«Ədəbiyyat
bazarlaşıb»
Musa
Yaqub: «Ədəbiyyatda hərc-mərclik var, hər kəs istədiyini
yazır, çap etdirir»
«Bu qarışıq dünyada gəlib
75 yaşa çatmağın özü də asan iş
deyil»
Tanınmış şair Musa Yaqubun 75 yaşı tamam
olur.
Özü demişkən, hələ ki, qocalığı boynuna
almaq istəmir: «Həyatın müəyyən
qayğıları var, bu, təbiidir. Belə qayğılar az yaşda da olur, böyük yaşda da. Ancaq neyləyəsən, yaş özünü
göstərir. Özümü o qədər
də qoca hesab etmirəm. Babatam. Bu, bizim yaşda adamlar üçün böyük
şeydir». Çox yaşamaq insan
üçün nə dərəcədə fərəh
qaynağıdır, görəsən? Çox
yaşamağa görəmi? Hər halda
aqillər üçün. Şair deyir, dünyanın
ağını-qarasını çox görüb: «Bu
qarışıq dünyada gəlib 75 yaşa
çatmağın özü də asan iş deyil.
Müharibə, aclıq illəri… Aclıq illəri
uşaqlıq dövrümə təsadüf etdi. O
cür zülmləri gördüm. Ancaq o
zamanlar ümid böyük idi. O cür ümidlərlə
yaşayıb bugünlərə gəlib
çatmışıq».
Bugünkü şeirlər əvvəlki dadı-duzu
vermir. Bu
durumdan Musa Yaqub da narahatdır: «Mən də nigaranam. Bu saat ədəbiyyatın özü də bazara
salınıb. Ədəbiyyat
bazarlaşıb. Söz, musiqi bazara salınmaz… Sözün öz qiyməti var. Çap etdirdiyimiz
kitablar yayıla bilmir. Kitab
mağazaları ləğv olunub. İndiki
uşaqlar əvvəlkilər kimi oxumurlar. Ədəbiyyatda bir hərc-mərclik var. Hər kəs
istədiyini yazır, istədiyini çap etdirir. Hə deyə bilmirsən ki, a bala, bu, şeir deyil, hələ
bir müzakirədə də təriflədir. Hələ zamanın içində gözəl ədəbiyyatımız,
ənənəmiz oturuşmayıb. Hesab
edirəm, bundan sonra da gözümüzün qabağında
çox şeylər baş verəcək. Bu saat ən ucuz şey yazıçı əməyidir.
Şeirimi yazıram, kompüterdə
yazdırıram, kitablaşdırıram, çap etdirirəm.
Mən kitab satan deyiləm, kitab
satmağı bacarmıram. Gərək bir
struktur yaransın ki, bu kitablar satılsın. Həmişə
deyirəm, barıya 3 daş qoyan usta axşam pulunu alır,
ancaq bu boyda kitab çıxarırım, pulunu ala bilmirəm.
Yəni haradan alasan? Gərək
kitabın satıla. Kitab
satışında da bir hərc-mərclik var. Ədəbi tənqiddə
əvvəlki kimi ədəbiyyatımız naminə söz
deyənlər azdır. İndi zamana
müasibət əsasdır».
Musa yaqub İsmayıllı rayonunun Buynuz kəndində
anadan olub. Buynuz özünəməxsus təbiəti olan bir kənddir.
Şair Göyçay Pedaqoji məktəbini
bitirəndən sonra rayonun Tircan və Buynuz kəndlərində
müəllim işləyib. ADU-nun
filologiya fakültəsində qiyabi təhsil alıb. Bu dövrdə Buynuzdakı 8 illik məktəbin
müdiri olub. Bakıya köçəndən
sonra Azərbaycan Yazıçılar İttifaqında bədii
ədəbiyyatı təbliğ bürosunda direktor
müavini, «Azərbaycan» jurnalında poeziya şöbəsinin
müdiri vəzifəsində çalışıb. İsmayıllıdakı rayon qəzetinin redaktoru
olub. Ədəbi fəaliyyətə
1957-ci ildə «Azərbaycan» qəzetində çap olunan
«İki qəlb, iki dünya» poeması ilə başlayıb.
«Yarpaqlar oxuyur», «Bu məhəbbət yaşadır məni»,
«Mənim kainatım», «Üzü bəri baxan dağlar»,
«Yaxşı ki, sən varsan», «Bir sim üstə», «İki qəlbin
işığı», «Mənim sevgi taleyim», «Ürəyimdə
yerin qaldı», «Nanə yarpağı», «Payızdan yaza yol
varmı», «Ruhumla söhbət», «Bu dünyanın qara
daşı göyərməz» və başqa kitabları
işıq üzü görüb.
Musa Yaqub həmişə təbiətlə sıx
bağlı olub. Bu səbəbdəndir ki, onun yaradıcılığında
təbiət-insan mövzusu əsas yer tutur. Təbiət mövzusunda yazmaq, təbiətdə
insan, insanda təbiət axtarmaq, bu ilahi
bağlılığı vəsf etmək onun qələmində
həmişə ecazkar, canlı ifadəsini tapıb. Bu mövzu o qədər bitib-tükənməyən
bir əhval yaradır ki, yaradıcının ürəyinin
odu istər-istəməz oxucuya da sirayət etməyə
bilmir.
Musa Yaqub təbiətdən ayrı qala bilmir. Həmişə
kənddə gerçəkdən nəfəs alıb, istədiyi
kimi yaradıcılıq havası alıb.
İnsan dünyaya sanki təbiət adlı ilkinlikdən
gəlir. Harada yaşayırsa-yaşasın, onu nə isə
doğulduğu məkana çəkir. Bu,
insanın mahiyyətcə yurda, ulusa sevgisi deməkdir. O,
təbiətdən yazmaqla yanaşı həm də yurda,
ulusa sevgiylə yaşayır, milli dərdlərimizlə birgədir.
Şair deyir ki, kəndsiz yaşamaq ümumiyyətlə,
mümkün deyil. Bu gün yenə də
dağların, meşələrin, çəmənlərin,
bulaqların yanına əvvəlki şövqlə gedir:
«Dağlar bilir, kiməm, mən də bilirəm təbiət
kimdir. Təbiətlə görüşə
çox böyük sevgi ilə gedirəm. Bundan böyük fərəh alıram. Ancaq sanki dünyanın sonsuz qayğıları
bütünlüklə soydaşlarımızın halına
təsir edib, ayrıntıları, əsəbilikləri
insanların canına, qanına keçib. Doğrudan da insanlara ərk etmək olmur, di gəl,
təbiətə, ağaca, dağa ərk etmək olur».
Təbiətin də dözümünün bir səddi,
həddi var. İnsan yüzillərdir ki, təbiətlə özü
arasındakı doğmalığa yetə bilmir, əksinə,
təbiətlə insan arasındakı yadlıq, uçurum
günü-gündən artır. Şairin fikrincə, təbiət
birdən-birə insana acığını, hiddətini
bildirmir, hər halda insanın ona elədiklərini qətiyyən
unutmur. Bu gün təbiət əvvəlki
dövrlərdən daha çox hasarlanır. Bu gün insanlar təbiətə daha çox
şeylər diqtə edir, ondan çox şeylər umurlar.
Torpaq indi bölük-bölük,
hasar-hasardır. İnsandan doğmalıq görməyən
torpaq gec-tez hiddətini büruzə verir: «İndi çəpərləmə
hər yanda var. Məsəl var ki, qonşu-qonşu olsa,
bağ çəpəri neynir? İndi camaat
daş hasarı göyün üzünə qaldırır.
Əvvəllər kənd yerlərində adi
çəpərlər olardı, insanlar arasında
doğmalıq o zaman daha çox idi. İndi lap paxıl
olmayanın belə o daş hasarlardan qonşusuna salam vermək imkanı olmur».
Çağdaş zaman adamları pulçuluğa
alışdırır. Pulçu sözün əsil mənasında
yalnız çoxlu varidat yığmağa
çalışır, onun vətəndən, ulusdan
danışması şərti bir şeydir. Ancaq yurduna, ulusuna sözün əsil mənasında
bağlı olan insan həmin o müqəddəsləşən
məkana heç zaman pul ölçüsü ilə
yanaşmır. Ümumiyyətlə, pula əsaslanan
sevgi daimi deyil, beşgünlükdür. M.Yaqub deyir:
«Dünyanın bu dərəcədə bölünməsi mənə
yaxşı təsir eləmir. İnsanlar tarix
boyunca torpaqla bağlı çox vuruşublar. Əgər torpağı qorumaq Vətəni qorumaq səviyyəsinə
qalxırsa, bu, artıq müqəddəs bir əməldir.
Ancaq ayrı-ayrı adamların mümkün qədər
çox torpaq əldə etmək istəyini, ehtirasını
anlaya bilmirəm. Hərdən insan fikirləşir,
bu dünyanın axırı yoxdur, ancaq bəlkə də
var. O torpaq bəlkə də heç kəsin olmayacaq. Baxırsan, tarix boyunca bir torpaqda çoxlu nəsillər
yaşayıb, dünyadan köçüb gediblər. Adam ruhunun gözü ilə çox aydın
görür ki, bax, bu yerlərdə ləpirlər də,
çığırlar da üst-üstədir. Bir evdən
bir adamı çağırırsan, on adam
çıxır. Vaxt olacaq, o ləpirin
üstünə mənim, sənin ləpirin də düşəcək.
Bu, həyatın qaydasıdır: torpaq həmişə bizim
üçün müqəddəs olacaq. Biz
özümüzün ləpir payımıza, qəbir
payımıza, babalarımızdan bizə miras qalan müqəddəs
torpaq payımıza mütləq minnətdar olmalı və
baş əyməliyik. Bu dünyanın
qovğaları beynimizi, ruhumuzu yoranda əsəblərimizin
sakitləşdiyi, ruhumuzun pərvəriş
tapdığı, uçduğu, rahatlandığı bir məkan
var. Zamanımız gileylərlə doludur. Ata oğlundan, oğul atasından, qohum-qardaş
bir-birindən gileylidir. Müqəddəs
olan çox şeylər var, onun ən qiymətlisi elə
torpaqdır. Gözüdoymazlıq hissi o qədər
adamların qəddini sındırıb ki… Millətin
nümayəndələri bu və başqa problemlər
haqqında elə hey danışırlar, təəssüf
ki, bir şey çıxmır. O qədər mövzu
haqqında söhbətlər gedir ki, söz sınır. Sədaqət, sevgi də ölüb gedir. Əgər bunlar sarsılırsa, yoxa
çıxırsa, o zaman müqavimət necə olsun? Müqavimət yerini verib topa, tüfəngə.
Ancaq qabaqlar söz hər şey idi».
Şairin
ürəyi həmişə doludur: elə hey dünyanın
yamanını yamanlayır, yaxşısını
öyür. Onunla zaman-zaman insanın mənalı
yaşamaq sevdasından, özüylə üz-üzə
qalmaq, təbiətlə, dünyayla bir olmaq gərəkliyindən
çox söhbətləşmişik. İndi
dünyadan şikayətlənməyən yoxdur; ancaq
yaradıcılarımızın şikayətlənməsi
ictimai mühitdə az qala davamlı
«ictimai şok effekti» yaradır. Onun ömrü yenə də
yaradıcı əhvalda davam edir: «İndi mənim
ömür məqamım elə çağdadır ki, digər
məqamlardan ayrılmır. Yaş adətən
ömürlə, illə sayılsa da, əslində belə
deyil. Müəyyən
yaradıcılıq əhvali-ruhiyyəsi, yazılarım var.
Əsas yazmaq əhvalının olmasıdır, əgər
bu olmasa, nə bilim, məncə, insan kimi yaşamaq olar, ancaq
şair kimi yaşamaq olmaz».
Hər
bir yaradıcıda, qələm adamında adətən
özünə olduqca tanış,
içindən gələn yaradıcılıq notu, xətti
olur. Bəstəkarlarda, heykəltəraşlarda,
rəssamlarda, yazıçılarda, şairlərdə bu cəhətlərin
olması təbii sayılır. Ancaq
şübhəsiz, fəlakət o zaman baş verir ki,
yaradıcı tükənə və başlaya
özünü təkrar etməyə. Əlbəttə,
zaman əhvalından üstün yaradıcılar daim yeni
üfüqlər yaradırlar. O, bir cəhətə
arxayındır, özünü təkrarlamadığına
əmindir: «Baxırsan ki, payızdır, elə bilirsən,
bütün payızlar bir-birinə oxşayır. Düşünürsən ki, eyni payızdır da,
bir də gələcək. Yox, o payız
daha ömründə gəlməyəcək. Çünki o yarpaqlar həminki deyil, o düzüm
əvvəlki deyil, tamam başqa bir aləmdir, bir arx arxın
suyu o birindən fərqləndiyi qədər fərqlənir.
Deməli, bunlar qətiyyən təkrar deyil. Mənim
üçün yaşamağın və şeir
yazmağın qəribəliyi və təkrarsızlığı
da belə qənaətlərdən doğur. Əgər bunlar təkrardırsa da, yenə həmin
fərq qalır. Heç vaxt o payız
olduğu kimi qayıtmayacaq, mütləq başqa cür gələcək.
Hə yaxşı bu fərqlər var. Mən bu
fərqlərin içində yaşayıram. Zaman həmişə ağırdır, bütün
hallarda ağlaşma qurmağı düz saymıram.
Yaradıcı adam üçün əsl
yaradıcılıq üslubu ilə yerimək çox
çətindir. Ancaq yeriyə bilməyəndə
özünü təkrarlamaq yaranır. Bəzən
belə şeylər adamı diksindirir. Heyləməli,
həyatın bütün gedər-gəlməzləri ilə
razılaşmaq lazımdır. Hələ çoxlu
arzularım var, bir sevgim var ki, onun xatirəsinə baş əyim,
bir məkanım var ki, ona salam verim. Belə duyumda, bir kətil üstə oturub
düşünmək mənə fərəh verir. Sonra həyatla vidalaşmaq olar. Yaradıcılıq
sarıdan gileylənmirəm. Ürəkdə
yanğı olanda yazmaq olur».
Musa Yaqubun poeziyasında həmişə bir dirilik,
doğmalıq, təbiilik görmüşəm. Şair
üçün düşündüyünü fitrətən
gözəl ifadə etmək doğrudan da xoşbəxtlikdir.
Onun aləmində şairlik tamamilə yüksək,
ülvi bir duyğudur. O, hər şeiri, kitabı ilə
oxucusunu öz xatirələri, sevdalı günləri,
dünəni, bugünü, sabahıyla
görüşdürür. Şair
yaradıcılığındakı təbiət mövzusunu
taleyiylə sıx bağlayır. Onun
ictimai məzmunlu şeirlərində belə, təbiət rəmzləri
– dağ, daş, çay, səma, bulud və başqa
canlı obrazlar xüsusi yer tutur. O, gördüyü ən
adi bir gülün ləçəyini belə məharətlə
rəmzləşdirməyi, insan taleyi ilə
bağlamağı bacarır. Onun təbiətə
sevgisində və həmin sevgini ifadəsində indiki əksər
yeni yaradıcılar sayağı pis mənada mücərrədlik,
anlaşılmazlıq, qaranlıq məqamlar yoxdur. Şair fikrini son dərəcə aydın, təbii,
doğma deyir. Dərd doğma deyiləndə
ürəyəyatımlı olur, ünvanını tapır.
Baharın çiçək ömrünü
görmək onun hər ilki şakəridir. Onun
üçün kənddən ayrılmaq həmişə az qala fəlakət olub. Təkcə
elə bu cəhətin özü şair ömrünün
oxucularına insani təsiridir. Yəni
paytaxtda yaxşı şəraitin olsa belə, elindən-obandan
ayrılmayasan, ondan beşəlli yapışasan, ata yurdunun hər
dağını-daşını əziz tutasan. Sevgi ürəkdən gəlməyəndə yoxsul,
təməlsiz olur».
Uğur
Xalq Cəbhəsi.-
2012.- 5 may.- S.11.