Emin Sabitoğlu
dühası
Deyirlər ki, nəğmə dövrün ab-havasını, əhvalını, insanların dünya duyumunu daha bariz əks etdirir. 60-cılardan olan Emin Sabitoğlunun yaradıcılığına məhz zaman kontekstində nəzər salmağa çalışaq. Lakin əvvəlcə qısa bioqrafik arayış.
Emin müəllimin sənət aləminə gəlişində təəccüblü heç nə yoxdur. Görkəmli dramaturq Sabit Rəhmanın ailəsində dünyaya göz açmış Emin bir çox ədiblərin övladları kimi xüsusi musiqi məktəbində təhsil alırdı: Yusif və Vaqif Səmədoğlular, Araz Dadaşzadə, Anar, Rəfiq Zəka kimi. Lakin adları çəkilənlərdən fərqli olaraq Emin musiqiyə, necə deyərlər, xəyanət etmədi, onu özünə sənət seçdi. Çünki şəksiz istedadı var idi, öz fikirlərini musiqi dili ilə daha dəqiq ifadə edə bilirdi. Artıq 13 yaşından Emin Midhəd Əhmədovun bəstəkarlıq dərslərinə gedib gəlirdi. 1955-ci ildə Konservatoriyaya, Qara Qarayevin sinfinə qəbul olunur. Təhsilini Moskva Konservatoriyasında davam etdirərək bu şöhrətli təhsil ocağını professor Y.Şaporinin sinfi üzrə bitirir.
Emin müəllimin ilk qələm təcrübələri – simfoniya, kamera əsərləri onun böyük potensialını, sənətdə əhəmiyyətli vəzifələr həll etmək iqtidarını üzə çıxardı. Məsələn, F.Əlizadə məqalələrindən birində yazır ki, 60-cı illərdə Emin Mahmudov Q.Qarayev sinfinin assistenti idi. Onun diplom işi – Simfoniya Qara müəllimin dərslərində yüksək peşəkarlıq nümunəsi kimi dəfələrlə xatırlanardı: «Yadımdadır, bu əsərin lent yazısına qulaq asıb, mən bir qədər ruhdan düşdüm, çünki partituranın sənətkarlığını əlçatmaz zənn etdim» – deyə Firəngiz xanım öz ilk təəssüratlarını belə müəyyənləşdirir.
Həmin dövrün başqa bir yaratması – skripka və fortepiano üçün poemadır. Əsəri atama, yaxın dostu, ədəbiyyatşünas Araz Dadaşzadəyə hədiyyə edən Emin müəllim notların üzərində qara tuşla yazıb: «Araza – çox yazdığım əsərlər içində bu yaxşısıdır. Qoy sən deyən olsun! Emin. 4.V.60″. Son misra mənim üçün sirr qalır: hər ikisi dünyasını dəyişib. Lakin ən önəmlisi odur ki, poemanın musiqisi yaşayır».
Sonrakı illərdə Emin Sabitoğlu uvertüra, kantata («Çiçəklən, Vətənim», həmmüəllif X.Mirzəzadə), romans silsiləsi də bəstələyir. Lakin tədricən onun yaradıcılığının başlıca hədəfi müəyyənləşir: o, əsas diqqətini mahnıya yönəldir.
Emin müəllim
öz ilk nəğmələrini
yazarkən artıq elə bir professional idi. Gözəl məktəb keçmişdi,
qələmini, özü
də çox uğurla, musiqinin ən mürəkkəb, ciddi janrlarında sınamışdır.
Bəzən məhdud vasitələrə
– cəmi üç-dörd
səsdən qurulan musiqi mövzularına, sadə gitara tipli müşayiətə
müraciət edərək
bəstəkar əsrarəngiz
bir obraz yaratmağı bacarır. Tanış, bəlkə də bayağı intonasiyalar onun əlləri altında sanki dəyişir, təravətlənir,
bərq vurmağa başlayır. Məsələn, götürək Azərbaycan
mahnı sənətinin
həqiqi incisi – «Bəlkə də» mahnısını. Burada
qəliz heç nə yoxdur: sadə melodiya, vals ritminə
dayaqlanan akkompanement, aydın kuplet quruluşu və qəribə duyğular doğuran fortepiano prelüdü.
Zahirən bu giriş əsas tematizmlə bağlı deyil. Lakin mahnı onsuz, yəqin ki, natamam alınardı.
Başqa bir cəhət də göz qabağındadır. E.Sabitoğlu poetik mətnə
xüsusi bir həssaslıqla yanaşır.
Emin müəllim Nəsimiyə də, Ə.Cavada da, R.Rza və S.Vurğuna
da, bayatılara da (70-ci illərdə onun «Şirin dili» doğma dilimizə xor baxanlara bir ittiham
kimi səslənirdi),
daha müntəzəm
İ.Səfərli, N.Xəzri
və B.Vahabzadəyə
də müraciət edib. Obrazların yeniliyi elə poeziyadan irəli gəlir: «Sahildə», «Gilavar», «Mavidir», «Kəpənək», «Bakı
sabahın xeyir!»
Lakin Emin müəllimin öz dostu Vaqif Səmədoğlu
ilə birlikdə yaratdığı nəğmələrin
təravəti xüsusidir. Burada söz
və musiqi arasında tam vəhdət
əldə olunub.
Ümumiyyətlə, bəstəkar heç
zaman sözü musiqinin xatirinə təhrif etməyib, əksinə, şeirin bütün gözəlliyini,
məna incəliklərini
qabartmağa çalışıb.
Bəstəkar elə intonasiyalar
tapır ki, – insan nitqinə yaxın, son dərəcə
plastik, təbii, rəvan – onlar sözlərlə bahəm
yaddaşlara həkk olunur. Məsələn,
«Düşürsən yadıma,
yağanda yağışlar»,
«Bir axşam taksidən düşüb
payıza» poetik misralarının musiqi qiyafəsi necə də ifadəli, qabarıqdır! Adam birdən bu zahirən sadə sözlərin mənasını
duyub daxilən sarsılır.
E.Sabitoğlu üçün vals həm də bir simvoldur:
gözəlliyin, işığın,
əlçatmaz arzunun.
«Bəlkə də» mahnısının
və ya «Gün keçdi» filmindən mahnının
instrumental girişini xatırlayaq.
Özü də ikinci
halda bəstəkar janrın əsas əlamətini – ölçüsünü
saxlasa da, əslində valslıqdan
xeyli uzaqlaşır.
Lakin prelüd artıq öz işini görür, dinləyicinin
qavrayışını istiqamətləndirir.
1969-1970-ci illərdə fantastik populyarlıq qazanmış «Nərminin
mahnısı» (İ.Əfəndiyevin
«Unuda bilmirəm» tamaşasından) isə janrın necə deyərlər, xalis, qarışıqsız nümunəsi
– bahar ətirli valsdır. E.Sabitoğlu mahnılarının çoxu kino ekranlarından, teatr səhnəsindən həyatımıza
addımlayıb. 1970-ci ildə «Bizim Cəbiş müəllim»
bədii filminə musiqi (burada da vals!)
bəstələyən Emin
müəllim sonra
20-dən artıq kino
əsərinin musiqi tərtibatını verib.
Onun adını «Gün keçdi», «Dədə Qorqud», «Ad günü», «İstintaq»,
«Bağlı qapı»,
«Qaçaq Nəbi», «Bəyin oğurlanması»,
«Təhminə» filmlərinin
titrlərində oxuyuruq.
Mən daha neçə sənədli və televiziya lövhələrini
demirəm. Bəstəkar
H.Seyidbəyli, T.Tağızadə,
A.Babayev, Ş.Mahmudbəyov,
V.Mustafayev və C.Mirzəyev, daha ardıcıl və məhsuldar R.Ocaqov, dram teatrında – T.Kazımovla
əməkdaşlıq edib.
Kinoda da, teatrda da
bəstəkar illüstrasiyadan
qaçıb. Emin müəllim
çalışıb elə
musiqi, elə bir mahnı yazsın ki, burada filmin cövhəri
təcəssüm olunsun.
E.Sabitoğlunun Azərbaycan kinosundakı rolunu N.Rota, M.Leqran, F.Ley, A.Petrov kimi məşhur
kino bəstəkarları
ilə müqayisə
edərdim. Filmlərdəki musiqi onun «qeyri-adi dramaturji duyumu»na (F.Əlizadə) dəlalət edir, «müşayiət deyil – filmin qəlbinin bir hissəsidir» («Nedelya» qəzetinin müxbiri S.Qladış).
Sonuncu müəllif XVII Ümumittifaq
kinofestival (Kiyev, 1984) haqqında qeydlərində
E.Sabitoğlunun adını
G.Kançeli, Y.Doqa, Y.Frenkel kimi sənətkarlarla bir cərgədə qeyd edir. Doğrudan da, ən yaxşı filmlərdə
Emin müəllimin musiqisi təkrarsız atmosfer yaradır, mətnaltı psixoloji məzmunu açıqlayır,
qəhrəmanların məxfi
hisslərini üzə
çıxarır.
Emin Sabitoğlu
yaradıcılığının vacib sahəsi – musiqili komediyaları təfərrüatı ilə
işıqlandırmaq idi. O, öz
təkrarsız yumorunu
bu sahədə tam mənada reallaşdıra
bilmişdi. Ələlxüxsus atası S.Rəhmanın
librettosu əsasında
yazılmış parlaq
yumoru ilə fərqlənən «Hicran»da.
Burada cəmiyyətimizdə hökm
sürən bir sıra eybəcər hallar çox incə – nəsihətsiz,
ritorikasız, ifşaedici
pafossuz – tənqidə
məruz qalır, gülüş obyektinə
çevrilir. Nəsibə Zeynalovanın qəhrəmanı
– alverçi, meşşan
təbiətli qadın
əlinə qaval alıb qaraçı havaları ruhunda mahnı oxumağa başlayanda biz sidq-ürəkdən
gülür, eyni zamanda belə insanların daxili miskinliyinə qarşı
ikrah hissi yaşayırıq.
Yaxşı işlər, əməllər,
elm və sənət
abidələri, əlbəttə,
musiqi. O musiqi ümmanında E.Sabitoğlu
mahnılarının da
öz yeri vardır. Hələ dünən həmin
nəğmələri Ş.Ələkbərova
və M.Babayev öz ilhamlı ifası ilə qanadlandırırdı. Bu gün onları S.Ələkbərzadə və
S.Qəmbərov başqa
cür eşidir, başqa cür yozur, sabah
digərləri, ola bilsin, tamam ayrı
əhvalla təfsir edəcəklər. Çünki
E.Sabitoğlunun musiqisində
insanları hər zaman həyəcanlandıran
və düşündürən
mətləblər inikas
olunub: xeyirxahlıq, doğma ocağa bağlılıq, təbiətə
vurğunluq, «bəzən
bir ümid, bəzən göz yaşı» və sonsuz sevgi.
Oktay
Xalq Cəbhəsi.-
2012.- 29 fevral.- S.13.