Tiflisdə nəşr olunan
Azərbaycan dilli qəzetlər
M.F.Axundov M.Ş.Vazehlə birlikdə
ana dilində qəzet və kitablar çap etmək üçün mətbəə yaratmağa
təşəbbüs etsələr
də, alınmayıb
Mətbuat yarandığı çağdan
bəri insanların həyata, dünyaya münasibətinin hərtərəfli
ifadəsi olmağa çalışıb. Azərbaycan milli
mətbuatının yaranması
və formalaşması
çoxlu çətinliklərdən
keçərək çağımıza
gəlib çatıb.
Araşdırmaçı Müşfiq Borçalı
Azərbaycan ziyalılarının
milli mətbuat uğrunda mübarizəsini
araşdırıb. «Əkinçi»nin
çıxmasına qədərki
dönəmi araşdıran
M.Borçalı bu qənaətə gəlir
ki, Güney Qafqaz Rusiya tərəfindən
işğal edildikdən
sonra bölgəni idarə edən Qafqaz canişinliyi Tiflis şəhərində yerləşdirildiyindən,
istər-istəməz burada
yaşayan əhalinin yaşayış tərzinin
nisbətən yaxşılaşdırılması,
mədəniyyət və
məişətinin inkişaf
etdirilməsi üçün
müəyyən işlər
görülmüşdü: «Bu baxımdan XIX əsrin
20-ci illərində Zaqafqaziyanın
inzibati-mədəni mərkəzi
olan Tiflisdə rus dilində nəşr olunan ilk mətbuat orqanı — «Tiflisskiye vedomosti» (1828-1832)
qəzeti böyük
əhəmiyyət kəsb
edir. Nəinki Tiflisdə, eləcə də bütün Qafqazda rus dilində
çıxan bu ilk qəzet mədəniyyət
və mətbuat sahəsində böyük
canlanma yaratmışdı.
Qəzetdə həmin
dövrdə baş verən hadisələr haqqında, eləcə də B.Marlinski, V.Qriqoryev, P.Sankovski, Q.Qordeyev, V.Suxorukov və başqalarının
yazıları ilə
yanaşı, həm də «Abbasabad mühasirəsinin təsviri»,
«Müasir tarix: Azərbaycan vilayətinin hərbi vəziyyəti haqqında», «Moskvalı dostuma məktub», «Qarabağ əyalətinə
tarixi baxış»,
«Car və Balakən vilayətlərinə səyahət»
və s. məqalələrdə
Azərbaycan, Azərbaycan
türklərinin məişəti,
yaşayış tərzi
və s. haqqında məlumatlar verilir, xalqımızın şifahi
və yazılı ədəbiyyatları haqqında
söhbət açılırdı.
A.Bakıxanov qəzetdə tərcümə
əsərləri ilə
çıxış edirdi».
1828-ci ildə fəaliyyətə
başlayan «Tiflisskiye vedomosti» qəzeti 1829-cu ildə gürcü,
1830-cu ildə fars və 1832-ci ilin yanvarından isə Azərbaycan (türk) dilində çıxmağa başlamışdı:
«Qəzet azərbaycanca
«Tiflis əxbarı» adı
ilə çıxırdı
və onu təkcə Güney Qafqazda deyil, İranda və Türkiyədə də oxuyurdular. Qəzetin redaktoru P.S.Sankovski
idi. O, 1832-ci il oktyabrın 19-da vəfat etmiş və 1833-cü ilin əvvəllərində «Tiflis əxbarı» qapanmışdı.
1838-ci ildə Tiflisdə
«Zakavkazskiy vestnik» adında rusca daha bir qəzet
çıxmağa başlamış
və az
sonra 67 sayı həm də gürcü və Azərbaycan dillərində
buraxılmışdı. «Qafqazın bu tərəfinin xəbəri»
adlanan bu qəzet rəsmi dövlət məlumatlarını,
fərmanlarını, qərar
və qanunnamələri
Azərbaycan dilində
yayan bir orqan idi və
1846-cı ildə bağlanmışdı.
XIX əsrin 40-cı illərində M.F.Axundov M.Ş.Vazehlə birlikdə
Azərbaycan dilində
qəzet və kitablar çap etmək üçün mətbəə yaratmağa
təşəbbüs etsələr
də, bu, müvəffəqiyyətsizliklə nəticələnmişdi.
Ancaq bu təşəbbüs Azərbaycan maarifpərvərlərinə
milli mətbuat yaratmaq uğrunda mübarizənin zəruriliyini
hiss etdirmişdi. «Çap sözünün
qüdrətinə inanan»
M.F.Axundov Qafqazdakı
bütün mətbuat
orqanlarından maksimum
istifadə etməyə
çalışırdı. Onun «Kavkaz» (1846-1918) qəzeti ilə əlaqələri
bu baxımdan daha diqqətə layiqdir. «Kavkaz»
Azərbaycan ziyalılarının
ən çox əməkdaşlıq etdikləri
mətbuat orqanlarından
biri idi. Böyük rus tənqidçisi V.Q.Belinskinin
yüksək qiymətləndirdiyi
bu qəzetin səhifələrində Xaqani,
Nizami, Füzuli, Vaqif, Vidadi, M.Ş.Vazef, Q.Zakir, Aşıq Pəri və başqa Azərbaycan sənətkarlarının
əsərlərindən nümunələr
və onlar haqqında məqalələr
dərc olunmuşdu. A.Bakıxanov, İ.Qutqaşınlı
və M.F.Axundovun ardınca M.Səfiyev, M.Şaxtantinski, S.Vəlibəyov,
F.Köçərli, E.Sultanov,
M.Ş.Mirzəyev, H.Vəzirov,
C.Məmmədquluzadə və
başqa görkəmli
yazıçı, jurnalist
və publisistlərimizi
də müxtəlif ədəbi-mədəni, ictimai-siyasi
məsələlərlə bağlı «Kavkaz» qəzetinin səhifələrində
dönə-dönə çıxış
etmişdilər. Ancaq bütün
bunlarla yanaşı qeyd etməliyik ki, «Tiflis əxbarı», «Qafqazın bu tərəfinin xəbəri»,
rusdilli «Kavkaz» qəzeti ilə Azərbaycan mətbuatı
yaranmadı. Bunlar ancaq
onun rüşeymi oldu. Eyni zamanda bu orqanlar Həsənbəy Zərdabinin təşəbbüsü
ilə yaranan milli Azərbaycan mətbuatının açılmaqda
olan sübhünü
xəbər verirdi».
1868-ci ildə qəzet çıxarmaq fikrinə
düşən H.Zərdabi
düz 7 il
sonra 1875-ci ildə qəzetin nəşrinə
icazə ala bildi: «Bu xəbər bütün azərbaycanlılar tərəfindən
rəğbətlə qarşılandı
və 1875-ci il iyunun 22-də «Əkinçi»
qəzetinin birinci nömrəsinin çıxması
ilə Azərbaycan milli dövri mətbuatının özülü
qoyuldu. «Əkinçi» qəzeti öz
səhifələrində o zamankı siyasi, iqtisadi, ictimai, ədəbi məsələlərə
dair bir sıra mühüm problemlər irəli sürür, qabaqcıl, mütərəqqi ideyalar
təbliğ edirdi.
Elə bunun nəticəsidir ki, qəzetdə qaldırılan məsələlər
çar hökumətinin
xoşuna gəlmədiyi
üçün mürtəce
və mühafizəkar
qüvvələrlə əlbir
hərəkət edən
çar hökuməti
ilk Azərbaycan qəzetinin
nəşrini dayandırdı.
Ancaq bu qadağa Azərbaycan ziyalılarının
səsini boğa bilmədi. Onların bir çoxu
Tiflisə üz tutmağa məcbur oldu. Çünki XIX əsrin 20-ci illərindən
sonra Tiflis şəhəri
Güney Qafqazda yaşayan bütün xalqlar kimi azərbaycanlıların
da mədəni mərkəzinə çevrilmişdi.
Tiflisdə yaşayıb-yaradan
vətənpərvər ziyalılarımızın
fəaliyyəti nəticəsində
burada bir sıra milli-mədəni tədbirlər həyata keçirilmiş, 1847-ci ildə
Tiflisdə Azərbaycan
dilli ilk rəsmi dövlət məktəbi,
1872-ci ildə Azərbaycan
dram teatrı, klublar və s. açılmış,
qəzet, jurnal və kitabların nəşr olunmasına icazə alınması üçün aparılan
mübarizə gündən-günə
genişlənmişdi. Və nəhayət,
1879-cu ildə Hacı
Səid Ünsizadənin
redaktorluğu ilə
«Ziya» qəzetinin ilk sayı Tiflisdə işıq üzü görmüşdü. «Ziya» (1879-1880) qəzeti 76 nömrə çıxdıqdan
sonra «Ziyayi-Qafqaziyyə»
(1880-1884) adı ilə
öz fəaliyyətini
davam etdirmişdi.
Cəmi 183 nömrəsi
işıq üzü
görmüş «Ziya»
və «Ziyayi-Qafqaziyyə»
qəzetləri öz
fəaliyyətlərində bir çox vacib məsələləri
«Əkinçi» qəzetindəki
kimi kəskin şəkildə qoyur, mütərəqqi fikirli müəlliflərin məqalələrinə
üstünlük verirdi.
Qəzetin səhifələrində ilk gündən başlayaraq ruhanilər və ruhani fikirli ziyalıların böyük
fəallığı nəzərə
çarpırdı. Daha doğrusu,
«Ziya» və «Ziyayi-Qafqaziyyə» qəzetlərinin
özləri ruhanilərin
qarşısına qoyduqları
vəzifələri yerinə
yetirməkdə nümunə
olmağa çalışırdılar.
Səid Ünsizadənin qardaşı
Cəlal Ünsizadə
isə 1883-cü ildə
Tiflisdə «Kəşkül»
adlı jurnal nəşr etməyə başlamış və
11 nömrə buraxdıqdan
sonra jurnalı qəzetə çevirmiş
və 1891-ci ilədək
123 nömrə çapdan
buraxmışdı».
«Kəşkül» (1883-1891) öz istiqaməti etibarilə «Ziya»dan seçilirdi. Onun ictimai və ədəbi proqramı geniş idi: «Burada «Əkinçi»dən
fərqli olaraq siyasi məsələlərə
də yer verilirdi. C.Ünsizadə redaksiya ətrafına Ukrayna yazıçısı
N.Kulak, o zaman Tiflisdə çıxan «Yuridiçeskoye obozreniye» məcmuəsinin müdiri
və redaktoru Stepanov, Tiflisin baş həkimi Babud, maarif məclisinin
sabiq müdiri Pulseladze, Qori Seminariyasının baş
müəllimi Çernyayevski,
məşhur gürcü
ədibi Eristavi və başqa qabaqcıl ziyalıları
toplaya bilmişdi. «Kəşkül»ün səhifələrində H.Zərdabi,
S.Ə.Şirvani, F.Köçərli,
S.M.Qənizadə, R.Axundov,
S.Vəlibəyev, G.Gəngərli
kimi dövrün qabaqcıl ədib, şair və ziyalılarının əsərləri
daha çox çap olunurdu. «Kəşkül»ün ümumi ədəbi istiqaməti demokratik xarakter daşıyırdı.
Realizm burada dövrün hakim yaradıcılıq metodu
kimi müdafiə olunurdu. Qəzetin əsas təbliğ
etdiyi simalar M.F.Axundov və S.Ə.Şirvani idi».
Uğur
Xalq Cəbhəsi.- 2012.- 31 oktyabr.-
S.14.