Xacə Hümam Təbrizi
O, şair, xəttat olmaqla
yanaşı, həm də alim və dövlət xadimi idi
XIII əsr
Azərbaycan ədəbiyyatının görkəmli nümayəndələrindən
və ana dilli ədəbiyyatımızın ilk təmsilçilərindən
biri də Xacə Hümam Təbrizidir. Şairin əsl
adı Məhəmməd, atasının adı Əla (Əlai),
ləqəbi Hümaməddin, təxəllüsü
Hümam, nisbəsi isə Təbrizidir. Atasının
adının Əla olması sənətkarın
divanındakı «Eşitməyə layiq bir söz varsa, o, sənin
— Hümam ibn Əlanın qəzəlləridir» — beytindən
də məlum olur. Doğulduğu yer dəqiq bəlli deyilsə
də, nisbəsindən bu yerin Təbriz olduğunu söyləmək
mümkündür. Vəfat tarixi qaynaqlarda, bir qayda olaraq,
1314-cü il göstərilir. Təvəllüd tarixi isə dəqiq
şəkildə bəlli deyil. «Mücməli-fəsihi» onun
10 iyun 1314-cü ildə 116 yaşında vəfat etdiyini
yazır. Belə olduqda, şairin 1198-1200-cü illərdə
doğulduğunu söyləmək olar. Hümam Təbrizinin
şeirlər divanını çar etdirən İran alimi Rəşid
Eyvəzi isə sənətkarın təxminən 1238-1239-cu
illərdə anadan olduğunu söyləyir və öz qənaətində
müəyyən hesablamalara əsaslanır. Hər halda,
ikinci fikir daha ağlabatan görünür.
Əli
İbrahim xan «Sühufi-İbrahim» təzkirəsində
yazır: «Xacə ömrünün axırlarında
dünyanı tərk edib, dünya malından və dünya vəzifələrindən
göz örtərək Şeyx Seyid Fərqaninin müridi
olmuşdur. O, Məkkəyə gedib qayıdandan sonra guşənişin
olmuş və təsəvvüf təriqətini qəbul
etmişdir. Xacə Hümam hicri qəməri 713-(1313), ya da
714 (1314)-cü ildə Təbrizdə vəfat etmişdir. Onu Təbrizdə
özü tikdirdiyi xanəgahda dəfn etmişlər».
Mənbələrdə
Hümamın atası Əlanın zövq əhli olduğu və
arabir şeirlər də yazdığı, həmçinin,
sənətkarın ağıllı, elm və istedad sahibi, hətta
alim və şairlərin görüşünə təşrif
buyuran bir oğlu da olduğu qeyd edilir. «Rövzətülcinan»
şairin bir müddət Şeyx Həsən Bulqariyə
müridlik etdiyini xəbər verir.
Xacə
Hümam dövrünün ən tanınmış və
qabaqcıl şəxsiyyətlərindən idi. Dövlətşah
Səmərqəndi «Təzkirətüş-şüəra»da
20 ən məşhur sənətkar sırasında H.Təbrizidən
də söhbət açır. Təzkirə müəllifi
Şeyx Sədi Şirazi (1203-1292) və Porboha Cami kimi
nüfuzlu şəxsiyyətlərin hicri VII əsrin
sonlarında Təbrizə Hümamın görüşünə
gəldiklərini qeyd edir.
Ümumiyyətlə,
Xacə Hümam dövrünün bir sıra görkəmli
dövlət, elm, mədəniyyət və ədəbiyyat
xadimləri ilə yaxın olmuş, onlarla əlaqə
saxlamış, bəziləri ilə mənzum və mənsur
şəkildə məktublaşmışdır.
Tanınmış dövlət xadimi və alim Şərafəddin
Harun, istedadlı üləmalardan Nurəddin, İbrahim Həməvi,
şair Qütbəddin Əmiqi belələrindən
olmuşlar. Onun Elxani vəziri Fəzlullah Rəşidəddin
və vəzir, Elxanilərin nüfuzlu dövlət xadimi Sahib
Divan Şəmsəddin Məhəmməd Cüveyni ilə də
isti münasibətləri var imiş. Hətta F.Rəşidəddin
hörmət əlaməti olaraq oğlanlarından birinə
Hümamın adını qoymuşdur. Mənbələr onun
1277-78-ci illərdə (h.676) Kiçik Asiyada baş verən
qarışıqlıq zamanı oradakı hadisələri
nizama salmaq üçün Abaqa xanın göstərişi
ilə Osmanlı ölkəsinə gedən Sahib Divan Şəmsəddin
Cüveyni ilə birlikdə olduğunu xəbər verir.
Bu məlumatın
həqiqiliyini şairin şeirləri də təsdiq edir. Belə
ki, sənətkar divanındakı şeirlərində həmin
səfərdən danışır və Ş.Cüveyniyə
müraciətlə belə bir səmimi misra da işlədir:
«Lütf edərək, Azərbaycandan Ruma gəldin».
Hümam
Təbrizi şair, xəttat, fəsahətli natiq olmaqla
yanaşı, həm də görkəmli alim və dövlət
xadimi idi. O, bir müddət Elxanilər dövlətində Azərbaycan
vəziri kimi yüksək rütbəli dövlət vəzifəsində
çalışmışdır. Ş.Cüveyninin bir məktubunda
Rumdakı ovqaf idarəsinin yuxarı çinli bir
işçisinə tarşırılır ki, «məmləkətin
ovqafının gəlirindən ömürlük olaraq hər
ildə min dinar Hümamın haqqında ödənilsin». Xacə
Rəşidəddinin Bağdad hakimi Əmir Əliyə məktubunda
da ömürlük dövlət təqaüdü təyin
edilən alimlər sırasında Hümamın da adı
çəkilir.
Xacə
Hümam Nəsirəddin Tusidən dərs almışdı.
Bir alim kimi elmi ictimaiyyətdə böyük nüfuzu var idi.
Xacə Rəşidəddinin Quran təfsirinə aid «Tozihat» əsərinə
rəy vermiş 200 qabaqcıl alimdən biri də H.Təbrizi
olmuşdur. XIII-XIV yüzilliklərin alimləri ondan
danışarkən, adətən onu «qüdvətül-üləma»
(«alimlərin başçısı») adlandırmışlar.
«Rövzətül-cinan»da göstərilir ki, «Xacə
Hümam ən böyük şairlərdən biri olmaqla bərabər,
üləma silkinə mənsub idi».
Şeirlərindən
bəlli olur ki, Hümam gəncliyində bir qızı
sevmiş, lakin hansı səbəbdənsə onunla qovuşa
bilməmiş və şairin sevgilisi «özündən
ixtiyarsız» Təbrizi tərk edərək, Əlvənd
dağının ətəklərində yerləşən
Həmədan şəhərinə
köçmüşdür. Bu ayrılıq izsiz
qalmamış, onun yaradıcılığında əks-sədasını
tapmışdır. Şeirlərinin birində bu xüsusda o,
belə yazır: «Həmədandan sevgilisinin qoxusu gəldiyi
kimi, nakam aşiqin əsərlərində də həmin ətri
duymaq mümkündür».
Xacə
Hümam orta əsrlərin universal qabiliyyətə malik şəxsiyyətlərindən
olmuşdur. O, şair, alim, dövlət xadimi, gözəl xəttat,
ədəbiyyatçı və həm də hamını
valeh edən bir «əhli-söhbət» kimi
tanınmışdır. Türk, ərəb və fars dillərini
mükəmməl bilmiş, hər üç dildə
şeirlər yazmışdır. Onun dəri dilində və
kilikcə də poeziya nümunələri yaratdığı
barədə məlumatlar vardır. Poeziya sahəsindəki məharətinə
görə o, «Azərbaycan şeirinin Sədisi» adını
almışdır.
H.Təbrizi
haqqında ilk bilgi verən Həmdulla Qəzvini Müstofinin
«Nüzhətül-qlub» əsəridir. Bundan sonra Dövlətşah
Səmərqəndi («Təzkirətül-şüəra»), Əli
Nəzmi («Divist-soxənvər»), Təqiəddin Kaşi
(«Xülasətül-əşar və zübdətül-əfkar»),
Əli İbrahim xan («Sühufi-İbrahim»), M.Tərbiyət
(«Danişməndani-Azərbaycan») və s. təzkirəçilər,
habelə «Mücməli-fəsihi», «Rövzətül-cinan» və
b. çoxsaylı təzkirə və mənbələr sənətkar
haqqında məlumat, bir çox hallarda isə əsərlərindən
nümunələr vermişlər. Şairin fars dilindəki əsərləri
bir neçə dəfə çap edilmişdir. Bu nəşrlər
içərisində Cənubi Azərbaycanlı alim Rəşid
Eyvəzinin hazırladığı və 1972-ci ildə
geniş müqəddimə ilə çap etdirdiyi Təbriz nəşri
xüsusi yer tutur.
Bu
gün H.Təbrizinin əlimizdə Azərbaycan türkcəsində
yeganə bir şeiri, fars dilində divanı, ərəbcə
bir neçə şeiri və «Söhbətnamə» adlı
poeması vardır. Qaynaqlar onun nəsr əsərləri də
yazdığını soraq verir. Bizə gəlib çatan az
sayda nəsr məktubları da bunu sübut edir. Sənətkarın
şeirləri onun ölümündən sonra vəzir Xacə
Rəşidəddinin göstərişi ilə toplanıb
divan şəklinə salınmışdır.
Hümamın
Azərbaycan dilində bizə gəlib çatan şeiri
«Cümə günü» rədifli bir mürəbbesidir. Həmin
şeiri ədəbiyyatşünas alimlərimizdən T.Xalisbəyli
və M.Müsəddiq Elmlər Akademiyasının Əlyazmaları
İnstitutunda tapıb «Hümam Təbrizi» adlı ön
sözlə birlikdə çap etdirmişlər. Lakin onlar
çox haqlı olaraq şeirin həqiqətən də H.Təbriziyə
aid olub-olmamasına bir qədər ehtiyatlı yanaşaraq, onu
«oxucuların istifadəsinə və onların müzakirəsinə
verməyi» lazım bilmişlər. Doğrudan da, ola bilsin ki,
gələcək araşdırmalar bu mürəbbenin
başqa şairə aid olduğunu sübut etsin. Bununla belə,
bizcə, şeiri H.Təbriziyə aid etmək
üçün ciddi əsas vardır.
Oktay
Xalq Cəbhəsi.- 2012.- 9 noyabr.-
S.13.