Nə qədər
ki, ürəyim döyünür…»
Esmira Fuad: «O, bu sənəti sevir və sevdirirdi»
Tanınmış xalçaçı-rəssam Kamil Əliyevin vəfatından 7 il ötür
Tanınmış xalçaçı-rəssam Kamil Əliyevin vəfatından 7 il öür.
Kamil Əliyev 1921-ci il
oktyabrın 22-də İrəvanda
doğulub. 1936-cı ildə Bakı rəssamlıq məktəbinə
daxil olub, eyni zamanda «Azərxalça»
İstehsalat Birliyində
köçürücü rəssam kimi işləməyə başlayıb.
Böyük Vətən Müharibəsinin
iştirakçısı olub.
Müharibədən sonra
«Soyuz-Torq reklam»ın baş direktoru və baş rəssamı (1954) təyin
olunan K.Əliyev daha sonra Bədii
Fondun Yaradıcı-İstehsalat
Kombinatının direktoru
(1961), Bakı Zərgərlik
Fabrikinin direktoru
(1964-71), Yerli Sənaye
Nazirliyi İstehsalat şöbəsinin müdiri
(1971-93) vəzifələrini icra edib.
Yazıçı-publisist Esmira Fuad bildirir
ki, o, 1993-cü ildən
ömrünün son gününədək
«Azərxalça» Elm-İstehsalat
Birliyinin baş direktoru olub və ömrünü mədəniyyət tariximizin
mühüm səhifələrindən
olan xalqımızın
qədim xalçaçılıq
sənətinin zəngin
ənənələrinin qorunub
saxlanmasına və inkişaf etdirilməsinə
həsr edib: «Kamil Əliyev yaradıcılığa başladığı
ilk dövrlərdən etibarən
süjetli xalçalar
yaratmaq arzusu ilə yaşayırdı. Bəzən
onu xalçaçılıq
sahəsindən uzaqlaşdırmaq
istəyənlər olsa
da, qəlbindəki bu qədim və
əbədi sənətə
məhəbbət, sevgi
bir an belə
səngiməyib. 1958-ci ildə dahi Azərbaycan şairi Məhəmməd Füzulinin
yubileyinin keçirilməsi
planlaşdırılırdı. Bir rəssam kimi onun da ürəyində
bu ilahi məhəbbət şairinin
portretini işləmək,
şairin ilmələrə
çökmüş obrazını
yaratmaq arzusu baş qaldırır.
Ürəyində boy verən arzunu
ilk dəfə bəstəkar
dostu Qara Qarayevə açır, «Mənə Füzulinin şəkli lazımdır»
deyir. «Narahat
olma, kömək edərik»-deyə Qara sədaqətli dostuna ürək-dirək
verir. Doğrudan
da bu, asan
iş deyildi, çünki Füzulinin orijinal şəkli yox idi və
yeganə portreti də hansısa türk rəssamı tərəfindən açıqca
kimi işlənmişdi.
Bir müddət sonra işə başlayan Kamil Əliyev Füzulinin portretinin on variantda eskizini çəkir, ancaq heç biri müəllif kimi onu razı salmır.
Nəhayət, sonuncu variantın
üzərində dayanır.
Deyəsən, istədiyi
alınmışdı… Qara Qarayev
dostunu o vaxtkı mədəniyyət nazirinin
müavini Nəzərovla
görüşdürür. Görüş uğurlu olur,
nazir müavini eskizi bəyənir və Kamil Əliyevin
çoxdan bəri ürəyində gəzdirdiyi
arzusu gerçəkləşir».
1958-ci ildə toxunan Füzulinin portret-xalçası
Kamil Əliyevə böyük sənət uğuru gətirir: «Deyəsən, ilahi məhəbbət şairinin
sevgisi ilə rəssamın xalça sənətinə olan sevgisi üst-üstə düşmüşdü. «Dünyada ilahi
məhəbbəti onun
qədər poetik ustalıqla ifadə edən ikinci bir söz ustası
varmı? Nə qədər
ürəyim döyünür,
o sevgi də oradadır»- deyən rəssamın həqiqətən
də «Şəbi-hicran»
notlarında köklənmiş
«Füzuli» portret-xalçası
başdan-ayağa məhəbbətə
bələnib. Xalqın tarixi
yaddaşından süzülüb
gələn rənglərin,
ornament və naxışların,
süjet və obrazların bütöv vəhdəti, kompozisiyanın
qeyri-adi bədii gücü, estetik-fəlsəfi
qayəsi, ümumi
monumental ruhu xalçanı
həqiqi sənət
zirvəsinə yüksəltmişdi».
E.Fuad bildirir ki, bu,
təkcə Kamil Əliyevin deyil, həm də qədim tarixə malik olan Azərbaycan
xalça sənətinin
yeni uğuru kimi dəyərləndirlir:
«O, bu sənəti sevir və sevdirirdi,
onun ən yaxşı ənənələrindən
yararlanaraq Azərbaycanın
qədim və əbədiyaşar xalça
sənətinə yeni
çalar, orijinal bir üslub gətirir, xalçaçılığın
milli koloritə, tarixi köklərə söykənən portret-xalça
janrını yaradır
və bu müqəddəs xalq sənətinə sevgisini
göstərə bilir.
Beləliklə də Kamil Əliyev çağdaş
portret-xalça janrının
müəllifi kimi özünü təsdiqləyir
və o, Azərbaycan xalçasının şöhrətini
daha da artırır,
bütün dünyaya
tanıdır. Beləcə,
Şota Rustavelinin, Puşkinin, R.Taqorun, İ.Qandinin, Azərbaycan ədəbiyyatının klassiklərindən
Nizami, Nəsimi və M.F.Axundovun, daha neçə-neçə
sənətkarın, ictimai
və dövlət xadiminin portret-xalçaları
sıralanır Kamil Əliyevin əvvəl ürəyində, təfəkküründə,
sonra isə sənət nümunələrinin
sərgiləndiyi fərdi
xalça muzeyində.
O, yaratdığı hər
xalçanı sevirdi,
onları övladları
kimi əzizləyirdi.
Onun böyük məhəbbətlə yaratdığı
portret xalçaları
seyr etdikcə inanırsan ki, Puşkin, Ş.Rustaveli, Nizami, Füzuli, Nəsimi, Atatürk, M.Ə.Rəsulzadə, R.Taqor
və daha neçə-neçə böyük
şəxsiyyətlər yenidən
doğulur və Kamil Əliyevin sehrli barmaqlarının yaratdığı ilmələrin
qovuşuğunda əbədilik
qazanırlar. Rəssam öz
füsunkar sənəti
ilə ölkəmizi
digər ölkələrlə
yaxınlaşdırmaq, dostlaşdırmaq
missiyasını da yerinə yetirir, xalqlar arasında mənəvi körpü salır, mədəni əlaqələri genişləndirirdi.
Deyirdi ki, yaşadığımız dünyada
ta qədimdən üzü bu yana əmin-amanlığı,
insanların təhlükəsiz,
azad həyatını
qorumaq üçün
ən vacib cəhətlərdən biri
və ən əsası xalqların, insanların bir-birini tanıması, qəbul etməsi və sevməsidir. Ayrı-ayrı xalqların, insanların
ürəklərinə məhəbbət
körpüsü salmaq,
ünsiyyət, mədəni
əlaqələr yaratmaq
isə sənət adamlarının vətəndaşlıq
borcu, vəzifəsidir».
E.Fuad hesab edir ki,
K.Əliyevin realist üslubda
yaratdığı hər
xəttində, ornamentində
bir sirr, hikmət gizlənən portret-xalçalarında daxili
bir harmoniya, vəhdət var: «Azərbaycan xalçaçılıq
məktəbinin müdrik
müəllimlərindən biri oldu Kamil
Əliyev. Bu qədim
sənətin tarixini,
ənənələrini əsas
tutaraq yeni söz demək, öz dəsti-xəttini yaratmaq üçün orijinal bir yol
seçdi. Elə bir
yol ki, onun
başlanğıcını məhz özü qoydu, açdığı
cığırlarla uzun-uzadı
yol gedərək sonunu axtardı. Ancaq sonuna çatmağa tələsmədi. Söhbətimiz
zamanı maraqlı bir fikir söyləmişdi:
«Qızım, haqqımda
tərif dolu sözləri çox işlətmə… Vaxt gələr, məndən
də istedadlı rəssam, xalça sənətkarı doğular,
ona deməyə söz tapmazsan… Xalçanın hər xəttində
bir sirr, bir hikmət gizlənib. Ümumiyyətlə, sənətdə hüdud yoxdur. Mənim cəhdlərim də uğurlu olub. Ona görə ki, hər bir dünya
xalqının özünəxas
xalçaçılıq sənəti olduğundan bir-birinin əsərlərini
yeni əsər kimi qəbul edirlər. Naxışlar isə xalçanın
danışan dilidir.
Harda olursa-olsun, özünü
nişan verir, mənsub olduğu xalqın tarixini, mədəniyyətini bəyan
edir».
«Lap uşaqlıqdan zərrə-zərrə
öyrəndiyi bilik, bacarıq və səylərini, topladığı
təcrübəni xalçaçılığın
inkişafına, onun dünyada tanınmasına
sərf etdi» – deyir E.Fuad: «Kamil Əliyev yaradıcılığında sərhəd tanımır.
Xalça qəhrəmanının xarakterini, üzlərinin rəngini olduğu kimi vermək üçün münasib
rəng seçmək
asan deyil. Əlbəttə, hər bir xalqı xalq edən, onu dünyaya tanıdan, adını bəşəriyyətin
tarix yaddaşında qoruyub saxlayan onun bədii yaradıcılıq sənəti
və sənətkarları,
elm, mədəniyyət adamları,
ictimai-siyasi xadimləridir.
Kamil Əliyev də xalqımızın yetirdiyi
belə şəxsiyyətləri
dünyaya tanıtmağa
çalışmış, təkrarsız portret-xalçalarını
da məhz bu müqəddəs arzu və istəklə
yaratmışdı».
Uğur
Xalq Cəbhəsi.-
2012.- 1 mart.- S.14.