Aşıq Nabat
XX əsrin
qadın aşıqlarından olan Nabat peşəkar,
yaradıcı aşıq olub. Araşdırmaçı
professor Sədnik Paşa Pirsultanlı hesab edir ki, o, sənətkarlığına
görə müasirləri arasında
sayılıb-seçilib. Aşıq Nabat (Nabat Paşa
qızı Cavadova) 1914-cü ildə Şərur rayonunun
Parçı kəndində yoxsul kəndli ailəsində
anadan olub. Ata-anasını uşaqlıq
çağlarında itirib: «Nabatın məlahətli səsi
çoxlarının diqqətini özünə cəlb
edirdi. Nabatı öz kəndlərində sevənlər
çox idi. Lakin Nabatın meyli onu sevən gənc bir
oğlanda idi. Nabatı həmin oğlan götürüb
qaçdı. Dərələyəz ellərinə
apardı. Bu xoşbəxtliyin ömrü az oldu. Milis rəisi
olan gənc oğlanı qaçaqlar gecə hücum edib
öldürdülər. Həmin hadisəni Nabat bir
qoşmasında belə xatırlayır:
Bilirsənmi,
ay Ələyəz dağları,
Gəncliyimi
səndə qoyub gəlmişəm.
Əllərim
xınalı, gözlərim yaşlı,
İlk
eşqimi səndə qoyub gəlmişəm.
Nabat
sanki bununla nakam məhəbbətini əbədiləşdirir,
ona bir söz abidəsi qoyur».
0, doğma elində qala bilmir çünki, qohumları onun müğənni olmasına, toylara getməsinə imkan vermirlər. Aşıq Nabat məcburiyyət qarşısında qalıb 1934-cü ildə Qarabağa köçüb gəlir: «Bir müddət görkəmli müğənnilərimizdən Xan Şuşinski, Seyid Şuşinski, Zülfü Adıgözəlov və tarzən Qurban Pirimovla bir yerdə müğənnilik edir. Nabat Qarabağa ürəkdən vurulur və ömürlük bu torpağın sakini olur». Ancaq Nabat müğənnilik yolunu tez dəyişir, yavaş-yavaş saza meyl göstərir və aşıqlığı özünə peşə seçir. 3 il Aşıq Ələsgərin qardaşı oğlu Aşıq Musaya şagird olur. Ondan 20 saz havası, «Alı xan və Pəri xanım», «Abbas və Gülgəz», «Lətif şah», «Aşıq Qərib», «Leyli və Məcnun» dastanlarını öyrənir. Bundan sonra Nabat müstəqil aşıqlığa başlayır. Qarabağda ad-san qazanmış istedadlı sənətkar 1938-ci ildə Azərbaycan aşıqlarının ikinci qurultayında iştirak edir. Nabat getdikcə ustad bir aşıq kimi tanınmağa başlayır: «Azərbaycanın ədəbiyyat və incəsənət xadimləri 1940-cı ilin mayında xüsusi qatarla Moskvada keçiriləcək ongünlükdə iştirak etməyə gedirdilər. Həmin nümayəndələr arasında Aşıq Əsəd Rzayev, Aşıq Teymur Hüseynov və Aşıq Nabat Cavadova da var idi. Aşıq Nabat o günləri belə xatırlayır: «Şair Səməd Vurğun yanımıza gəldi, repertuarımızla maraqlandı. Sonra mənə üç bəndlik bir qoşma yazıb verdi və dedi: Aşıq Nabat, bax, xoşuna gəlsə, bu «Danışaq» qoşmasını Moskvada oxuyarsan:
Aşıq, bağrına bas sədəfli sazı,
Min cavablı bir sualdan danışaq,
Meydan quraq, söhbət açaq, saz tutaq,
Gül yanaqda qoşa xaldan danışaq.
Nabat qoşmanı
«İrəvan çüxuru»
saz havası üstündə oxuyur. Onun bu ifası dinləyicilərə
xoş təsir bağışlayır».
Nabat bu dövrdə şeir yazmağa başlayır. Aşıq Nabatın
Səməd Vurğunun
şeirini oxuması,
«Danışaq» qoşmasına
cavab yazması ictimai aləmdə tanınmasına möhkəm
zəmin oldu».
S.P.Pirsultanlı bu qənaətə
gəlir ki, Nabatın poeziyası, «Aşıq Nabat və Musa» dastanı, bütövlükdə Aşıq
Nabatın ədəbi
irsi geniş tədqiq edilməlidir: «Folklor arxivimizdə saxlanılan Aşıq Nabatın onlarla qoşma və gəraylısı, 20-dən artıq
özünəməxsus bayatısı,
eləcə də Aşıq Məsimin onun haqqında yazdığı qoşmanın
təhlili Aşıq
Cəvahirlə, Cavan Teymurla bir yazıya
sığışa bilməz.
Bizim dilə gətirdiyimiz nümunələr,
örnəklər olsa-olsa
Aşıq Nabat yaradıcılığı ilə
tanış olmağa azacıq imkan yarada bilər.
Aşıq Nabat klassik aşıq
poeziyasını, dastanları
öyrənir və oradakı mənaları daha dərindən düşünməyə çalışır. Şeirlərdəki mənaları arayır, axtarır və öz qənaətlərini
bədii şəkildə
dilə gətirir.
Aşıq Nabatın
həyat və cəmiyyət haqqında,
bütövlükdə dünya
haqqında fəlsəfi
düşüncələri, məlumatları, dərrakəsi,
qavramı onun deyişmələrində özünü
daha çox biruzə verir: «Aşıq Cavan Teymurla, Gədəbəyli
Aşıq Cəvahirlə
deyişmələrindən aydın olur ki, Aşıq Nabat eli-elatı, toy məclislərini keçirdikcə,
sənətə bələd
olduqca nə qədər irəliyə
doğru gedir, həyat hadisələrini
öyrənməyə can atır
və biliyini durmadan artırır. O, təkcə Daşkəsənli
Cavan Teymurla, Gədəbəyli Aşıq
Cəvahirlə deyişməyib.
O, çox sənətkarlarla
qabaq-qabağa gəlib,
onlara özünün
ağıl və kamalı ilə sərrast cavablar verib».
Araşdırmaçı daha sonra deyir: «Folklor
arxivində qovluqlar arasında üstünə
Aşıq Nabat yazılmış bir bağlamaya rast gəldim. Açıb baxarkən orada
çoxsaylı qoşma
və gəraylısını,
iyirmidən çox bayatısını gördüm.
Gözlərimə inanmadım. Bunların arasında gözüm çap olunmuş bir kitaba sataşdı.
Kitabın üstündə yazılmışdı — «Aşıq
Nabat və Musa» dastanı. Kitabı açıb oxuyarkən
dastanın 1993-cü ildə
Yevlax rayon Xalq Maarif şöbəsinin metod kabinəsində çap olunduğnu gördüm. Kitaba metodist
Xaləddin Niftəliyev
səhifə yarım
həcmində bir müqəddimə də yazmışdı. Müqəddimədə
yazılmışdı: «Dastan
qəhrəmanlarından bi-ri olan Qaraməmmədli
kənd orta məktəbinin dil-ədəbiyyat
müəllimi Musa Allahverdiyev
şeir, sənət həvəs-karıdır. Otuz ildən
artıqdır ki, yaşadığı regionda
şifahi xalq ədəbiyyatı nümunələrini
toplamaqla məşğuldur.
Musa müəllim 20 ildən artıq bir müddətdə məşhur qadın aşığımız Nabatla
məktub vasitəsilə
şeirləşib, üz-üzə
qoşmalar söyləyib».
Nabatın yaradıcılığı şeirlərdən
və «Aşıq Nabat və Musa» dastanından ibarət deyil. Onun təbiət şeirləri
araşdırmaçısını gözləyir. Aşıq Nabat
öz torpağına,
dağlarına vurğunluğunu
necə gözəl təsvir və tərənnüm edir.
Nabat özü də Vətənin vurğunu, aşiqi olduğunu duyur, dərk edir. Yeri düşdükcə dilə gətirir».
Nabat 1943-cü ildə
Bərdə şəhərinə
Məmməd adlı bir nəfərə ərə gedir. Ondan
1944-cü il avqustun 28-də qızı
Kəmalə dünyaya
gəlir: «Səməd
Vurğun Nabatın sənəntkarlığına, yüksək ifaçılığına
böyük əhəmiyyət
verirdi. O, Nabatı yaxından tanıdığı
üçün Respublika
Xalq Yaradıcılıq
evinin direktoru Məbud İsmayılzadə
demişdir ki, Aşıq Nabat Yevlaxda yaşayır. Onu Yevlax Mədəniyyət Evində işə düzəltmək, bədii
rəhbər seçmək
lazımdır. Onun səs
diapazonu, Həqiqət
Rzayevanın səs diapazonuna yaxındır, bəlkə də oxşardır. Qoy o, dastanlardan
parça hazırlayıb,
səhnədə tamaşaya
qoysun. Səməd
Vurğunun ölümündən
sonra (Səməd Vurğun bunu görmədi), Yevlax mədəniyyət evinin səhnəsində Aşıq
Nabatın «Ərəbzəngi»
rolunda, «Aşıq Kərəm» rolunda (kişi paltarında) oynadığını, Yevlax
şəhər sakinləri
ilə bərabər tamaşanı mən də görmüşəm.
Yəqin
ki mən, o tamaşaların afişalarını
xalq yaradıcılıq
evlərinin arxivlərindən
tapacam. Aşıq Nabatın Ərəbzəngi
qiyafəsində afişadakı
şəkilini kitabımın
səhifələrinə gətirəcəyəm.
Aşıq Nabat başqa qadın sənətkarlardan fərqli
olaraq öz müasiri olan Rahilə Həsənova kimi iki qaynaqdan:
muğamdan və aşıq sənətindən
bəhrələnib».
Nabat
1973-cü il oktyabrın 3-də Yevlax şəhərində 59 yaşında
vəfat edib. Onu vəsiyyətinə görə Naxçıvanın
Siyaqut kənd qəbirstanlığında dəfn
etmişlər: «Nabat ona görə Siyaqutu seçmişdi ki, ana nəsli
oradadır, həm də Siyaqut (yəni üç yaqut), Sara, onun sevgilisi Nuru, onun yanından axan Arpa çayı
üç yaqutun mənasını daşıyan
Siyaqutdur. İndi Aşıq Nabatı
axtaranlar Siyaqut məzarıstanında onu
ziyarət edirlər.
Aşıq Nabatın xalası
qızları və oğlanları Siyaqutda yaşayırlar.
Uğur
Xalq Cəbhəsi.- 2012.- 2 oktyabr.-
S.14.