1937-ci il
repressiyasından 75 il
ötür
Yazıçılar
İttifaqının 60-a yaxın üzvünün 27 nəfəri
represiyaya məruz qaldı
Bu ay
1937-ci ilin qanlı repressiyasından 75 il ötür.
Tarixi
gerçəklikdir ki, Azərbaycanda sovet hakimiyyəti qələbə
çaldıqdan sonra yazıçıları kütləvi
şəkildə sovet ideologiyası mövzusunda yazmağa məcbur
etdilər. 1937-ci il yaradıcı adamların ürəyində
və ağlında elə dəhşətli xof yaratdı ki,
bu gün də həmin xof ürəklərdən
çıxmayıb. 37-ci il repressiyaları zamanı biri-birlərini
satanlar, xəyanətlər selində insanların
halsızlığı, imperiyanın mütləq hakimliyi
bütün aydınlığı ilə göründü,
bilindi. Mikayıl Müşviqlərin Məmməd Rahimlər
tərəfindən basqılara məruz qalması, müxtəlif
adlarla çağırılması, bunun ictimaiyyətə
hay-küylə təqdim edilməsi onların həbsi
üçün imkan yaratmış oldu.
Ədəbiyyat
adamlarının 1937-c ilin oktyabrında başlanan kütləvi
həbsləri dəhşətli xofun yeni, daha qanlı mərhələsi
oldu. 1937-ci il oktyabrın 12-dən 13-nə keçən gecə
Azərbaycanın tanınmış yaradıcı adamları
Əhməd Cavad, Bəkir Çobanzadə,
Böyükağa Talıblı, Vəli Xuluflu, Məmmədkazım
Ələkbərli, Hənəfi Zeynallı, Xalid Səid
Xocayev qətlə yetirildi.
1920-ci
il 28 aprel işğalından sonra Rusiya Azərbaycanda illərlə
kütləvi həbslər apardı, dəhşətli qətllər,
qarətlər törətdi. Azərbaycanın
işğalından sonra müxtəlif ölkələrdə
ağır mühacirət həyatı yaşamağa məcbur
olan Məhəmməd Əmin Rəsulzadə yazırdı:
«Bolşeviklərin qarşılaşdığı ən
böyük çətinlik ədəbiyyat sahəsində
idi. Onlar Azərbaycanda «proletar mədəniyyəti»ni bərqərar
etmək istəyirdilər. Qısaca «proletkul»
adlandırılan bu formulun mənası «formaca milli, məzmunca
kommunist» olan bir ədəbiyyatdır. Lakin bolşeviklər bu
arzularına heç cür çata bilmirdilər.
Çünki bu iş üçün hazırlanmış
kadrlar yox idi. Məktəb kimi ədəbiyyat da uzun müddət
kommunizmə yabançı olan ideoloqların təsiri
altında qaldı. 1937-ci ilə qədər bu sahədəki
əsl hakimiyyət «inqilabdan» əvvəlki qələm sahiblərinin
əlində idi. 1929-cu ilin 5 oktyabr tarixli Bakıda
çıxan «Kommunist» qəzetində o zamankı maarif
nazirinin yazıçıların qurultayındakı
çıxışında belə məqama rast gəlinir:
«Azərbaycan işçiləri arasından çıxan
şair və yazıçıların sayı gündən-günə
artmaqdadır. Yazıçıların bu nəslinin
«Müsavat» dövründə xəbəri yoxsa da, yenə
Cavadın (milli şair Əhməd Cavad nəzərdə
tutulur — M.Ə.Rəsulzadə) milli məktəbi təsirinə
düşür və milli Azərbaycan ruhunda ədəbiyyat
yaradırlar. Nəticədə Azərbaycanın gənc
yazıçıları uydurulmuş rus təhlükəsinə
qarşı çıxır və «Bağımsız Azərbaycan»
şüarını idealizə etməyə
başlayırlar. Almas (Almas İldırım — M.Ə.Rəsulzadə),
Əbdül, Müşviq (Mikayıl Müşviq),
Hüseynzadə. Bunlar bir-bir millətçi olaraq proletar
Yazıçılar İttifaqından və Kommunist
Partiyasından çıxırlar. İndi isə Cavadla
birlikdə üçrəngli Azərbaycan
bayrağını tərənnüm edirlər».
O illərdə
Yazıçılar İttifaqının 60-a yaxın
üzvünün 27 nəfəri represiyaya məruz qaldı.
Sovet dövründə, xüsusən də 30-cu illər
repressiyası zamanı yazıçıların müstəqilliyinə
hər mənada qadağalar qoyulması onların
yaradıcılıqlarına, hər şeydən əvvəl
isə psixikalarına olduqca mənfi təsir edib. Sovet
dövründə yazıçının nəzarət
altında saxlanması şübhəsiz, onun idraki-bədii
keyfiyyətlərini istədiyi kimi, azad şəkildə ifadə
etməsinə ciddi əngəl törədirdi.
Hüseyn
Cavid zamanın tələbinə boyun əymədi, axıradək
dəyişməz qaldı. Repressiya dövründə Azərbaycan
ədəbiyyatının, mədəniyyətinin görkəmli
simaları məhv edildi. İmperiya yaradıcı insanları
sıradan çıxarırdı, ancaq Üzeyir Hacıbəylini,
Səməd Vurğunu saxlayırdı. Həmin fərdlərin
yaradıcılığının imperiya yönündə
köklənməsi üçün onların qarşısında
amansız şərtlər qoyulurdu. Bu tipli yüksək bədii-yaradıcı
keyfiyyətləri özündə daşıyan insanların
müəyyən dövrdən sonra stress, psixoloji gərginliklər
ucbatından rastlaşdıqları xəstəliklər
ictimaiyyətə məlumdur. Mikayıl Müşviq 37-ci ildə
qurban getməklə bəlkə də Süleyman Rüstəmlikdən
qurtuldu.
Hər
halda dəhşətli 37-ci il hadisələri zamanı
soydaşlarımızı qətl edənlərin, ittiham edərək
sürgünə göndərənlərin içərisində
«sapı özümüzdən olan baltalar» az olmayıb. Faciəvi
gedişatın məntiqi bunu deyir: tarixin əksər dönəmlərində
olduğu kimi indi də türk türkü qırırdı.
Türkə qənim kəsilən öz qatil
soydaşlarımız özgələri özlərinə məmnuniyyətlə
havadar, qəyyum kimi qəbul edir, onların göstərişlərini
can-başla yerinə yetirirdilər. İmperiyanın vəhşi
taktikasının mənası bu idi: daha çox xalqın
ziyalıları, düşünənləri məhv edilirdi
ki, bir daha bu xalq özünə gəlməsin. Bu fəlakətli
tarix bizə dərs olmalıdır. Yəni Azərbaycan
ziyalısı bütün məqamlarda özü olaraq
qalmalı, sifətini itirməməlidir.
Böyükağa
Talıblı 1920-ci ilin oktyabrında Azərbaycan Kommunist
Bolşeviklər Partiyasının II qurultayında deyir:» Əgər
Qırmızı Ordu Azərbaycanda sovet hakimiyyəti qurmaq istəyirdisə,
buna nail olub. Bəs onda niyə çıxıb getmir? Ordu
getməlidir, əvəzinə Azərbaycanı öz ordusu,
dövləti qorumalıdır. Əgər Mirzəyanlar və
başqaları sanırlar ki, Azərbaycana rəhbərlik etmək
üçün Bakının Xəzər sahilində yerləşdiyini
bilmək kifayətdir; səhv edirlər. Azərbaycana Azərbaycan
mədəniyyətini, tarixini, mədəniyyətini bilən
insanlar rəhbərlik etməlidir.»
Yazıçı,
repressiya qurbanı Ruhulla Axundov 1936-cı il dekabrın 17-də
həbs olunub. Mircəfər Bağırov məşhur nitqində
deyirdi: «Bir baxın, Yazıçılar İttifaqında kimlər
əyləşmişdilər: hazırda ifşa edilmiş
Cavid, Cavad, Müşviq, Böyükağa Talıblı, Əli
Hazim və başqa əclaflar. Ruhulla Axundov öz nüfuzundan
istifadə edərək Yazıçılar
İttifaqını bərbad vəziyyətə
salmışdı.»
Bu
yerdə hələ 20-ci ilərdə məhv edilən Nəriman
Nərimanovun faciəsi tarixi hadisələrdən dərs
almaq üçün bizə kifayət qədər fakt verir.
Araşdırmaçı Adgözəl Məmmədov onun
halını belə ifadə edir: «O, milli dövlətçiliyi
Rusiyanın içərisində mövcudluqda
görürdü». Təsadüfi deyil ki, bu gün də Nəriman
Nərimanova təzadlı münasibət qalmaqdadır. Tez-tez
Nərimanovun millətçiliyindən də
danışırlar. Ancaq kommunistin sözün əsl mənasında
millətçi olması mümkün deyildi. Təbiidir ki,
yazıçılıq, həkimlik və siyasətçilik
kimi bir neçə gərgin peşənin
daşıyıcısı olan Nərimanovun o dövrdə
baş verən hadisələrdən qalibiyyətlə
çıxa bilməməsini, əksinə, onun gerçək
faciəli durumunu şərtləndirən amillər var idi. Hər
şeydən əvvəl onun faciəviliyini sosializm
ideyalarına fanatcasına bağlılığında, sonra
isə yarı tərəddüd, yarı inam səviyyəsində,
vəziyyətində qalmasında axtarmaq lazımdır. Digər
tərəfdən də Nərimanovun nə qədər acı
səslənsə də, fitri siyasətçi ola bilməməsi
faciəvi aqibətinin sonluğunu hazırladı. A.Məmmədov
deyir: «1920-ci ilin aprelində XI Qızıl Ordunun
başında türk övladı Nəriman Nərimanov
Bakıya gəlir, Azərbaycan Demokratik Cümhuriyyətinin
süqutunda və hakimiyyətin bolşeviklərə, Moskvaya
təslim edilməsində iştirak edir. Burada Nərimanovun
rolundan daha çox o dövrün tarixi şəraiti, faktorlar
nəzərə alınmalıdır. Nərimanov bəlkə
də taktiki cəhətdən düz fikirləşirdi, lakin
strateji səhvi məhz onda idi ki, milli dövlətçiliyimizi
Rusiyanın içərisində mövcudluqda
görürdü. Hər halda buna tərəddüd etmədən
Nərimanovun faciəsi demək olar. Ancaq Nərimanov millətimizin
düşməni olmayıb, o, bu faciəvi səhvini artıq
İnqilabi Şuranın sədri olduqdan sonra
rastlaşdığı təklənmə məqamında dərk
etdi. Ayıldı ki, artıq ətrafında onu anlayacaq bir kəs
belə yoxdur. Faciəvi gedişat Əliheydər Qarayevlə
Nəriman Nərimanovun münasibətlərinin gərginləşməsi
fonunda daha da ziddiyyətli xarakter aldı. Hər iki türk
kökənli şəxsin münasibətlərini ətrafdakılar
mümkün qədər daha da pozmağa
çalışırdılar».
Uğur
Xalq Cəbhəsi.- 2012.- 17 oktyabr.-
S.14.