Səsin dadı
və rəngi
Çox qəribə həyatdır. Bəzən istədiyimiz, sevdiyimiz insanları bir anın içindəcə itiririk. Sonra da gözümüz yolda qalır. Nə qədər axtarsaq da, arasaq da, onlardan xəbər-ətər çıxmır. Əslində bu, tale yazısıdır. Bu həyatda yaşamaq üçün birinə az, birinə çox vaxt verilir. Amma şərəfli ömür deyilən bir anlayış da var. Onun azlığı, çoxluğu əsas deyil.
Şərəfli ömür cəmiyyətin inkişafına şərəflə xidmət edənlərə məxsusdur. Haqqında söhbət açdığımız mərhum sənətkarımız Səməndər Mənsim oğlu Rzayev belə bir şərəfli həyat yolu keçmişdir. Baxmayaraq ki, o artıq 24 ildir aramızda yoxdur, onun şaqraq gülüşü, zəhmli baxışları, pəhləvan cüssəsi heç zaman xəyallardan silinmir. Çünki o, əvəzsiz ifa tərzi ilə hər birimizin qəlbində elə öz sənəti boyda bir qala qurub.
Səməndər Rzayev az yaşasa da, çox zəngin tərcümeyi-halı var. Cəmi 41 il ömür sürmüş yaradıcı bir insan üçün bu qədər obraz yaratmaq, bu qədər iş görmək, vallah, möcüzədir. Ağsuda dünyaya göz açıb. Sonra İncəsənət İnstitutunda böyük Təhmasibin məktəbindən dərs alıb, Sumqayıt Teatrında çalışıb. Amma ömrünün, yaradıcılığının ən yaddaqalan illərini Akademik Dram Teatrında keçirib.
Səməndərin yaradıcılıq yolu çoxşaxəlidir. Burada teatr da var, kino da, radio da, televiziya da. Hər yerdə Səməndər öz ucalığını, əlçatmazlığını qoruya bilib. Ömrünün son gününə kimi bu teatrda fəaliyyət göstərdi. Biri digərinə bənzəməyən obrazlar qalereyası yaratdı. Dövrün teatrşünasları qəzet-jurnallarda onun ünvanına səmimi fikirlər yazar, yaratdığı obrazların bənzərsizliyindən diqqətçəkən məqalələrlə çıxış edərdilər. Onlardan birinin – məşhur pedaqoq, rejissor, aktyor Mehdi Məmmədovun qeydlərini xatırlayaq: «Səməndər Rzayev obrazlarla sanki dil tapa bilir. Peşəkar teatr xadimi olmağıma baxmayaraq, bəzən onun potensial gücünə, qabiliyyətinə qibtə edirəm».
Doğrudan da, zər qədrini zərgər bilərmiş.
Hər ikisinin ruhu
şad olsun. Milli teatrımızın tərəqqisinə,
tanınmasına can yandıranlardan biri də xalq artisti,
görkəmli pedaqoq, bənzərsiz rejissor mərhum Tofiq
Kazımov olub. Onun sevdiyi, əzizlədiyi yetirmələri
arasında Səməndər Rzayev də vardı. O, Səməndərin
xətrini çox istəyirdi. Elə quruluş
verdiyi tamaşada gənc tələbə-aktyoru ilk dəfə
səhnəyə çıxardan da Tofiq müəllim
olmuşdu. Səməndər daxilən
azad sənətkar idi. O, ürəyi tutmayan rolları
oynamazdı. Ona görə də
rollarının çoxunda özünə oxşarlıq
var. Onların çoxu ağayana, öz sözünü deyən,
həm də mülayim insanların obrazlarıdır.
«Şəhərin yay günləri»ni
xatırlayın. Bəhram Zeynallını necə
də dəqiq ştrixlərlə canlandırıb. Səməndərin ifasında çox qəribə
bir şirinlik vardı. Onun qəhrəmanları, nədənsə,
tamaşaçıya çox doğma, yaxın adam təsiri bağışlayırdı. Elə bilirdin, bu adamları nə vaxtsa, hardasa
görmüsən.
Səməndərin səsindəki şirinlik də bu
münasibətlərə özgə bir doğmalıq gətirirdi. Səməndər
Rzayev bizim kinoda dublyaj sənətinin korifeylərindən idi.
O, kinostudiyanın dublyaj sexində, demək olar ki, günlərlə
səsləndirmə üzərində
çalışardı. Səməndər millətini,
xalqını sevən sənətkar idi. O, həmişə
oynadığı rollarda milli cizgiləri qabartmağı
xoşlayırdı. Ən kiçik rollarda belə
o, azərbaycanlı idi, özü də əsl azərbaycanlı.
Səməndərin səsi,
danışığı bir orkestrin ifa etdiyi simfoniyaya bərabər
idi. Nə qədər ahəngli, nə qədər
ürəyə yatımlı danışardı. Qəribədir, Səməndər Rzayevə hətta
epizodik rollar təklif olunanda belə, məmnuniyyətlə
razılaşırdı. Deyirdi ki,
«kiçik açarla da böyük qapılar açmaq olur».
Amma elə ki, səhnədə bu böyük sənətkarın
səsi eşidilirdi, bütün zal heyrətə gəlirdi.
Bəzən onun kiçik rolları baş qəhrəmanları
belə kölgədə qoyurdu. Səməndər
Rzayev klassik aktyor sənətimizin ruhunu yaşadırdı, elə
özü də klassik sənətkara çevrildi.
«Həyatın
dibində», «Hamlet», «Yağışdan sonra», «Sən yanmasan»,
«Cehizsiz qız», «Qəribə oğlan», «Dəli
yığıncağı…» Bunlar Səməndərin
teatrda oynadığı tamaşaların cüzi bir hissəsidir.
Amma onların hər birinə Səməndərin
yuxusuz gecələri, gərgin yaradıcılıq
axtarışları, bəzən isə hədsiz əsəbləri
sərf olunmuşdu. Səməndər
Rzayev yaradıcı sənətkar idi. Özü
obraz üçün ştrixlər axtarardı. Rejissorları da bu «ixtiralar»ın sərfəli
olduğuna inandıra bilirdi. Kinoya Səməndərin
hansı rolla başladığını demək çətindir.
Amma onun sənət dostu, xalq artisti Yaşar Nuri deyir ki, ilk
filmi haqqında bir özü bilirdi, bir də mən…
«Uşaqlığın son gecəsi» filminin lap əvvəlində
küçədə gəzən iki milis işçisindən
biri Səməndər idi. Amma sonralar o, kinoda da öz
sözünü dedi. Doğrudur, onun aktyorluq
potensialından kinomuzda yetərincə istifadə olunmasa da,
bir sıra yaddaqalan obrazları – Səməndərli anları
kino tariximizə köçürülüb. «Çarvadarların izi ilə» filmində Səməndər
elə Səməndəri oynayırdı. Bu filmin əsasında İlyas Əfəndiyevin
«Körpüsalanlar» əsəri durur. Səməndər
filmin çox da böyük olmayan surətlərindən
biridir. Amma nəzərə çarpan,
yaddaqalan obrazdır. «Nəsimi»də isə
rejissor Həsən Seyidbəyli ona Şirvanşah İbrahimin
rolunu tapşırmışdı. Bu,
aktyor üçün böyük məsuliyyət idi. Doğrudan da, Azərbaycanın tarixində
danılmaz xidmətləri olan Şirvanşah İbrahimi
ekranda yaratmaq aktyordan əsl mənada yüksək sənətkarlıq
tələb edirdi. Film ekrana
çıxanda çoxları təəccüb hissi
keçirdi. Səməndər obrazı elə
özününküləşdirmişdi ki, qarşında
tarixi şəxsiyyət İbrahim şahın
dayandığına səmimiliklə inanırsan.
Səməndər Rzayevin qəhrəmanları həqiqətən
səmimi, qayğıkeş insanlardır. Bəlkə də
bu, onun öz xarakterindən doğan cəhət idi. Axı aktyorun öz daxili «mən»ini gizlətməsi
hər vaxt mümkün olmur. İstər-istəməz
özündəki temperament, psixoloji məqamlar üzə
çıxır. Bax, Səməndər Rzayevin aktyor
taleyinin xoşbəxtliyi onda idi ki, o, daxilən təmiz ruhlu adam idi. Yaratdığı rollara
isə öz ruhunun, qəlbinin şirin çalarlarını
hopdururdu. Bu yöndə
yaratdığı obrazlardan «Bəyin oğurlanması» filmindəki
Hidayət müəllimi xatırlasaq, yerinə düşər.
«Mənəm ey, Hidayət müəllim» və
ardınca da Səməndərin şaqraq
gülüşü. Bunu yalnız və
yalnız Səməndər Rzayev belə səmimi və təbii
yarada bilərdi. Bu səhnə, bəlkə
də, Səməndərin öz kəşfi idi. Hər halda klassik bir epizoddur və bu kiçik səhnə
filmə xüsusi bir ovqat bəxş edir.
«Evlənmək istəyirəm» filmində aktyorun
yaratdığı Həsən ağa obrazının
timsalında insanların haqqını tapdalamaqla
narazılığa səbəb olan bir zalımın daxili aləmi
pafoslu ifa ilə yox, sərbəst dialoqlarla
açıqlanır. Ümumiyyətlə, Səməndər
Rzayevin yaradıcılığını əks etdirən
personajların hər biri düşündürücü
detallarla hafizələrə hopur.
Epizodik rollara çəkilmək təkliflərini həvəslə
qəbul edən aktyor kinematoqrafik görünüşü, zəhmli
siması daxilində milli xarakterlər ustası idi. O, ekranda yaratdığı
mənfi obrazları da şəxsiyyət kimi təqdim edirdi. Ekran əsərlərinin süjet xətti zəif
olsa belə, onun ifaçılığını əks etdirən
kadrlardakı sənət ciddiliyinin fərqinə varmamaq
qeyri-mümkündür. Bu xüsusiyyətlərə
əsasən onu hər dəfə ekranda görüb,
yaradıcılığını sevən
tamaşaçı filmi finaladək izləməyi
üstün tutur. Açığı,
onu filmlərə uğur qazandıran aktyor adlandırmaq olar.
Səməndər Rzayev çox rejissorlarla
işləyib. Tofiq Tağızadə, Arif Babayev, Həsən
Seyidbəyli, Tofiq İsmayılov, Vaqif Mustafayev Səməndəri
böyük məmnuniyyətlə filmlərinə dəvət
edirdilər. Ancaq Səməndər Rzayev
çox vaxt filmlərdən imtina edirdi. Çünki
çox məşğul idi. Teatrda işləyirdi.
televiziya filmlərində,
tamaşalarında oynayırdı, «Bulaq» verilişinin isə
daimi aparıcılarından idi. Şakir Şəkəroviç
(«Evləri köndələn yar») hər dəfə televiziya
ekranında görünəndə qəlbimizdə sevinc dolu
bir dünya yaranır. Bazar günü
axşamlar evə tələsirdik ki, «Bulaq» verilişində
bu böyük sənətkarın bulaq kimi təmiz və
şəffaf səsini dinləyək.
Səsin
də rəngi, dadı olarmış… O səsi
Yaradanımız Səməndərə var-dövlət, rahat
mənzil, villa əvəzinə pay vermişdi. Doğrudur,
o, bu vergidən qürrələnərdi. Lakin
yerli-yersiz öyünməzdi, başını dik tutub
lovğa-lovğa gəzməzdi. Dövlət
radiosunda hazırlanan, dinləyicilərin hər sayını
maraqla, intizarla gözlədikləri «Bulaq» xalq
yaradıcılığı verilişinin efirdə ilk dəfə
səslənməsindən yarım əsrdən çox vaxt
keçir. Onun ilk yaradıcılarından
biri Səməndər Rzayev də artıq aramızda yoxdur.
Amma nə veriliş unudulur, nə də onun
aparıcıları. Mərhum aktyor
oxuduğu bayatını, qoşmanı, yaxud hansısa bir rəvayəti
elə həzin, kövrək, şirin səsləndirərdi,
sözlə təsvir olunan mənzərə, obraz göz
önündə canlanardı. Səməndərin
səsi eşidənləri ovsunlayardı, xoş arzulara
doğru aparardı. Çünki o səsdə
həzinlik, sərtlik vardı. Ana laylası qədər
şirin, ata zəhmi qədər qürurlu, qətiyyətli!
Məşhur «Kral Lir» bədii filminin dublyaj olunub dilimizdə
səslənmə prosesini sənətsevərlər
yaxşı xatırlayır. Lent əsərində
əsas qəhrəmanın – Kral Lirin kadr arxasında
«ifaçısı» Səməndər idi. Səslənmə başa çatdı. Filmə baxış keçirmək
üçün Pribaltikadan nümayəndələr dəvət
olunmuşdu. Bizim dildə bircə söz
bilməyən, milliyyətcə latış olan rejissor Yan Puq
əməlli-başlı mat qalmışdı.
Handan-hana dilləndi: «Afərin! Bu səs obrazın xarakterini
bütövlükdə açır» – deyib, Səməndəri
yenicə çəkilişini bitirdiyi filmin səsləndirilməsi
üçün Riqa şəhərinə dəvət etdi,
onun yüksək qonorar alacağına vəd verdi.
Amma Səməndər getmədi. «Ağ paltara qara yamaq yaraşmaz. Mən ana vətənimi
dünyanın naz-nemətinə dəyişmərəm» –
dedi. Ruhu şad olsun, təpədən-dırnağınacan
azərbaycanlıydı!
Aktyorlar arasında mərhum Lütfəli Abdullayevdən
sonra ən mərhəmətli, xeyirxah, özgəsinin kədərini
ürəyində hiss edən, hətta
tanımadıqlarının belə qayğılarına
şərik çıxan Səməndər Rzayev olub. Təmənna
ummayıb. Kim ona yaxınlaşıb
«Kömək et, filan məmur məni get-gələ salıb»
– deyərdisə, o adamla həmin ünvana gedərdi. Onun işini yoluna qoyardı. Rütbəsindən,
vəzifəsindən asılı olmayaraq mərhumun xatirini
hamı çox istəyirdi.
Ondan qalan yadigarlar. Estafet kimi əldən-ələ keçən
belə unikal yadigarlardan ilkini onun səsidir. İkincisi, bənzərsiz ifa qabiliyyətidir. Barmaqla sayılası mümkün olmayan səhnə
əsərlərində əsas rollarda oynayıb. 25-dən artıq bədii filmlərə çəkilib.
30-dan çox teletamaşalarda əsas obrazlar
yaradıb. Xeyli əcnəbi bədii filmlərin
dublyajında iştirak edib. Bunlar Səməndər
Rzayev zəhmətinin, sənətsevərliyinin
ucalığı, şöhrət zirvəsidir.
Yoxluğun
etirafı… Bu barədə düşünəndə
yenə əzaba qatlaşdım. Məcburiyyət
qarşısında qalıb inandım, yazdım ki, daha
xalqımızın sevimlisi, teatr-söz sənətimizin iftixarı,
respublikanın əməkdar artisti, dövlət
mükafatı laureatı Səməndər Rzayev aramızda
yoxdur. Küskün, incik, gileyli-gileyli
qımıldanırdım ki, yadıma Həzrəti Məhəmməd
Peyğəmbərin (ə.s.) kəlamı düşdü:
«Bu iş bir haqq əmri olmasaydı, vədə tamam
olmasaydı, sonra gələnlər əvvəl gələnlərə
qarışmağa məhkum olmasaydı, sənin
ölümünə daha çox yanardıq».
…Daha Səməndər işığı parlamır. Yüksəldiyi
sənət ucalığı boş qalıb. Təsəlli tapırıq ki, Milli Teatrımız
yaşadıqca Səməndər Rzayev də dönə-dönə
xatırlanıb, yad olunacaq.
Oktay
Xalq Cəbhəsi.-
2012.- 6 mart.- S.13.