Hüquqi dövlət
quruculuğunda Bolonya prosesi
Təhsil
cəmiyyətin bütün tərəflərini əhatə
etdiyinə görə hər bir kəs bu prosesdə
maraqlı görünür. Təhsil ilə bağlı hər
hansı informasiya cəmiyyətdə ciddi əks-səda
yaradır.
Hüquqi
dövlət quruculuğunda, siyasi, mədəni, iqtisadi
azadlıqların inkişafı təhsillə sıx
bağlıdır. Bu gün təhsil sistemində aparılan
islahatlar gələcəyin müəyyənləşməsində
mühüm rol oynayır. Mətbuatda, televiziyalarda, müxtəlif
səviyyəli tədbirlərdə Azərbaycan ali təhsil
sistemində Bolonya prosesinin tətbiqi ilə bağlı
müzakirələr gedir, lakin bir çox hallarda bu prosesin
mahiyyəti dərk olunmur, buna mexaniki şəkildə
yanaşılır. Bolonya prosesi Azərbaycanın ali təhsil
sisteminin və Azərbaycan cəmiyyətinin Avropaya,
inkişaf etmiş dünyaya inteqrasiyasında ən
mühüm həlqələrdən biridir.
Bolonya
prosesi ali təhsil məktəblərinə aiddir və bu
proses Avropa ölkələrində yaranıb. Avropa
İttifaqında əvvəlcə valyuta, iqtisadiyyat və
kömrüyün yaranması, bunların müasir tələblərə
uyğun inkişafından sonra vahid ali təhsil sisteminin
yaradılması məsələsi meydana çıxıb.
1988-ci
il sentyabrın 18-də Bolonya şəhərində
(İtaliya) «Universitetlərin ümumi xartiyası»
imzalanıb. Bolonya prosesinə gedilən yol 1998-ci il mayın
25-də Paris Universitetinin 800 illiyinə həsr olunmuş
konfransda 4 Avropa ölkəsinin-Böyük Britaniya, Fransa,
İtaliya, Almaniyanın təhsil nazirləri «Avropada ali təhsil
sisteminin uyğunlaşdırılması haqqında» Sorbona Bəyannaməsini
qəbul etdikdən sonra başlayıb. 1999-cu ilin mart
ayında Veymarda (Almaniya) ali təhsildə akkreditasiya və
qiymətləndirmə problemlərinin müzakirə
olunması üçün Avropa İttifaqının baş
direktorlarının və Avropa ölkələrinin Rektorlar
Şurasının rəhbərliyinin şurası
keçirilib.
1999-cu
il iyunun 19-da Bolonya şəhərində Avropanın 29
ölkəsinin ali təhsilə cavabdeh olan Avropa nazirlərinin
görüşü və imzaları ilə «Bolonya
deklarasiya»sının (bəyanatın) qəbulundan sonra rəsmi
olaraq «Bolonya prosesi» adını alıb. 2010-ci ilə kimi
Boloniya bəyannaməsini 47 ölkəsi imzalayıb.
Bolonya prosesi kompleks məsələləri əhatə
edir. Bu məsələlər Avropa ölkələrində
biliyin kefiyyətinin qiymətləndirilməsinin
üsullarına və təhsil sisteminin
yaxşılaşdırılmasına yönəlib. Prosesin məqsədi böyük azad Avropa məkanında
təhsil proqramının seçimi, Avropada əmək
bazarında işlə təmin olunmanın
asanlaşmasından ibarətdir.
Azərbaycan bu prosesə qoşulmaq üçün hələ
2004-cü ildə ilk addımlarını atıb. 17-18 may 2004-cü ildə
Avropa Şurasının Baş Direktorluğunun təşəbbüsü
ilə Strasburqda Qafqaz ölkələri təhsil nazirlərinin
konfransında xüsusi bəyannamə
qəbul
olunub. 2004-cü ilin dekabrında «Bolonya prosesinə qoşulmaq
üçün Azərbaycan Respublikası Təhsil
Nazirliyinin
hesabatı hazırlanaraq son konfransda (19 sentyabr 2003-cü il) seçilmiş növbəti təşkilatçı
ölkənin (Norveç) təhsil nazirinə, bir surəti isə
Avropa Komisssiyasının sədrinə (Danimarkanın təhsil
naziri) təqdim olunub. Nəhayət, 2005-ci il
may ayının 19-da Norveçin Berqen şəhərində
keçirilən konfransda Azərbaycan Bolonya prosesinin həqiqi
üzvü seçilib.
Azərbaycanın bu prosesə qoşulmaqda əsas məqsədi
Avropa təhsil məkanına inteqrasiya olunmaqla kredit sisteminə
keçməsini, müasir attestasiya və akkreditasiya sisteminin
qurulmasının təmin olunmasıdır. Elə mütəxəssislər
hazırlamalıyıq ki, onlar Avropanın istənilən
universitetinin müvafiq ixtisasında təhsilini davam etdirə
bilsinlər.
Bolonya bəyannaməsi
aşağıdakı müddəaları əks etdirir:
standart diplomların vahid sistemini yaratmaq; ikipilləli ali təhsilə keçid; kredit sisteminə
keçid; akademik mobilliyin genişləndirilməsi; təhsilin
keyfiyyətinə nəzarətin gücləndirilməsi;
kredit sisteminin qiymətləndirilməsi; məzunların
işə düzəlməsinin təmin olunması; təhsilin
sosial yönümlülüyünün (ömür boyu təhsilin)
təmin edilməsindən və s. ibarətdir. Göstərilən
bu 6 məqsədə qloballaşan təhsil bazarında Avropa
təhsilinin rəqabətliyinin yüksəldilməsi, tələbələrin
vəziyyəti və fasiləsiz təhsil problemləri də
əlavə olunub.
Bolonya
prosesinin parametləri aşağdakılardan ibarətdir:
üçpilləli ali təhsil sistemi; vahid Avropa qiymətləndirilməsi
-akademik kreditlər; ali məktəblərin inzibati-texniki heyətinin,
müəllimlərin və tələbələrin mobilliyi;
diploma Avropa əlavəsi; ali təhsilin keyfiyyətinə nəzarət;
vahid Avropa axtarışlar mühitinin yaradılması. Bolonya prosesinin parametrləri tələbələrin
fəal cəlb edilməsinə, aztəminatlı tələbələrin
sosial müdafiəsinə, təhsilin hazırlıq istiqaməti
üzrə harmonik təmininə, fasiləsiz təhsilə zəmanət
verir. Bolonya prosesinin fakültətiv
parametrləri isə müxtəlif istiqamətli (ixtisaslı)
təhsildən; kredit-modul sistemindən; distant təhsil,
elektron kurslardan; müəllim və tələbələrin
akademik reytinqindən ibarətdir. Bolonya prosesində ali təhsilin üç pilləsi həyata
keçirilir: 1-ci pillə-bakalavariat («Bakalavr» dərəcəsi),
2-ci pillə-magistratura («Magistr» dərəcəsi), 3-cü
pillə-doktorantura («Doktor» dərəcəsi). Bolonya prosesində
əsasən iki model qəbul edilir:
(bakalavariat+magistratura+doktorantura) təhsil illəri 3+2+3 və
4+1+3. Hazırda Rusiya və MDB-nin bəzi ölkələrinin
modeli 4+2+3 kimidir. Lakin buna yenidən
baxılır.
Bakalavr birinci
pillənin kifayətedici ali təhsilidir. Bolonya prosesində bakalavr dərəjəsindən
sonra gələn «mütəxəssis» dərəcəsinə,
yəni, 4+1 modelinə baxılmır. Əgər ali məktəbə qəbul zamanı
abituriyent gələcəkdə magistr dərəcəsi almaq
üçün öhdəlik götürürsə, onda
inteqrasiyalı magistraturaya icazə verilir və magistraturaya
hazırlıq dövründə bakalavr dərəcəsi
(diplomu) ləğv edilir. Texniki peşə məktəblərinə,
kollejlərə və texnikumlara bakalavr diplomları verməyə
icazə verilmir.
Bolonya prosesində təhsil sisteminin əsasını
kredit təşkil edir. Kredit fənnin mənimsənilməsinə
ayrılan vaxtın və ona sərf olunan əməyin
ölçü vahididir. Başqa sözlə, kredit təhsilin
nətijələrini müqayisə etmək üçün
Avropa məkanında ali təhsildə qəbul
olunmuş vahid ölçüdür. Kreditin iki əsas funksiyası
vardır:
- Tələbələrin
mobilliyinin təmin edilməsi, yəni digər ali
təhsil müəssisəsində ayrı-ayrı fənlərin
mənimsənilməsinə şərait yaradılması və
onun nəticəsinin təhsil aldıqları ali məktəbdə
tanınması.
- Tələbənin
öz təhsil alma trayektoriyasını
müstəqil müəyyənləşdirməsi. Bir kredit 36 saata bərabərdir. Bu saatlara,
mühazirələrə qulaq asmaq, fərdi iş və ms.
daxildir. Tələbə krediti ali məktəbdə
oxuyarkən qazanır. Kredit sistemi, tələbənin
hər hansı bir ölkədə problemsiz olması
üçün əla vasitədir.
Yəni hər bir ixtiyar tələbənin özündən
asılıdır, məsələn, tələbə istədikdə
bir ölkənin universitetindən başqa ölkənin
universitetinə keçə bilər. Bu zaman tələbənin əldə
etdiyi kredit öz qüvvəsində qalır, heç bir
problem ortaya çıxmır və istədikdə tələbə
özünə çətinlik çəkmədən
iş tapır. Digər tərəfdən,
vaxtından əvvəl kreditləri toplayıb bakalavr diplomu
almaq olar. Həm də bu prosesdə Avropa
İttifaqının istənilən ölkəsində
çətinlik çəkmədən iş tapmaq
üçün qarantiya verilir. Bakalavr üçün semestr
müddətində 30 kredit, tədris ili
müddətində isə 60 kreditin yığılması
(toplanması) qəbul olunub.
Bakalavr dərəcəsi almaq üçün
üçillik təhsildə 180 kredit, dörd illik təhsildə
isə 240 kredit toplanmalıdır. Magistr dərəcəsi almaq
üçün beş illik təhsildə
300 kredit yığmaq lazımdır.
Kreditlər fənlər üzrə (imtahan, zaçot,
sınaq imtahanları və s.) yekun sınağın müvəffəqiyyətlə
verilməsindən sonra hesablanır. Fənlər üzrə
hesablanan kreditlərin sayı qiymətdən asılı
deyil. Tələbələrin dərsə davamiyyəti
məktəbin səlahiyyətində nəzərə
alınır; əmək sərfinə görə kreditlərin
hesablanması zamanı auditoriya üzərinə düşən
tələblər, tələbənin fərdi işi, referatlar,
kurs və diplom işləri, magistr və doktorluq
dissertasiyalarının yazılması, təcrübə,
stajkeçmə, imtahanlara hazırlıq, imtahanların verilməsi
və s. hesab edilir. Auditoriya saatları və fərdi
işlərin saatlarının miqdarı arasındakı
münasibət mərkəzləşdirilmiş formada təyin
edilmir. Avropada 6 ballı qiymət sistemi
istifadə edilir. Məsələn, «əla»
(imtahan verənlərin 10 faizi); «çox yaxşı» (imtahan
verənlərin 25 faizi); «yaxşı» (imtahan verənlərin
30 faizi); «kafi» (imtahan verənlərin 25 faizi); «orta qiymət»
(imtahan verənlərin 10 faizi); «qeyri-kafi». Nizam-intizama görə tələbənin
yığdığı kreditdə dəyişiklik olmur.
Bolonya
prosesində tələbənin mobilliyi əsasən
aşağıdakılardan ibarətdir: tələbə
xarici ölkənin ali məktəbində bir semestr və ya
bir tədris ili oxumalıdır; o, olduğu öləkənin
dilində, yaxud ingilis dilində təhsil almalıdır; bu
dillərdə də cari və yekun sınaqları verir; tələbə
üçün xariji ölkədə mobillik proqramlarına görə
tədris pulsuzdur – qəbul olduğu ali məktəb tədrisə
görə pul almır; yol, yaşayış, yemək, tibbi
xidmətlər, razılaşdırılmış (standart)
proqramdan kənar tədris məşğələlərini
(məsələn, olduğu ölkənin dilinin kurslarda
öyrənilməsi) tələbə özü ödəyir.
Əgər təcrübə (stajirovka) dekanatla
razılaşdırılıbsa, baza (tələbənin daxil
olduğu) ali məktəbində tələbənin
aldığı kreditlər hesablanır. O, xarici ölkədə
təhsil aldığı dövr ərzində heç bir fənn
üzrə əlavə imtahan vermir; tələbənin
başqa ali məktəblərdə
dekanatla razılaşdırmadan aldığı akademik kreditləri
ali məktəb öz proqramının hesabına daxil etməyə
(hesablamaya) bilər. Tələbənin müştərək
və ikili diplomlar alması təqdirəlayiqdir.
Diploma
Avropa əlavəsi aşağdakı kimidir; tələbənin
sorğusuna görə diploma əlavə pulsuz verilir; əlavə
baza ali məktəbin mənsub olduğu
ölkənin dilində və yayılmış Avropa dillərinin
birində (bir qayda olaraq, ingilis dilində) doldurulur; əlavə
ciddi reqlamentləşdirilmiş formada və 8 bölmədən
ibarət olmalıdır; əlavəni təhsil nazirliyi və
ya ali məktəb verir.
Bolonya prosesi çərçivəsində diqqəti cəlb
edən məqamlardan biri diplomların ekvivalentliyi və
qarşılıqlı tanınmasında mühüm əhəmiyyət
kəsb edən diploma əlavənin hazırlanmasıdır. Diploma əlavənin
vahid modeli Avropa Komissiyası, Avropa Şurası və
YUNESKO-nun ekspertlərinin də daxil olunduğu birgə
işçi qrupu işləyib hazırlayıb. Həmin
model aşağıdakı bölmələrdən ibarətdir:
diplomun sahibi haqqında məlumat, alınmış
ixtisası, ixtisas dərəcəsi; proqramın məzmunu və
onu mənimsəmə nəticələri; ixtisas haqqında
informasiya; əlavə məlumat.
Bolonya
prosesində təhsilin keyfiyyətinə nəzarət əsasən
aşağıdakılardan ibarətdir: təhsil nazirliyi
sertifikasiya sistemindən istifadə edir; ali məktəb tədrisin
kefiyyətinə nəzarət edir; ali məktəb kreditlərə,
semestr yaxud tədris ili ərzində kreditlərin
hesablanması qaydasına, kreditlərin
qarşılıqlı hesablanmasına nəzarət edir; ali
məktəb diploma Avropa əlavəsinin yazılma kefiyyətinə
nəzarət edir; müraciət əsasında keyfiyyətə
Avropa nəzarəti.
Bolonya
prosesində ali məktəblərin muxtariyyəti isə aşağdakılardan
ibarətdir: mövcud şərtlər əsasında dövlət
təhsil standartları çərçivəsində ali məktəb,
təhsilin uyğun səviyyədə qalmasını təmin
edir; ali məktəb özü hər bir fənnin tədrisi
metodikasını müəyyənləşdirir; ali məktəb
tədris ili müddətində fənlər üzrə
kreditlərin sayını müəyyən edir; ali məktəb
müxtəlif istiqamətli ixtisaslar üzrə modul kredit
sistemini müəyyənləşdirir; distant təhsildən,
qiymət cədvəlindən (məsələn 100 ballıq)
istifadə etmək qərarı qəbul edir.
P.S.
Yazıda M.Mahmudovanın Bolonya prosesinə dair kitabından
istifadə olunub.
Bayram Alı
Xalq Cəbhəsi.-
2012.- 1 may.- S.10.