Ürəyimdə
xatirələr yaşayır»
Müslüm Maqomayevin
memuarlarından seçmələr…
Ölümündən bir qədər əvvəl böyük müğənni Müslüm Maqomayevin Moskvanın «Prozaik» nəşriyyatında «Ürəyimdə xatirələr yaşayır» kitabı işıq üzü görmüşdü. Memuarlar toplanmış həmin kitabdan bir neçə hissəni diqqətinizə çatdırırıq.
Milanda təcrübəkeçmə dövrü
Bir gün Milanda bizi işsiz-gücsüz rus dili üzrə tərcüməçi Emilio ilə tanış etdilər. O vaxtlar Sovet İttifaqından gəlib-gedən az idi. Buna görə də Emilionun o qədər də işi çox olmurdu. Dedikcə riskli oğlan idi bu Emilio. Bir gün o belə bir şey təklif etdi mənə:
- Mikele, gəl səninlə biznes quraq. Bir dənə qəşəng maşın tapaq, mən qapısını açım, sən isə sükanın arxasına keç, mənim sınıq-salxaq maşınıma xətər yetir.
- Nə yolla yerindən dəbərtməyin sənin maşınına bir isti-soyuğu var?
Emilio hətta mənim fərasətsizliyimdən incidi də:
- Başa düş də! Biz səninlə belədə elə pullar qazanarıq ki, İtaliyada nəinki aylarla, hətta illərlə oxuya bilərsən.
- Necə?
- Bax belə! Sən mənim maşınımı vurub aradan çıxır, gizlənirsən, mən isə sınmış maşınımın ətrafında qaçır, bərkdən qışqırır, polis çağırıram. Qışqırıram ki, bəs toqquşmadan sonra başım bərk ağrıyır. Maşının sahibi isə yaxasını kənara çəkə bilmir və mənə çoxlu pul ödəməli olur.
Nəhayət mən belə bir «biznes»in mexanizmini başa düşdüm.
- Yaxşı mən sənin maşınını
vurub zədələdim.
Bəs sonra? Sonra mənə elə
toy tutarlar ki, heç bir səfirlik də dadıma çatmaz.
Həm də mənim tez qaçıb aradan çıxmaq səriştəm
yoxdur!
Yarım il qastrolsuz
Fransada olduğum
günlərin birində
(bu 1964-cü ilin yayında olmuşdu, Maqomayev Fransada qastrolda idi.) mənim qaldığım
mehmanxanadakı nömrəmə
zəng oldu. Moskvadan:
- Sənin orda günün-güzəranın necə keçir?
- Çox gözəl.
- Bəlkə sən orda qalasan?
- Nə olub ki?
- Burada səni pis xəbər gözləyir.
- Pis xəbər?
- Sən üç qat pul aldığın
hansısa konserti xatırlayırsan? Bu aşkar olunub və səninlə OBXSS maraqlanır. Məsələ belə olmuşdu. Pavel Leonidov adlı bir kimsə
vardı, konsertlərin
mahir bir təşkilatçı idi,
sən demə dövlətə kələk
də gəlirmiş,
o, hansı bir xəttləsə Vladimir Vısotskiyə
qohumluğu da çatırdı:
Rostov filarmoniyası çətin
günlərini yaşayırdı,
filarmoniyanın pulu yox idi, artistlər
də gəlir gətirmirdilər. Leonidov mənə rostovluları çətinlikdən xilas
etmək təklifini verdi: ora
gedib və stadionda oxumaq. O vaxtlar adi zallarda
solo konsertlərimə görə
mənə iki yüz manat verirdilər. Bir gün Leonidov mənə belə dedi: «Qırx beş min adam
üçün stadionda
oxusan, sənə üç qat haqq vermək təklifi edirlər. Məni əmin etdi ki, nazirliyin
hətta müfafiq rəsmi icazəsi də var: artistlər
çoxminlik auditoriya
qarşısında iki-üç
mahnı ifa etmələrinə görə
üç qat haqq alırlar, elə mən də solo konsertə görə bu qədər ala bilərəm.
Dedikləri məntiqli və
ağlabatdı. Əslində isə nazirliyin heç bir rəsmi icazəsi yoxmuş.
Mən Rostovdakı
stadionda solo konserti vermişdim, qanımla-canımla
qazandığım altı
yüz manatı almış, rəsmi buxalteriya cədvəlində
qol da çəkmişdim,
bütün qaydalara da əməl olunmuşdu. Stadionda konsertdən qazandığım
pullara görə məni ittiham etdilər, guya mən Rostovda xeyli qonorar almışam.
Beləliklə, Moskva zəngindən sonra mənim əhval-ruhiyyəm korlandı. Qarşımda
sual dururdu: getmək, yoxsa burada qalmaq? Tutaq ki, mən
qaldım: Bəs, Camal əmim? Qohumlara, dostlara ziyanım dəyməz?
Nə qədər
çox içirdimsə,
bir o qədər də ayıq olurdum. Qalmaq olardı, lakin
həm də mümkün deyildi.
Bu, mənim həyatımdakı
bir neçə hadisədən biri idi ki, mənim
üçün nifrət
oyandıran söz olan «olmaz», xoşladığım
«olar» sözümə
qalib gəldi.
Mən otelə
döndüm. Bizimkilər çox bərk yatmışdılar…
Səhərisi təyyarə Moskvaya yol aldı. Gəlib çıxdıq.
Furtseva məni cəzalandırmaq
istəmirdi, lakin onun dəstəsi onu buna vadar
edirdi. «Oğlanı
cəzalandırmaq lazımdır,
yoxsa o, özünə
çox şeyi rəva görər».
Sonra məlum oldu ki, «Rostov» məsələsinə
birini də əlavə ediblər, hardansa Penza məsələsi
meydana çıxdı,
hansı ki, mən orda bircə
dəfə də olmamışdım. Mən
birdən özümü
Kijenin poruçiki yerində hiss etdim. Hansısa konsert inzibatçısını
ifşa etdilər, guya o, mənim familiyamı tabelə yazıb, əvəzimə
qol çəkib, pul alıb. Mən müfəttişə
dedim: «Başqa yeri deyənmərəm, Penzadasa heç bir vaxt olmamışam».
SSSR Mədəniyyət Hazirliyi olanlara öz münasibətini bildirmək məcburiyyətində
idi. Mənə yarım
il susmaq
cəzası verdilər:
nə ucsuz-bucaqsız
sovet Vətənimizin
bütün ərazilərinə
qastrola gedə, nə də radio və televiziyada çıxış edə
bilərdim.
Şahın hədiyyəsi
Şahbanu Fərəh heyranedici
idi: üzünün dəqiq cizgiləri, məxməri şərqli
gözləri, qeyri-adi
təbəssümü var
idi. Əsl kino ulduzu idi. Onun Bakı səfəri
rəsmi olduğundan
o özünü ciddi
protokol qaydaları çərçivəsində aparırdı.
Azərbaycanın Ali Soveti Rəyasət heyətinin qəbullar sarayında hörmətli
qonağın şərəfinə
düzənlənmiş gecədə
mən də var idim. Məndən oxumağı xahiş etdilər və mən royal arxasına keçdim. Neopolitan mahnılarını, sonra Azərbaycan mahnılarına keçdim,
axırda da Fiqaronun kavatinasını oxudum.
Bir müddətdən
sonra İran şahının tacqoyma mərasiminin ildönümü
bayramında iştirak
etmək üçün
dəvət aldım. Bizi gözəl bir oteldə yerləşdirdilər,
orada bizim xidmətimizdə nə istəsən var idi: müxtəlif restoranlarda səhər yeməyindən tutmuş axşam yeməyinə qədər. Biz hətta
ürəyimiz nə istəsə ala bilirdik.
Biz şah vəsaitindən
ödənilən kommunizm
mühitinə düşmüşdük.
Nəhayət, şahın sarayında
çoxdan gözlənilən
qəbul baş tutdu. Burada mərasim qaydalarında sərbəstlik vardı, rəsmiyyət yoxdu: xahiş edəndə oxuyur, eləməyəndə
oxumurdum, yeyib-içirdim.
Bir sözlə, bu ziyafətdə özümü
çox sərbəst
hiss edirdim.
Orada, sarayda başıma qəribə iş gəldi ki, buna görə məni məzəmmət
eləmədilər. Fiqaro kavatinasını
oxuyandan sonra şahın istəyi ilə məni onun hüzuruna apardılar. O, həm
kavatinanı, həm də neapolitan mahnılarını oxumağıma
görə təriflədi.
Səmimi söhbət
bitdikdən sonra mən şahdan aralanmaq üçün çevrildim, elə bu an zalda
ötəri uğultu
eşitdim. Məlum oldu ki, mən çox dəhşətli səhv
etmişəm. Şahbanu Fərəhin
rusca çox gözəl danışan
katibi sonra mənə izah etdi ki, qaydaya
görə şaha arxa çevirərək, uzaqlaşmaq olmaz, dal-dalı getmək lazımdır. Lakin bu haqda mənə
heç kim
xəbərdarlıq etməmişdi.
Buna baxmayaraq, şah sarayının tarixində birinci dəfə idi ki, ciddi qaydanı
pozan mən idim – İran hökmdarına arxa çevirmişdim.
Böyük kino
Bir gün kinorejissor Aleksandr Zarxidən məktub aldım. O mənə «Anna Karenina»da
Vronski rolunda özümü əbədiləşdirmək
imkanı verirdi. Mən çaşıb qalmışdım,
amma Camal əmim sevindiyindən sanki göyün yeddinci qatında idi. Lakin mən hər
halda götür-qoy etməli oldum. Zarxi çox təcrübəli
rejissordur, elə-belə
riskə getməz.
Bu rol çox
ağırdı, adamdan
böyük məsuliyyət
tələb edir.
Bu Tolstoydu axı… Sonra isə şübhələrimə qorxu
da əlavə olundu: bunun üçün
nə qədər cəsarət, hətta həyasızlıq lazımdır
ki, klassik girdaba başını soxasan.
Buna görə də
Zarxi ilə işlərimiz sınaq çəkilişlərinə belə gedib çıxmadı. Əgər gedib çıxsaydı
belə mən özümü məğlub
rolunda təsəvvür
eləmək istəməzdim.
…Mən Bakıda
olanda Moskvadan zəng gəldi. Kinorejissor
Leonid Qaydayın tapşırığı
ilə zəng edirdilər:
- Ostap Bender rolunda
özünüzü sınamaq
istərdinizmi?
- Siz nədən bu qərara gəldiniz ki, mən Ostap Benderə oxşayıram.
-Oxuyanda nə olar?
- !
Mən buna son dərəcə heyrət
elədim. Birincisi, mən bu vaxta qədər heç vaxt özümdə yoldaş
Benderdə olan qabiliyyəti hiss etməmişdim.
İkincisi də, «On iki
stul»u sonacan oxumağa hövsələm
qalmayıb. Bunu etiraf
etmək çox utandırıcı olsa da mən başa
düşmürəm, nə
üçün hamının
Ostap Bender və onun yumorundan xoşları gəlir.
Rejissor köməkçisi
ilə söhbətimdə
elə bunu izah etməyə çalışdım. Moskva ilə
danışıb, dəstəyi
asdım, öz-özümə
güldüm. Özünüz
təsəvvür edin:
Kreml sarayının səhnəsinə müğənni
Müslüm Maqomayev çıxır, zalda isə qışqırırlar:
«Bender, Ostap Bender, özü
də hardan, hardan – Bakıdan!»
Hazırladı: Oktay Hacımusalı
Xalq Cəbhəsi.- 2012.-
1 mart.- S.15.