Şöhrəti
vüqarına sığışdırmayan şair
İsgəndər
Etibar: «Xaqani dərin fəlsəfi düşüncələrə
baş vurub»
Azərbaycanın
şairi Əfzələddin Xaqaninin poeziyası həyata,
dünyaya, insanlara özünəməxsus, ciddi yanaşma tərzinin
olması ilə seçilir. Tanınmış şair İskəndər
Etibarın fikrincə, Xaqaninin
yaradıcılığını dərk etmək
üçün Xaqani təfəkkürünün müəyyən
bir məqamına yetmək gərəkdir. O, Xaqani haqqında
söz deməyin elə də asan iş olmadığı qənaətindədir:
«XXI əsrin övladı əsrin elm və texnikası ilə
nə qədər öyünsə də, elmin, texnikanın o
qədər də yüksəlmədiyi XII əsrin dahi
Xaqanisi, Hizamisi, XIII əsrin Həsirəddin Tusisi, XIV əsrin
Həsimisi, XVI əsrin Füzulisi qüdrətinə, əlçatmazlığına
ucala bilmir. Zaman və məkandan asılı olmayaraq yetişən
dahilər bəşəriyyətin övladı olur və
vaxt, zaman dahilərə kölgə sala bilmir. Xaqani hər
hansı bir şeirini yazarkən sanki yerdən-göydən
ayrılıb, yazacağı mövzunun dərinliklərinə
enib, bu dərinlikdən elə incilər tapıb üzə
çıxarıb ki, oxucu heyrətlənib; həmin şeiri
oxuduğu ana kimi hər hansı mövzuda necə
böyük hikmətlərin, bənzətmələrin
olduğuna heyran qalıb».
İ.Etibar
hesab edir ki, Xaqani bu və ya digər obyektdə fəlsəfə
axtarmayıb: «O, hikmətlə, biliklə o qədər
dolmuşdu ki, qələmə aldığı mövzu
qeyri-iradi olaraq zəngin bilik və qüdrətli təb
hesabına fəlsəfi məntiqlə yekunlaşırdı.
Xaqani filosof deyil, ancaq filosof kimi düşünür, dərin
fəlsəfi fikir və düşüncələrə
baş vururdu».
Xaqaninin
çətin həyat tərzi olub. Onun yetişməsinə
ilk növbədə fitri istedadı, digər tərəfdən
də XII əsr Şirvan ədəbi-elmi mühitinin zənginliyi,
ən əsası isə əmisi Kafiyəddin ibn Ömər
Osmanın böyük qayğısı səbəb olub: «Ədəbiyyatşünaslar
Xaqaninin Sokrat, Platon, Aristotel fəlsəfəsini qəbul, ya
da inkar etməsindən yazırlar. Hərdən fikirləşirəm
ki, Xaqani bu filosoflarla tanış olmasaydı, müdrik,
böyük təfəkkür sahibi olardımı? Məncə,
bəli. Çünki onun təfəkkürü, savadı
qat-qat yüksəkdə idi».
İ.Etibar
təəssüflənir ki, Xaqani Qərbdə öz doğma
vətənindən daha çox tədqiq edilib: «Məmmədağa
Sultanovun və S.Rzaquluzadənin tədqiqat əsərləri
Xaqani dəryasında damla kimi görünür. Digər tərəfdən,
mərhum ədəbiyyatşünas Qafar Kəndlinin Xaqaninin
yaradıcılığını tədqiq yönündə
xüsusi zəhməti olub».
Şairin
adı İbrahim, atasının adı Əlidir. Orta əsr mənbələrində
o, belə təqdim edilir: Əbu Bədil Əfzələddin
İbrahim ibn Əli Nəccar ibn Osman ibn İbrahim Həqaiqi Həssanul-Əcəm
Xaqani Şirvani. Burada Həqaiqi, Həssanul-Əcəm və
Xaqani onun təxəllüsü, Əfzələddin ləqəbi,
Əbu Bədil kunyəsi və Şirvani mənsub olduğu
yerin adıdır.
Şair 1126-ci ildə Şamaxıda anadan olub. İlk təhsilini
əmisindən alıb.
Dövrünün müxtəlif elmlərinə
dərin maraq göstərib. Gənc yaşlarından
yüksək şairlik
istedadını göstərən
Xaqani Şirvanşahlar
sarayına dəvət
edilir, orada böyük şöhrət
tapır. Xaqani Şirvani
Şamaxıdakı saray
mühitinin əzici təsirinə dözə
bilmir. Saray çəkişmələri və paxılların münasibəti nəticəsində
şair həbs edilir.
Məkkəyə ziyarətə getdikdən
sonra bir daha saraya qayıtmayaraq
Təbrizdə məskən
salır. Daha sonralar Xaqani
Yaxın Şərq ölkələrində səfərdə
olur və təəssüratlarını poetik əsərlərində
verir. Şair ömrünün son illərini Təbrizdə keçirir. Onun doğulduğu yurduna — Şammaxıya olan sevgisi aşağıdakı
bir neçə beytdən aydın görünür:
Şamaxı, ey mənim sevimli yurdum,
Mən sənin
qoynunda xaniman qurdum.
İndisə acığın tutmuşdur
mana,
Mən sənin qoynundan ayrılsam, ana,
Ümidim,
pənahım Təbrizdir,
Təbriz,
O şəhər də mənə doğmadır,
əziz.
Xaqaninin zəngin ədəbi irsi 17 min beytlik lirik şeirlər divani, «Töhfətül-İraqeyn»
poemasından, bədii
nəsrin maraqlı nümunələri olan 60
məktubdan ibarətdir. Divanındakı şeirlər qəsidə,
qəzəl, mədhiyyə,
mərsiyə, rübai
və s. ibarətdir.
Onun ictimai-fəlsəfi
məzmunlu əsərlərinə
«Şiniyyə» və
«Mədain xərabələri»
qəsidələri, «Həbsiyyə»
şeirləri və
«Töhfətül-İraqeyn» poeması daxildir. Dövrün
ən böyük şairlərindən biri kimi tanınan Əfzələddin Xaqani yaradıcılığında diqqəti ən çox çəkən
cəhət hər beytdə, hər misradakı dərin obrazlılıq və elmilikdir.
Mütəxəssislərin fikrincə, Şərqin bir çox elmlərinə vaqif olan sənətkar bütün bunları quru, yorucu bir
dillə yox, şirin, cazibədar, heyranedici poeziya dili ilə təqdim
edir. Dövrünün elmlərini dərindən
bilən Xaqani bəzən incə bir eyhamla bütöv
əsərlərə sığa
bilən fikir ifadə edir. Bəzən onun əsərlərində
dövrünün şəriət
xadimlərinin müəyyən
etdiyi ehkamlarla uyuşmayan ezopdilli qənaətlər də irəli sürülür,
poetik simvollardan geniş istifadə edilir. Azərbaycan ədəbiyyatında ilk epistolyar
məsnəvi sayılan
«Töhfətül-İraqeyn» («İki İraqın töhfəsi») (1156) poemasında
da Xaqani bir sıra simvol
və eyhamların köməyi ilə özü ilə mühiti arasında olan dərin ziddiyyətləri açıb
göstərməyə nail olub.
Xaqani Azərbaycan
ədəbiyyatında böyük
lirik şairlərdən
biri kimi də tanınır. Onun qəzəl
və rübailərində
Azərbaycan poeziya məktəbinin ən yaxşı ənənələrinin
əsası qoyulub.
Yaradıcılığında Azərbaycan poetik
məktəbinin əksini
tapmış özəlliklərindən
biri də türklüyə dərin
məhəbbətdir.
Xaqani 1199-cu ildə
vəfat edib. Şairin məzarı
Təbrizin Sürxab qəbiristanlığındakı «Şairlər məqbərəsi»
adlanan yerdədir.
Xalq Cəbhəsi.- 2012.- 13 noyabr.- S.14.