Gülərüz
sənətçi
Münəvvər Kələntərli
həm dramatik, həm də komik aktrisa kimi sənətdə
öz sözünü dedi
Onu
tez-tez xatırlayırıq. Duzlu-məzəli zarafatları,
şirin-şəkər söz-söhbətləriylə
canlanır xəyalımızda. Yaddaşımızda həmişə
filmlərdə gördüyümüz kimidir:
gülüşündən, danışığından həyat
eşqi yağan, hələ cavan, gümrah, gözəl
qadın, şöhrətli xanəndə, aktrisa Münəvvər
Kələntərli. Münəvvər Kələntərlinin
çox gözəl səsi olduğunu bilən Yavər Kələntərli
onu da oxumağa həvəsləndirir. On yeddi-on səkkiz
yaşlı Münəvvər Kələntərli
üçün yenicə gəldiyi şəhərdə ən
doğma yer Opera Teatrı olur. Çünki qardaşı
Haşım da, çox sevdiyi əslən şamaxılı
Yavər Kələntərli də orada oxuyurdular. Yavər Kələntərlinin
köməkliyi ilə Münəvvər Kələntərlinin
səsini yoxlayan sənətkarlar onun sənət aləminə
gəlişinə xeyir-dua verirlər. Doğrudur, o dövrdə
səhnəyə çıxmaq gənc qızlar, gəlinlər
üçün çox çətin idi. Amma Münəvvər
Kələntərlinin bu barədə bəxti gətirir. Onun
doğulub-böyüdüyü ailədə hamı musiqi, sənət
vurğunuydu. Evdəkilərdən heç bir maneə
görmədən səhnəyə çıxan Münəvvər
Kələntərli oxumağa başlayır. Tezliklə radio
dalğalarından diktorun səsi gəlir: «Konsertimizə
başlayırıq. Oxuyurlar Haşım və Münəvvər
Kələntərlilər». Bacı-qardaşın ifa etdiyi
xalq mahnıları, muğamlar dinləyiciləri heyran qoyur.
Çox keçmir, Münəvvər Kələntərlinin
başqa xəyalı da gerçəkləşir. Onu Opera
Teatrına işləməyə dəvət edirlər.
Bakıda Münəvvər Kələntərliyə
Üzeyir Hacıbəyov küçəsində ikiotaqlı
mənzil verirlər. Münəvvər Kələntərli
xasiyyətcə çox şən idi. Ortaboylu, dolubədənli,
yarlı-yaraşıqlı, xanım-xatın ədalı,
gözəlsəsli Münəvvər Kələntərlinin əsl
yeri Musiqili Komediya Teatrıydı. Bu, sənətkarların da
diqqətindən yayınmır. Münəvvər Kələntərlini
həmin teatra çağırırlar. Ona müxtəlif
xarakterli komik rollar həvalə edilir. Roldan-rola necə dəyişdiyi,
başqalaşdığı hamını heyrətə gətirirdi.
«Hacı Kərimin Aya səyahəti»ndə Kəblə Fatma,
«O olmasın, bu olsun»da Sənəm, «Gözün aydın»da
Gövhər, «Qızılaxtaranlar»da Xədicə, «Ulduz»da
Tamam və daha neçə-neçə rolları
ustalıqla yaradırdı. Səhnədəki hər görkəmiylə
doğma, baxımlı, maraqlıydı. Sanki
oynadığı bütün obrazlar, necə deyərlər,
boyuna biçilmişdi. «Hacı Kərimin Aya səyahəti»ndə
aktrisa Nəsibə Zeynalovayla dublyor idilər. Münəvvər
Kələntərli Lütfəli Abdullayevin, Nəsibə
xanım isə Bəşir Səfəroğlunun tərəfmüqabili
kimi çıxardı səhnəyə.
Şövkət Ələkbərova, Gülxar Həsənova, Nəsibə Zeynalova, xanəndə Məmməd Salmanovun həyat yoldaşı Ədilə xanım, Sara Qədimova, Rübabə Muradova, Nəcibə Məlikova Münəvvər Kələntərli ilə yaxın rəfiqələr idilər. Tez-tez Münəvvər Kələntərligilə yığışar, deyib-gülər, müxtəlif oyunlar oynayardılar. Uduş pulluydu. Ən gülməlisi də o olardı ki, həmişə bir abasıdan, beş, yaxud on qəpikdən oynayardılar. Günlərini maraqlı keçirirdilər. Sevinməyə həmişə səbəb tapırdılar. Çox mehriban idilər. Birinin uğuru hamının bayramıydı. Onlar sənətdə yetişmək üçün can qoymuşdular. Artıq şöhrətləri, ad-sanları, fəxri adları var idi. Ancaq sənətə ilk başladıqları günlərin həyəcanı ilə çıxırdılar səhnəyə. Öz işlərinə çox məsuliyyətlə yanaşardılar. Bir də görürdün, kişili-qadınlı böyük dəstə yığışıb harasa getdi. Qastrola, kino çəkilişlərinə yox, elə-belə, istirahət etməyə. Münəvvər Kələntərli hərdən iyirmi-iyirmi beş nəfəri özüylə Lənkərana – bacısı Xanımbacının evinə qonaq aparardı. Gəzib-dolanır, çalıb-oxuyur, deyib-gülürdülər. Axşam olanda böyük eyvanda yer açırdılar. Ancaq səhərədək yatan kimiydi? Arabir sükut çökərdi. Açıq pəncərədən sakit yay gecəsinin ulduzları sayrışardı. Birdən kiminsə səsi gəlirdi: «Ordan mənim eynəyimi verin, yata bilmirəm. Gözlərimə gün düşür». Hamı başlayırdı gülməyə.
1939-cu il idi. Filarmoniyada verilən konsert başa çatır. Münəvvər Kələntərli, Cahan Talışinskaya, Sürəyya Qacar, Yavər Kələntərli və Həqiqət Rzayeva şair Əlağa Vahidə yaxınlaşıb, onu əhatəyə alırlar. Aralarında ən dilli-dilavər sayılan Yavər yenə qabağa düşür:
- Ay Vahid,
nə oldu, hər gördüyün
qıza, gəlinə qəzəl qoşursan.
Bəs bizi niyə yada salmırsan?
Vahid fikirləşir, bunlar beş nəfərdir,
indi mən nə deyim? Ancaq vəziyyətdən tez çıxır. Bədahətən
deyir: Həqiqətinlə
cahan parlayır Sürəyyatək, Münəvvər
ölkəmin hər bir zamanda Yavəriyəm.
Münəvvər Kələntərli mehriban, şən, şux olduğu qədər də ötkəm, zəhmliydi.
1953-cü ildə onu «Vətən» kinoteatrına direktor müavini təyin etdilər. O vaxtlar Bakıda hind filmləri dəbdəydi. Kinoteatrların
qarşısında adam əlindən tərpənmək olmurdu.
Ağız deyəni qulaq
eşitmirdi. Növbədəkilər basabas salır, bir-birlərini itələyirdilər.
Yazıq bilet satan qadın
da qalırdı çıxılmaz vəziyyətdə,
bilmirdi neyləsin. Birdən Münəvvər Kələntərli
görünərdi. Növbə
üstündə qalmaqal
salanlara eynilə «Görüş» filmindəki
Münəvvər kimi
acıqlanardı:
-Orda nə səs-küydür?
Nə olub?
O dəqiqə səslər
kəsilərdi. Hamı sakitcə
sıraya düzülüb,
növbəylə kassaya
yaxınlaşardı. Satıcı qadın sevinərdi:
- Münəvvər xanım,
nə olar, getməyin. Siz içəri keçən
kimi yenə başlayacaqlar qırğın
salmağa.
Münəvvər Kələntərli gülərdi:
- Bir balaca yer
var, ordan sən biletləri verib pulları alırsan. Mən harada duracağam?
Kinoteatra direktor müavini göndəriləndən sonra
teatrdan getdi. Amma filmlərə
çəkilirdi.
Münəvvər Kələntərli sağlam
qadınıydı. Düzdür, gənc yaşlarında cərrahiyyə əməliyyatından
keçmişdi. Həkimlər böyrəyinin birini götürməli olmuşdular.
Sonralar heç xəstələnib
eləməzdi. Ancaq başıbəlalı
oldu. Moskvaya kino çəkilişinə
gedəndə orada sancısı tutur. Xəstəxanaya gedir. Müayinə
edən həkimlər:
«Korbağırsağınızda cərrahiyyə əməliyyatı
lazım olacaq», – deyirlər. Çəkilişlər başa çatandan
sonra gəlirlər Bakıya. Yayda Daşkəsənə film çəkilişlərinə getməliydi. Elə gözləyirdi ki… Moskvadan gələndən sonra bir dəfə də ağrısı tutmadı. Özünü
gümrah hiss edirdi. Amma çox narahatıydı.
Qorxurdu ki, Daşkəsəndə
sancıları başlayar,
həm film çəkilişləri
qalar yarımçıq,
həm də ucqar yerdə, xəstəxanadan uzaqda çətin vəziyyətə
düşər. Düşünüb-daşındı. Qərara gəldi ki,
yayadək cərrahiyyə
əməliyyatından keçsin.
1963-cü ilin fevralında öz ayağıyla, qohum-əqrəbanın
əhatəsində deyə-gülə
xəstəxanaya yollandı.
Yoxlamalardan keçdi. Münəvvər Kələntərli kimi sevilən aktyorun cərrahiyyə əməliyyatını
xəstəxananın həkimi
olan bir professor öz boynuna götürdü. O, Münəvvər
Kələntərlini yaxından
tanıyırdı. Onu
arxayın salmışdı:
«Sən heç narahat olma, cərrahiyyə
əməliyyatını özüm
aparacağam». Qohum-əqrəbanın çoxu xəstəxanadaydı.
Münəvvər Kələntərli heç elə bil cərrahiyyə otağına getmirdi.
Danışır, hamıyla zarafatlaşırdı.
Gülə-gülə əməliyyata yollandı.
Qohumlar dayanıb professorun çıxmasını gözləyirdilər.
Nəhayət, o, qapıda
göründü: «Korbağırsaq
boş şeydir. Mən böyrəyini yoxlamışam.
Hər şey qaydasındadır».
Cərrahiyyə əməliyyatından sonra
Münəvvər Kələntərli
ikicə gün yaşadı. Huşsuz vəziyyətdəydi. Bir dəfə də özünə gəlmədi.
Professor böyük səhvə yol vermişdi. Əməliyyat düzgün aparılmamışdı.
Həm korbağırsağı kəsəndən
sonra düzgün tikməmişdi, həm də qalan böyrəyi
zədələmişdi. Azərbaycan
SSR Ali Sovetinin deputatı
seçilməsini gözləyirdi.
Qəzetdə məlumat çıxmalıydı.
Elə
hey sayıqlayır, rabitəsiz
sözlər danışır,
heç nə eşitmirdi. Buna baxmayaraq,
qəzetdə çap
olunmuş məlumatı
ona oxudular… Bilinmir başa düşdü, ya yox. Hamı gözləyirdi ki, bəlkə özünə gəldi, heç olmasa, nəsə dedi.
Amma həkimlər
bilirdilər ki, o, öləcək. Cərrahiyyə əməliyyatından iki gün sonra,
Münəvvər Kələntərli
gözlərini həmişəlik
yumdu. 50 yaşı yenicə tamam olmuşdu Münəvvər Kələntərlinin.
Üç-dörd ay qabaq yubileyi
Musiqili Komediya Teatrında təntənəylə
qeyd edilmişdi.
Teatrın o zamankı direktoru,
bəstəkar Süleyman
Ələsgərovdan tutmuş,
ən adi işçiyədək hamı
xətrini istəyirdi.
Çünki özü yaxşı
insanıydı, durduğu
yerdə kiminsə qəlbinə toxunmazdı.
Elə yəqin, buna görəydi ki, sağlığında hamı
onun ətrafına yığışardı. O gün isə Münəvvər Kələntərlinin
başına toplaşanların
sayı-hesabı yox idi. Dəfn mərasimi əsl
nümayişə dönmüşdü.
O gün Musiqili Komediya Teatrının səhnəsi bütünlüklə
Münəvvər Kələntərlininiydi.
Adı çəkiləndə gözlərə
şəfqət, dodaqlara
gülüş qonan aktrisa həyatı boyu heç zaman etmək istəmədiyi bir işi görürdü.
Adamları gülmək yerinə,
ağladırdı. Bütün sənətkarlar
vida mərasimindəydilər.
Sənətin Münəvvəriylə vidalaşırdılar. Lütfəli Abdullayev uşaq kimi ağlayırdı.
Aktyor
Mobil Əhmədovla zarafatları
vardı. Münəvvər
Kələntərli ətli-canlı
olduğundan, hərdən
ona sataşardı:
«Ay Münəvvər, bu
nədir, ayaqüstə
üzülürsən ki,
yeməyinə fikir ver də». İndi Mobil Əhmədov
də acı-acı göz yaşları tökürdü. Gülxar Həsənova
qalxdı səhnəyə.
Bacı qədər sevdiyi Münəvvər Kələntərliyə vida
sözünü «Segah»la
dedi. Səsindəki nalə, fəqan
ürəkləri parçalayırdı.
Salondakılar hamısı bir-birinə
qoşulub hönkür-hönkür
ağlayırdı. 24
yaşlı Validəyə
anasının vəfatı
ağır təsir etmişdi. Atası sağ olsa da,
həmişə yanına
gəlib-getsə də,
onun qayğısını
çəkən Münəvvər
Kələntərli olmuşdu.
O, Validəni təkbaşına
böyütdü. Ancaq qızının
toyunu görmədi.
Validə olduqca gözəgəlimli
qız idi. Ağıllı, savadlıydı. Ali təhsilli hüquqşünasıydı.
Münəvvər Kələntərlidən fərqli olaraq səsi yoxuydu. Heç görkəmcə də anasına bir o qədər oxşamırdı.
O da ayrı cür gözəliydi. Münəvvər Kələntərli kimi ağbəniz olsa da, daha
çox atası tərəfə çəkmişdi.
Amma taleyi anasına bənzədi. Onun kimi
50 illik ömür payı düşdü qismətinə. Heç övladı
da qalmadı. Nə yaxşı, Münəvvər
Kələntərli xəbərsiz
qaldı qızının
başına gələnlərdən.
Validə anasının yanında
– köhnə qəbiristanlıqda
dəfn olunub.
Münəvvər Kələntərli sənətə
gəldiyi gündən,
ta sonadək bəxti üzünə güldü. Çox xoşbəxt sənətkar
oldu. İstedadını bütün çalarlarıyla
göstərməyə fürsət
tapdı. Həm
dramatik, həm komik aktrisa kimi
sözünü dedi.
İlahi
səsi xalq mahnılarına, muğamlara
yeni rəng qatdı. Ancaq həyat ona səadət payını
ancaq sənətində
verdi. Qadın xoşbəxtliyi
olmadı. Gənc yaşında
sevdi, sevildi. Ürəyincə olan evlilik qurdu. Həyat yoldaşıyla bir-birlərini
başa düşürdülər.
Tək bir məsələdə anlaşa bilmədilər.
Ənvər Bakıya gəlmədi,
Münəvvər Kələntərli
də Qusara getmədi. İstəməyə-istəməyə sevdiyi insandan,
yeganə qızının
atasından ayrıldı.
Sonunda bircə balası da onun yoluyla
getdi. O da xoşbəxt olmadı. Amma sevgisini bol-bol verən teatr, kino sənəti Münəvvər Kələntərliyə
həmişə vəfalıdır.
Onu həyatda görməyənlər
lentlərin yaddaşından
tanıyır, tanıdıqca
da xanım-xatınlığına,
səmimiyyətinə heyran
qalırlar.
Oktay
Xalq Cəbhəsi.-
2012.- 9 fevral.- S.11