Pola Neqri – səssiz
kinonun ulduzu
Pola Neqri səssiz kinonun ən yaxşı aktrisalarından biri kimi tarixə düşüb. Onda hər şey gözəl, sirli, ekzotik, həm xarici gözəlliyi, həm də geyim manerası baxımından mükəmməl idi. Əsl adı isə Polya Xalupes idi. Bütövlükdə, onun həyatı melodram ssenarisi idi. Yoxsul uşaqlıq dövru, sonra isə ani uğur, dünya şöhrəti, zadəganlar, adlı-sanlı adamlarla macəralar, axırda isə tənha qocalıq.
Uşaqkən Barbara Apaloniya adlandırılan Pola Neqri Rusiya imperiyasının qərb rayonlarından biri olan Polşanın Lipno şəhərində anadan olmuşdu. Əslində ailələri bura Slovakiyadan gəlmişdi. O, fəhlə Yeji Xalupes və xanımı Eleonoranın yeganə övladı idi. Aktrisa özü haqqında deyirdi ki, o, yüzilliyin sonuncu günü 31 dekabr 1899-cu ildə doğulub. Bioqraflar isə onun yaşını araşdırmağa başlamışdılar. Polyak rejissoru, aktrisa haqqında sənədli filmin müəllifi Mariuş Kotovski Linponun arxivindən onun doğum tarixinin dəqiq 31 yanvar 1897-ci il göstərilmiş doğum şəhadətnaməsini tapmışdı.
Baxmayaraq ki, onun ailəsi 1905-ci ildə atasının həbsindən və Sibirə sürgünündən sonra yoxsulluq içərisində idi, ağıllı Pola Peterburqda və Varşavada öz çalışqanlığı sayəsində xoreoqrafiya və musiqi təhsili almağı bacarmışdı. Zaman keçdikcə bu gənc gözəllə yenidən «Sfinks» kinokompaniyası maraqlanır və rejissor Aleksandr Hertsin çəkdiyi həmin «Ehtiraslar köləsi»ndə ilk dəfə uğurla çıxış edir. İlk tamaşadan sonra o bu kiçik kinostudiyanın ulduzu olur və Apoloniya Xalupesdən Ada Neqrinin familiyasını götürdüyü Pola Neqriyə çevrilir. Həmin dövrdə Birinci Dünya Müharibəsi gedirdi, ardınca rus inqilabı baş vermişdi. Tezliklə o, Berlinə Maks Reynhardtın truppasında işləməyə yollanır. Avropa bu ərəfədə yarım dağıdılmış vəziyyətdə idi, hər yerdə işsizlik, yoxsulluq, infilyasiya baş alıb gedirdi. 1918-ci ilin noyabr inqilabından sonra Almaniyada imperiya hakimiyyətinin yerinə Veymar respublikası hökuməti gəlir. İncəsənət də bu dövrdə inqilabi dəyişikliklər yaşayır. İnsanlar ekspressionizm, pasifizm, sosializm, kubizm, kommunizm haqqında mübahisələr edirlər. Sosioloq və publisist Ziqfrid Krakauer özünün məşhur «Kaliqaridən Hitlerəcən. Alman kinosunun psixoloji tarixi» kitabında həmin dövrü belə təsvir edir: «Bütün Almaniyada manifestlər və çağırışlar geniş yayılmışdı, iclas keçirilən ən kiçik zallar belə səs-küylü və qızğın diskusiyalardan səksənirdi: Müharibədən qayıdan cavan yazıçı və rəssamlar kinostudiyanı özləri üçün əyləncə məkanı seçmişdilər. Kino onlar üçün naməlum yollar açan incəsənətə çevrilmişdi.
Hələ Birinci Dünya Müharibəsi zamanı alman hökumətini kinematoqrafla böyük planlar bağlayırdı. Nüfuzlu siyasətçi, Antanta ölkələri ideoloji qarşıdurması ideyasına tutulan general Erix Lüdendorf ölkənin kiçik studiyalarını Hollivuda meydan oxuyan və milləti birləşdirməyə qadir olan böyük bir kinostudiya adı altında birləşdirməyi təklif edirdi. Layihənin bir qismi dövlət tərəfindən, bir qismisə böyük alman bankları tərəfindən maliyyələşdirilmişdi və nəticədə 18 dekabr 1917-ci ildə UFA kinokonserni yaradılmışdı. Bundan sonra kinoulduz və istedadlı rejissor tapmaq lazım gəlirdi. Ulduz Pola Neqri, rejissorsa aktyor Ernist Lüubiç oldu. Onlar alman kinematoqrafiyasını yaratmağı qarşılarına məqsəd qoyurlar. Demək lazımdır ki, bu vəzifənin öhdəsindən bacarıqla gəlmişdilər də.
1918-ci ildə Pola Lyübiçin iki müvəfəqiyyətli filmi – bugünümüzə qədər də gəlib çatan «Ma mumiyasının gözləri» və «Karmen»də çəkilir. Bir ildən sonra isə onlar tarixi film olan, XV Lüdoviqin sevgilisi və Böyük fransız inqilabı zamanı ölən, yüngül «madam Dübarri»dən bəhs edən film üzərində işləyirlər.
Studiyanın başbilənləri bu filmə görə Lübiçə hədsiz miqdarda vəsait ayırmışdılar. Filmin ilk tamaşası 1919-cu il sentyabrın 18-də böyük alman kinoteatrı UFA Palastda baş tutur. Uğura söz ola bilməzdi. Pola Neqrinin ifasında zərif, gözəl və intiriqaçı qadın rolu hamını vəcdə gətirir: həm UFA-nın rəhbərlərini, həm də bütün dünya tamaşaçılarını, o sıradan Hollivud filmlərilə öyünən amerikanları. Elə həmin ildə Pola gənc polyak zabiti və zadəganı Yevgeni Dombski ilə tanış olur və onunla evlənir. Dostlarının xatırladığı kimi, aktrisaya «qrafinya Pola» deyə müraciət edəndə çox xoşuna gəlirdi. İki il keçəndən sonra Pola qraf Dombskidən ayrılır, başqa bir kişi ilə nişanlandığını elan edir. Onun yeni sevgilisinin adı Çarli Çaplin idi. Həmin dövrdə aktrisa Hollivuda köçərək, Paramount studiyası ilə müqavilə bağlayır. Amerikan kinostudiyalarının rəhbərləri bu ərəfədə Avropa kinosunda baş verənləri diqqətlə izləməyə başlamışdılar. Ən perspektivli istedadlara şirnikləndirici müqavilələr təklif edirdilər ki, bunlardan heç kim imtina etmək istəmirdi. Misal üçün, Polaya həftədə 300 dollar verirdilər. Bu dövrdə kino hələ də səssiz olaraq qalırdı, buna görə də heç kimi maraqlandırmırdı Avropadan gələn qonağın aksenti varmı, ümumiyyətlə, o, ingiliscə danışa bilirmi?
Hollivudda miss Neqri parlaq ulduzlardan birinə çevrilir. O, «Qadağan olunmuş cənnət»
(1924), «İspan rəqqasəsi» (1923), «Aktrisanın
maraqları» (1928) melodramlarında, eləcə də rus həyatından
bəhs edən «Moskvalı qadın» faciəsində
oynayır. Bu dövrdə Hollivudda Pola
Çarli Çaplinlə sevgi macərası yaşayır.
Çapli hər yanda gələcək toydan
danışırmış. Lakin bu iki
temperamentli, şöhrətpərəst və eqoist aktyor
bir-birinə heç cürə öyrəşə bilmirlər.
İkiillik macəradan sonra Pola Hollivudda
şöhrət və müvəffəqiyyətdən
Çarlidən heç də geri qalmayan Rudolfo Valentinoya
görə Çaplindən boşanır.
Çaplinin
kim olduğunu hamı bilir. Lakin
Valentinonun adı yalnız kinomanlara məlumdur. Vaxtilə onlar eyni səviyyəli ulduzlar idi. İri qara gözləri və solğun
üzünün düzgün cizgiləri olan bu gənc
italiyalının şöhrətini müasir aktyorlar
heç yuxularında belə bilməzdilər. Valentinonun pərəstişkarlarının öz
kumirinə sevgisi aktyorun həyatını qorxulu edən
kollektiv isterikanı xatırladırdı. Bir dəfə onun filmlərindən birinin premyerası
zamanı qadın izdihamı kinoteatrı mühasirəyə
alanda aktyor canını damdan qaçmaqla
qurtarmışdı. Bu qədər pərəstişkarı
olan Valentinonun çox məşhur, ironik, özündən
razı Pola Neqriyə üstünlük verməsini də
başa düşmək olar. Lakin bu roman
da çox uzun sürmür. 23 avqust
1926-cı ildə Rudolfo uğursuz əməliyyatdan sonra
dünyasını dəyişir. Bütün
Amerika Pola Neqrinin dəfn mərasimində bayılması haqda
reportajları ürək ağrısıyla oxuyurdu. Buna
baxmayaraq Amerikanlar bir il keçdikdən
sonra onun knyaz Serj Mdivaniyə ərə getməsi xəbərini
eşidəndə çox təəccüblənmişdilər.
Əlbəttə, bütün bu nikahlar ötəri
idi və Polanın gürcü knyazı Serjlə münasibətləri
də bu baxımdan istisna deyildi. İrəlidə
isə onu daha ciddi hadisələr gözləyirdi. Əvvəla, aktrisanı 5 milyon dollardan, eləcə
də Beverli – Hilzdəki mülkündən, Parisdəki qəsrindən
və villasından məhrum edən böyük depresiya
başlamışdı. İkincisi isə
kino səsli olmuşdu. Polanın çox
gözəl, həyəcanlı səsi vardı, lakin o,
amerikan tamaşaçısının xoşuna gəlməyən
slavyan aksentindən qurtula bilmirdi. Həmin dövrdə
Pola Neqrinin Hollivudda bir az mövqeyi
laxlayanda, gözlənilmədən o, Almaniyada yada
düşür. 1934-cü ildə ona Hans Ramonun
«Mazurka» melodramında çəkilməyi təklif edirlər.
Lakin Berlin Veymar respublikası dövründə
küçə nümayişləri və mitinqləri ilə,
kafelərdə mübahisələri, teatrlarda böyük
rejissorları ilə birlikdə unudulmaq dərəcəsində
idi. Buna baxmayaraq, alman prodüserləri 15 il
bundan əvvəl olduğu kimi Pola Neqriyə arxayın idilər
və bundan uddular da. Polanın iştirakı ilə
«Mazurka» nasist Almaniyasında yeganə bədii film olur ki, onu
xaricdə müvəffəqiyyətlə tanıdır və
məşhurlaşdırır. Bu film də
«Madam Bovari» kimi siyasi bir film idi və alman kinematoqrafiyası bu
filmdən sonra daha da irəli getdi.
Pola Neqrinin bu oyunu alman tamaşaçıları tərəfindən
rəğbətlə qarşılanır. Nəticədə
o, Hitlerin sevimlisinə çevrilir. Başqa
diktatorlar kimi, Hitler də çox sentimental idi. Həmin
dövrlərdə Kreml kinozalında «Böyük şəhərin
işıqları»na baxanda göz
yaşlarını gizlədə bilməyən Hitler, Avropanın
başqa səmtində «Mazurka»nın qəhrəmanının
taleyinə hönkür-hönkür ağlamışdı. Bu dövrlərdə nasist liderləri əsmər
qadınlara daha çox meyl edirdilər. Misal
üçün, Qöbbels əsmər çexiyalı Lidiya
Baarovaya görə karyerasını, ailəsini, Almaniyanı
atmağa hazır idi. Hitlerin isə,
şübhəsiz ki, Pola Neqridən çox xoşu gəlirdi.
Görəsən, Adolf Hitler və Pola Xalupes
arasında sevgi macərası olmuşdumu? Kino tarixçiləri bu suala bu vaxtacan dəqiq cavab
tapa bilmirlər. Bircə bu məlumdu ki,
Hitler aktrisanın pərəstişkarı idi, həm də
müvafiq xidmət orqanları aktrisanın əslini
araşdıranda fürer şəxsi göstərişi ilə
yoxlamaları dayandırmağı əmr etmişdi. Bu da məlumdur ki, Pola anasına məktubunda
çox məşhur almanla sevgi əlaqəsi olduğunu
etiraf etmişdi. Məsələ onda idi
ki, Hitler bu dövrdə həddindən artıq məşhur
idi və belə faktları gizlətmək çox çətin
idi. Yeri gəlmişkən, Paris
jurnallarından Pour Vous yazanda ki, Pola fürerin sevgilisidir, o bu
qəzeti məhkəməyə vermiş və prosesi
udmuşdu. Çox keçmədən o,
başa düşür ki, Hitler Almaniyasında daha yaşamaq
olmaz. İkinci dünya müharibəsinin
başlanmasına bir il qalmış aktrisa
Mavi Sahilə köçür. Fransanın
işğalından sonra isə Portuqaliyaya gedir. 1941-ci ilin əvvəlində fürerin sevimli
aktrisası Lissabon limanında qaçqınlara qoşularaq gəmi
ilə Nyu-Yorka yola düşür. Hələ
yaxşı ki, o, 1943-cü ilin noyabrında Berlində nəhəng
yanğının işığında UFA Palast
kinoteatrının dağıdıldığını
görmədi. Hansı ki, 26 il bundan əvvəl
«Madam Dübarri»nin ilk tamaşası burada olmuşdu.
Demək olmazdı ki, onu Amerikada gözləyirdilər. Burada
artıq, Marlen Ditrix, İnqrid Berqman, Ketrin Xepyörn kimi məşhur
ulduzlar var idi. Bir neçə il
keçəndən sonra komediyaların birində ona madam
Ksenya Smetana rolu verilir. Beləcə Hollivudda onun
gözəl vokal səsinə və xoşagəlməz aksentinə
uyğun rol tapılır. Lakin onun madam
Dübarridən madam Smetanaya çevrilməsi Polaya
ruhlandırıcı görünmürdü. Nə edəsən, bundan sonra slavyan
qadınlarının komik rollarını oynamağa məcbursan.
Belə bir oyuna girişməyə dəyərdimi?
Həm də bu dövrdə o, Texas neft maqnatının varisi
Marqaret Uestlə tanış olur. Bu tanışlıq Polanın həyatında
böyük rol oynayır. 1957-ci ildə rəfiqələr
San-Antonioda böyük malikanədə yaşayırlar və
o vaxtdan Polanı kişi kinoprodüserlərin
«xeyirxahlığı» maraqlandırmır.
Ömrünün sonrakı üç onilliyində Pola
özünün sakit təminatlı həyatını
yaşayır.
O özünə xeyirli və zövqverici məşğuliyyət
də tapır: yerli simfonik orkestrin himayəçisi olur,
«Ulduzların memuarı» adlı xatirələrini yazır. Xatırlamaq lazımdır ki, 1964-cü ildə Pola
«Ay işığı» melodramında çəkilir. Bu onun son 21 ildə və kinematoqrafik tərcümeyi-halında
birinci və sonuncu rolu olur. O, 1 avqust 1987-ci ildə 90
yaşında ağciyər iltihabından San-Antonio şəhərində
vəfat edir.
Onun həyatının birinci coşğun və ikinci
sakit dönəmi arasındakı ziddiyyət o qədər
böyük idi ki, inanmaq olmur, bu həmin qadındırmı? Təsəvvür
etmək çətindir, bu qadın necə uzun və müxtəlif
həyatlar yaşaya bilib. Əlbəttə,
Pola Neqri dövrünün tanınmış
simalarındandı. O, hər yerdə
tanınırdı, sevilirdi. Çoxlu
tamaşaçı sevgisi qazanmışdı. Lakin bütün bunlar onu xoşbəxt edə
bilmişdimi və yaxud da o, bütün bunların
miqyasını təsəvvür edirdimi? Yəqin ki, bu
da onun həyatının böyük sirləri ilə
bağlı idi…
Oktay
Xalq Cəbhəsi.-
2012.- 5 may.- S.14.