Rza Təhmasibin «Unuda bilmədiklərim»
xatiratı…
«Həyatda nə qədər çətinliyin olsa da,
heç vaxt obyektivliyi və prinsipiallığı unutma»
Azərbaycan
teatrının, kino sənətinin, ümumiyyətlə, mədəniyyətinin
inkişafında Rza Təhmasibin mühüm xidmətləri var.
Rza Təhmasibin 86 illik ömründə sənətin
inkişafı naminə gördüyü işlər hələ
bundan sonra daha ciddi şəkildə araşdırılacaq.
S.Mümtaz adına Ədəbiyyat və
İncəsənət Arxivinin direktoru Maarif Teymur bildirir ki, sənətkarın
irsinin araşdırılmasında qızı Tamillla Təhmasibin
ayrıca xidmətləri var. Fondda zəngin sənədlər
saxlanılır. Bu sənədlər yeni-yeni
araşdırıcılarını gözləyir.
Rza Təhmasib Azərbaycan teatr və kino sənətinin
tanınmış nümayəndəsi sayılır. Naxçıvanda
doğulan sənətkarın uşaqlıqdan teatra meyli olub.
16 yaşında Tbilisidə «Müsəlman Artistləri
İttifaqı»nın teatr truppasında fəaliyyətə
başlayan gənc Təhmasib 1920-ci ilədək Tbilisi, İrəvan,
Naxçıvan teatrlarında aktyorluq və rejissorluq edib. 1920-ci ildən onun yaradıcılığı Azərbaycan
Dövlət Dram Teatrı ilə bağlı olub. 1922-1924-cü illərdə bu teatrda bədii rəhbər,
1937-1938-ci və 1953-1959-cu illərdə isə direktor kimi fəaliyyət
göstərib. Aktyor kimi yaratdığı İsgəndər
(«Ölülər»), İblis və Arif («İblis»), Şeyx Sənan
(«Şeyx Sənan»), Qacar («Ağa Məhəmməd Şah
Qacar»), Süleyman («Həyat»), Koşkin («Lyubov Yarovaya»), Strijin
(«Eskadranın məhvi»), Karl Moor («Qaçaqlar») kimi rolları
ona populyarlıq gətirib. Rza Təhmasib dəfələrlə
Cəfər Cabbarlının əsərlərini səhnələşdirib,
müxtəlif rolları (Aydın, Elxan, Balaş, Hacı Əhməd,
İmamyar, general-qubernator) ifa edib. Rejissor
kimi ilk müstəqil işi Cəlil Məmmədquluzadənin
«Ölülər» əsəri olub. «Şeyx Sənan»
(1931), «Sevil» (1934), «Özgə uşağı» (1936), «Madrid»
(1938), «Vəfa» (1943), «Hacı Qara» (1958) kimi tamaşalar Rza Təhmasibin
rejissor olraq fəaliyyətini təsdiq edir. Rza Təhmasibin
kino fəaliyyəti də zəngin olub. O, 1937-ci ildə
Ümumittifaq Kinematoqrafiya İnstitutunun rejissorluq fakültəsini
bitirmişdi. 1941-ci ildə «Səbuhi» filmini
çəkməyə başlayır, film 1943-cü ildə
tamamlanır. Onun «Arşın mal alan» kinokomediyası
milli kinomuzun sorağını dünyaya tanıtdı: Leyla Bədirbəyli,
Rəşid Behbudov, Lütfəli Abdullayev, Münəvvər
Kələntərli, İsmayıl Əfəndiyev, Mirzəağa
Əliyev və başqa tanınmış imzalar filmdə
çəkiliblər.
Sənətkarın
qızı, mərhum teatrşünas Tamella Təhmasib
araşdırmasında atası haqqında söz deməyin
necə məsuliyyətli olduğunu belə ifadə edir:
«Atamın şəxsi arxivi onun sənəkarlığı
haqqında daha dolğun, ciddi söz deməyim
üçün mənə çox kömək etdi. Ancaq bununla belə sualların çoxunu indi
cavabsız qoymağa məcburam. Mən niyə
sağlığında çox şeyi özündən
öyrənə biləcəyim təqdirdə bu haqda
düşünmədim? Bu «niyə»lər,
«nə üçün»lər məni üzdü. Suallara özünün cavab verəcəyinə bəslədiyim
ümidlər nahaq imiş. Nə biləydim
ki, tale ona zərbəni zərbə üstündən vuracaq.
Həyatını qəm, kədər, sonra da
ağır, sağalmaz xəstəliklə amansız
mübarizə günləri, ayları, illəri bürüyəcək.
Nikbin ruhuna, möhkəm iradəsinə, sonsuz həyat
eşqinə bəzən ümidsizlik kölgəsi
düşürdü. Belə hallarda o, mənim bütün
təkidlərimə: «Yaza bilmirəm, oğul, başa
düş»- deyə cavab verirdi. Adətən
atam mənə «oğul» deyə müraciət edərdi.
İstər-istəməz mən ona tabe olurdum.
Az sonra təkid edirdim. Etiraz
etmir, söz də vermirdi. Yalnız vəfatından
sonra arxivini araşdırarkən bir vaxtlar yazmağa, lakin
«Unuda bilmədiklərim» adı ilə davam etdirdiyi, təəssüf
ki, bitirmədiyi xatirələrinə rast gəldim».
Rza Təhmasib
haqqındakı kitabda T.Təhmasib natamam xatirələrdə
teatr tarixinə aid maraqlı fikirlər, məlumatların az olmadığını bildirir. Dramaturqlar,
görkəmli şəxsiyyətlər, aktyor və rejissor həmkarları,
əsərlər və tamaşalar haqqında qeydləri onun
sənətkar təbiətini öyrənməyə imkan
verir: «Mən bu imkandan mümkün qədər faydalanmağa
çalışdım, atamın vəsiyyətinə sadiq
qalmışam. O, həmişə deyərdi ki, həyatda nə
qədər çətinliyin olsa da, heç vaxt obyektivliyi və
prinsipiallığı unutma».
Maarif
Teymur Rza Təhmasibin şəxsi arxivində olan sənədlərin
bir hissəsinin bugünümüzə gəlib
çıxmamasının səbəbini belə izah edir: «Təəssüf
ki, Rza müəllimin şəxsi arxivindəki sənədlərin
bir hissəsi dövrünün ictimai-siyasi
qaranlıqlarını «işıqlandırmaq»
üçün yandırılıb. 1937-ci illərin
repressiya qorxusu ondan da yan keçməyib».
Rza Təhmasibin
özü bu faktı xatiratında belə təsdiq edir: «…Ay
Allah, belə qansızlıq olar? Mənə
deyir ki, əşşi, nə şişirdirsiniz bu Cavidi?
Pantürkist olduğunu ki, dana bilməyəcəksiniz?
Elə bildim ki, ürəyimə ox
batırdılar. Dedim ki, vicdanınız var? Onun yox kəfənini didişdirməkdən
yorulmadınız? Bəsdir, əl çəkin Caviddən!
Çürütdünüz, yenə ürəyiniz
soyumadı?» Tamella xanım
heyfsilənir ki, atası tarixi sənədlərin bir hissəsini
yandırıb. O, isə həmin məqamda
atasının niyə belə etdiyini soruşduğunu və
cavabını yazır. Rza Təhmasib cavab verir ki, o illərin
tələbi belə idi: «Sibirə getməmək
üçün sənədləri yandırdım ki, təki
sizi qoruyum». 86 il ömür sürmüş Rza Təhmasibin
daim həyatın bütün çətinliklərinə mətanətlə
sinə gərməsi, demək olar ki, heç vaxt taleyindən
şikayətlənməməsi, daim taledən üstün
yaşamaq cəhdi, ədalətsizliyə və
haqsızlığa qarşı vuruşmaq inadı xarakterinin
möhkəmliyindən irəli gəlirdi: «1894-cü ildə
Rza Təhmasib anadan olanda Naxçıvanın tacir və
dindar mühitində yaşayan, fəaliyyət göstərən
ziyalı dəstəsinin böyük məhrumiyyətlər
hesabına yaydığı ziya çətinliklə də
olsa elin, yurdun qaranlıq həyatına işıq sala bilirdi.
Təhmasibbəyovlar
nəslinin ağsaqqalı, dövlətli tacir Hacı Ələkbər
kişi Naxçıvanda alicənablığına
görə hörmət sahibi idi. Rza Təhmasib
həmişə babasını böyük bir sayğı və
hörmətlə yad edərmiş. Sənətkarın
ömrü naz-nemətlə, qayğısızlıqla
keçməyib. O, anasını çox erkən itirir.
Onun ömründə nənəsinin və Durna
bibisinin əhəmiyyətli rol oynadığını daim
xatırlayırmış». O, xatiratında
uşaqlıq dövrünü belə təsvir edir: «Mən
ana görməmişəm. Durna bibim mənə
əsil ana olub, nazımı çox çəkib. Nənəmi də daim xatırlayıram». Onun elmə, təhsilə marağı hələ
uşaqlıqdan çox güclü olub. 1909-cu ildə
şəhər məktəbini bitirir, təhsilini davam etdirmək
istəyir, atası Abbasqulu kişi onun istəyinə
qarşı çıxır. Atası onu tacir
görmək istəyirdi. Gənc Rza isə
ədəbiyyatçı olmaq, kitab dükanı açmaq
arzusu ilə əlinə düşən pulu kitaba sərf
edirdi. 1909-cu ildə məşhur aktyor
Hüseyn Ərəblinski Naxçıvanda qatrolda olur. Həmin andan gənc Rzanın həyatında əhəmiyyətli
bir dönüş yaranır. O, bu zamandan başlayaraq taleyini
bütünlüklə teatr aləminə həsr etməyi qərara
alır. Gənc Rza artıq inadla
Naxçıvanın həvəskar aktyorlarının məşqlərində
iştirak edir. O, aktyorluq fəaliyyətinin
başlanğıcını 1907-ci ildən hesab edirdi. 1909-cu ildə Rza Təhmasibin böyük şair
Hüseyn Cavidlə görüşü onun ömründə,
yaradıcılığında sonralar silinməsi qətiyyən
qeyri-mümkün olan izlər qoyur. Hüseyn
Cavid gənc Rzaya Şərq ədəbiyyatını sevdirə
bilir. Bu dövrdə gənc Rzaya
analığının ögey münasibəti, evdə
yaranmış əsəbi şərait onu bu mühitdən
qopmağa məcbur edir. 1910-cu ildə Tiflisdə
yaranmış Azərbaycan artistlərinin həvəskar dərnəyi
olan «Auditoriya»nın üzvü olur. Və bu dövrdən başlayaraq Rza Təhmasibin
aktyorluq aqibətinə sahib olması ciddi inadı nəticəsində
gerçəkləşir. Digər tərəfdən
də 1914-15-ci illərə qədər Rzanın ailəsi,
sevimli babası, nənəsi, xüsusən də atası
onun aktyorluğa olan sevgisindən əl çəkməsi
üçün çox cəhdlər edirlər o,
inadından əl çəkmir. Rza Təhmasibin
bu dövrdən sonra həyatındakı gərginliklər
daha da artmağa başlayır. O, 1917-ci ilin
qışında Haxçıvana gedir. Rusiyada
baş vermiş burjua inqilabının təsiri ilə
Naxçıvanda təsis edilmiş izdihamlı mitinqdə hətta
odlu nitq də söyləyir. Tamella
xanım yazır ki, 1917-ci ilin yazında və yayında
Naxçıvanda baş verən dəhşətli hadisələr
– Andronikin ordusu ilə toqquşmalar, ermənilərin Nehrəmdə,
Şahtaxtlı və başqa kəndlərdə törətdiyi
qırğınlar Rzanı sarsıdır. O, şəhərin
müdafiəsində fəal iştirak edir, ermənilərə
qarşı döyüşür. 1918-ci ilin
payızında Rza Təhmasib çətinliklə Bakıya gəlir.
Bu dövrdə də onun həyatında
maraqlı hadisələr baş verir. Aktyorluq qabiliyyətinin
daha da aşkarlanması dövrü olan bu illərdə Rza Təhmasib
püxtələşir…
1921-ci ilin yazının Rza Təhmasibin həyatında
yeni başlanğıcın olduğunu yazan Tamella xanım
bunu aktyorun Hüseyn Cavid sənətilə səhnədə
ilk görüşü məqamından hesab edir. Rza Təhmasin
aktyor və rejissor bioqrafiyasında bunun xüsusi yer tutması
təsadüfi deyildi. 1921-ci il aprelin 8-də Abbas Mirzə
Şərifzadənin rejissorluğu ilə
hazırlanmış «İblis» tamaşasında Rza Təhmasib
Abbas Mirzədən sonra baş rolda İblis rolunda səhnəyə
çıxır. O, bu barədə xatiratında yazır:
«Tamaşada ilk çıxışım gülüş
doğursa da, danışmağa başladığım ilk dəqiqələrdən
mən salonu tamamilə özümə tabe edə bildim». Bu dövrdən başlayaraq Rza Təhmasibin ömründə
aktyorluq sənəti ilə bağlı çoxsaylı
uğurları sıralanmağa başlanır.
Tanınmış kinoşünas Ayaz Salayev bu qənaətdədir
ki, Azərbaycan kinematoqrafiyasının simasını müəyyənləşdirən
bu filmin dünyəvi şöhrəti bizə imkan verir deyək
ki, Rza Təhmasib bir rejissor kimi zəmanəsini qabaqlayıb.
Rza Təhmasibin
Mircəfər Bağırovla olan görüşü barədə
Tamella xanım bunları xatırlayır: «Bir dəfə
günorta qapının zəngi aramsız vuruldu. Saat 2-yə işləyirdi. Atam
pörtmüş halda içəriyə girdi, anama müraciətlə:
«Tez ol, kostyumumu ver, saat 2-yə iclasa
çağırıblar». Atam çay belə
içmədən getdi. Evə
qayıdanda o, çox yorğun və fikirli
görünürdü. Axşam ailəmizin,
evimizin dostu Adil Əfəndiyev adəti üzrə yenə də
bizə gəlmişdi. Maraqlı idi ki,
atamın dalğınlığının səbəbini
soruşmur, sükutu da pozmağa tələsmirdi. Nəhayət,
atam danışmağa başladı: «İclasa
çağırmışdılar, mənə gec xəbər
vermişdilər. Çatanda gördüm ki, əyləşiblər.
Qapını açıb içəri girəndə «Roza
Tazmazyan sənsən?» deyə
üzünü mənə tutdu. Hamı
güldü, mən çox pərt oldum. Əvvəl
heç nə başa düşmədim, yəni məni
tanımır. Sonra əlindəki teleqramı görəndə
aydın oldu ki; eh, nə isə… Doğrusu, mənə
çox toxundu, bilmədim nə edim. Hətta
özümü bir az itirmişdim. Sonra
özümü toplayıb: «Yoldaş Bağırov, yəqin
teleqramı vuran ermənidir.» Sifəti ciddiləşdi. Ortaya
elə sakitlik çökdü ki, milçək
uçsaydı, eşidilərdi. İclas
qurtaranda bildim ki, teleqram Bolqarıstandan kinostudiyaya gəlib».
Bunlar Rza Təhmasibin həyatından müxtəlif məqamlardır. Kitabda Tamella xanım onun
ömrünün son günlərini belə xatırlayır:
«1979-cu ilin yayında onu yeni bir zərbə gözləyirdi. Sol ayağının üç barmağı kəsilməli
idi. Cərrahiyyə əməliyyatı
otağının bağlı qapısı arxasından onun
güclə eşidilən iniltiləri məni bayılmaq dərəcəsinə
gətirirdi… Sonra yatağa düşdü, bir
daha qalxmadı. 1980-ci il fevralın
13-də qəlbi həmişəlik dayand
Uğur
Xalq Cəbhəsi.- 2012.- 6 iyun.-
S.14.