Romantik dirijor-Niyazi
O, xalqına,
tarixinə, mənəviyyatına, dilinə bağlı, vətənpərvər,
milli ruhlu bəstəkar
idi
Məşhur bəstəkar və
dirijor Niyazinin anadan olmasından
100 ili tamam
oldu. Onu gerçəkdən romantik dirijor saymaq olar. Hiyazi özünəməxsus
dəst-xətti olan bəstəkar kimi də məşhurdur, ancaq dirijorluğu bütün hallarda öndə gəlir: neçə-neçə Azərbaycan
və dünya bəstəkarlarının əsərlərini
böyük bir eşqlə səsləndirmişdi.
O, 1912-ci il avqustun
20-də Tiflisdə tanınmış
bəstəkar Zülfüqar
Hacıbəyovun ailəsində
anadan olub. Uşaqlıqdan musiqiyə böyük
marağı olub.
İlk təhsilini əmisi, dahi bəstəkar Üzeyir Hacıbəylidən
və skripkaçı-professor
L.Bretanitskidən alıb.
Təhsilini davam etdirmək
üçün Moskva
və Leninqrad (indiki Sankt-Peterburq) şəhərlərinə gedib.
Bakı
Kinostudiyasının musiqi
rəhbəri, Azərbaycan
Dövlət Estradasının
bədii rəhbəri,
Azərbaycan Dövlət
Cazının bədii
rəhbəri, Opera və
Balet Teatrının dirijoru, Azərbaycan Dövlət Filarmoniyasının
bədii rəhbəri
və Azərbaycan Dövlət Simfonik Orkestrinin baş dirijoru kimi çoxşaxəli
fəaliyyət göstərib.
Üzeyir Hacıbəylidən
başlayaraq Qara Qarayev, Fikrət Əmirov, Cövdət Hacıyev, Soltan Hacıbəyov, Arif Məlikov, Rauf Hacıyev, Vasif Adıgözəlov və
başqa bəstəkarlarımızın
əsərlərinin ilk dirijoru
olub. O, Azərbaycan klassik musiqisi ilə yanaşı həm də klassik Avropa musiqi nümunələrinə
İngiltərə, Fransa,
Macarıstan, Rumıniya,
Çexoslovakiya, Türkiyə,
İran, Çin, Hindistan, Monqolustan və başqa ölkələrdə çoxsaylı
konsertlərdə məharətlə
dirijorluq edib.
«Rast» simfonik muğamı Azərbaycan musiqi xəzinəsinin
nadir incilərindəndir. Böyük hind yazıçısı Rabindranat
Taqorun əsəri əsasında yazdığı
«Çitra» baleti dünyanın bir çox teatr səhnələrində tamaşaya
qoyulub. Habelə o, «Xosrov və
Şirin» operasının,
«Zaqatala» süitasının,
teatr tamaşalarına
və kinofilmlərə
yazılmış musiqilərin
və s. müəllifidir.
Araşdırmaçı Əminə Abbasova (Tuncay) Niyazi haqqında hərtərəfli müşahidələrini
belə ifadə edir: «Əvəzedilməz
istedada malik, böyük bəstəkar,
dirijor, fəal ictimai xadim Niyazini
M.Maqomayev adına
Azərbaycan Dövlət
Filarmoniyasında 1965-ci ildə
direktor vəzifəsində
çalışdığı vaxtdan tanıyıram. Həmin ildə məhz onun imzası ilə orada konsert proqramının aparıcısı idim.
İki dəfə şəxsən
özünün simfonik
orkestrə rəhbərlik
etdiyi konsertin aparıcısı olmuşam.
Hər dəfə Niyazinin dirijorluğuna tamaşa edərkən «Onun bu maestroluq
keyfiyyəti haradandır?»- deyə,
öz-özümə düşünür,
sualıma cavab da tapırdım: gözlərim önünə
iftixarımız Üzeyir
bəyi gətirib «Onun sənət ocağından Niyazi kimi qüdrətli bir dirijorun, bəstəkarın çıxıb
musiqi sənəti meydanına gəlməsi çox təbiidir»- deyirdim. Atalar demiş: «Su gələn arxa bir də
gələr». Bu axarlıq Niyazi sənətkarlığına başdan,
bünövrədən, ustadı
Üzeyir bəydən
gəlirdi. Niyazi adi
dirijor deyildi. Onun zərif vücudu, əsrarəngiz əzəməti,
görkəmi, o illəri
xatırladan bir səhnə kimi indi də gözlərimin
önündə canlanır.
Məgər biz Niyazinin Üzeyir
bəyin «Koroğlu»sunu
səhnədə necə
gözəl səsləndirdiyinin,
operanın gedişinə
məharətlə başçılıq
etdiyinin şahidi deyilikmi?! «Koroğlu üverturası»! Bu dahiyanə əsəri Niyazi himn səviyyəsinə
qaldırmışdı». Onun fikrincə, kim onu Niyazinin ifasında dinləməyibsə, demək,
o, həmin əsərin
bütün incəliklərini
yaşamayıb: «Əlbəttə,
Üzeyir ürəyindən,
qələmindən yaranmış
bu üverturanı dərindən başa düşmək, oradakı
çılğın duyğuları,
səslər arasındakı
çalarları dinləyiciyə
çatdırmaq üçün
yalnız Niyazi ürəyi, Niyazi çubuğu lazım idi. Elə bil ki, Üzeyir bəy «Koroğlu» operasını
böyük Niyazinin dirijorluğu üçün
yaradıb. Niyazi bu
operanı səsləndirərkən
onun sədaları altında böyük bir xalqı ən böyük ideallar uğrunda mübarizəyə qaldırmaq
olardı. Əgər Qırat
Koroğlunun altında
Qırat olmuşdusa, Misri qılınc Koroğlunun əlində əfsanələşən qılınca
dönmüşdüsə, Niyazi də əlinə götürdüyü
o balaca dirijor çubuğunu Alı oğlu Rövşənin
Misri qılıncına
çevirmişdi. Üvertura səslənərkən
salonda elə bil qartal qanad
çalırdı. Sanki
barmaqlarının titrəməsindən,
sifətindəki cizgilərdən,
gözlərində yanan
atəşdən səs
telləri süzülən
maestro səhnə arxasında
hamını ecazkar dünyasına aparırdı.
Çünki Niyazi dirijorluğunda
özünəxas fərdi
bacarıq, əql, zəka özünü göstərirdi. Orkestrin tərkibində
nə qədər musiqiçi və musiqi aləti var idi, hamısı
Niyazi dirijorluğunun nəzarətindəydi. Heç biri
onun gözündən
yayınıb, qıraqda
qalmırdı. Başqa sözlə,
dahi dirijor səhnədən aşağı
musiqi meydançasında
yerləşdirilən orkestri
də, aktyorları da ecazkar çubuğundan
kənarda qoymurdu.
Üzeyir bəydə bəstəkar-dramaturqluq
vəhdəti olan kimi Niyazidə də dirijorluq-bəstəkarlıq
vəhdəti vardı. Elə buna görə də adlı-sanlı bəstəkarlarımız Niyazi
dirijorluğuna can atırdılar.
Çünki hər bir yeni əsərin ilk ifasında Niyazi dirijorluğunun dərin hikməti vardı. Niyazi öz dirijorluğunda ictimai amal səviyyəsində
fədaidir. Çünki Niyazi də əmisi Üzeyir bəy kimi Azərbaycan
torpağında özünə
möhkəm zəmin
tapmaqla, həm də dünya miqyasına çıxa bilmiş, xalqımıza dünya şöhrəti
gətirmişdi. Türkiyənin
məşhur bəstəkarı
Adnan Sayqunun bu fikri maraqlıdır:
«Mənə təklif
olunanda ki, «Koroğlu» operası İstanbulda keçiriləcək
musiqi festivalında nümayiş olunsun, birinci şərtim bu oldu ki,
gərək Niyazi bu əsərin quruluşçusu kimi bizim ölkəyə dəvət edilsin. Mən nadir istedada malik olan bu ustadı
yüksək qiymətləndirərək,
onu müasir dirijorluğun zirvəsi hesab edirəm». Niyazi xalqına, tarixinə, mənəviyyatına, dilinə
bağlı, vətənpərvər,
milli ruhlu bəstəkar idi».
Uğur
Xalq Cəbhəsi.-
2012.- 24 avqust.- S.14.