Təlxək, məzhəkə, kloun
Təlxəyin sarayda varlığı sarayın gündəlik abu-havasını tənzimləməklə bağlı idi. Səhərdən axşamacan çalıb-oxumaq, fokus göstərmək, rəqs eləmək, kəndir üstə gəzmək, heyvan oynatmaq mümkün deyil, həm də adamı bezdirər. Lakin təlxək sarayda baş verən hər bir hadisəyə öz münasibətini bildirir. Təlxəklər həmişə çalışır ətraf mühitin əhvalı-ruhiyyəsin qaldırsın. Hər təlxək də şahın sevimlisi ola bilməzdi.
Təlxəklər müxtəlif istedad sahibi olublar. Onların
çoxları hazırcavablıqdan,
lətifə söyləməkdən
əlavə, hər hansı bir musiqi alətində ifa etməyi, akrobatik hərəkətlər
etməyi, fokus göstərməyi, rəqs
etməyi və s. estrada janr
növlərini ifa etməyi bacarardılar. Bu xüsusiyyətlər isə solo ifaçılıqda
mühüm və müsbət xüsusiyyətlərdən
biri sayılır.
Müasir estrada aktyorları peşəkar ifaçı olmaq üçün yuxarıda adını çəkdiyim müsbət xüsusiyyətləri bacarmalıdır. Belə ifaçılar dünya estrada sənətində çoxdur. Azərbaycanda da estrada və sirk səhnəsində belə ifaçılar olub. Sirkdə belə ifaçıları məzhəkəçi adlandırırlar. Avropa və ruslar kloun adlandırırlar. Onların bir neçə növü olur: sadə, ekssentrik, buffon və s. Estrada sənətində solo ifaçılıq çox qədim dövrlərə təsadüf edir. Bu mövzuya toxunmaq fikrimiz yoxdur. Biz bu dəfə təlxəklərin həyat və yaradıcılığına qısa bir nəzər salmaq fikrindəyik. Təlxəklərin avtobioqrafiyasına nəzər salsaq görərik ki, onların hər birinin ikinci bir sənəti olub.
Nəsrəddin şahın İsmayıl Bəzzaz adlı təlxəyi olub. Bəzzaz onun ləqəbidir. İsmayılın peşəsi isə parça satmaq, yəni bəzzazlıq etmək olub. Hacı Kərim adlı digər təlxək isə tacirliklə məşğul olurdu. Hacı Kərim isə Nəsrəddin şahın sarayında sevilən, sayılan təlxəklərdən biri olub. Onun ləqəbi Şireyi idi. Hacı Kərim Şireyi təlxəlik sənəti ilə məşğul olmamışdan əvvəl doşab, şirə, şərbət hazırlayıb satardı. Bundan başqa rəvayət edərdilər ki, Hacı Kərimin çox şirin danışığı olduğuna görə onu Hacı Kərim Şireyi deyə çağırardılar. O yeganə təlxək idi ki, Nəsrəddin şahın müqabilində istədiyi kimi danışar, sarayda hamıya sataşıb, ədəbsiz və təhqirli sözləri ilə şuxluq edərdi. Hətta şahın yanında qəbih və məlih söz zarafatları edərdi. Hacı Kərim Şireyi şahın sarayındakı təlxəklər arasında yeganə insan idi ki, ona aylıq məvacib təyin olunmuşdu. Bütün bu üstünlüklərə baxmayaraq, sarayda, Hacı Kərim Şireyini gözü götürməyənlər də az deyildi.
Təlxək deyəndə şit, ağılsız, arsız demək deyil. Ağıllı təlxəklər şahın sarayında xüsusi yer tutub. Əgər təlxək ağıllı olmasaydı şahın sarayına gəlib çıxardımı? Onlar ağıllı sözləri bəlkə də məcbur olub «şitlik» üslubunda ifa ediblər. Kəl İnayətin vaxtında, yerində lazımı söz deməkdən əlavə yüksək aktyorluq məharətinə malik olması şübhə ola bilməz. Məxəzdə yazılır ki, «O nəinki sözlə güldürməyi bacarırdı, hətta istədiyi vaxt sadə bir jest ilə camaatı güldürərdi.» İndi XXI əsrdə 1-2 komediya artisti olar ki, sözsüz, jestlərlə tamaşaçını güldürə bilsin, 99% aktyorlar sözə güc verirlər. Fikir verin orta əsrlərdə demokratiya nə qədər yüksək səviyyədə idi ki, təlxəklər şaha, vəzir, vəkil və əyanlara zarafatla, gülüş doğuran acı həqiqəti söyləyərək onları satira atəşinə tuturdular.
Yuxarıda qeyd etdiyimiz kimi, təlxəklərin ləqəbləri onların həyatda tutduğu mövqeyə görə verilirdi. Elə təlxəklər də olub ki, yalnız aktyorluq sənəti ilə pul qazanıb ailə saxlayıblar, onlar ikinci sənət sahibləri olublar. Məsələn: alverçi, dərzi, pinəçi, musiqiçi, xanəndə və s. Bəzi təlxəklərin özlərinin ayrıca aktyor kollektivi olub. Həmin o aktyorları el arasında «lotu» adlandırırdılar. İndi də camaat arasında belə bir söz gəzir. «Ey, lotuluq eləmə», yəni «artistlik eləmə» .
Sirk sənəti meydana gələndə müxtəlif estrada sənətinin janr
növlərini özündə birləşdirdi. Bu səbəbdən
sirk sənəti estrada sənətinin
orijinal janrına aid edilir. Bunlardan at çapmaq, at üstü akrobatlar, at təlimçiliyi,
atların iştirakı
ilə komik pantomim süjetləri və s. Sonralar akrobatlar, janqlyorlar, müxtəlif heyvan təlimçiləri, fokusçu
fakirlər, pəhləvanların
yarışması və
s. orijinal janr növləri bir meydanda araya gəlib tamaşaçıları
sənətləri ilə
valeh etməyə başladılar. Onların ifa etdiyi yer arena olub. Sirk isə latın dilindən tərcümədə dairə
deməkdir. Arenaya manej də deyirlər. Manej fransız sözüdür.
Sadəcə olaraq arena yarananda
ölçüləri müxtəlif
olub. Arena Azərbaycan dilində meydan deməkdir. Xalq dili ilə
desək, arenada — manejdə ifa edən heyvanlara arenadan kənara çıxmağa maneə
var, yəni sərhəd var. Sirk proqramlarında, ifaçılar
arasında, yeganə olaraq klounlara icazə verilir ki, manejin maneəsini
aşaraq tamaşaçılarla
ünsiyyət yaratsın,
hətta onları arenaya dəvət edərək, öz estrada nömrələrində
ifaçı kimi istifadə etsinlər.
Sirk dairə
mənasını verirsə,
təbii ki, manej də dairəvi
olduğu üçün
açıq səma altında sirk meydan tamaşasına bənzəyir. Maneji bağlı binaya
çevirsək, bina özü iri bir gümbəzə bənzəyir. Sanki möhtəşəm bir gümbəzin altında həm manej, həm də amfiteatr yerləşir.
Amfiteatr fransız sözüdür.
Amfi — iki tərəf, teatron isə tamaşaçı deməkdir.
Manejin iki tərəfi tamaşaçı ilə
dolu olur. İlk dəfə 1780-cı ildə
F.Astleyenin yaratdığı
sirkin adını «Amfiteatr Astleya» qoyub. Kloun bir sənət
kimi, bir ampula kimi 19-cu əsrin əvvəlinə
təsadüf edir.
İlk meydan klounu 1834-cü ildə fransada «olimp sirk-teatr»ında C.B.Oriol olub.
Klounların tarixi Azərbaycanda məzhəkəçilərdən götürülə bilər. Sonrakı mərhələ
təlxəklər, daha
sonra qaravəllilərdə
iştirak edən ifaçılar. Davamçıları isə 15-20-ci əsrlərdə
meydanlarda, el şənliklərində
çıxış edən
lotular oldu. Bakıda ən məşhur ifaçı Lotu Cabbar idi. O məşhur gülüş
ustadı Fazil Salayevin yaxın qohumu idi. Aktyor Məmməd
Əlili Fazil Salayev ilə «Vah» filmində bir yerdə çəkilirdi.
Çəkilişlərin birində fasilə
vaxtı oturub söbət edirlər, söhbət zamanı Məmməd Əlili
1911-ci ildə Cəfər
Cabbarlı ilə tanışlığından danışır.
Deyir ki, «mən İrandan
gəlmiş ilan oynadan Dərviş Rzanın yanında şagirdlik edirdim. O ilan oynadar, müxtəlif
gözbağlayıcılar (fokuslar) göstərərdi,
həm də məzəli sözlərlə,
lətifələrlə camaatı
güldürərdi. Mən də
bəzi məqamlarda ona lazım olan ləvazimatları təqdim edər, mərəkənin axırında
da əlimdə papaq camaatdan əzbərlədiyim məzəli
şeiri deyərək
pul yığırdım.
Məni ona anamın qohumu Lotu Cabbar
tapşırmışdı». F.Salayev deyir ki, Lotu
Cabbar onun ana tərəfdən yaxın qohumudur. Hər ikisi hansı tərəfdən qohum olduqlarını ayırd edirlər, bir-birinin qohumlarını tanıyırlar.
Azərbaycanda kloun sənətinin yaranması 1920-ci illərə
təsadüf edir. 1925-ci ildən Yunus və Yusif Ağayev
qardaşları ilk sirk
klounları sayılır.
1959-cu ildə isə Qasım Bibioğlu adlı şəxs ilk dəfə
kloun kimi manejdə özünü
təsdiqlədi. 1945-ci
ildə ilk dəfə
olaraq Azərbaycanda milli sirk proqramı
yaradıldı. Lakiın əfsuslar
olsun ki, Azərbaycanda kloun sənətinin yeni ifaçıları yetişmədi.
Hazırda estrada
səhnəsində peşəkar
solo ifaçı, monoloq,
mono-intermediya, monosketç
ifaçıları yoxdur.
Öyrənmək istəyənlər yoxdur. Belə getsə bir
müddətdən sonra
biz, cavan ifaçılar
yetişdirmək üçün
peşəkar müəllimləri
xaricdə axtarmalı
olacağıq.
Oktay
Xalq Cəbhəsi.- 2012.- 22 dekabr.- S.13.