Türk xalq musiqi alətləri
Türk xalq musiqi alətlərinin özünəməxsusluğu haqqında az yazılmayıb. Bu, o deməkdir ki, xalqımız hər sahədə olduğu kimi, bu sahədə də bənzərsizliyini qoruyub saxlayıb.
Bu mövzuda professor Sədnik Paşa Pirsultanlının maraqlı qənaətləri var. Araşdırmaçı Seyfəddin Rzasoy hesab edir ki, Sədnik Paşa Pirsultanlının məzmunu etibarilə rəngarəng və zəngin olan yaradıcılığında musiqi alətləri mövzusu əhəmiyyətli yer tutur. Onun yaradıcılığını oxuduqca türk dünyasının saz, qopuz, tənbur, setar, dütar kimi alətləri haqqında qiymətli məlumat və təhlillərə rast oluruq.
Sazın, sözün vurğunu və yorğunu olan alim ulularımızın «…çox gəzən çox bilər» müdriklik düsturuna sığınıb, Türk Dünyasını usanmadan gəzib, sazın sehrini, sirrini türk insanının qəlbinin dərinliklərində — musiqi dünyasında axtarıb: «Saz S.Pirsultanlının təsəvvüründə mədəniyyətin başlanğıcı — onu yaradan ana qucağıdır. Təsadüfi deyil ki, alimin yaradıcılığında məcazi bənzətmə olmaqdan daha çox dərin elmi mənaların bədii obraz şəklində təcəssümü olan «Ana Saz» ifadəsi var. Bu ifadə ilə o, milli mədəniyyətimizdə sazın əvəzolunmaz funksiyaya malik olduğunu, sazsız bu mədəniyyətin, sadəcə olaraq, təsəvvürə gəlmədiyini vurğulayıb».
S.Pirsultanlı yazır: «Aşığın sazı və sözü əkiz doğulub. Bizə məlum olan əsas aşıq şeir formaları… sazla əlaqəli yaranıb, hər aşıq şeiri sazın qoluna öz danışan pərdəsini bağlayıb». Araşdırmaçı hesab edir ki, S.Pirsultanlının təsəvvüründə saz milli mədəniyyətin canını, ruhunu və mayasını özündə simvollaşdırmış kodlar sistemidir: «Saz S.Pirsultanlının yaradıcılığında qopuzla qoşa keçir. Alim ozanın ayrılmaz «atributu», «Dədə Qorqud» oğuzlarının düşməni belə onun xətrinə bağışladıqları qopuz alətindən geniş bəhs edib, onu xüsusilə sazla müqayisədə təhlil edir».
Sədnik Paşa belə tarixi-müqayisəli təhlillərinin birində qopuz alətini təsnif edərək onun iki növündən bəhs edib: «Aşığın üç növ: cürə, tavar və böyük sazı olduğu kimi, ozanın da qopuzu və qolça qopuzu olub. Qolça qopuz bizcə, qopuzun xeyli sonra meydana gəlib və qismən təkmilləşmiş formasıdır».
Qopuzun sorağı ilə axtarışlar aparan alim müxtəlif mənbə və məxəzlərə baş vurub: «Elmi məxəzlərdə qopuz və tənbur haqqında məlumatlara rast gəlmək olur. Bir yazıda qopuz belə təsvir edilir: «Qopuz (komus) mandolini andıran şeydir. İri bir qaşıq (çömçə) kimi olur, üzü dəri qablıdır. At qılından iki tellidir. Çox zaman bu tellərin biri qara, digəri isə ağ olur. Komusun (qopuzun) uzunluğu 80 santimetrdir».
Alim daha sonra yazır: «Başqa bir yazıda qopuzun keçirdiyi təkamüldən bəhs edilir: «Qopuzda giriş yerinə tel (yəni sim) taxılması onu dəyişdi, əvəzində «tel tənbur», «bağlama», «meydan sazı» deyilən çalğı alətləri meydana gəldi».
S.Paşa
aydınlaşdırır ki,
saz da, tənbur
da — hər ikisi musiqi alətləri
olaraq qopuzdan yaranıb: «Təbəddülatda
təkcə simlər
əsas götürülür
ki, bu da
tənburun və sazın yalnız bir elementidir. At qılının, kiriş və ipək tellərin simlə əvəz edilməsi özlüyündə
qopuzu dəyişə
bilməzdi. Onu da inkar etmək
olmaz ki, simlər çalğı
alətinin kar (lal) səsini cingiltili etməkdə misilsiz iş görüb. Ancaq qopuzu əsasən,
tənburun qolundakı
bəndlər və sazın qoluna bağlanmış pərdələr,
müstəqil (danışan)
pərdələrlə əlaqəli
köklər (musiqi ahəngləri) dəyişib».
Alim bu alətin elmi təsvirini də verir: «Həmin musiqi aləti, yəni tənbur Balakən rayonunun Qabaqçöl, Zaqatala rayonunun Car, Göyəm və Tala kəndlərində indi də mövcuddur…
Tənbur əsasən, cökə
və çəkil (gər) ağclarından düzəldilir. Tənburun
əsasən iki simi, yeddi bəndi
və iki kökü var. «Tək tel» kökü ilə əsasən mahnılar çalınıb
oxunulur, «Cüt tel» kökü ilə isə bəzi oyun havaları çalınır.
Tənburun telləri mizrabla,
təzənə ilə
deyil, barmaqlarla ehtizaza gətirilir».
Tənburu qopuzla müqayisə
edən Sədnik Paşa göstərir ki, qopuzun uzunluğu
80 santimetr olduğu halda, tənburun uzunluğu 100-110 santimetrə
çatır. Tənburun qoluna
bəndlər əlavə
edildiyindən o bir qədər uzanıb.
Talalılar tənburun pərdələrinə
bənd deyirlər.
Tənbur türk alətidir
və bu, onun bayatılarla bağlılığında açıq
şəkildə ifadə
olunur. Tənburla əsasən bayatılar
oxunur».
S.Rzasoy vurğulayır ki, S.Pirsultanlının intellektual
görüm gücü
Azərbaycan şeirinin
poetik strukturunun ruhani koduna qədər
gedib çıxır:
«O, hər hansı bir xalq poeziyası
nümunəsini onun məzmun və formasının bütün
incəliklərinə qədər
anlamaqla yanaşı,
həm də ürəyi ilə fəhm edə bilir. Bunun üçün folklorla təmas, folklora sevgi kifayət deyil. Belə fitri duyum üçün oxumaqdan, eşitməkdən
əvvəl ruhu, mayası, qanı və canı ilə «folklordan doğulmaq» və «folklora doğulmaq» lazımdır. O, özünü
dərk edən andan onun üçün
sazın və sözün, musiqinin və şeirin anlamı tamamilə dəyişib. Saz və söz onun iki gözü
üçün görünməz
oldu: saz və söz dünyanı yaşamağın,
dünyada yaşamağın
və dünya ilə yaşamağın
iki ali
kodu kimi zahir oldu. Bu cəhətdən alimin təmburla oxunan dördlük şeirinin bayatı olması haqqındakı fikri təkcə intellektin məhsulu yox, həm də ruhani duyumun ifadəsidir».
Sədnik
Paşa müəyyənləşdirir
ki, tənbur insanlar üçün mənəviyyat zirvəsi,
onların milli-mənəvi
dəyərlərinin, müqəddəs
duyğu və düşüncələrinin rəmzləşdiyi
ali hadisədir».
Sədnik
Paşa bildirir ki, bu alətlə
bağlı dahi Nizaminin «Xəmsə»sində
poetikləşmiş məlumatlar
var. O, klassik Azərbaycan
poeziyasınında tənbur,
setar alətlərinin
poetikləşmiş obrazlarının
Nəsimi, Füzuli kimi nəhəng sənətkarların yaradıcılığında
olduğunu müəyyənləşdirib:
«XIV əsrdə yaşamış
Azərbaycan şeirinin
görkəmli və istedadlı nümayəndələrindən
biri olan Seyid İmadəddin Nəsimi özünün
«Olsun» rədifli qəzəlində həmin
çalğı alətinin
adının «tənbur»
olduğunu qeyd edir. Lakin tənburla setarın
oxşar çalğı
alətlərinin adı
olduğunu Füzulinin
«Yeddi cam» poemasının
köməyi ilə öyrənə bilirik.
Poemanın «Setar ilə
söhbət» hissəsində
tənburla setarın adı qoşa çəkilir».
Əfrasiyab Bədəlbəylinin setar haqqındakı fikri də maraqlıdır:
«Setar — üç simli ən qədim
çalğı aləti.
Musiqişünaslardan bir çoxlarının
fikrincə, setar da pənctar və şeştar kimi tənbur musiqi alətinin bir növüdür.
Setar Azərbaycan sazının
əcdadı, ulu babası sayılır».
S.P.Pirsultanlı yazır: «Tarixi
məxəzlər sübut
edir ki, vaxtilə qopuz və tənbur çalğı alətləri
bir çox xalqlarda, o cümlədən
türkdilli xalqların
əksəriyyətində mövcud olmuşdur. Hətta bu çalğı alətləri Orta Asiya respublikalarında indi də yaşamaqdadır.
Aşıq yaradıcılığını
bu baxımdan araşdırdıqda setarın
adına rast gəlmək olur».
S.Pirsultanlı saz aləti ilə bağlı uzun illər axtarışda olub. O, sazla dütar arasında inkarolunmaz ortaq nöqtəni də taparaq Azərbaycan oxucularının diqqətinə
çatdırıb: «Türkmənlər
aşığa baxşı,
dütara isə həm də saz deyirlər. Hətta dütar öyrədən
musiqi məktəbləri
Türkmənistanın hər
yerində «sazçılıq
məktəbi» adlanır.
Dütarın iki simi, qolunda on üç pərdəsi,
o cümlədən «baş
pərdə», «Nəvai
pərdəsi», «zərin
pərdə», «lal pərdə», «gənzəvi
pərdəsi», «orta pərdə», «Şirvan pərdəsi» var. Azərbaycan
aşığı sazı
təzənə ilə,
türkmən baxşısı
dütarı sağ əlin beş barmağı ilə çalır. Azərbaycan aşığı sazın bağını sağ qoluna keçirib, adətən ayaq üstə çalıb-çağırır, ortada gərdiş edir, bu tərz
hərəkət və
gəzişmələr müəyyən
mənada ifaçılığı
xeyli zənginləşdirir.
Türkmən baxşısı isə bağsız sazını oturub çalır, onu bağrına basıb, bütün varlığı,
ruhu və qəlbi ilə simlərini ehtizaza gətirir. Elə bil ki, qəlbləri əfsunlayan
bu səslərin bir ucu əlçatmaz
qərinələrin o tayından
gəlir, xatirələr
söyləyir, öz
səsini bu günlərin səsinə
qoşub əbədilik
qazanır».
Alim dütarın melodik imkanlarını araşdıraraq
yazır: «Türkmən
sazında simlərin sayının azlığı
heç də onun imkanlarını məhdudlaşdırmır. Dütar dediyini
deyir. Əsrlərin
yadigarı olan bu qoşa qanad
tellərin biri aşıq, biri məşuq, biri həsrət, biri vüsal, biri yanğı, biri yağış… Deyirlər ki, Azərbaycan
sazı ilə türkmən sazının
avazında bənzərlik
mövcuddur. Əlbəttə, burada müəyyən qədər həqiqət
vardır. Saz və
dütar melodiyaları
içərisində elələri
var ki, onların
arasındakı yaxınlığı
inkar etmək olmaz. Türkmən baxşısı «Koroğlunun at oynadışı»
havasını çalanda
qeyri-ixtiyari Salyan aşığının repertuarındakı
«Atlı Koroğlu» yada düşür.
Bu hava dütarda
səslənəndə elə
bil ki, çayın
qırağından keçən
atlının at çapışının
səsi gəlir.
Uğur
Xalq Cəbhəsi.- 2012.- 31 iyul.-
S.14.