Musiqimizin Arif əfsanəsi
Çağdaş
Azərbaycan sənət tarixinin nəhəng, əfsanəvi
simalarından biri, əsərləri aləmə səs
salmış şan-şöhrətli bəstəkar, usanmaz
müəllim, odlu-alovlu ictimai xadim, əsl vətəndaş
Arif Məlikov… Onun zəngin yaradıcılıq irsi XX əsr
Azərbaycan musiqi salnaməsinin ən şərəfli,
parlaq, cazibədar hissəsini təşkil edir. Əslində
Arif Məlikov müasir musiqi tariximizi gözümüz
önündə səbr, inam və şövqlə yaradan əzəmətli
sənətçilərdən biri, Azərbaycan bəstəkarlıq
məktəbi binasının ucaldılmasında iştirak edən
ən qorxmaz və orijinal dəst-xətli memarlardandır.
Estafeti
dahi sələfləri – Ü.Hacıbəyov, Q.Qarayev, F.Əmirov
əllərindən alan A.Məlikov sənət
üçün çox önəmli bir zamanda – 1950-ci illərin
sonunda yaradıcılıq yoluna qədəm
basmışdır. Sovetlər ölkəsində siyasi iqlimin
mülayimləşməsi ilə səciyyələnən,
axtarışlar, eksperimentlər üçün
görünməmiş geniş imkanlar açan bu dövrdə
A.Məlikov Q.Qarayev məktəbinin yetirmələrinə xas əzm,
coşqu ilə yeniləşmə prosesinə qoşulur, tez
bir zamanda onun liderlərindən birinə çevrilir. 1958-ci
ildən (Konservatoriyanı bitirdiyi ildir) üzü bəri A.Məlikov
qarşısına ciddi vəzifələr qoyaraq onların
inandırıcı bədii təcəssümü naminə
o ki var çalışır, musiqimizə təravətli
obraz və ifadə vasitələri bəxş etməkdən
usanmır.
A.Məlikov
yaradıcılığının, şəxsiyyətinin
bütün miqyası ilk növbədə simfonik musiqidə
üzə çıxır. O, nəinki Azərbaycanda, kifayət
qədər geniş musiqi məkanında «simfonik atmosferi»
müəyyənləşdirən sənətkardır. Təsadüfi
deyil ki, sanballı dərsliklərdə bəstəkarın
adını məşhur «Zaqafqaziya triosu»nun (Kançeli,
Terteryan ilə bahəm) iştirakçısı kimi qeyd
edirlər. Onun orijinal konsepsiyanı təkrarsız bədii təcəssümlə
birləşdirən 8 simfoniyasından hər biri
dövrün simfonik proseslərinin istənilən nəzəri
kitabdan daha yaxşı, daha dolğun illüstrasiyası
adlandırıla bilər.
Artıq II simfoniyada (1969) bəstəkar ənənəvi dördhissəli strukturun əsiri olmaq istəməyərək, maraqlı altıhissəli silsilə ərsəyə gətirir, hissələrdən hər birini obrazca yekcins həll edərək onların daxilində deyil, arasında təzad yaradır. Onu «Məhəbbət əfsanəsi»nin müəllifi kimi tanıyanları karıxdıraraq Arif Məlikov başqa bir estetikaya üz tutur – ekspressiv ifadə tərzini seçir. 1970-ci illərin landşaftında ucalan zirvələrdən biri də simli alətlər üçün IV simfoniyadır (1977). Bu yığcam birhissəli kompozisiyada bəstəkar müxtəlif təfəkkür tiplərini – monodiya və polifoniya, homofoniya və dodekafoniya, İ.Zemtsovskinin təbirincə, müxtəlif sivilizasiyaları cəsarətlə qarşılaşdıraraq, «hadisələrin» vaqe olduğu məkanı – keçmiş və müasirlik, arxaika və bu gün, müvəqqəti və əbədi əsərdə sıx vəhdət halında çıxış edir – daim dəyişdirərək dövrümüzün məxsusi səslənən mənzərəsini canlandırır.
Başqa bir
zirvə 1984-cü ildə yazılmış VI simfoniyadır.
Əsər simptomatik
bir başlığa malikdir – «Təzadlar». Bu dövrümüzün, həyatımızın, mənəviyyatımızın
təzadlarıdır. Son dərəcə qabarıq, görümlü
obrazlar sırası düzənləyərək bəstəkar
teatr və kino estetikasına dəlalət edən montaj dramaturgiyasından məharətlə bəhrələnir.
Burada ramplissajlara, bağlayıcı körpülərə,
bir sözlə, əhəmiyyətsiz, izafi
vasitələrə yer
yoxdur və ola da bilməz.
Arif Məlikovu
doğrudan da, orkestrin cadugəri adlandırmaq olar. Tembrləri seçmək,
onları bir-birinə
qatmaq, cazibədar tembr dramaturgiyası qurmaq baxımından Arif Məlikovla yarışa bilən bəstəkar çətin
tapılar. Bəlkə burada
Arif müəllimin rəssam istedadı – sənətkarımızın gözəl
boyakarlıq lövhələri
arasıra sərgiləndirilir,
həm də böyük uğurla – özünü büruzə
vermiş olur.
90-cı illərin məhsulu
olan VII simfoniyanın meydana çıxmasının
maraqlı tarixçəsi
var. Bu simfoniya türk
xalqının böyük
oğlu, məşhur
alim, xeyriyyəçi
İhsan Doğramacının
təklifi ilə – xüsusi olaraq Bilkənd konsert salonunun açılışı
üçün yazılmışdır. Faktiki, ilk dəfə
simfoniyanın ənənəvi
dördhissəli strukturuna
üz tutaraq Arif Məlikov İnsan konsepsiyasının
(M. Aranovskinin ifadəsidir)
bütün aspektlərini
– fəaliyyəti, düşüncəni,
oyunu dolğun təcəssüm etdirməyə
müvəffəq olur.
Bəstəkarın sonuncu, VIII simfoniyası
(2003) onun ən müəmmalı, ən çoxmənalı əsərlərindəndir. İlk dəfə
Arif Məlikov həyat və ölüm mövzusunu ortalığa qoyur, onu araşdırmağa çalışır. Bu mövzuya aydın münasibət bildirmək,
hər hansı məna dəqiqsizliyindən
uzaqlaşmaq məqsədi
ilə o, ilk dəfə
sözə müraciət
edir. Konsepsiyanın mürəkkəbliyi təcəssümün, ilk növbədə
strukturun qeyri-adiliyini doğurmuşdur. Belə ki,
I hissə N.Hikmət şeirlərinə bəstələnmiş
vokal silsilədir.
Onu da deyim
ki, məşhur tədqiqatçı V.Vasina-Qrossmanın
fikrincə, vokal silsilə başqa janrlarla rabitə yaratmağa meyllidir: «Vokal silsilənin simfoniyaya meyli, əlbəttə, struktur cizgilərindən çox
(hərçənd bu
da istisna deyil), janrın konsepsiyalılığında, başlıca mətləblərdən
söz açmaq niyyətində təzahür
edir».
Silsilənin dramaturji xətti kifayət qədər aydındır. İlk iki romans baş mövzunu – məhəbbət və ölüm – bəyan edir.
Mahnıları arasında strukturu ilə seçilən nurlu «Çinar olsam» məxsusi intermetsodur. Kulminasiya dördüncü romansa –
«Dün gecə rüyama girdin» – təsadüf edir: burada röya, yuxu və acı
gerçəklik (sevgilinin
yoxluğu) üzləşir.
Yada düşür ki, qədim türklərdə
yuxu «kiçik ölüm» adlandırılırdı.
Bəstəkar sevgi obrazını
özü üçün
işarəvi olan Məhmənabanunun mövzusunun
vasitəsilə ifadə
edir. Silsiləni amiranə surətdə
açan, refren funksiyasını daşıyan
başlıca tezis buradaca – ilk dəfə – vokalizasiyaya məruz qalaraq ölüm obrazını andırır.
Ekstatik beşinci romans («Sən») şairin coşğun hisslərinin
ifadəsidir. Özü də
orkestrin son sözü
emosiyanı daha da qabardır, gücləndirir. Silsiləni qapayan
«Yumulu göz kapaklarımın içində»
– faciəvi nəticədir.
«Sarı gəlin»
el nəğməsinin sitat
şəklində keçirilməsi
bu fikri təsdiqləyir. Beləliklə, I hissədə məhəbbət,
ölüm mövzusu
romantiklərə xas ümumfəlsəfi səpgidə
təcəssüm olunur.
Dramaturji mərkəz instrumental II hissəyə
təsadüf edir. Burada aleatorika
texnikasının köməyi
ilə A.Məlikov apokaliptik səslənməyə
malik lövhə yaradır. Orkestr boyalarının get-gedə qatılaşması,
sonor səs mühitində sona doğru ayrı-ayrı mövzu qəlpələrinin
– onların arasında
A. Məlikov üçün
işarəvi Hümayunun
(«Məhəbbət əfsanəsi»
simfoniyası) səciyyəvi
dönəmlərinin peyda
olması sarsıdıcı
təsir bağışlayır.
Vətən yanğılı şairimiz Almaz İldırımın «Azərbaycan»
şeirinə yazılmış
III hissə bütün
silsiləni mənaca tamamlayır. Əvvəldə insan dramını təcəssüm etdirib,
II hissədə ümumbəşər
faciəisinin təsvirini
verməyə çalışan
bəstəkar, nəhayət,
doğma Azərbaycanda,
bu torpağa məhəbbət hissində
təskinlik tapır.
Özü də A.İldırımın
ardınca A. Məlikov
da Vətənə mədhiyyə oxumur, onun Vətən nəğməsində kövrəklik,
xəfif kədər,
hətta təşviş
sezilir.
Beləliklə, A.Məlikovun hər bir simfoniyası konsepsiyadan irəli gələn struktur, musiqi dili orijinallığı
ilə seçilir. Önəmlidir ki, simfoniya üzərində
«əməliyyatlar» epataj
məqsədini güdmür.
Əsas amal ziddiyyətlər içində
boğulan, gözəllik
və xeyirdən get-gedə uzaqlaşan, lakin bu ideallara
hələ də can atan, heç də birmənalı olmayan, qəliz və dinamik dünyamızın mümkün
qədər dolğun
«portreti»ni yaratmaqdır.
Oktay
Xalq Cəbhəsi.-
2012.- 2 mart.- S.13