«Hüseyn
Cavid həmişə məsləkinə sadiq olub»
Kamran Əliyev: «Bədii əsərlərilə
əqidəsinin daşıyıcısına çevrilib»
Musa Yaqub: «Bizim nəslin
yaddaşında Hüseyn Cavid obrazı abidələşib»
Rəfael Hüseynov: «Cavidin
«günahı» o idi ki, Türkiyədə təhsil
almışdı, sovet ideologiyasının əsiri
olmamışdı»
Böyük
şairimiz Hüseyn Cavidin 130 yaşının tamamında Azərbaycan
aydınlarının onun haqqında qənaətlərini təqdim
edirik. Hüseyn Cavidin həyat və
yaradıcılığının tanınmış
araşdırıcısı professor Kamran Əliyev bu qənaətdədir
ki, dahi şairin yaradıcılığı Azərbaycan ədəbiyyatı
və mədəniyyəti tarixinə, ictimai həyat salnaməsinə
əbədiyyət qələmilə həkk olunub: «O,
bütün ömrü boyu məsuliyyətlə
yaşayıb. Şair, dramaturq, publisist, müəllim, ən
başlıcası isə ziyalı kimi tanınan Hüseyn
Cavid həmişə məsləkinə sadiq olub, bədii əsərlərilə
əqidəsinin daşıyıcısına çevrilib.
İlk qələm təcrübələrindən ədəbi
ictimaiyyətin və ədəbi tənqidin diqqətini cəlb
edib, əsərləri yüksək səviyyədə dəyərləndirilib.
Çünki o, kimdən və nədən necə
yazmağın sirrini bilirdi, öz istək və
arzularının poeziyasını yaradırdı. Bu mənada
onun ilk kitabını «Keçmiş günlər»
adlandırması təsadüfi deyil. Əslində
keçmiş günlər geniş mənada tarixi yaddaş və
hətta uzaq gələcəyin də əsası olan bir
yaddaşdır. Cavid bir az tanındıqdan sonra 1915-ci ildə
«Yeni iqbal» qəzeti şairi «Qafqazın ən dərin
düşüncəli və incə duyğulu əməlpərvər,
həqiqi şairi» kimi qiymətləndirirdi. Hətta 1918-ci ildə
Cavidin ölümü haqqında yalan məlumat, şaiyə
yayılanda «Bəsirət» qəzeti onu «Qafqazın məşhur
ədiblərindən» biri kimi yad etdi».
Kamran
Əliyev bildirir ki, bütün bunlar iki cəhətdən təbii
idi: «Bir tərəfdən Cavid o dövr sənətkarları
içərisində özünəməxsus mövqe
qazanmış, digər tərəfdən də Qafqaz həyatının
bilicilərindən olmuş, bu həyatın ən gərəkli
problemlərini teatr səhnəsinə gətirmişdi. Məsələn,
«Ana» pyesində Dağıstan həyatını göstərir,
burada böyüyən ananın müdrikliyini mənalandırır.
«Maral» pyesində «Qafqaz şəhərlərinin birində
vaqe olan» hadisələri təsvir edir, Barjominin füsunkar təbiəti
qoynunda əzilən və öz arzuları uğrunda
çarpışaraq məhv olan məsum insanların faciəsini
qələmə alır. Bir müddət Tiflisdə
yaşayan Rza Təhmasib və Əziz Şəriflə tez-tez
Şeyx Sənan dağına gəzməyə gedən
Hüseyn Cavid üçün bunlar adi gəzintilər
olmadı. Cavid əvvəlcə «Şeyx Sənan» şeirini,
sonra «Şeyx Sənan» faciəsini yazdı və bununla da
şairin həyatı və dünyanı duymaq istedadı
yeni zirvəyə çatdı. Şair-dramaturq
qarşısına qoyduğu fikir və ideyanın oxuculara və
tamaşaçılara çatdırılması
üçün ən mükəmməl bədii formalar
axtarır və bunları canlı şəkildə verməyi
üstün tuturdu. O, yaxşı bilirdi ki, hərəkətlər
vasitəsilə tamaşaçıya çatdırılan
ideya hafizələrdə daha tez iz salar, daha çox yaşaya
bilər. Cavidin «Şeyx Sənan»dan sonra qələmə
aldığı «İblis» əsəri Azərbaycan ədəbiyyatında
və teatr səhnəsində hadisəyə çevrildi. Təsadüfi
deyil ki, Azərbaycan teatrının səhnəsi 1920-ci ildə
məhz «İblis» tamaşası ilə açıldı. Beləliklə,
«Cavid teatrı» yaranaraq inkişaf etdi. 2 il istisna olmaqla 1930-cu
ilə kimi bütün teatr mövsümləri Cavidin müxtəlif
səhnə əsərləri ilə açıldı.
Azərbaycan
teatr tarixində Cavidin obrazları ilə məktəb
keçən və məşhurlaşan aktyorlar nəsli
yetişdi. Böyük şəxsiyyətlər kimi
tanınan A.Şərifzadə (İblis), K.Ziya (Arif),
R.Darablı (Şeyx Sənan), Mərziyə xanım (Xavər)
kimi qüdrətli aktyorların ənənələri indi də
yaşamaqdadır.
Cavid
həmişə əsərlərini öz şəxsiyyəti
kimi qoruyan, hər misrasında yenilməz şəxsiyyətini
yaşadan, Rza Təhmasibin təbirincə desək, insanı
heyrətə gətirən bir qürura malik idi. Cavid orijinal,
bənzərsiz əsərlər, qürurlu qəhrəmanlar
yaradıb: Peyğəmbər, Topal Teymur, Knyaz, Səyavuş,
Xəyyam. Afət lazım gələrsə, gözəlliyə
xəyanət edəni də, özünü də
öldürə bilir. Peyğəmbər bütün
insanlığı haqq yola dəvət edir. Tarixi qələbə
və tarixi məğlubiyyət üzərində qurulmuş
«Topal Teymur» dramındakı baş qəhrəman — «Topal
Teymur» duyğu və düşüncənin, narahatlıq və
təəssüfün, həyəcan və heyrətin mənbəyi
olur. Teymur və Yıldırımın daxilində yaşayan
məğrurluq və təəssüf qoşa hiss kimi
aparıcı amilə çevrilir. Əsərin sonunda ortaya
çıxan ideya ilə bütün
yaradıcılığı boyu qan və ədalətsiz
döyüşlər əleyhinə olan Cavid «Kəssə hər
kimi tökülən qan izini, qurtaran dahi odur yer
üzünü» — deyir».
Cavidin
sənətə münasibəti məsələsindən
danışan araşdırmaçı deyir ki, Cavid
bütün yaradıcılığı boyu sənətkara
böyük məhəbbətini ifadə edib: «O, hələ
«Uçurum» əsərində rəssamlığa xəyanət
edən Cəlalın faciəsini verib. «Şeyda» əsərində
də rəssam obrazı canlandırılıb. Bir az sonra isə
«Topal Teymur»da ittihamçı Şair Kirmani surəti
yaradılıb. Cavidin sənətə və sənətkar
şəxsiyyətinə məhəbbəti «Xəyyam» əsərilə
ən yüksək zirvəyə çatır. Belə bir
zirvədə isə Xəyyamı özü kimi — necə
varsa, o cür göstərmək, onun
yaradıcılığını və şəxsiyyətini
vəhdətdə təqdim etmək nəinki vəzifə,
eyni zamanda borc idi. Ötən yüzilin 20-30-cu illərində
yazdığı əsərlər Cavidi yenidən məşhurlaşdırdı.
Hətta 1936-cı ildə Moskvada Yazıçılar
İttifaqının 3-cü plenumunda Əli Nazim Hüseyn
Cavidi görkəmli yazıçılarla bir sırada təqdim
etdi və «böyük dramatik əsərlər
yaratmış» sənətkar kimi səciyyələndirdi.
Artıq bütün bunlar təsdiq edirdi ki, Cavid həmişə
vəhdətdə olan şəxsiyyəti və
yaradıcılığı ilə dünyanın
böyük sənətkarları səviyyəsinə
ucalıb».
«Yüksələn
fəqət enməz»: bu ifadə Hüseyn Cavidin məşhur
«Şeyx Sənan»ındandır. İnsanın həqiqətə
doğru qarşısıalınmaz, qeyri-adi, sirli-sehrli, bənzərsiz
sevgisini, daim yüksəlmək, həqiqətə qovuşmaq
ehtirasını özündə təsdiq edən bu əsər
bütün hallarda ağıllı tamaşaçını
ovsunlayır.
Tanınmış
şair Musa Yaqub özünün həyata, dünyaya, insana
münasibətinin formalaşmasında Hüseyn Cavidin əvəzsiz
təsirini belə ifadə edir: «Əslində bizim nəslin
yaddaşında, yəni həm poeziya, həm də
ömür nümunəsi sarıdan Hüseyn Cavid obrazı
abidələşib. Zamanın gərdişindən idi, bizim
vaxtımızda Cavidin dərsliklərə salınması qadağan
olunmuşdu. Həmişə müəllimlərimdən, eləcə
də professor Abbas Zamanovdan və başqa ədəbiyyatşünaslardan
Hüseyn Cavid, habelə onun şeirləri barədə
eşidirdim. «İblis», «Şeyx Sənan», «Peyğəmbər»,
«Uçurum», «Səyavuş» və başqa əsərlərinin
adı gələndə yerimizdən diksinirdik ki, görəsən,
indi bəzilərinin haqqında heyrətlə
danışdıqları bu əsərlər necə olub?
Cavid bəraət aldıqdan sonra onun əsərləri
çap olunmağa başladı. Yadımdadır, «Şeyx Sənan»ı
böyük bir məhəbbətlə oxuyurdum. Əsərin
şeriyyətinə vurulmuşdum, tamaşasına da dəfələrlə
baxdım. Birdən-birə bizim nəslin gözləri
qarşısında möcüzəli aləm
açıldı. Şərq şeriyyətinin əhvalını
özündə yaşadan Cavid yaradıcılığı
məni həmişə məftun edib. Dünyəvi, bir az sentimental, bir az da
qanadlı olan bu poeziya ölməzdir.
Hüseyn Cavid mənim
üçün həmişə
böyük sənətkardır.
O, ilk növbədə məhəbbət
şairidir. Onun şeirlərində fəlsəfilik güclüdür.
Eyni zamanda onun yaradıcılığının
mayasında mürəkkəblik
olduğu dərəcədə
ifadəsi çox sadədir. Məsələn, hazırda dərsliklərə
salınmış «Gülbahar»
şeiri uşaqların
anlaya biləcəyi bir dildə yazılıb. Azərbaycan maarifçilərinin
dəyərini qətiyyən
azaltmaq istəmirəm,
sanki Cavid onları üstələyib.
Cavid həmişə bizim nəslin ürəyində
nisgilli, ağır məşəqqətlər çəkmiş,
dəhşətli sınaqlardan
çıxmış, təqib
olunmuş nəhəng
bir yaradıcı obrazı ilə qərarlaşıb. Bolşevizm Cavidin
yenilməzliyini hər
vasitə ilə sarsıtmağa, məhv etməyə çalışırdı.
Hüseyn Cavidin yadigarı
Turan Cavidlə həmişə rastlaşanda
onun gözlərindəki
nisgili kədərlə
seyr edirdim. Onun atasına ruhən bağlılığı,
Cavid irsinin toplanması, nəşri yönündə çabaları
məni heyrətləndirirdi. Turan xanım
ömrünün axırına
kimi atasının ideallarına sadiq qaldı. Cavid kimi bir insan sürgünün soyuğunda-sazağında məhv
edildi, sənətindən,
duyğusundan, məhəbbətindən
ayırdılar onu.
Cavidin nəşinin Vətəninə
gətirilərək dəfn
edilməsi onun gec də olsa,
Azərbaycana qovuşması
demək oldu. Hüseyn Cavidin bənzərsiz romantikasından doğulmuş
əsərləri daim
ucalığını, əlçatmazlığını
saxlayır. Heç olmasa,
Cavidimizin ruhunu yaşadaq. Zaman-zaman ədəbiyyatımızda Füzuliyanə şeirlər
çox yazılıb.
Ancaq nəsə, Hüseyn Cavid yaradıcılığından
təsirlənmə Füzuli
ilə müqayisədə
azdır. Sanki Cavid ruhu o qədər
ucadır ki, bəziləri ona çata bilməməkdən
ehtiyat edirlər.
Sanki Cavidə bu mənada yanaşmaqdan qorxuruq.
Cavidin əsərləri dilimizə
doğma, yaxın olan türk söz tərkiblərilə
zəngindir. O, Türkiyədə
təhsil almışdı,
şübhəsiz, bu
da yaradıcılığına
təsirsiz ötüşməmişdi.
Osmanlı dövrünün türkcəsindən fərqli
olaraq indiki Türkiyə türkcəsi
daha aydındır.
Bu sahədə aydınlığı yaradanlardan
biri əslində Hüseyn Cavid oldu. Cavidin əsərləri ortaq türkcə ruhuna daha yaxındır».
AMEA-nın müxbir üzvü, professor Rafael Hüseynovun araşdırmalarında
Cavidin yaradıcılığına
münasibət belə
ifadə olunur: «Cavidin «günahı» o idi ki, Türkiyədə
təhsil almışdı,
sovet ideologiyasının
əsiri olmamış,
bu siyasi rejim içərisində
yaşasa da, onun diktəsilə heç nə yazmamışdı. Azərbaycanın fanatik bolşevik liderlərinin tələblərinə
məhəl qoymayaraq gələcəksiz sosialist
tematikasından vaz keçmiş, mövzularını
tarixdən almışdı.
Cavidin «günahı» o idi ki, böyük ağıl və cəmiyyət içərisində
yüksək nüfuz
sahibi idi. O, çağdaşı olduğu
quruluşun və hakimiyyətin puçluğunu,
qondarmalığını başa düşürdü,
bunları bütün
senzura yasaqlarına baxmayaraq əsərlərində
ifşa edirdi. O, Azərbaycanın ən üstün ziyalılarından
biri idi. Dar sovet qəliblərinə
sığmırdı və
öz tələblərinə
uyğun nəsillər
yetişdirmək istəyən
yeni sovet sisteminə belə aydın zəkalı insanlar qətiyyən gərək deyildi. Ona görə də 1937-ci il
iyulun 4-də Cavid «xalq düşməni» elan edilərək həbs edildi. Həmin gün əslində yaradıcı Cavidin ömrünün bitən
günüdür. O, yazı
masasından, ailəsindən,
şeirdən, teatrdan
zorla ayrı salınanda artıq 22 pyesi vardı, 55 yaşında idi».
Araşdırmaçı Cavidin şəxsiyyətcə ağır
və səbirli olmasını bir daha təsdiq edən məqamlardan birini danışır: «Azərbaycan ziyalılarının
1927-ci ildə Bakıya
gəlmiş rus şairi V.Mayakovski ilə birgə şəkil çəkdirmək
mərasimini xatırlayan
S.Rüstəm yazır:
«Mayakovski zarafata başladı.
O, boş bir araq şüşəsi tapıb dedi ki, bu şüşə
mütləq şəkildə
görünməlidir, çünki
bir para şairlərin ilham mənbəyidir. Biz gülüşdük. Hüseyn
Cavid bir az pərt
olub dedi: «Əgər bu araq şüşəsi şəkildə çıxacaqsa,
onda mən şəkil çəkdirmək
istəmirəm». Cavid» — «əbədi»,
«həmişəyaşar» deməkdir.
O, bu gün Bakıda ucalan abidəsi, Naxçıvandakı
məqbərəsilə dillərdə,
ürəklərdə, beyinlərdə
sayrışan şeirlərilə,
səhnələrdəki pyeslərilə
canlıdır, yaşayır».
Uğur
Xalq Cəbhəsi.-
2012.- 25 oktyabr.- S.14.