Yarıda qırılan ömür
Gənc bəstəkar
Hacıağa Nemətov 23 yaşında vəfat edib…
Hər
bir millətin mədəniyyəti ilk növbədə onun
tarixi keçmişinə münasibəti ilə müəyyən
olunur. Bu münasibət müasir nəslin ictimai
şüurunda nə qədər aydın təzahür edirsə,
onun gələcəyi o qədər də parlaq
görünüb, mənəviyyatsızlıqdan,
nadanlıqdan uzaq olar. Biz öz tariximizə nə qədər
hörmətlə yanaşsaq, o zaman tarixin dərsləri və
iz salmış şəxsiyyətlərin adları bizim
yaddaşımızda daha dərin kök salar və biz daha
müdrik və humanist ola bilərik. Mədəniyyəti
dağıtmaq asandır, ancaq onun bərpası daha çətin
olub, əsrlər boyu çəkir. Mədəniyyətin
inkişafı üçün ənənələrin
varisliyi vacib şərtdir: nəsillər əsas həqiqətləri
və dəyərli sərvətləri üzvi surətdə
qəbul etməli, hiss etməli və təkmilləşdirməlidirlər.
Azərbaycan
musiqi mədəniyyəti tarixində elə adlar var ki, taleyin
hökmü ilə öz yaradıcılıq
potensialını, istedadını sona qədər
reallaşdıra bilməmişdir. İkinci dünya
müharibəsi yenicə yaradıcılıq yoluna qədəm
basmış bir çox istedadlı musiqiçilərin həyatını
yarımçıq qoydu. Onların arasında Azərbaycanın
istedadlı bəstəkarlarından biri Hacıağa Nemətovun
(1919-1942) adı da xatırlanır. Onun sənət yolu
qırılsa da, bizə yadigar qoyub getdiyi az saylı əsərləri
onun istedadının böyüklüyündən xəbər
verir.
Hacıağa
Nemətov Bakı şəhərində neftçi ailəsində
anadan olmuşdur. Uşaqlıqdan musiqiyə qarşı
coşğun həvəsi özünü büruzə verir.
Onun çalmağa başladığı ilk alət qarmon idi
və ilk pyeslərini də həmin alət üçün
bəstələyirdi. Öz sevimli alətində
çalmaqdan yorulmayaraq, xalq melodiyaları əsasında
improvizasiyalar edirdi. Sonralar orta məktəbdə oxuduğu illərdə
isə o, truba alətində çalmağı öyrənir
və məktəb orkestrilə müxtəlif klublarda
çıxış edir. Lakin Hacıağanın artan musiqi
marağı onu digər alətlərdə də çalmaq
həvəsinə salır, belə ki, onun xahişi ilə
atasının aldığı klarnet alətini də
asanlıqla mənimsəyir. Onu Əli Bayramov adına klubun
orkestrində çalmağa dəvət edirlər və bu
orkestrlə o, konsertlərdə, şənliklərdə, bədii
gecələrdə çıxış edir. Həmin vaxtlar
o, qarmonda çalmaq vərdişləri sayəsində
fortepianoda da çalmağı öyrənir.
1939-cu
ildə o, müfəffəqiyyətlə orta məktəbi
bitirərək, musiqi texnikumunun nəzəriyyə-bəstəkarlıq
fakultəsinə daxil olur. Onun musiqi istedadını, zəhmətsevərliyini
və bəstəkarlıq qabiliyyətini nəzərə
alaraq, elə həmin ildə onu Azərbaycan Dövlət
Konservatoriyasının bəstəkarlıq sinfi üzrə
hazırlıq bölməsinə keçirirlər. Burada o,
Üzeyir Hacıbəylinin bilavasitə rəhbərliyi
altında yaradıcılıq fəaliyyətinə
başlayır. Bu dövrdə onun müxtəlif janrlarda
yazılmış ilk əsərləri meydana gəlir:
vokal-instrumental süita, elegiya, variasiyalar, prelüdiya,
mahnılar, romanslar.
Hacıağa
öz yaradıcılıq səviyyəsi üzərində
də çox çalışır, çox mütaliə
edir, musiqi dinləyir, axşamlar sinifdə müstəqil məşğul
olur. Üzeyir Hacıbəylinin öz şəxsiyyəti,
onun xalq musiqisinin əhəmiyyəti haqqında mühazirələri
gənc bəstəkarın formalaşmasında mühüm
rol oynayır. Üzeyir bəy də onun təhsili və
yaradıcılıq təcrübələri ilə daim
maraqlanırdı, hətta biləndə ki,
Hacıağanın evində məşğul olmaq
üçün aləti yoxdur, o, öz royalını tələbəsinə
hədiyyə edir. Öz sevimli müəlliminin diqqət və
qayğısından ruhlanan Hacıağa öz üzərində
daha səylə çalışırdı.
Hacıağa
çox ünsiyyətcil, şən və xeyirxah bir insan idi.
O, öz kurs yoldaşları olan Fikrət Əmirovla, Qara
Qarayevlə, Soltan Hacıbəyovla, Əşrəf Abbasovla,
Tofiq Quliyevlə yaxından dostluq edirdi. Xüsusilə
Q.Qarayevlə möhkəm dost idi. Q.Qarayev Hacıağanı
öz kurslarında ən istedadlı tələbələrdən
biri hesab edirdi. Dostlar bəzən gecə yarısına kimi incəsənətin
əhəmiyyətindən, musiqi
yaradıcılığı üslublarından və şəxsiyyətlərdən,
Azərbaycan bəstəkarlıq məktəbinin gələcək
inkişaf yollarından söhbət edirdilər. Onlar bir-biri
ilə ünsiyyətdən böyük zövq alır,
zarafatlaşır, xəyala dalır, mübahisə edirdilər.
Lakin
müharibə bu dostluğu və təhsili
yarımçıq qoydu. Hacıağa Nemətov ordu
sıralarına çağırıldı. O, əvvəlcə
Fin müharibəsində, sonra isə Böyük Vətən
müharibəsi cəbhələrində vuruşdu.
Döyüşdə ağır yaralanan və hospitalda
müalicə olunan Hacıağa Nemətovun vəziyyətindən
xəbər tutan Ü.Hacıbəyli hərbi
komissarlığa müraciət edərək, onun Bakıya gətirilməsinə
nail olur. Burada Hacıağanın halı
ağırlaşır və 23 yaşında gənc bəstəkar
vəfat edir…
Hacıağa
Nemətovun yaratdığı əsərlərdən bir
neçəsi bu gün ifaçılıq repertuarında
yaşayır, onlardan «Döyüşçünün
andı», «Yada düşdü», «Gül aşdı»
mahnıları, skripka və fortepiano üçün «Rəqs
süitası» çox populyardır. H.Nemətovun konsert səhnəsində
tez-tez ifa olunan əsərlərindən biri də «Fortepiano
üçün altı pyes» silsiləsidir. Bu silsilə
A.Zeynallının «Uşaq süitası»ndan sonra yazılan
ikinci silsilə olub, Azərbaycan fortepiano ədəbiyyatında
pedaqoji əhəmiyyətə malik əsərlərdən
hesab olunur. Həmin əsər 1973-cü ildə nəşr
olunmuşdur. İkinci pyes «İmprovizasiya» adlanır. Bu,
muğam ifaçılığına xas olan improvizasiya
üslubunda yazılmış bir pyesdir. Onun əsasını
iki kontrast obraz təşkil edir ki, onların da psixoloji səciyyəsi
ilə bağlı parlaq təzadlığı M.P.Musorqskinin
«Sərgidən şəkillər» silsiləsindən
«Varlı və kasıb» pyesi ilə müqayisə aparmağa
imkan verir. Belə ki, H.Nemətov da obraz
kontrastlığını iki mövzunun — Agitato və Lento —
qarşılaşdırılması üzərində qurur.
«İmprovizasiya»dan sonra gələn «Qızların rəqsi»
incəliyi və nəcibliyi ilə dinləyicini valeh edir. Rəqsin
melodik hərəkəti qızların gah
yaxınlaşmasını, gah da uzaqlaşmasını təsvir
edir. Pyesin əsasını rəqs xarakterli səciyyəvi
ritmik şəkil təşkil edir.
«Uşaq
pyesi» öz melodikasına görə silsilənin yaddaqalan hissəsi
olub, özündə beşik mahnılarına xas laylay
intonasiyalarını əks etdirir. Burada yuxuya gedən uşaq
və ona laylay deyən ana obrazı canlandırılır.
Pyes qəmli, təsirli əhval-ruhiyyəyə malikdir, melodiya
dalğavari sakit hərəkətli olub, kəskin səslənmələrdən,
sıçrayışlardan uzaqdır.
«Düşüncə»
pyesində isə təmkinli bir möhtəşəmlik
özünü büruzə verir. Əsərin fakturası həlak
olan qəhrəmanlara rekviyemi xatırladır. Pyes dərin kədərli
düşüncələri açıqlayır. Buradakı
melodik hərəkətin quruluşu matəm
yürüşünü xatırladır, insan
axınının yaxınlaşması emosional yüksəlişlə
müşayiət olunur və kulminasiyaya gətirib
çıxarır, bundan sonra isə keçib gedərək
uzaqlaşan yürüş səslənmənin tədricən
zəifləməsi ilə müşayiət olunur.
Silsiləni
tamamlayan «Ləzginka» pyesində bəstəkar bu rəqsə
xas olan səciyyəvi cizgiləri təcəssüm
etdirmişdir. Ləzginka rəqsinin cəld, coşğun hərəkətləri
musiqidə eyni bir melodik ifadənin dəfələrlə təkrarlanması
ilə qabarıq verilir. Pyesin birinci bölməsinin əsasını
təşkil edən melodik fraza gah minorda, gah da majorda səslənir.
Lad dəyişikliyi musiqiyə hər dəfə yeni boyalar aşılayır,
o, gah yumşaq, incə, gah da iradəli və gümrah xarakter
kəsb edir. Müşayiətdəki dəqiq
ölçülü akkordlar rəqs ritmini canlandırır.
«Ləzginka»nın orta bölməsi daha iti hərəkətli
olub, melodiyada burulğanlı fiqurasiyalarla, müşayiətdə
isə passajlarla zənginləşir.
Pianoçuların
repertuarında özünəməxsus yer tutan H.Nemətovun
pyeslər silsiləsi bütövlükdə ifa olunarkən
olduqca orijinal səslənir və məhz bu formada bəstəkarın
yaradıcılıq üslubunu aydın təcəssüm
etdirir.
Oktay
Xalq Cəbhəsi.- 2012.- 15 noyabr.-
S.13.