Cəbrayılın
işğalından 19 il ötür
«Türkün Cəbrayıl
torpağında yaşam izləri qədimlərdən gəlir»
Bu
gün qədim türk məskənlərindən biri Cəbrayıl
rayonunun ermənilər tərəfindən işğal
olunmasından 19 il ötür. Hazırda Azərbaycanın 58
rayonunda 68 min nəfərədək cəbrayıllı
yaşayır. Bu haqda rayonun «Xudafərin» qəzetinin redaktoru
Şakir Albalıyev bildirib. Onun sözlərinə görə,
Cəbrayıl sakinləri hazırda ən çox Biləsuvar,
Saatlı, Sabirabad rayonlarında, habelə Bakı ərazisində
məskunlaşıblar.
Bu
gün Biləsuvar rayonundakı Cəbrayıl qəsəbələri
yerləşən ərazidə 4 saylı şəhidlər
kompleksinin açılışı olacaq. Xatirə lövhəsində
Cəbrayılın 392 şəhidinin adı həkk olunub.
«Cəbrayılın
tarixi həm də Azərbaycanın tarixidir»-deyən
yazıçı-publisist Əlisahib Əroğul Cəbrayıl
rayonunun inzibati ərazi vahidi kimi ən qədim zamanlardan
türk etnoslarının yaşayış məskəni
olduğunu bildirir. Onun fikrincə, türkün Cəbrayıl
torpağında yaşam tərzinə aid izlər olduqca qədimlərdən
gəlir. Belə ki, türkün bu torpaqda
varlığının ən yaxın tarixi mixi yazılarda 6
min il öncəyə təsadüf edir.
Hətta
bu türklərdən öncə belə bu torpaqlarda
yaşayan ilk insan icma və toplumları olan odərlərin
özləri də tarix səhnəsinə türk söykəyi
ilə çıxıblar. Ərgünəş yer, dağ
adları, Günəş-Ata ocağı, Ziyarət
dağında ocaq qalanan təbii buxarı yeri, Alban məbədi,
Ağoğlan və Qurbantəpə pirində Günəşə
sitayiş kultunun qalığı sayılan inanclar, dini ayinlərin
və ritualların yerinə yetirilməsi bu əsasda durur. Bu,
odərlərin türk mənşəli yaşam tərzindən
xəbər verir. Cəbrayıl torpağı ilk insan
yaşayışının izləri olan inzibati ərazi
vahididir. İncə dərəsində Divlər sarayı
(Dağtumas kəndi) ona yaxın ərazilərdə Azıx,
Tağlar mağaraları, (Cəbrayıl qəzası),
ibtidai insan icmalarının məskən yerləridir. Diri
dağındakı Qala yeri daş dövrü abidələrindəndir.
Burada əhatə dairəsi 150 addım olan hündür
qayanın sinəsi çapılaraq təbii taxt şəklinə
salınmışdı».
Bu
qaya çıxıntısından bir zamanlar səngər
kimi istifadə olunduğu ehtimal edilir. «Səngər» şəklinə
düşmüş «sunqar» sözü qədim türkcədə
elə «dağ çıxıntısı» deməkdir.
Sözügedən
yerlərin türk ruhu ilə minillər ərzində
yoğrulması ilə bağlı çoxlu faktlar gətirən
Əlisahib Əroğul bu qənaətə gəlir kii, Cəbrayıl
torpağı — bəşər cəmiyyətinin ilkin
inkişaf dövründən yerli, köklü, yekcins əhalisi
tarixən müxtəlif adlı, müxtəlif biçimli,
ancaq eynidilli türk tayfalarının yaşadığı,
qaynayıb-qovuşduğu ən qədim oğuz yurdudur.
Bütün yer-yurd, kənd-oba, oymaq, tirə, tayfa adları:
etnonimlər, toponimlər, antroponimlər, oykonimlər, oronimlər,
hidronimlər, zoonimlər, büsbütün nələr var,
hamısı türk mənşəlidir».
Cəbrayılın
bir an da olsun, yadından çıxmadığını deyən
Ə.Əroğul inanır ki, o torpaqlar daim türk ruhuyla nəfəs
alıb, bundan sonra da belə olacaq: «Ermənilər dərk etməlidirlər
ki, Ermənistanın bu gün yerləşdiyi bütün ərazi
belə tarixi Azərbaycan-türk torpağıdır. O
torpaqları cismən tərk etsək də, biz Azərbaycan
Türkləri mənən, ruhən ana yurddayıq.
Dürlü-dürlü dağ çaylarının
qıjıltısı, şəlalələrin
şaqqıltısı, şaqraq səsləri, lilpar
bulaqların pıqqıltısı, dağ kəllərinin nəriltisi,
kəkliklərin qaqqıltısı hələ də
qulaqlarımızdadır. Çiçəklərin, güllərin
ətri, ənbər qoxusu burnumuzda,
çeşid-çeşid nemətlərin dadı-tamı
damağımızdadır. Dəlidağ, Leyli zirvəsi,
Alagöz, Qaranlıq, Boğazkəsən,
Qızılboğaz, Damqaya, Keçəl dağ, Armudlu dərə,
Çalbayır, Soyuqbulaq, Dərəçiçək,
Qaçaqqıran dərə və s. yüzlərlə, minlərlə
adını çəkib-çəkmədiyimiz yurd yerlərimiz,
ocaq daşlarımız, köç düşərgələrimiz
qucaq açıb bizi gözləyir. Biz onlara
tamarzıyıq, onlar bizə həsrət. Axı ora Vətəndir!
Ulularımızın, dədə-babalarımızın məzarları
uyuyan torpaqdır, məkandır. Başdaşları
sındırılmış, oğurlanmış, nagahan qəbirlərin
sorağındayıq. Bizi bizdən alır o torpaq.
Doğmalarımızın ruhudur, qarabaqara bizi izləyən,
o torpağa səsləyən. Varlığımızı
cismən o yurddan, o eldən-obadan uzaq salsaq da, ruhumuz yenə o
Vətən göylərində dolaşır. Vətən
bizi çəkir. Vətən Vətənə səsləyir
bizi. Bu lal elegiyalar, vaveylalar səddini gec-tez
aşmalıyıq, aşacağıq da. Bugünkü siyasi
xəritəmiz etnik xəritəmizin heç 30 faizini təşkil
etmir. Tarix öz ədalətli hökmünü zamanında
verəcək. Gün gələcək, alman faşistləri
kimi erməni-daşnak faşistləri barəsində də
beynəlxalq ədalət məhkəməsi qurulacaq.
Birbaşa ifrat faşist partiyası olan Daşnaksütyunun
yetirməsi erməni-daşnak faşistləri nə vaxta kimi
meydan sulayacaqlar? Böyük dövlətçilik
şovinizmi bu kiçik etnik xalqın beyninə hardan dolub?
«Böyük Ermənistan» xülyasını beyinlərə
doldurmaqla erməni-daşnak faşistləri nə demək istəyirlər?
Ermənilər öz irqi üstünlüklərini axı nədə
görürlər? Xeyirxah olmayan qəddardır. Bütün
olub-keçənlər bu gün mənə yuxu kimi gəlir.
Qarabağ itkisini heç cürə qəbul edə bilmirəm.
Baş verənləri isə heç cür başa
düşə, dərk edə bilmirəm. Bir onu bilirəm ki,
içimizdə erməni əli olub və hələ də
var. Böyük ümidlə, ürək çırpıntılarıyla
bu əlin kəsiləcəyi günü gözləyir və
o günü görürəm. Bizim özgə
torpağında gözümüz yoxdur, öz
torpaqlarımızı qorumağa, müdafiə etməyə
bəs sözümüz nədir? Cənnətimiz
xarabazardır, ancaq belə də qalmaz. Bu gün
Qarabağı geri qaytarmaq, Azərbaycan varlığını,
onun ərazi bütövlüyünü,
torpaqlarımızın toxunulmazlığını bərpa
etmək, Azərbaycan dövlətçiliyinə əbədiyyət
qazandırmaq, Azərbaycanda separatizmin kökünü kəsmək
haqqımızı kimsə əlimizdən ala bilməz.
«Qarabağsız Azərbaycan yoxdur» — deyənlər haqq yolundadırlar,
sarsılmaz Azərbaycan dövlətçiliyinin keşiyindədirər.
Qarabağ uğrunda ədalətli mübarizəmiz öz həllini
tapmayınca mənəvi yaralarımızın
sağalacağından, fiziki şikəstliyimizin aradan
qalxacağından hər hansı şəkildə
danışmaq olmaz. Nə qədər erməni-daşnak
faşizmi var, onun ideyalarını yaşadanlar mövcuddur, nə
dinclik, nə sülh bizə qismət olmayacaq,
varlığımız təhlükə altında qalacaq,
zaman-zaman torpaqlarımız erməni-daşnak faşistlərinin
təcavüzünə düçar olacaq».
Şakir
Albalıyev anadan olduğu, boya-başa çatdığı
yurdunun özünəməxsusluğu barədə
danışır: «Respublikamızın rayonları içərisində
indi erməni əsarətində olan Cəbrayıl
özünün bir çox özəllikləri ilə fərqlənir.
Cəbrayılın özünəməxsusluqlarından biri
bu yurdun övladlarının etnik cəhətdən yekcins
olmasındadır, yəni Cəbrayıl ərazisində
yaşayanların hamısı Oğuz soylu Azərbaycan
Türkləridir, Cəbrayıl ərazisi də qədim
türkün beşiyidir. Bu mənada Azərbaycan
Türkünün saf qan, nəsil-soy
daşıyıcısı olan cəbrayıllılar öz
yaşam tərzlərində, canlı dialekt-şivələrində
türklüyümüzü qoruyub yaşadıblar. Dəfələrlə
başqa-başqa adamlardan, yəni kənar rayonların
nümayəndələrindən cəbrayıllıların
türklüyü yaşadan cəhətləri haqqında
çox eşitmişəm. Bu imici qazanmağın səbəbi
qədim türkün xüsusiyyətlərini fitrətən
özündə daşımaqdan irəli gəlir. Bu gün
dünyada tamam fərqli dəyişikliklər müşahidə
olunur. Ötən yüzilliyin sonlarından başlayaraq
dünyada qloballaşma adı altında mənəviyyatımıza
düşünülmüş şəkildə yeridilən
aşınmalar əxlaqımıza, dilimizin
saflığına və milli-mənəvi dəyərlərimizə
ciddi zərbələr vurmaqdadır. 1993-cü ildə Cəbrayıl
rayonunun ərazisi mənfur ermənilərin pəncəsinə
keçdi. Torpaq itkisi ilə üzləşən rayon sakinləri
tarixi, qədim dədə-baba torpaqlarından pərən-pərən
düşüb dağılışdılar. Çoxlu şəhidlərimiz
oldu. Məni yurd sevgisindən gələn bir məsələ
ciddi narahat edir. Bu kimi məsələləri gizlətmək
qətiyyən olmaz. O bəla mənəviyyatımızın
aşınması təhlükəsidir. Belə ki, Cəbrayılın
bağrından qopub gələn yaşlı nəsil yurd
nisgili ilə yana-yana, qovrula-qovrula ölür, dünyaya yeni gələnlər
isə tamamilə fərqli bir mühitdə, ab-havada
yaşayır, yad mənəvi mühitlərdən
qaynaqlanırlar. Şəhərləşən, kökündən
ayrı düşən yeni cəbrayıllılardan hansı
qədim kəndçiliyi gözləmək olar? Bax, bizi
gözləyən ən böyük təhlükə budur.
Bu bəlanın bizi tamamilə məhv etməsini gözləməkdənsə,
torpaqlarımızı tezliklə düşməndən azad
etməliyik».
Uğur
Xalq Cəbhəsi.- 2012.- 23 avqust.-
S.14.