxana hərəkət sahibinə üzbəüz
demişdi: » … indi sən
göyə pul səpələməklə
nə demək istəyirdin? Pulun
artıqdı? (demək istəyirdim ki, arpan artıq düşüb?)…
Ayıb deyil? Bəs dünən Cəbrayıl,
Füzuli rayonlarının əlimizdən
getməsi səni incitmir? Sənin millətin
yas içindədir, o
yası niyə görmür, küçələrə
tökülən qaçqınların halına
ağlamırsan? Susdu… Mən də susdum və dərhal toyu tərk
etdim. Onun «Mənə
nə var?» şeiri milli biganəlik və laqeydlik
dumanlığında yolunu
azmışlara vurulan tərs bir sillədir:
Demə, daş yayınıb
qardaşa dəydi,
Mən ele bildim
ki, daş daşa dəydi.
Yurdun o başına yıxılan kəsin
Ağrısı qəlbində gərək göynəsin.
Yaxud:
Nə ağır yük imiş, heç demə qeyrət
Atıb çıynimizdən
yüngülləşmişik.
Bəxtiyar belə Bəxtiyar olub, el-obanın yaddaşında sadə, mehriban, saf qəlbli, rəhimli, hər cür dəbdəbə və hay-küylü məclislərdə sıxılan
insan kimi Böyük Ustad ucalığına yüksəlmişdi.
Təsadüfi deyil ki,
onun istər Bakıdakı, istərsə
də Şəkidəki
evi həmişə elin üzünə açıq olub, aşkar-gizli ictimai-siyasi, elmi-nəzəri, sosial-iqtisadi
problemlərin sərbəst
müzakirəsi ocağına
çevrilmişdi. Müxtəlif
təbəqələrin nümayəndələri
onun yanına təkcə millət vəkili, nüfuzlu ictimai xadim kimi
deyil, həm də insanları səbirlə dinləyib, onların qayğı və dərdlərinə
şərik olan, başa düşən, şəxsi imkanları, eyni zamanda ictimai
mövqeyi hesabına kömək etməyə çalışan ümid
yeri kimi gəlirdilər. Nə qədər qəribə görünsə də, bəzən şairə, hətta xeyir-şər məsələləri, ailə-məişət
problemləri, qohum-qonşuluq
münasibətləriylə bağlı ağsaqqal məsləhəti üçün
müraciətlər olurdu.
Bəzilərinə yersiz
görünən bu hallar onun vaxtını
alsa da, gündəlik iş rejimini və yaradıcılıq planlarını
pozsa da, heç vaxt inciməmiş, özünün
etiraf etdiyi kimi «cəmiyyətdəki
əsl vəziyyət»,
el-obanın əhval-ruhiyyəsi,
hakimiyyət-xalq münasibətləri
barəsində daha dəqiq məlumatlar verməklə, gələcək
mövzuların həyat
reallıqları materiallarına
çevriliblər.
P.S. Böyük Ustad haqqında qeydlərimi, onun vaxtsız dünyasını dəyişmiş
Şahmar Ələkbərzadənin
yaradıcılığı barəsində dediklərinə
söykənərək və
özünə şamil
edərək bitirirəm:
«…bədii kəşf
olan şeirləri təhlil etmək günahdır. Çünki
gözəl şeirlərin
təhlili onun gözəlliyinə və
bəkarətinə bəzən
xələl gətirir.
Bu cür şahanə
şeirləri təhlil
etmədən yalnız
oxuyub düşünməli,
müəllifinə «sağ
ol» deməklə təşəkkürümüzü bildirməliyik».
Şair və Şəhid
istiqlal mücahidi, unudulmaz Bəxtiyar Vahabzadəni oxuyaq, dərk edək, düşünək, Tanrıdan
ona qəni-qəni rəhmət diləyək.
Amin!
Qüdrət Əbdülsəlimzadə
professor,
«Xalq Cəbhəsi» qəzeti
üçün
Xalq Cəbhəsi.-
2012.- 14 avqust.-
S.14.