Çoban bulağından başlayan
yol
Seyfəddin Mənsimoğlu: «…Axtardığımı
tapmışam»
İnsanın xatirə yazması gözəldir. Çünki ölüm xatirəni
öldürə bilmir.
Azərbaycan ictimai mühitində ağac üzərində xəttoyma
ustası kimi tanınan Seyfəddin Mənsimoğlunun xatirələri
dövrünə-yurd sevgisinə,
yaradıcılıq imkanlarının
necə aşkarlanmasına
işıq tutur: «Qızmar yay günlərindən biri idi. Özgə vaxt «atlını
atdan salan» xəzridən əsər-əlamət
yox idi. Xəzərin sinəsində göyərçin
qanadlarına bənzəyən
ləpələr heysiz-heysiz
çırpınsa da,
sahilə yaxınlaşa
bilmirdi. Avqust ayının istisindən təngnəfəs olan Bakı özünü mavi sulara atıb
yanğısını söndürmək
istəyirdi… Rəssamlıq
məktəbindəki imtahan
otağının qarşısına
toplaşanlar elə həyəcanlı idilər
ki, az
qala bayırdakı yandırıcı günəş
şüalarını belə
büsbütün unutmuşdular.
İmtahan otağının
qapısı növbəti
dəfə açıldı
və enlikürək
bir kişi
başını çölə
uzadıb dilləndi:
«Məmmədvəliyev Seyfəddin
gəlsin…»
Arıq, ucaboylu bir kənd
uşağı abituriyentlərin
arasından çıxıb,
sıxıla-sıxıla içəri
keçdi. İmtahan stolunun arxasında əyləşən üç
nəfərdən biri
— uzun, ağ
saçları çiyinlərinə
toxunan kişi o vaxtkı kəndli balalarına məxsus utancaqlıqla qarşısında
dayanan oğlana ani bir nəzər
yetirib dedi:
- Oğlum, bizim məktəbə gəlməkdə
məqsədin nədir?
Otaqdakıların zəhmindən
hələ də yaxa qurtara bilməyən
oğlan titrək səslə sualı cavablandırdı:
- Rəsm müəllimi olmaq istəyirəm…
- Yox, oğlum, nahaq belə düşünürsən. Bu qabiliyyət adicə bir rəsm müəlliminin
arzusuna sığışan
deyil. Əlimizdə
olan rəsmlərin sübut edir ki, sən zəhmətə
qatlaşa bilsən, —
mən əminəm ki, sən bunu
bacaracaqsan — gələcəkdə
yaxşı bir sənətkar ola
biləcəksən.
Sonra o, imtahan komissiyası üzvlərinə xitabən:
- Siz bu uşağın
çəkdiyi şəkillərə
baxın, görürsünüzmü
buradakı rənglər
necə canlı, necə mənalıdır.
Bayaqdan bəri içəridəkilərin
zəhmindən dizləri
titrəyən oğlan
özünə gəlib
ətrafa nəzər
salanda, qəbul sənədləri ilə
bərabər təqdim
etdiyi şəkillərin
yan tərəfdə qoyulan iri stolun
üstünə düzüldüyünün
fərqinə vardı.
Deyilən xoş sözlərdən ruhlanaraq
qəddini bir az dikəltdi.
Komissiyanın digər
üzvü şəkillərdən
birinə işarəylə,
— orada bulaq üstə toplaşan qızlar təsvir olunub — sən bu rəsmində haranı təsvir etmisən? — dedi.
- Bu, bizim Mərcanlının üst tərəfindəki
silsilə təpələrdən
birinin yamacından axan «Çoban bulağı»dır. Buradakı sənəkli
qızlar da kəndimizdə yaşayanlardır.
Sənəklərini doldurmaq üçün
bulaq üstə növbədə dayanıblar.
Hamısını yaxşı
tanıyıram…
Ağsaçlı kişi sağ əlini bu qarayanız yeniyetmə oğlanın çiyninə qoyub dedi:
- Çox yaxşı haldır ki, sənə doğma olan kəndinizin bir parçasını bu şəkildə canlandırmısan, bəlkə
ona birlikdə ad seçək. «Çoban
bulağından başlayan
yol» — necədir, xoşuna gəlirmi? Arzumuz budur ki,
kəndinizdəki o bulaqdan
başlayan yol səni böyük sənət aləminə
qovuşdursun…
S.Mənsimoğlu həyatın mənasını
yaratdıqları əsərlərinin
yaşantısında tapanları
xoşbəxt sayır:
«Bu tipli adamlar şübhəsiz ki, «bir insan ömrünü»
girov qoymaqla əbədi yaşamaq haqqı qazanıblar. Nizami Gəncəvi, Məhəmməd Füzuli,
Əcəmi Naxçıvani,
Sultan Məhəmməd, Üzeyir
Hacıbəyli, Əzim
Əzimzadə, Bəhruz
Kəngərli, Mikayıl
Abdullayev kimi…»
Özü demişkən, bu
gün təkcə Azərbaycanda deyil, uzaq-yaxın xaricdə belə ağac parçası üzərində
yaratdığı təkrarsız
sənət əsərləri
ilə tanınan Seyfəddin Mənsimoğlunun
bir vaxtlar doğulduğu Böyük
Mərcanlı kəndində
yatsaydı, heç yuxusuna da girməzdi
ki, tərəkəmə
obasından yaşıdlarından
fərqli surətdə
ilham pərisinin bələdçiliyi ilə
taleyini böyük bir şəhərə etibar etməli olacaq: «Əslinə qalsa, ötən əsrin 50-60-cı illərində
uzaq yüzilliklərin
adətlərinin əksinə
olaraq, Böyük Mərcanlıda kimsə desəydi ki, əli çörəyə
çatan uşağımı
uzaqda yox, elə rayon mərkəzi Cəbrayılda işə
qoymaq istəyirəm,
camaat onu az qala daş-qalaq
edərdi. Elə-belə götürəndə camaatı da qınamalı deyildi — hər bir ata-ana
arzulayırdı ki, onun uşağı gözünün qabağında
olsun, halal bir işin qulpundan
yapışsın. 60-cı
illərə qədər
cəmi beş-on nəfər diplomlu ziyalısı olan elat kəndində yaşayan adamların psixologiyası indiki günlərimizdə bir qədər anlaşılmaz
hesab olunsa da, o zamankı reallıq bu idi. Ancaq sonradan — 60-cı illərin əvvəlindən
bu nizam pozuldu. Əli qələm, dili söz tutan kənd uşaqları oxumağa elə girişdilər ki, sonrakı onca ilin içində ali savadlı
mütəxəssislərin sayı-hesabı bilinmədi.
Şübhəsiz ki,
Mərcanlı kimi ağır bir el üçün «intibah» dövrü sayılmağa
layiq olan həmin illərdə kənddəki orta məktəbdə dərs
deyən yerli müəllimlərin, — onların
hamısı ali məktəbi təzəcə bitirib dönmüşdürlər».
S.Mənsimoğlu 1936-cı ildə Cəbrayıl
rayonunun Böyük Mərcanlı kəndində
anadan olub: «Kənddəki uşaqlar kimi mən də
elat camaatı arasında böyümüşəm.
Ancaq ağlım kəsəndən sonra
hiss etmişəm ki, cansız əşyalardan tutmuş rənglərə,
o cümlədən canlı
hesab etdiyimiz nə varsa, hamısına qədər
mənim düşündüklərim
yaşıdlarıma nisbətən
çox fərqlidir. İndinin özündə
də yaxşı xatırlayıram, uşaqlıq
çağlarımda hər
il elat
köçünə qoşulub
yaylağa, indi Ermənistan ərazisində
qalan dağlara gedərdim. Hər dəfə Yazı
düzündən (Qubadlı
rayonu ərazisindədir)
keçib Gorusa yaxınlaşanda şəhərin
gündoğan səmtində
möcüzəli bir
mənzərəyə baxmaqdan
yorulmazdım. Böyük bir
qayanın üstündə
dayanan iri bir daş parçası
məni elə aludə edərdi ki, həmin anlarda barmağıma iynə batırsaydılar
belə xəbərim
olmazdı. Bəzən saatlarla
dayanıb tamaşa etdiyim bu qayanın
üstündəki o böyük
daş parçası
nəhəng bir dağ kəlinin heykəlinə bənzəyirdi.
Bu «heykəl» ana təbiətin öz əlləriylə düzəldilmişdi, buna
heç şübhə
də yox idi. Mənə elə gəlirdi ki, bu daş
hər il
bir az balacalaşır.
Ona görə yox ki, mən böyüyürdüm
və böyüdükcə
də bu daş gözümdə kiçilirdi. Ona görə
ki, həqiqətən
o «heykəl-daş» təbiətin
zərbələrinə, küləyə,
yağışa dözmür,
yavaş-yavaş aşınırdı.
Ancaq ən qəribəsi bu idi ki,
əlçatmayan, ünyetməyən
o daşı nərmənazik
qayanın başına
təbiət hansı
möcüzənin gücüylə
bənd eləmişdi?
Bu, sözün əsl
mənasında sirri-xuda
idi… 16 yaşıma qədər yaylağa gedəndə və geri qayıdanda bu daşa o qədər baxmışdım
ki, az
qala bu mənzərəni
gözüyumulu təsvir
edə bilərdim. O zamankı yaşıdlarım
yaylağa çatan kimi dərəyə enib kiçik dağ çayında qızılı naxışlı
balıq ovlayanda, mən Qaraqayanı, Qəbirlini, Cül düzünü, Erkək
yatağını, Quşluqayanı,
Pənini, Qısırı
dolaşıb əlvan
çiçəklərə tamaşa edər, qəribə görünüşü
ilə adamı heyran edən daşlardan o ki var «yükümü tutardım»… Arana qayıdanda
tay-tuşlarımdan fərqli
olaraq, evə gətirdiyim sovqatlar da yaylaqdan topladığım
rəngli daşlar, bizim yerlərdə bitməyən bitki növləri, dağ kəllərinin və qoçların buynuzları
olardı».
Uşaqlıq çağlarında gördüyü çiçəyə,
yarpağa diqqətlə
baxar, rənglərin
«pıçıltısını» yadda saxlamağa çalışar, hər
adi daş parçasında, ağac
gövdəsində təzə
bir məna axtarmağa çalışardı:
«Suyun şırıltısını,
yarpaqların pıçıltısını,
quşların nəğməsini
dinlədikcə, dünya
əlvan göyqurşağı
kimi gözlərimi qamaşdırardı. O vaxtlar
şəkilli kitabları
xoşladığımı şagird yoldaşlarım
da bilirdi. Əlimə keçən şəkillərin
mənasını anlayıb
duymağa çalışır,
xoşuma gələnlərini
təzədən kağız
üstə çəkirdim.
Gördüklərimdə nəsə axtarırdım.
Sonralar məlum oldu ki, uşaq
marağı ilə axtardığım yeni məna, yozum bədiilik imiş…»
Uğur
Xalq Cəbhəsi.-
2012.- 23 oktyabr.- S.14.