Başqa bir Şəms
— Mövlanə klassikası
Qurbani və Xətai
Azərbaycan
mədəniyyəti, incəsənəti və ictimai fikrinin əsl
intibahı XVI yüzilliklə — Səfəvilərin hakimiyyətə
gəlişi, Şah İsmayıl Xətainin fəaliyyəti
ilə daha çox bağlıdır. Vahid Azərbaycan Səfəvilər
dövlətinin möhkəm sərhədləri, ümumxalq
Azərbaycan dilindən dövlət dili kimi istifadə edilməsi,
elmin, ədəbiyyatın, rəssamlığın, nəqqaşlığın
və incəsənətin bir çox başqa sahələrinin
sürətli inkişafı, el sənətinin, sənətkarlığın
qüdrətli yüksəlişi, «Kitabi-Dədə Qorqud»
kimi abidələrin yenidən yazıya alınması və
ümumən qədim irsə mədəni münasibət həyatın
hər sahəsində intibaoın, oyanışın, yeniləşmənin
təzahürü olmuşdur. İntibahın
yaratdığı çevriliş bəşəriyyətin
o vaxta qədər gördüyü bütün
çevrilişlər içərisində ən
böyük, mütərəqqi bir çevriliş idi, dahilərə
ehtiyacı olan, təfəkkür, ehtiras və xarakter cəhətdən,
kamillik və alimlik cəhətdən dahilər yetirən bir
dövr idi.
Bu
dövr bizim vətən torpağı Şah İsmayıl Xətaini
yetirmişdi və Babəkin qılıncı, Qızıl
Arslanın böyük dövlətçilik siyasəti, Həsiminin
fədakarlıq və dönməzliyi onun şəxsiyyətində
dahiyanə şəkildə birləşmişdi.
Şah
İsmayıl Xətai öz əməli, işi ilə elmin,
incəsənətin bütün başqa sahələri ilə
yanaşı, klassik şeirin o dövrkü və əbədi
zirvələrindən Füzuli sənətini də, el ədəbiyyatı
zirvələrindən Qurbani sənətini də
qanadlandırmışdır. Qurbani ilə Xətaini bir-birinə
bağlayan tellər çox güclüdür. Bu iki sənətkarın
mənəvi yaxınlığı, şəxsi əlaqə
və münasibətləri hələ qənaətbəxş
şəkildə tədqiq edilib öyrənilməmişsə
də, unutmaq olmaz ki, keçib-gəldikləri 500 ilin müddətində
onlar cəmiyyəti heç vaxt indiki qədər
düşündürməmişlər.
Qurbani
Şah İsmayıldan bir qədər əvvəl
doğulmuş və ondan çox yaşamışdır.
Lakin əgər İsmayılın qısa ömrü ilə
bağlı bir sıra izlər olmasa idi, Qurbani
ömrünün səhifələri daha qaranlıq
qalardı. El sənətkarlarına savadlı təbəqənin
min illərlə laqeyd münasibəti, bu sahədə
xalqın yalnız öz hafizəsinə arxayınlıq vərdişi
neçə-neçə el sənətkarının izsiz yox
olmasına və ya yuxulu xatirələrdə yaşamasına
səbəb olmuşdur.
İlk
«Azərbaycan ədəbiyyatı tarixi»ndə (1943) Qurbani
haqqında məlumatı Həmid Araslı vermişdir. O,
Qurbaninin:
Mürşidi-kamilim,
şeyx oğlu şahim,
Bir ərzim
var qulluğuna, şah, mənim.
Əziz
başın üçün oxu yazğumu,
Agah ol
halımdan gahbagah mənim –
sözlərinə istinad edərək göstərir ki, Bu qoşmada Qurbani
öz şikayətlərini səmimi olaraq Şah
İsmayıla söyləyir. Burada Qurbaninin
Şah İsmayılın müasiri olması barədə
fikir ümumi şəkildə söylənmişdir.
Lakin sonralar H. Araslı bu fikri bilavasitə öz tədqiqatı
ilə bağlayaraq yazır: «Bizim vaxtilə irəli
sürdüyümüz bu fikri (Qurbaninin Şah
İsmayılın müasiri olması fikrini) Qurbaninin yeni
tapılmış bir şeiri də təsdiq edir. Həmin
qoşmanın bir bəndində Qurbani deyir ki:
Mən
haqq aşiqiyəm, haq yola mail,
Kitabım
Qurandır, olmuşam qail.
Ey mənim
sultanım, Şah İsmayıl,
Dərdimin əlindən fəryadə gəldim.
Şəxsiyyətə pərəstiş
qurbanlarının yaradıcılığı nəzərdən
keçirildikdə aydın olur ki, bir çox sahələrdə
ilkin araşdırmaların ünvanı bir vaxtlar
unudulmuşdur.
Qurbani haqqında ilk dürüst və ağlabatan məlumatı,
onun Şah İsmayılın müasiri olması barədə
fikri ilk «Azərbaycan ədəbiyyatı tarixi»ndən 20 il əvvəl
Salman Mümtaz söyləmişdir. Salman Mümtaz Qurbanini
hazırda Diri dairəsində müşahidə edildiyi kimi,
«Qurban» adı ilə tədqiq etmiş, həm də
düzgün olaraq, aşıq yox, el şairi kimi səciyyələndirmişdir:
«Bu qədər ki, Qurbanın da bir şeiri olmasa idi, onun da
haqqında bir söz deyə bilməyəcəkdik. Amma bu şeir bizə köməklik edir.
Ümid edirik ki, biz yanılmayırıq, yazımız da doğrudur…
Bildiyimiz bir şey varsa, o da budur ki, Qurban Şah İsmayıl
Səfəvi Qafqazı aldığı zamanda yaşayıb,
şahın vəzirlərindən birinə xoş gəlmədiyindən
Qurbanı qolubağlı Qarabağ tərəfindən Xudafərin
körpüsündən keçirərək İrana
sürgün etmişdir. Qurban da bu əhvalatı
şeirlə yazıb Şah İsmayıla
yolladığından, onu şah bağışlayıb azad
etmişdir». Salman Mümtaz şeirin
yuxarıda qeyd etdiyimiz bəndinə əsaslanmışdır.
Qurbaninin Şah İsmayıl hakimiyyəti illərində
yaşadığı inkar edilməz olsa da, bu onun
ömrünün yalnız bu illərlə məhdudlaşması
demək deyildir. Şeirlərindən aydın olur ki, onun
qolubağlı şah divanına aparılması Şah
İsmayıl hakimiyyətinin ilk illərinə aiddir. Əgər o, Şah İsmayıl hakimiyyətinin
ilk illərində şah divanına gətirilmişsə, deməli,
bu dövrdə bir şair kimi, bir şəxsiyyət kimi nəzəri
cəlb edəcək səviyyədə olmuşdur. Bu məntiqlə onun təvəllüd tarixi ən
azı XV əsrin son rübünə aid olmalıdır.
Digər tərəfdən, o,
İsmayılın vəfatına şeir həsr etmişdir.
Əgər Şah İsmayılın vəfatını
şeirlə qeyd etmiş və onun dəfnində iştirak
etmişsə, deməli, İsmayıldan sonra da
yaşamışdır. Qurbaninin bir
sıra şeirləri bu mülahizələrin hər ikisinin
doğruluğunu sübut edir.
Qurbaninin
«Mürşidi-kamilim, şeyx oğlu şahim» misrası ilə
başlayan şeiri, demək olar ki, «Qurbani» dastanının
bütün variantlarına daxil edilmişdir və
hamısının da əsas məzmunu bundan ibarətdir ki, Gəncədə
Qara vəzirlə bacara bilməyəcəklərini görən
Qurbani ilə Pəri xanım molla çağırıb
şeyx oğlu şaha bir məktub yazdırırlar. Qurbani məktubu özü aparır və şaha
verdikdən sonra həmin şeiri söyləyir. Şübhəsiz, bütün bunlar şeirin
dastanlaşdırılması üçündür.
Qurbani özü savadlı olduğu, elə həmin şeirdə
«oxuyub elmimə çatdığım yerdə» dediyi halda,
mollaya məktub yazdırırlar və hətta molla əvvəlcə
Pərinin dediklərini əksinə yazır, lakin bu, guya
Qurbaniyə əyan olur və s. Bunlarsız, şeir aydın
şəkildə göstərir ki, Qurbani Şeyx oğlu
şahın — Şah İsmayılın qəbulunda olmuş və
şikayətlərini ona çatdırmışdır. Qurbani «oğlu ölmüş qara vəzirin
zülmlərindən», «seyrağıbın sirrindən
baş açmamasından», Xudafərindən qolubağlı
keçirilməsindən» şikayətlənir, şahı əsl
mətləbdən «agah etməyə» çalışır.
Bunun ardınca söylədiyi daha kəskin şikayət
şeirində də öz evində farağat oturduğu yerdə
onu vətəndən didərgin saldıqlarını bildirir:
Bülbül
idim, ayrı düşdüm gülümdən,
Fələk vurdu, cüda saldı elimdən.
Qurbaniyəm,
qara vəzir əlindən
Şeyx oğluna şikayətə gəlmişəm.
Beləliklə, Qurbani Şah İsmayıl hakimiyyətinin
ilk illərində şah divanına gətirilmiş və
Şah İsmayıl tərəfindən dindirilmişdir. Şairi niyə
incitmişlər, nəyi bəhanə etmişlər — məlum
deyil. Dastanda bunlar məhəbbətlə əlaqələndirilir,
lakin şübhəsiz, bu hal dastana uyğunlaşdırmalarla
bağlıdır. Bu məsələyə
müxtəlif vaxtlarda Mirzə İbrahimov da, M. H. Təhmasib
də öz münasibətlərini bildirmişlər.
M.İbrahimov Qurbaninin bu vəziyyətini ictimai-siyasi hadisələrlə
bağlayır, Şah İsmayıl hakimiyyətinin ilk illərində
onun «siyasi fırıldaqların girdabına düşməsi»
ilə əlaqələndirərək yazır: «O dövrdə
zəmanə o qədər bulanıq, həyat o qədər
qeyri-sabit və etibarsız imiş ki, aşığın
özü də gözlənilmədən siyasi
fırıldaqların girdabına düşüb min bəlaya
düçar olmuşdur. Şah İsmayıl ölkədəki
xırda feodal hakimlərin əl-ayağını bir yerə
yığmaq, mərkəzləşmiş dövlət
yaratmaq və Osmanlı soltanlığına qarşı təsirli
mübarizə aparmaq üçün şiəliyi yalnız
dini deyil, eyni zamanda siyasi və fəlsəfi bir bayrağa
çevirdiyi zaman şiəliyə zidd olan (və ya belə
hesab edilən) görüşlər şiddətli təqib
olunur, bu görüşləri yaymaqda ittiham edilənlər
isə ağır cəzalanırdılar. Təbii ki, belə
zamanlarda hakimiyyətin gücü ilə müdafiə olunub
yayılan ideologiyanın, əqidələrin ifrat dərəcədə
canfəşanlıq edən tərəfdarları
tapılır ki, onlar bu əqidələri əllərində
silaha çevirir, istəmədikləri və özlərinə
rəqib saydıqları adamları bu əqidələrə
qarşı çıxmaqda ittiham etmək üçün
oldu-olmadı bəhanə axtarır və bu vasitə ilə
onları yıxmağa səy edirlər. Yəqin
ki, Qurbaninin də belə düşmənləri olmuşdur.
Onlar böyük xalq aşığının mütərəqqi
görüşlərindən, ilahiyyatla və əslində
isə xürafatın dar, dözülməz sektant tələbləri
ilə düz gəlməyən sənətindən, həyat
eşqi və humanizm ifadə edən poeziyasından onun əleyhinə
istifadə etmiş, onu dinə düşmən bir adam kimi qələmə vermiş, həbs
olunmasına, qolubağlı halda Arazın üstündəki
Xudafərin körpüsündən keçirilib şah divanına
aparılmasına nail olmuşlar.
Mahiyyət etibarilə çox yaxın olan bu qeydlər
bir daha təsdiq edir ki, Şah İsmayıl hakimiyyətinin
ilk illərində Qurbani onunla «şah divanı»nda
görüşmüşdür. Bu, şübhəsizdir,
lakin bizim fikrimizcə, bu görüş onların ilk
görüşü deyildir. Qurbani ilə
Şah İsmayılın ilk görüşü
İsmayılın Şirvana ilk yürüşü günlərinə
aiddir.
Məlumdur ki, Şah İsmayıl gəncliyindən
güclü şəxsiyyət olmuşdur. Eyni zamanda sənəti,
sənətkarı, xüsusən saz sənətini sevmiş
və qiymətləndirmişdir. Ordusunu,
tarixçilərin məlumatına görə, daim
döyüşqabağı aşıqlar sazla, sözlə
cuşə gətirmişlər. İsmayıl
özü də sazı sevmiş və çoxlu qoşmalar
yazmışdır. Əgər Qurbani böyük sənətkar
olmuşsa, Xətai onun böyüklüyünü qiymətləndirməli
idi və əslində belə də olmuşdur: Şah Qurbanini
cəzalandırmamış, əksinə, rəvayətə
görə qiymətləndirmişdir. Bizcə,
Qurbani ilə Şah İsmayıl arasında təriqət
ixtilafı olmamışdır. Əgər bu sahədə
anlaşılmazlıq olmuş olsa belə, Qurbaninin Şah
İsmayıla müraciətlə dediyi
«mürşidi-kamilim», «pirim» sözləri kifayət etməli
idi. Şah İsmayıl ətrafına qüvvə
toplamalı olduğu ilk illərdə onu mürşid qəbul
edən bir sənətkarı nə üçün incitməli
idi ki? «Sərim təvəlladır,
üzüm payəndaz, Yoxdur bundan qeyri bir mətah mənim»
deyən, bütün varlığını gənc şaha
qurban verməyə hazır olan sənətkar nə
üçün cəzalandırılmalı idi?
Şeirdəki
bir neçə detaldan aydın olur ki, Qurbani ilə
İsmayıl hələ bu hadisədən xeyli əvvəl tanış imişlər. Qurbaninin
«əziz başın üçün» sözləri şeirdə
tarixi izləri mühafizə edirsə, burada şaha
yaxınlıq, səmimi münasibət, bir qədər ərkyanalıq
duyulmaqdadır. Yalnız çox yaxın
olmaqla İsmayıl kimi bir şaha bu cür müraciət etmək
olardı. Bu yaxınlığı şeirin başqa
misrasına əsasən Salman Mümtaz da duymuş və qeyd
etmişdir: «Qurbanın Şah İsmayıla
yazdığı şeirlərdən bunu başa
düşürük ki, Şeyx oğlu Şah İsmayıl
Qurbanın mürşidi-kamili və piri imiş. Habelə də başa düşmək olar ki,
Şah İsmayıl Qurbanı tanıyırmış. Çünki «Agah ol halımdan gahbagah mənim» deyə
yazması ilə Qurbanın Şah İsmayıla bir növ
yaxın olması görünür. Kim bilir, bəlkə
bu dostluq Şah İsmayılın şair olmasına görə
imiş.» Salman
Mümtazın bu duyğuları doğrudur. Lakin biz dostluq və yaxınlığın ilk
köklərini başqa məsələdə
görürük. Məlumdur ki,
İsmayılın təriqəti barədə söz-söhbət
hələ onun lap kiçik yaşlarından el-obaya
yayılmış, hər tərəfdə müridlərin
meydana çıxmasına səbəb olmuşdu. Qurbani bunları eşitməyə və ya müəyyən
mövqedə durmaya bilməzdi. Qurbaninin
dini məzmunlu şeirlərində (hətta bir çox
dünyəvi qoşma və gəraylılarında da)
hürufiliyin və qızılbaş-şiə təriqətinin
ideyaları özünü qabarıq göstərir. Qurbani qızılbaş hərəkatına
bağlı şəxsiyyət olmuşdur. Ona görə də o, 13 yaşlı
İsmayılın Şirvana ilk yürüşü
zamanı Diri kəndinin qarşısındakı Xudafərin
körpüsündən keçərkən gənc sərkərdə
və şairlə qarşılaşmaya bilməzdi. Onların ilk tanışlığı bu qədim
körpü tağlarının üzərində olmalı
idi və heç şübhəsiz, belə də
olmuşdur.
Oktay
Xalq Cəbhəsi.- 2012.- 14 avqust.-
S.15.