Ermənilərin
«mədəni» oğurluqları
1981-ci il martın ilk həftəsi
İrəvanda tələbə-bəstəkarların ümumittifaq festivalı keçirilirdi.
Baltikyanı respublikalardan tutmuş
Orta Asiya, uzaq Sibir
konservatoriyalarında təhsil alan 200 nəfərə
qədər gənc tələbə bəstəkarlar və
ifaçılar yeni əsərlərini bu festivalda səsləndirəcəkdi.
Gələn qonaqları mehmanxanalarda yerləşdirdikdən
sonra şəhərlə
tanışlıq başladı. «Ev sahibələrinin»
fəxrlə, qürurla qonaqlara
təqdim etdikləri «diqqətəşayan» yerlərdən biri də dövlət konservatoriyasının
yeni binası idi. Bu binaya daxil
olarkən birdən birə azərbaycanlı tələbələrdən
birinin ürəyimdən qəribə hiss keçdi: «Görəsən
bu yeni konservatoriyada
ilk eşidəcəyi kimin,
hansı bəstəkarın musiqisi olacaq?» Bu hissin təsiriylə hamıdan
aralanıb pilləkənlə III mərtəbəyə qalxaraq koridorda siniflərdən
birinin qapısına yaxınlaşdı.
İki laylı sinif
qapısını açanda heyrətindən
donub qaldı. Çox
zövqlə geyinmiş, ciddi
görkəmli, çəlimsiz bir
yaşlı qadın royal arxasında həvəslə,
şövqlə böyük Üzeyir bəyin «Sevgili
canan»ını ifa edirdi.
Bu nə idi? Təsadüf,
yoxsa Üzeyir bəyə
böyük məhəbbət? Sabahı gün Dövlət
Şəkil Qalareyasını ziyarət edərkən rəssam
Elbekyanın «Qədim Tiflis»
seriya-tablolarına baxaraq eyni
hissi keçirdi. Çünki əsrin əvvəllərini təsvir
edən rəssam, Tiflisin köhnə məhəllələrini,
qədim binalarını, gözəl guşələrini əks
etdirsə də, təsvir olunan
dükanların, restoran, kazinoların,
hamamların, səyyar teatr
afişalarının üzərində çoxlu
sayda «Arşın mal alan» sözləri yazılmışdı. Bu isə hələ əsrin əvvəllərində
yenicə bəstələnmiş operettanın əfsanəvi
şöhrətinə, yüksək reklamı olmasına dəlalət
edirdi və bu həqiqəti
müxtəlif zamanlarda erməni sənətçiləri,
qələm sahibləri belə inadla etiraf etmişlər.
Bir həqiqəti qətiyyətlə qeyd
etmək olar: Üzeyir
bəyin musiqisi bütün
zamanlarda erməni sənətçilərinin,
musiqiçilərinin, dinləyicilərinin qəlbini fəth edib. Üzeyir bəyin sənətinin
böyüklüyü, miqyası,
saflığı, qeyri-adiliyi öz yenilməz gücüylə daim erməni nihilistlərini, skeptiklərini, bədxahlarını
susdurub, əsil sənətsevərləri
zənginləşdirib, düşündürüb.
Üzeyir bəyin yüksəlişi,
uğurları, elə həyatı da daim parlaq işıq və
qara-boz kölgələrlə
müşayiət olunub. Müsəlman
Şərqinin qəflət yuxusuna
dalmasından zövq alan,
onu tarixin unudulmuş, əski səhifəsinə bənzədən,
yenilikdən, müasir mədəniyyətdən
çox uzaq
olmasından gizli-aşkar məmnunluq duyan «qonşu mədəni
xalqlar» uzun zaman Üzeyir bəy fenomenini ciddi qəbul etmək
istəməmişlər, qaranlıq gecədə qəfil
parlayan Günəşi ani
təsadüf hesab etmişlər.
Axı necə ola bilərdi? «Qədim tarixə»,
«mədəniyyətə» sahib olan qonşu xalqların bəstəkarları
hələ XIX əsrdə Avropanın, Rusiyanın
konservatoriyalarında mükəmməl təhsil alsalar da və hər cür maddi, mənəvi
dayaqları olsa belə, onlar
opera yazıb tamamlaya
bilmədilər. Ancaq 22 yaşlı azərbaycanlı bir
gənc nəinki Qafqazda, bütün
Şərqdə, müsəlman aləmində hamını qabaqlayaraq, bu günə qədər
də yaşayan, səslənən və
ecazkar gücü ilə
ürəkləri məftun edən ilk
operası «Leyli və Məcnun»u yarada bildi. Bu əsərin
premyera günü –
1908-ci il yanvarın 25-də, bütün Qafqazın mədəni ictimaiyyəti
sevinc, heyrət, rəğbət
qarışıq təlatümlü hisslər yaşadı.
«Leyli və Məcnun»un ilk
tamaşalarına təkcə Bakıdan yox,
Gəncədən, Tiflisdən, Dərbənddən və
başqa şəhərlərdən onlarla tamaşaçı gəlirdi.
Bunların arasında gürcülər, ermənilər, yunanlar, tatarlar da az deyildi.
1941-ci ilin mayında Bakıda erməni bəstəkarı
A.T.Tiqranyanın «Anuş» operası tamaşaya qoyularkən, premyerada
müəllif özü də iştirak etmişdi. Premyeradan sonra onun şərəfinə verilən ziyafətdə
Tiqranyan demişdi: «Mən açıq etiraf etmək
istəyirəm… Bu ilk
erməni operasının yaranmasında əsil səbəbkar
Üzeyir bəy Hacıbəyovdur… Hələ
1908-ci ildə «Leyli və Məcnun»
operasını dinlərkən mən də milli
opera yazmaq qərarına
gəldim və dörd il
keçəndən sonra 1912-ci ildə
«Anuş» operası yarandı». Əlbəttə
operann yazılmasından səhnə təcəssümünə
qədər, öz dinləyicisini
tapmasına qədər uzun zaman keçir. Erməni səhnəsində də ilk
milli operanın tamaşaya
qoyulması xeyli gec həyata
keçdi (1933). Üzeyir
bəy isə 1909-cu ildə «Şeyx Sənan»,
«Rüstəm və Zöhrab»
operasını, eləcə də ilk
operettası «Ər və arvad»ı yazıb səhnəyə
gətirir. Bəstəkarın 1911-ci ildə tamaşaya qoyulmuş 2-ci
operettası olan «Məşədi İbad» da az
müddətdə məşhurlaşır və onun şöhrəti Azərbaycandan xeyli uzaqlara yayılır.
Belə ki, 1919-cu ildə Krımda, Yaltada A.Xanjankovun
studiyasında rejissor V.Papazyan
və İ.Lakka tərəfindən
ekranlaşdırılmağa başlanır. Operettanın
ekranlaşdırılması başa çatmasa da musiqisi yaddaşlardan silinmir. O zaman
Krımda yaşayan və Krım
tatarlarının musiqisindən bəhrələnən milliyyətcə
erməni olan bəstəkar A.Spendiyarov 1924-cü ildə Ermənistan
hökumətinin dəvəti ilə İrəvan şəhərinə
gəlməli olur. Çünki
Ermənistandan musiqi kadrlarının
yaranmasında, konservatoriyanın, simfonik
orkestrin və opera
teatrının əsaslı qurulmasında A.Spendiyarov
da yaxından iştirak
etməli idi. Yerevana
gedərkən yolüstü
Ü.Hacıbəyovun qonağı olur. Söhbət zamanı A.Spendiyarov
Ü.Hacıbəyovdan soruşur: «Üzeyir bəy, mən Sizin
«Məşədi İbad»
operettanızı eşitmişəm, orada
bir neçə musiqi
məni xüsusi məftun etmişdir»
– deyərək məşhur «Deyirlər ki
toy olacaq»" xorunu, və «Məşədi İbad,
sən bizə, xoş gəlib, bizi şad elədin»
duetini zümzümə edir.
Bu sözdən təsirlənən Üzeyir bəy – «Bu, əslində
xalq musiqisidir, mən
isə onları inkişaf etdirib
əsərə daxil etmişəm – deyir. Spendiyarov: «Xalq musiqisi olsa
da, perioritet sizə məxsusdur.
Siz icazə
versəniz bu melodiyaları mən də
yenicə bəstələdiyim «Almast»
operasında İran qoşunlarının
səhnəsində istifadə edərdim» – deyə xahiş edir. Şübhəsiz,
böyük humanist qəlbə
malik olan Üzeyir bəy qonağın bu
xahişini yerə salmır. Ancaq daha neçə illər sonra
bu melodiya təkcə
«Almast» operasında deyil,
Komitasın bəstəsi kimi «Simli kvartetdə», A.Babacanyanın bəstəsi
kimi «Vaqorşapat» rəqsində,
daha kimlərin bəstəsində yer tapdı. Ancaq nədənsə
sonrakı erməni musiqişünasları bu
melodiyanın «çox qədim» erməni musiqisi olmasını iddia
etməyə başlayaraq, hətta etika, insaf xətrinə
belə Üzeyir bəyin adını
çəkməyi özlərinə
sığışdırmadılar. Əlbəttə, bu hal nə ilk, nə də son oğurluq idi. Ancaq bir tarixi
yada salmaq yerinə
düşər…
…Erməni
musiqişünası Q.Qedokyan Komitasa həsr etdiyi məqalədə
yazır: «1871-ci ildə arximandrit Dertsoxyan yepiskop Eçmiədzinə
gəlir. Qaydaya görə özüylə
kilsə xoru üçün
bir oğlan
uşağını gətirməli idi.
O, yetim bir
uşağı (12 yaşlı Komitası) özüylə gətirir.
Katolikos uşağın səsini bəyənsə
də, çox acıqlanır. Çünki uşaq erməni
dilini bilmirdi. Oxuduğu mahnılar da türk mahnıları idi.
Elə bu fakt
özü sübut edir ki, uşaq
vaxtından türk musiqisi
əhatəsində böyümüş
Komitas erməni musiqisinin
qədimliyini təyin edəndə və ya
onları təbliğ edəndə fikirlərini türk musiqisinə əsaslandırmışdı.
Bu gün ermənilər
azərbaycan-türk muğamlarını, xalq
mahnılarını və ya rəqslərini
öz adlarına çıxarsalar da, onların melodiyasında hətta adında
belə dəyişiklik edə bilmirlər. Əks halda qondarma yamaq özünü dərhal
büruzə verir.
Ancaq ən dəhşətli təcavüz
bəstəkarın «Arşın mal alan» operettası ilə bağlı olub. Əsərin ilk
tamaşası 1913-cü ilin oktyabrında
Bakıda, Tağıyev teatrında göstərilib. Artıq
1916-cı ildə «Arşın mal alan» təkcə Tiflisdə türk,
erməni, gürcü, yunan
dillərində tamaşaya qoyulurdu. 1915-ci ildən Tiflisdə,
Areksyanın teatrında S.Maqalyan adlı bir erməni tarçalan kimi orkestrdə «Arşın mal
alan»ı müşaiyət edirdi. Bu həmin Sedrak
Maqalyandır ki, sonradan
özü sərbəst truppa
düzəldərək «Arşın mal alan» operettasını yüksək gəlir mənbəyinə
çevirmişdi.
Üzeyir bəyin cəhdlərinə baxmayaraq, S.Maqalyan həmişə
müəllif hüququna daxil
olan məbləğləri ödəməkdən
yayınmışdı.
Gürcüstanda Sovet hakimiyyətinin
qurulması ilə bağlı 1921-ci ildə o,
Türkiyəyə İstanbula və oradan da ABŞ-a
mühacirət etmişdi. Los-Ancelesdə
varlı erməni icmasının dəstəyi ilə tez zamanda öz
teatrını yaradan S.Maqalyan
«Arşın mal alan»ını əsil biznes mənbəyinə çevirir.
Afişalarda bu əsər «Erməni
operettaları kraliçası» kimi təşbehləndirilir.
Şübhəsiz, artıq orda
Ü.Hacıbəyovun adını qeyd etməyi
bu erməni özünə rəva görmür və bütün
ləyaqət və vicdanı unudaraq, «mədəni
qarət» və təcavüzünü davam
etdirir.
1937-ci
ildə ABŞ-da daha bir erməni, rejissor Ruben Mamulyan «Arşın mal alan»ı ekranlaşdırdı. Lakin öz «əqidəsinə»
və «milli ənənəyə» sadiq qalan Mamulyan
da əsil müəllifin adını
göstərmir. 1942-ci ildə İranda
ezamiyyətdə olan Şəmsi Bədəlbəyli
bu filmi görüb Bakıya qayıdarkan Üzeyir bəyə xəbər verir.
Ü.Hacıbəyov
isə M.C.Bağırovun məsləhəti ilə o vaxt SSRİ Xarici işlər komissarı olan
Molotova məktub yazır, əhvalatı ona bildirir. Tezliklə bu işdən xəbər tutan
İ.V.Stalin əsil rəhbər və mahir siyasətçi kimi
dəqiq və qəti bir qərar
çıxardır. Ağır müharibə illəri
olmasına baxmayaraq Azərbaycanın ən
kamil və gözəl sənətkarlarını
bir araya
yığaraq, möhtəşəm, parlaq,
geniş formatlı dünya
standartlarına uyğun bədii musiqili film çəkilməsini
tapşırır. Artıq 1945-ci ildə ekranlara
çıxan «Arşın mal alan» filmi tezliklə bütün dünyanı fəth edərək,
əvvəllər çəkilmiş eyni
adlı filmləri kölgədə qoyur
və Ü.Hacıbəyovun adını bütün
planetdə təsdiq edir.
Ü.Hacıbəyovun
əsərlərinə, həyatına qarşı bəd
niyyətlə yanaşan erməni sənətçilər
təkcə xarici ölkələrdə
yaşamırdı, onunla eyni
şəhərdə yaşayan, ünsiyyətdə
olan nə qədər qəlbi qara, xəbis insan, dahi bəstəkarın həyatını zəhərləyirdi.
1932-ci
ildə Ü.Hacıbəyov Şərqdə ilk
notla çalan xalq çalğı alətləri orkestri yaradarkən buna qəti
etiraz edənlərdən biri
də A.İonessyan adlı bir erməni olmuşdur. Çünki o özü Bakıda «Şərq orkestri» deyilən və əsasən ermənilərdən
ibarət olan bir musiqi kollektivinə rəhbərlik edirdi və bu orkestrin repertuarı xalq mahnılarından, təsniflərdən və
rənglərdən ibarət idi. Ü.Hacıbəyovun yaratdığı orkestr
isə xalq musiqisi ilə
kifayətlənməyərək, milli bəstəkarların
orijinal əsərləri və Avropa, rus bəstəkarlarından
– Şubertin, Qriqin, Çaykovskinin, Qlinkanın və
başqalarının əsərləri ilə həm
repertuarı zənginləşdirmiş, həm də milli alətlərin çalğı imkanlarını
xeyli inkişaf etdirmişdi. Bu orkestrin günü-gündən
artan uğurlarını görən A.İonessyan hər vasitə ilə öz bədxahlığını büruzə
verirdi. İfaçıları
ayrı-ayrılıqda dilə tutub Üzeyir bəydən uzaqlaşdırmaq cəhdindən
tutmuş, yüksək instansiyalara
yalan, iftira dolu qərəzli şikayət məktubları
göndərməyə qədər… Əlbəttə
son nəticədə Üzeyir
bəyin haqlı olduğu tam
aydınlığı ilə sübut olunsa da, bütün
bunlar ona nə qədər
ürək ağrısı, yuxusuz gecələr,
narahatlıqlar gətirirdi. 1938-ci ilin
aprelində Moskvada keçən Azərbaycan
incəsənəti və ədəbiyyatı
ongünlüyündə İ.V.Stalinin arzusu ilə proqrama daxil edilmiş
«Arşın mal alan»
operettasını məhz Ü.Hacıbəyovun
yaratdığı xalq çalğı
alətləri orkestri müvəffəqiyyətlə
müşayiət etdi.
Oktay
Xalq Cəbhəsi.- 2012.- 8 mart.- S.11.