Qeyri-adi tərs adam…
Adil İsgəndərov
«Ən yaxşı kişi rolu»na görə mükafat alıb
1910-cu ilin güllü-çiçəkli bahar günlərinin birində – mayın 5-də Gəncədə Rza bəyin evi sevincə qərq olur, ilk övlad dünyaya göz açır. Ata-anasının gözü önündə böyüməyə başlayır. Lakin çox keçmir ki, ailə sevinci kədərlə əvəzlənir. Arada olan düşmənçilik nəticəsində Rza bəyi Şəkiyə aparıb öldürürlər. Cəmi 6 il ata nəvazişi görən Adil ataya ən çox ehtiyac duyduğu vaxt yetim qalır. Sonralar düşmənləri qaçırmasın deyə 4 oğul anası olan Ayna xanımı qohumlarından birinə ərə verirlər. O izdivacdan da daha üç övlad dünyaya gəlir.
Cəfər Cabbarlının təşəbbüsü
Onun sənətə böyük həvəsi uşaqlıqdan baş qaldırmışdı. Hələ 10-12 yaşı olanda Gəncədə Pionerlər evində məktəblilər üçün tamaşalar hazırlamağa başlamışdı. Tamaşalarda oynamaq üçün hətta qardaşlarını, dostlarını da cəlb edirdi. Axırıncı sinifdə oxuyanda isə «Qaçaq Nəbi»ni «səhnələşdirir». Tamaşa üçün lazım olan yapıncını, papağı və xəncəri evdəki sandıqdan gizlicə götürüb tamaşada istifadə edir (Anasına bunu çox sonralar etiraf etmişdi). Bu o zamanıydı ki, böyük dramaturqumuz Cəfər Cabbarlı bir neçə ziyalı ilə birlikdə Gəncəyə gəlmişdi. Onlar bu tamaşaya baxıb, çox bəyənirlər. Bu istedadlı oğlana Bakıda təhsil almağı təklif edirlər. Beləliklə, Adil İsgəndərov Cəfər Cabbarlının təşəbbüsü ilə Teatr Texnikumuna daxil olur. Buranı əla qiymətlərlə bitirdiyindən imtahansız Moskva Dövlət Teatr Sənəti İnstitutuna qəbul olunur. Moskvada oxuya-oxuya eyni zamanda orada teatrda da işləyir. Vətənə qayıdandan sonra Akademik Dram Teatrında rejissor kimi işə başlayır. Çox keçmir ki, baş rejissor, sonra isə direktor seçilir və 25 ilə yaxın bu teatrda öz məktəbini yaradır. Heç təsadüfi deyildi ki, o vaxtlar bu sənət ocağını «Adil İsgəndərov teatrı» adlandırırdılar.
Akademik Dram Teatrından ayrılır
O vaxtlar teatrda birinci katibin, baş rejissorun öz lojası vardı. Hər gün məşqdə baş rejissor öz lojasında otururdu. Oturan kimi də xoruldamağa başlayırdı. Xorultusunun səsi bütün teatrı bürüyürdü. Ancaq bircə səhv belə gözündən qaçmazdı. Danışırlar ki, bir dəfə iclasda Mircəfər Bağırov çıxış edən zaman Adil İsgəndərovun yatdığını görür və onu oyadaraq nə barədə danışdığını soruşur. Adil İsgəndərov onun dediklərini nöqtəsinə kimi təkrar edir. Çox təəccüblənir, Mircəfər Bağırov.
Adil İsgəndərov 1962-ci ilə qədər «Azdrama»da çalışır. Lakin öz ərizəsi ilə teatrdan ayrılır. Sənətkarın qardaşı oğlu Elxan İsgəndərovun dediyinə görə, Xruşşovun fərmanı ilə bir şəxs iki vəzifəni icra edə bilməzdi. Ona da ya bədii rəhbər, ya da direktor olmaq təklif olunur. Lakin Adil İsgəndərov bununla razılaşmır.
«Ələsgər Ələkbərov ürəkdən yandı»
Maraqlısı odur ki, bunu Adil İsgəndərovun hazırda çox tanınan sənətkarlar olan tələbələrinə deyəndə hamısı eyni cavabı verdi: «Bunun kökündə başqa məsələlər vardı». Ancaq o qaranlıq məqamın nədən ibarət olduğunu, gizlində nələrin yaratdığını demək istəmədilər. Yalnız şofer Əhməd kimi tanınan xalq artisti Elxan Qasımov məsələyə müəyyən qədər aydınlıq gətirməyə çalışdı. Aktyorun dediklərini olduğu kimi təqdim edirik: «İnciklik oldu. Bir dəstə adam vardı. İndi dünyalarını dəyişiblər. Şəxsi münasibətlər vardı. O, çox sərt adam idi. Sərtliyi barədə deyilən sözlərin hamısı həqiqətdi, hələ bəlkə də azaldırlar. Adil müəllimi uzun illər tanıyan yaxın tələbəsi, mənəvi oğlu kimi deyirəm ki, tənbəlliyi, yalanı, istedadsızları bağışlamırdı. Güzəştə getməyi bacarmırdı. O istedadsız, başqa vasitəylə, başqa yollarla sənətə gələn adamlara qarşı qəti sərt mövqedəydi. Onlar da düşdülər bunun üstünə. O vaxtlar Mərkəzi Komitədən gəlib yerlərdən iclas keçirirdilər. Nöqsan aşkarlanan kimi işdən qovurdular, ya da çıxardırdılar. Onu elə bir şəraitə saldılar ki, Mircəfər Bağırov gəldi. O düşmənlər – hazırda məşhur adamlardır – hamısı bayram edirdilər ki, «Adil İsgəndərovu yıxdıq, indi özümüz keçirik hakimiyyətə». İclas qurtarandan sonra nəticəsi belə oldu. O vaxtlar 4-5 nazirdə qara maşın olurdu. Söhbətdən, tamaşaya baxandan sonra Adil İsgəndərova həmin maşından bağışladılar.
İkinci dəfə yenə düşdülər üstünə. Rejissorun əsas işi odur ki, tamaşası oynansın və tanınsın. «Vaqif», «Otello» və digər tamaşaları anşlaqla gedirdi. Belə bir rejissoru nəyinsə üstündə çıxarmaq istədilər. Ailəsinə, əxlaqına bir şey edə bilmədilər. Dedilər, guya nəsə danışıb. O da ərizəsini yazıb getdi və sevindilər. Sevinəndən sonra da başlarına döydülər. Deyirdilər ki, Adil İsgəndərovun ən böyük konflikti Ələsgər Ələkbərovladır. Amma Ələsgər Ələkbərov axıra kimi onun teatrdan getməsinə görə ürəkdən yandı.
Kinostudiyada da həmin şey
oldu. Həmin adam kinoya rəhbərliyə gəldi.
Atasının qisasını almaq
üçün düşdülər
üstünə. O cür
filmlər çəkilən
dövrdə Adil İsgəndərovu kinostudiyadan
uzaqlaşdırdılar. Yenə həmin
səpkidə. Dedilər, guya
yeyinti olub. Adil müəllim adamın üzünə baxan kimi onun
kim, nə
olduğunu bilirdi. Onun o vaxtlar teatrdan qovduğu adamlar indi xalq artisti,
rejissordurlar».
«Azdrama»dan sonra kinostudiyada rəhbərlik
edir
Elxan İsgəndərov deyir ki, əmisi Nazirlər Soveti yanında Kino Komitəsinin
sədri Romanovla dost olub, tez-tez məktublaşıblar.
Adil İsgəndərovun teatrdan
uzaqlaşmasından xəbər
tutan Romanov Adil İsgəndərova ixtisasdəyişmə
kurslarına gedərək
teatrdan kino sahəsinə keçməyi
təklif edir. Təklif qəbul olunur və Adil İsgəndərov 1 il Moskvada
kinorejissorluq kursuna gedir. Bakıya qayıdandan sonra
«Azərbaycanfilm» kinostudiyasında
baş rejissor ştatı yaradılır
və o, vəzifəni
icra etməyə başlayır. 1964-cü ildə kinostudiyanın direktoru Məhərrəm
Haşımov rəhmətə
gedəndən sonra Adil İsgəndərov bədii rəhbər təyin olunur.
Həm də çox tərs idi Adil İsgəndərov. Dünyanın ən tərs sənətkarlarından birincisiydi
bəlkə də.
Əgər bir aktyor sənətinə səhlənkar
yanaşsaydı, dırnaqarası
baxsaydı, ona rol verməzdi. Mərkəzi Komitədən
desəydilər belə…
Haqsızlığbı sevmirdi, yalan
da danışmırdı.
Elə bu tərsliyinə görə «Azdrama»dan ayrılmışdı. Və elə
ikinci dəfə də tərsliyinə görə kinostudiyadan uzaqlaşır.
Kinostudiyanın lentlər saxlanan laboratoriyasında erməni
və yəhudilər
işləyirdi. Adil İsgəndərov da onların işini tez-tez yoxlatdırır, sıxışdırırdı.
Məhz onların əlilə «İzvestiya» qəzetində
Adil İsgəndərov
haqqında yazı çıxır. Əslində məqalədə hansısa
cinayət işindən
də söhbət açılmırdı. Hətta belə
şayiələr də
yayırdılar ki, guya Adil İsgəndərov
4-cü mərtəbədəki evinin ortasında fəvvarə qurub. Yoxlayırlar,
heç bir sübut tapa bilmirlər. Bütün şayiələrin
əsassız olduğu
ortaya çıxır.
Ancaq Adil İsgəndərov haqsızlığa
dözə bilmir və 1974-cü ildə ərizə yazaraq kinostudiyadan çıxır:
«Əgər heç bir əsas olmadan
haqqımda belə yazılırsa, buna da göz yumulursa,
daha işləyə bilmərəm.»
Kino komitəsinin sədri
Məmməd Qurbanov, yaxın dostu və qonşusu Mirzə İbrahimov onu fikrindən daşındırmağa çalışsalar
da, heç bir xeyri olmur. «Əgər heç bir əsas olmadan
haqqımda belə yazılırsa, buna da göz yumulursa,
mən daha işləyə bilmərəm»,
– deyir. Adil İsgəndərov tərsliyindən dönmür.
Yalnız İncəsənət İnstitutunun pedaqoqu kimi çalışır
və aktyor kimi filmlərə çəkilir.
«Ən yaxşı kişi rolu»
Aktyor kimi ilk işi hələ
1956-cı ildə olur. Hüseyn Seyidzadənin
«O olmasın, bu olsun» filmində Qoçu rolunu ifa edir. Əslində bu çox kiçik, epizodik bir roldur və
filmdə biz onu bircə dəfə görürük. Ancaq bazar
səhnəsində onun
görünməsi ilə
filmə xüsusi bir ovqat gəlir.
Elə həmin ili «Qara daşlar»da
Xəlilov, 1958-ci ildə
«Uzaq sahillər»də
Rosselini, 1963-cü ildə
«Romeo mənim qonşumdur»da
Quliyev, 1968-ci ildə
«Qanun naminə»də Kamilov obrazlarını yaradır. Ancaq kinoda aktyor kimi onun ən
uğurlu işi
1971-ci ildə çəkilən
«Axırıncı aşırım»
filmində yaratdığı
Kərbəlayı İsmayıl
sayılır. Bu obraz mürəkkəb tarixi dövrün qəhrəmanı idi.
Torpaqları, var-dövləti ilə yanaşı, ləyaqətinə, şəxsiyyətinə
də təcavüz edilən Kərbəlayı
yeni cəmiyyətə
müharibə elan edir. Abbasqulu bəyin «elçi»
kimi barışığa
çağırması belə,
onu bu yoldan
döndərə bilmir.
Adil İsgəndərov bu obrazı daxilən yaşayır. Bu rolda da, o, bütövdür,
obrazın bütün
çalarlarını tamaşaçıya
ustalıqla çatdırır
və əsil Azərbaycan kişisi obrazı yaradır. Bu rola görə
Adil İsgəndərov
1972-ci ildə Tbilisidə
keçirilən 5 Ümumittifaq
Kinofestivalında «ən
yaxşı kişi rolu» mükafatını qazanır. O zaman festivalın münsiflər
heyəti bu mükafatın iki aktyora verilməsini təklif edir. Abbasqulu ağa – Həsən Məmmədova və Kərbəlayı – Adil İsgəndərova. Onda
Adil İsgəndərov
mükafatdan imtina edir: «Qəmlo obrazı gözəl yaradılıb. Mükafat Məlik Dadaşova
verilsin». Amma münsiflər
heyəti fikrindən dönmür.
«Əhməd haradadır?» filmini bəyənmirdi
Adil İsgəndərov
kinostudiyadan ayrılandan
sonra 1976-cı ildə
«Dərviş Parisi partladır» filmində Hətəmxan ağa,
1977-ci ildə «Arxadan vurulan zərbə»də Dadaşlı obrazlarını
yaradır. İfa etdiyi rolların
əksəriyyətini Yusif
Vəliyev səsləndirirdi.
Yalnız «O olmasın, bu
olsun» filmində öz səsidir. «Dərviş Parisi
partladır» filmində
isə Əliağa Ağayev səsləndirmişdi.
Çoxlarının fikrincə, bu,
uğursuz alınmışdı.
Çünki Qarabağ xanı
Qarabağ ləhcəsi
ilə danışmalıydı,
Bakı ləhcəsi
ilə yox. Adil İsgəndərovun rejissor kimi quruluş
verdiyi ilk və son işi isə «Əhməd haradadır?» filmi olur.
Amma bu filmdən razı qalmır.
… Amma nədənsə həyatda həmişə tərslik edən Adil İsgəndərov Əzrailə sərt üz göstərmədi. Səssizcə yerində uzanıb ağ mələfəni üstünə çəkdi və əbədi yuxuya getdi. Dilarə xanım deyir ki, əslində atasının səhhətində o qədər də ciddi problemlər olmayıb. Amma görünür, daxilən keçirdiyi sarsıntılar ürəyinə təsir etməmiş deyildi: «Atam vəfat edən gün mən anamla bağda idim. Evə gələndən sonra özünü pis hiss etdiyini görür. Təcili yardım çağırır. Qəribədir ki, təcili yardımın gec gəldiyini bilə-bilə «Leçkomissiya»ya yox, ora zəng vurur. Qapının da cəftəsini açır. Görünür, ürəyinə nəsə dammışdı. Gəlib yerində uzanır, ağ mələfəni də üstünə çəkib elə oradaca həyatla vidalaşır. Tromb onun ürəyini tutmuşdu».
Beləcə, 1978-ci il sentyabrın 19-da Azərbaycan mədəniyyəti, incəsənəti böyük bir sənətkarını itirdi. İkinci Fəxri Xiyabanda dəfn olundu. Deyilənlərə görə, Brejnevin Bakıya səfərlərinin biri Adil İsgəndərovun vəfatı ilə eyni vaxta düşüb. Brejnevin bütün respublikada təmtəraqla qarşılanması üzündən Adil İsgəndərovun dəfni çox təmtəraqsız, xəlvəti olub.
Oktay
Xalq Cəbhəsi.- 2012.- 17 fevral.- S.13.