Dini musiqi
Çoxsəciyyəli musiqi janrlarımız tarixin kamil süzgəcindən keçərək bu gün də yaşayır və musiqişünasların maraq obyektinə çevrilir. Belə maraq kəsb edən janrlardan biri də dini musiqidir. Musiqi tariximizin bir sahəsini təşkil edən dini musiqinin tədqiqi orta əsr musiqi sənətinin üslub xüsusiyyətləri, səs quruluşu, formatörədici prinsipləri, musiqi təfəkkürü, məişət musiqisi ilə dini oxumaların bir-birilə bağlılığı və sairə kimi problemlərin həllinə kömək edə bilər.
İslam dünya dininə çevrilərək, müxtəlif xalqların milli xüsusiyyətlərilə zənginləşib rəngarəng çalarlar kəsb etmişdir. VIII-X əsrlərdə elm və incəsənətin çiçəklənmə dövrü başlayır. İslamın ilk illərində musiqi də başqa sənətlər kimi peşəkarlığa çevrilir. Musiqi, dini və yaxud məişət mərasimlərinin, saray əyləncələrinin tərkibi kimi yox, artıq həyatın bir sahəsi kimi dərk edilir. Müsəlman alimlər, əslində assimliyasiyaya uğramış şərq xalqlarının mədəniyyətləri sintezindən yaranan antik mədəniyyətləri canlandırmağa və mənimsəməyə cəhd edirlər. Möhkəm təmələ əsaslanan islam mədəniyyətinin düzgün inkişaf təmayülünün müəyyənləşməsi buradan başlayır.
İslam ölkələrinin orta əsr feodal mədəniyyəti gərgin inkişaf dövrü keçib. Bu mədəniyyətin yaranmasında bütün şərq xalqlarının payı olub. Müxtəlif xalqlara hörmət və ehtiram tövsiyə edən islam, dünya mədəniyyəti nailiyyətlərinə biganə qalmamış, onu qəbul edib özünəməxsus şəkildə inkişaf etdirmişdir. Qədim yunan şeir vəzninin əsasında əruz vəzni şərq şairlərinin yaradıcılığında təkmilləşərək Şərqin şeir vəzninə çevrilir. Qədim yunan ladları, səslərin interval məsafəsi dərindən öyrənilir və milli ərəb mədəniyyətinə və sonradan ümumşərq mədəniyyətinə uyğunlaşdırılır. Ərəb alimləri elmi işlərində yunan alimlərinin musiqi-nəzəri və estetik konsepsiyalarından qidalanırdılar. Eyni vaxtda Şərq mədəniyyətinin və islam nüfuzunun Qərb orta əsr mədəniyyətinə böyük təsiri olmuşdur. Orta əsrlərdə Avropa, ərəblərin vasitəsilə antik dövrün elmi, fəlsəfi, musiqi-nəzəri fikirlərilə tanış olur. Qərb və Şərq münasibətləri qədim köklərə malik olmuş islam dövründə daha da möhkəmlənir. Müşahidələr göstərir ki, islam ölkələrinin milli-mədəni xüsusiyyətlərinin yüksək təcəssümü ümumbəşər xüsusiyyətlərinə çevrilir. Bu gərgin proses xalqların, dillərin ünsiyyəti, çarpazlaşması, qohumlaşması, müxtəlif səciyyəli Şərq və Qərb mədəniyyətlərinin qarşılaşması islam mədəni platformasının yaranması ilə nəticələnir. Belə möhtəşəm mədəni təməl şərq xalqlarının bədii-fəlsəfi təfəkkürü və islam ideologiyası qanunlarına əsaslanır.
E.Q.Yakovlev yazır ki, «qanun ictimai, xüsusilə dini və bədii həyatın ruhi, mənəvi strukturlarını tənzim və təşkil edən sabit sistemdir. Bədii qanunlar adətən dini zəmində meydana gəlir. Buna görə də bədii qanunda dini və bədii ünsürlər sıx şəkildə birləşirlər». A.F.Losevin fikrincə, «bədii və dini qanunlar arasında ciddi sərhəd qoymaq olmaz».
Qədim dünya tarixində musiqi dinə yaxın fəaliyyət sahəsi kimi qiymətləndirilirdi. Şərq ölkələrində bu vəhdət daha da möhkəm olmuşdur. Hələ islamdan əvvəlki Şərqin, o cümlədən Azərbaycanın dini məbədlərində mərasimlər musiqinin, rəqsin müşayiəti ilə, təmtəraqlı keçirilirdi. İslam meydana çıxdığı gündən milli xüsusiyyətlərdən bacarıqla istifadə edir. Müxtəlif yerli mərasimlərin iş mərasimlərində, «şəbih» misteriya tamaşalarında, dərviş zikrlərində təzahür tapması dediklərimizə misal ola bilər. Bütün dinlərdə olduğu kimi şifahi ənənəli professional sənət növü olan islam dini musiqisi də xüsusi münasibət tələb edir. Bəzi xüsusiyyətləri etibarilə dini oxumalar folklora yaxın olsalar da, öz funksionallağı və genetik xüsusiyyətləri etibarilə ondan fərqlənirlər.
İslam dini oxumalarının professional sənət nümunəsi olmasına dəlalət edən bir sıra əlamətlər var. Onlardan ən ümdəsi odur ki, heç vaxt məişət ehtiyacı ödəməmiş və özündə sırf estetik funksiya daşıyıb. İkinci vacib əlamət dini oxumaların obraz intonasiya quruluşuna görə xalq ənənələrindən fərqlənən reqlamentləşmiş ifa tərzidir. Bu oxumaların musiqi əsasını təşkil edən birsəsli (monodik) oxuma üsulu, müəyyən lad tərkibində, xüsusi melodik ibarələr sisteminin ciddi ardıcıllığına və qanuniləşmiş improvizasiya üsullarına əsaslanır. Müəyyən təlimə əsaslanan ifaçılıq məharəti və sairə normaların sarsıdılmazlığı, konservativliyi, qəti tələblərə tabe olması ifaçıdan yüksək professionallıq tələb edir. Bu xüsusiyyətləri biz muğam musiqisində də müşahidə edirik. Dini musiqidə kollektiv (xor) ifa edilən oxumalar birlik, vahidlik rəmzi kimi ancaq unison ifa üsuluna əsaslanır.
Musiqi «vahidlik məfhumunu müxtəliflikdə» parlaq şəkildə əks etdirə bilən bədiiliyin və mədəniyyətin təzahür forması kimi islamın ana xəttinə çevrilir. Şərqin bədii təfəkküründə insan konkret obraz kimi yox, emosiya və əhval-ruhiyyə aləmi kimi yaşayır. Müsəlman xalqlarının estetik şüurunun bu xüsusiyyəti musiqi sənətində daha parlaq əksini tapır. İslam dininin bədii təfəkkür quruluşu da öz repertuarına aid müəyyən qanunlar yığınına əsaslanır ki, onları başqa keyfiyyətlərlə əvəz etmək qadağandır. Bu xüsusiyyətlər, islam aləminin ilk bədii abidəsi olan Quranda öz təcəssümünü tapır. Bədii məharətin yüksək nümunəsi kimi «Quran» müsəlman ölkələri xalqlarının mədəniyyətinə böyük təsir göstərmişdir.
İ.U.Kraçkovski yazır ki, «Quran surələrinin obraz zənginliyi effektli interpretasiya üçün yaxşı imkan yaradır».
«Quran» nəinki nəsrin,
həm də Şərqin professional musiqi
sənətinin ilk abidəsidir. «Quran» poetikasının mətni
dini münasibəti konkretləşdirirsə, onun
avazatı emosional hisslər aləmini konkretləşdirir.
Təbiidir ki, Quranın poetikası qədim ərəb şeirinin poetikasından fərqlənən
şifahi moizənin xüsusiyyətlərini əks
etdirir. Quranın mətni dini
əhval-ruhiyyədən əlavə,
bədii estetik təsirə də malikdir. İfa zamanı səslənən
sözlər mənasından
asılı olmayaraq ərəb dilini bilməyənlərə də
ruhi təsir bağışlayır. O, qafiyəli nəsr kimi nadir üslubda yazılmışdır. Mənalı, vəznli sözlərin təşkilindən ibarət
olan surələr ritmik vurğularla bitib, biri-digərindən fasilələrlə ayrılırlar.
Musiqi reçitasiyası azad vəzn əsasına malikdir. Quranın şifahi moizə
xüsusiyyətlərinə əsaslanan poetikası dini ifaçılıq qaydalarından kənara çıxmadan improvizasiya
üsullu melodik reçitasiyada əksini tapır. Kiçik səs diapazonu
çərçivəsində musiqi reçitasiyasının
eyni ölçülü,
pilləvari, dalğavari
hərəkəti, dayaq
səslərinin tez-tez
təkrarı Quranın
ifasında daimilik təsəvvürü oyadır.
Epik xüsusiyyətli reçitativ
intonasiyanın axıntılı,
sakit, aramlı, nəqledici ahəngi Quranın təlqin etdiyi fəlsəfi məna və ilahi müdriklik hissini təcəssüm edir. Quran kəlamlarının
düzgün tələffüzü
üçün icad edilmiş «təcvid» Quran avazını müəyyənləşdirir.
Quranın ifasında şur
ladına üstünlük
verilir. Melodiyanın əsası olan
lad (məqam) ibarələr
yolu ilə açılır. Ladın
formalaşması üçün
ilkin şərt oxumadır ki, təkrar olunan səs ətrafında gəzişmələr üçün
danışıq intonasiyası
örnək ola
bilər. Nitq intonasiyası üzərində
aparılan tədqiqat,
dini oxuma nitqinin intonasiyasının
musiqiləşmə prosesini,
bu materialın musiqiyə çevrilməsini
müşahidə etməyə
imkan verir. İlkin örnək olan reçitativ tərzli oxumalar, bir səs
üzərində, bəzən
də o biri qonşu səslərə
meyl edərək oxunur. Belə oxumalar hələ
yarım-qiraət və
yarım oxunmalıdır
ki, beləliklə dini reçitasiya tərzi yaranır. Y.Tyulin hesab edir ki, dini
qiraət-oxunma avazı
ladın formalaşmasında ilkin nöqtədir. Onun fikrincə, ilkin
lad meyli, səslərin
cazibəsi məhz buradan başlayır.
Ladın formalaşmasının əsasını
təşkil edən momentlər, onun təşəkkül tapma
prosesini, milli musiqi sistemində maraqlı spesifik nüansların tam təfsilatını
dini oxumalarda (Quran, qəsidə, səlat minacət, azan, zikr, kuf, mədh nəət və s.) açıq müşahidə
etmək mümkündür. Quranın
musiqi nitqinin əmələ gəlməsində
ladın tonikasının, onun aparıcı tonu, mediantası və əsas tonunun rolu böyükdür. Əsas tondan tonikanın üst mediantasına, kvarta sıçrayışı
edib, pilləvari tonikaya enərək və sonra bir
neçə dəfə
tonikanın səsləşməsindən
əmələ gələn
musiqi ibarəsi xarakter melodik modelə çevrilir.
İfaçılardan dini musiqinin
mürəkkəb melodik
ibarələrini bilmək,
əsərin tərkib
hissəsi olan poetik və musiqi mətninin həssaslığını, ritmik
modusların emosionallığını,
rəngarəng və
çoxmənalılığını tərənnüm etmək
bacarığı tələb
olunurdu. Musiqi ifa
qanunları çərçivəsində
formalaşmış ibadət
musiqisinin mətnini əmələ gətirən
kiçik avazların
modelləri uzun əsrlər boyu stereotip şəklində
yaşayaraq həmin musiqinin ritm-intonasiya simvollarına çevrilirlər.
Dini oxuma qanunlarının konservativliyi və yaddaşa həkk olunmuş avaz modellərinin nəsillərdən
nəsillərə keçərək
şifahi yaşamaq qüvvəsi, ibadət musiqisinin bu günə qədər gəlib çatması üçün imkan yaratmışdır. Tarixi inkişaf
prosesində belə
professional musiqinin şifahi
ənənəyə sadiq
qalması haqqında müxtəlif fikirlər mövcuddur. Farmer bunu peşəkar musiqiçilərin korporativ
maraqları ilə izah edir.
Şərq musiqisinin təbiətini daha aydın təsəvvür edən
musiqişünaslar bu
halı musiqinin monodik xüsusiyyəti ilə izah edirlər. Monodiya təfəkkür
forması kimi şifahi ənənəli
sənət praktikasındakı
repertuarı, intensiv həyat bulağını
təcəssüm edir
ki, burada əsas yeri hafizə, improvizasiya, təxəyyül tutur.
Yəni oxumaq, çalışmaq,
yaradıcılıq təcəssümünün
inkişafı, musiqi yaratmaq deməkdir. Şifahi halda ifa etmək
dəyişməyən mürəkkəb
qaydalara əsaslanaraq yeni yaradıcılıq prosesidir. Məqsəd musiqi ideyasının
müxtəlif aspektli
ifadə vasitəsilə
xüsusi hisslər aləmini yaratmaqdır.
Hər üç dinin – yəhudilik, xristianlıq və müsəlman oxumalarının əsasını
birsəsli oxuma tərzi tutur. Bu həm şərq xalqlarının musiqi təfəkkürü ilə,
həm də monoteizmin ideologiyası ilə əlaqədardır:
1. Allah tərəfindən verilən
səs ən mükəmməldir – əqidəsi
vokal ifanı.
2. «Allah tərəfindən bəxş
olunan səs, insan əməlinin nəticəsi olan alətlərdən mükəmməldir»
– əqidəsi instrumental müşayətsiz
ifanı.
3. Təksəsli oxuma, hətta xor (kollektiv) oxumaların unison
ifası Allahın vahidlik rəmzi ilə bağlı olub islam
dini oxumalarının
ifa qanunlarının əsasını qoyur.
İslamın mühafizəkar meylinə
baxmayaraq ümumi inkişaf prosesində ibadət oxumaları ilə yanaşı dini oxumaların yeni janrları meydana çıxır. Bu oxumalarda ifaçılıq
qanunlarının reqlamenti
müəyyən qədər
yumşalır. Dini musiqinin
mövzu dairəsi genişlənir və yeni yaranmış janrlarda fəlsəfi, didaktik və sairə xüsusiyyətlər
nəzərə çarpır.
Bu janrların musiqi mətni də məzmuna uyğun xarakter alır. Musiqi mətninin melodik
ifadəsindəki müəyyən
ritm, intonasiya yeniliyi, musiqi məntiqinin sərbəstliyi
və lad dairəsinin
genişlənməsi, kadans
xüsusiyyətlərinin parlaqlığı
bu dini oxumaları
dünyəvi elementlərlə
zənginləşdirir. Məhz dini musiqi janrlarının
inkişafı, onların
xalq nümayəndələrinin
ifasında səsləşərək
milli hiss və ehtiraslarla aşılanıb,
cilalanması dünyəvi
xarakter daşıyan yeni professional sənətin
meydana gəlməsi üçün zəmin yaradır.
Oktay
Xalq Cəbhəsi.- 2012.- 8 mart.- S.13.