Muğam sənəti və Azərbaycan
milli ruhu
Professor Rafiq
İmrani: «Aşıq sənətilə muğam sənəti
qədimdən ayrılmaz mənəvi varlıq, milli
düşüncə forması və milli təfəkkür
tərzidir»
Musiqinin qəribə, sirli-sehrli
anlamı var və tərəddüdsüz olaraq
muğamatı bu ilahiliyin zirvəsi saymaq olar. Şərqin ümumsərvəti
olan muğamatın yaranmasında və inkişafında Azərbaycan
türklərinin rolu danılmazdır.
Muğamşünaslarımızın bu yöndə
araşdırmaları maraqlı faktların
varlığını ortaya qoyur. Muğam sənətinin,
konkret Azərbaycan muğamlarının milli olduğu dərəcədə
də bəşəri, insani mahiyyət daşıması
soydaşlarımıza yaxşı məlumdur. Ancaq bu ölməz
sənətin elmi baxımdan açımı çox zaman
sirli qalır. Çünki neçə-neçə
yüzilləri aşıb gələn muğamın
sirli-sehrli, mürəkkəb quruluşu onun ruhunun dərinlikliklərindən,
başa düşülən olduğu dərəcədə
də qəlizliyindən soraq verir. Professor Rafiq İmraninin
muğamın elmi mahiyyətilə bağlı
araşdırmaları ciddi maraq kəsb edir. Muğam-Saz vəhdəti
barədə danışan araşdırmaçı bildirir
ki, qədim sazın qolunda bütün musiqi tonlarının
olmaması və onların yerində «Şur»
muğamının lad quruluşunun olması bizi
aşağıdakı məntiqi nəticələrə gətirib
çıxarmış oldu: aşıq sənətilə
muğam sənəti qədimdən ayrılmaz mənəvi
varlıq, milli düşüncə forması və milli təfəkkür
tərzidir; aşıq musiqisinin bünövrəsi «Şur»
muğamına söykənir və onun lad-intonasiya
çeşidləri daha zəngin milli kökə əsaslanır:
«»Şur» muğamının lad quruluşunun qədim sazın
pərdə quruluşunun özəyini təşkil etməsi
muğamların həqiqi mənada sadə səs sistemindən
ibarət olmasını yox, onların milli musiqi təfəkkür
tərzi olmasını bir daha elmi faktların dililə təsdiq
etdi. Belə nəticə çıxara bilərik ki, qədim
saz alətinin tarixi və Azərbaycan muğamlarının
tarixi kökü daha qədim olan Qobustan dövründən
qaynaqlanır. Qobustan qayaüstü rəsmlərində olan
sazın şəkillərinin təhlili
aşağıdakı qənaətə gəlməyə
imkan verir. Saz ifaçıları gözəl bilir ki, hələ qədimdən
sazın cürə saz, qoltuq saz və ana-tavar saz deyilən
üç forması mövcud olub. Ana sazın forması ilə
Qobustan dövründəki sazı müqayisə etsək,
onların eyni formada və təqribən də eyni
ölçülərdə olması ilə
rastlaşacağıq. Sazın pərdə
quruluşlarına gəldikdə isə deməliyik ki, əgər
qədim ənənədə əcdadlarımız 3 pərdəli
sazın quruluşunu vermək və ya qayaüstü rəsmdə
göstərmək istəsəydilər, onu ud alətinin qolu
kimi qısa şəkildə göstərə bilərdilər.
Həm Qobustan, həm də qədim Şumer dövründə
tarın, sazın, tənburun uzunqollu olması faktları
sübut edir ki, hələ o dövrdə ən azı bir
oktava hüdudunda çalıb-oxumaq ənənəsi
mövcud olub. Bu isə folklorumuzda və peşəkar ənənəvi
musiqimizdə tam kamil musiqi sənətinin mövcud olması
deməkdir».
Araşdırmaçı
Şumer dövrünə aid verilmiş qadın saz
ifaçısının təsvirində cürə sazın
şəklinə diqqət çəkir: «Bu, tam məntiqidir:
qadının sinəsinə sıxıb
çaldığı alətin kiçik həcmdə,
ölçülərdə olması ifanı
asanlaşdırır. Deməli, qədim istrumental musiqi ənənəmizdə
ana sazla yanaşı cürə saz da olub. O dövrün rəsmlərində
tarçalanlar təsvir edilib. Hər iki tarçalanın aləti
sinədə çaldığı aydın şəkildə
görünür. Rəsmlər özü sübut edir ki, bəzi
musiqişünasların yazdığı kimi, məşhur
tarzən Sadıqcan tarı dizdən sinəyə
qaldırmayıb. Həm bu rəsmlər, həm də
Sadıqcandan əvvəl yaşamış Əli Əkbər
Fərəhaninin rəsmlərində tarın sinədə
çalınması ənənəsi olması faktı təsdiqlənir.
Dizdə çalmaq ənənəsinin də qədim
dövrlərdən mövcud olmasını
görürük. Tənburçalan kişinin rəsmindən
aydın şəkildə görünür ki, qədim
Şumer dövründə tənburu diz üstündə
çalardılar. İnstrumental musiqi tariximizi vərəqləsək
görərik ki, qədimdə olduğu kimi, orta yüzillərdə
və müasir dövrümüzdə də tənbur diz
üstündə çalınır. Türkmənlərdə,
İran Azərbaycanında tənbur diz üstündə ifa
olunur. Muğam havalarının inkişaf tarixini izlədikdə
onun bizim eradan əvvəl bir neçə tarixi inkişaf mərhələsində
ən yüksək səviyyədə inkişaf etdiyinin
şahidi oluruq. Muğam havalarını yaradan şəxslər
ənənəvi musiqinin yüksək peşəkar sənətkarları
olublar. Yüksək peşəkar musiqiçi kamil sənət
nümunəsi yaradır və onun bəstələdiyi musiqi
havası öz kamilliyinə, yüksək sənət
nümunəsinə görə seçilir. Muğam
havaları inkişafını cəmiyyətin tərəqqisinə
paralel şəkildə tapıb. Bu faktın özü təsdiq
edir ki, Şərq aləmində klassik musiqi sənət
nümunəsi sayılan muğamlar həmişə yeni cəmiyyətdə
insanların kamilləşməsinə, bəşəri
ideyalara, nəhayət, insanlığın inkişafına
xidmət edib».
Mahnı
yaradıcılığına diqqəti çəkən
araşdırmaçı deyir: «Musiqi
yaradıcılığında elə mahnılar var ki, onlar
daha qədim dövrlərdə aşıq havaları olub.
Sonrakı inkişaf prosesində həmin havalar
formasını dəyişərək xalq mahnılarına
çevrilib. Bir çox xalq mahnısı adı ilə
tanınan mahnıları vaxtilə Cabbar
Qaryağdıoğlu və başqa məşhur xanəndələrimiz
yaradıb, onların təsnif kimi oxuduqları havalar sonradan
muğam havalarına çevrilib. Məsələn,
«Bayatı-Şiraz» dəstgahında oxunan «Dilrüba»
muğamı vaxtilə M.Füzulinin məşhur «Məni
candan usandırdı, cəfadan yar usanmazmı» qəzəli əsasında
yaradılmış təsnif olub. Sonrakı dövrlərdə
həmin təsnifin məşhur tarzən Qurban Pirimovun tarda
muğam kimi ifasından sonra muğam ifaçıları onu
muğam havası kimi ifa etməyə başlayıblar.
Muğam ifaçılıq ənənəsində Güney
Azərbaycanda ifa edilən «Dilrüba» muğamının
Q.Pirimovun ifasından əxz olunmuş və milli muğam
ifaçılığımıza daxil olmuş «Dilruba»
arasında mövcud fərqlər də bunu sübut edir.
Muğam ifaçılığında «zərbi-muğamlar»
adı altında ifa edilən musiqi havaları daha qədim
aşıq havalarından əxz olunması artıq elmə məlumdur.
Bu kimi misalların sayını artırmaq olar. Sadəcə,
onu demək olar ki, vaxtilə bir adda və ya bir janrda ifa edilən
musiqi havalarının həmin janrda əhəmiyyətini itirərək
məhvə doğru getməsi sonrakı inkişaf prosesində
başqa bir janrda öz yeni başlanğıcının,
formasının əsasını qoydu».
Mənəviyyatın
muğam və xalq mahnılarının timsalında da xəlqi
ruhumuzu ifadə etməsi danılmazdır: «Mənəviyyatı
yaradan və onun inkişaf prosesini təmin edən
yaradıcı insanlar maddiyyatdan çox mənəvi aləmlə
bağlı olurlar. Xüsusən də yaşlı nəslin
nümayəndələri və ahıllıq
dövrünü yaşayan insanlar arasında mənəviyyata
üstünlük verilməsi geniş xalq kütləsi
arasında aparılan sosioloji sorğu nəticəsində də
təsdiqlənir. Maddiyyata bağlılıq insanların
materiyaya mənsubluğunu xarakterizə edirsə, mənəviyyat
isə onları Varlığın dərk olunmasına
yüksəldir. Mənəviyyatı yüksək olan
insanın əxlaqı, dünyaya baxışı və bir
çox dəyərləri mənəviyyatsızdan
çox-çox fərqlidir. Dünyanın vəhdəti
konsepsiyası muğamlarda və aşıq musiqi
havalarının quruluşlarında da özünü
göstərir. Muğamlar ifa tərzinə görə
ayrı-ayrı muğam janrına məxsus formalarda, yəni
bir hissəli formaya uyğun şöbə və guşə
şəklində, mürəkkəb formada olan zərbi-muğam
və dəstgah formasında ifa olunur. Dəstgah şəklində
ifa olunan muğamları dünyanın vəhdəti strukturu
ilə müqayisə etsək, fikrimcə, onların
arasında maraqlı oxşar cəhətlərlə
qarşılaşmış olarıq. Muğam dəstgahlarında
struktur baxımından bir forma daxilində ifa olunan dəraməd,
təsnif, rəng, diringə, ayrı-ayrı muğam
şöbə və guşələri vahid ideya-məzmuna
tabe olan dəstgah formasını yaradır. Dəstgah öz
quruluşuna və həcminə görə müxtəlif ola
bilər. Yəni ifaçıdan asılı olaraq bu struktur
quruluşa istənilən sayda muğam şöbə və
guşələri, təsnif, rəng, diringə və dəraməd
salına bilər. Bunlar məkan və zamana
bağlıdır».
Sonda
araşdırmaçı bu qənaətə gəlir:
«Dünyanın vəhdəti böyük bir məkanda cəmləşmiş
bütün varıqların dünyanın idarə
olunması qanununa tabe olmasındadır. Dünya vahid olsa da
onun ikili xüsusiyyəti, yəni maddi və mənəvi aləmi
reallıqdır. Mənəviyyat yaddaşlara həkk olub nəsillər
tərəfindən yaşadıldığı
üçün ölmür. O, yalnız formasını dəyişir
və daha yeni, dövrün qanunlarına, tələblərinə
uyğun şəkildə formalaşıb ortaya
çıxır. Muğamlar, aşıq sənət
nümunələri və s. mənəviyyat göstəriciləri
olduqları üçün heç vaxt ölmür. Onlar sadəcə,
tarixi inkişaf prosesində formasını dəyişir və
yeni şəkildə, formada meydana çıxır».
Uğur
Xalq cəbhəsi.-2012.-5 iyul.-S.14.