Cəfər
Cabbarlı istiqlal mücahidi
kimi
Ədəbi-mədəni mühitdə günü-gündən fitri istedadı ilə tanınan, fəal və coşğun yaradıcılığı ilə ictimaiyyətin diqqətini cəlb edən, dövlət quruculuğu prosesinə yaxından köməklik göstərən gənc Cəfər Cabbarlı həqiqi vətənpərvər, istiqlal ideyalarına sadiq milli ruhlu türkçü idi. Ədəbi yarışlara və müsabiqələrə biganə qalmayan sənətkar zaman-zaman müxtəlif mövzularda qələmini sınamışdır. Onun müxtəlif illərdə «Qurtuluş», «Tuti» məcmuələrinin müsabiqələrində iştirakı və uğur qazanması deyilənlərə bariz nümunədir. Cabbarlı məlumatlı idi ki, Azərbaycan Cümhuriyyətinin rəsmi dövlət atributları olan üçrəngli bayrağı təsdiqlənəndən sonra (1918, 9 noyabr) gerbinin və himninin hazırlanması və ictimai müzakirəsi aşkar şəraitdə, müsabiqə yolu ilə həyata keçiriləcək. Onun 1919-cu ilin ilk günündən bədii yaradıcılığında, xüsusilə poeziyasında vətənpərvərlik ruhu, ölkəyə, onun əsrarəngiz təbiətinə, zəngin sərvətinə və nemətinə, milli dövlətinə, azadlıq və istiqlal ideyalarına sevgisi güclü, tükənməz və təkrarsızdır. «Azərbaycan» qəzetinin 1 kanuni-sani (yanvar) 1919-cu il sayında çap etdirdiyi «Sevimli ölkəm» şeirini müəllif, çox ehtimal ki, müsabiqədə iştirak etmək məqsədilə milli himnimizə mətn kimi yazmışdır. Müəllifin sovet dövründə nəşr edilən kitablarında «Ölkəm» sərlövhəsi ilə verilən və əsassız redaktələrə məruz qalan əsərində «unudulan» bəndlərdən biri də belədir:
«Yanar dağ»larında yalov coşarmış,
Ona tapınmaya ellər qoşarmış,
Bir çağ varmış,
ölkəm azad yaşarmış,
Bu yollarda izləri
var ölkəmin.
İstedadlı bəstəkar Asəf
Zeynallının (1909-1932) sonralar
C.Cabbarlının mətni
əsasında bəstələdiyi,
sevilə-sevilə ifa
olunan, dildən-dilə
düşən, rəsmi
məclislərdə, dövlət
tədbirlərində himn
kimi dinlənilən «Ölkəm» romansının
mətninin nəşr
tarixi əslində milli himnlər üçün elan edilməmiş müsabiqənin
«start» tarixinə çevrildi.
İstiqlalın ildönümü ərəfəsində
Cəfər Cabbarlının
bu günədək mətni tam çap olunmayan iki şeiri
şərqiyə çevrilərək
dillər əzbəri
idi. Milliyyətçilik və vətənsevərlik
ruhunda yazılmış
«Türk sağ ikən…» və «Yaşasın Azərbaycan»
şeirlərini milli himn yaradıcılığı
istiqamətində irəliyə
atılmış uğurlu
addımlar da hesab etmək olar. Mirzə Balanın fikrincə,
«Yaşasın Azərbaycan»
şeirinin mətni və musiqisi də Cəfər Cabbarlıya məxsusdur.
O, əvvəlki fikirlərini
şaxələndirərək və davam etdirərək
dostunun vəfatının
3-cü ildönümü münasibətilə
yazdığı məqalədə
qeyd edirdi: «Cəfər qəhrəmanlıq,
yurdsevərlik, milliyetçilik
təlqin edən sözlərlə birlikdə,
motivi də kendisinə aid olan digər bir şarkısında diyordu
ki:
Kafkasyanın dumanlı dağlarında,
Oynaşarak koşuyor.
Dört
bir yana
aşıyor,
Azərbaycan askeri.
Od yurdunun hüdudların düşmənlərdən
Sarsılmadan koruyor,
Aslan kibi ölüyor,
Azərbaycan əskəri.
Arş irəli,
arş irəli Azərbaycan.
Marş
irəli, marş irəli
Yaşasın Azərbaycan!
Cəfərin oynaq, şaqraq,
şən və coşqun bir motiv üzərinə söylənmiş bu şarkısında milliyətçiliklə
yurdçuluq, Azərbaycançılıqla
Kafkasiyaçılıq mükəmməl
bir surətdə telif edilmişdir.»
Müstəqil dövlətin atributlarından
biri olan milli bayrağa və onun rəmzlərinə
həsr olunan şeirlər tədbirlərdə,
mərasimlərdə xüsusi
populyarlıq qazanır,
sevilə-sevilə oxunur
və təbliğ olunurdu. Əhməd Cavadın
«Milli bayrağımıza»,
Cəfər Cabbarlının
«Sevdiyim», «Azərbaycan
bayrağına», Əbdülxaliq
Cənnətinin «Bayraq»,
«Sancaq», «Bayrağımız»,
Davudun «Azərbaycan bayrağı», eləcə
də Mir Mahmud Nurinin,
Bədrəddin Seyidzadənin,
Əbdürrəhman Dainin
və b. şairlərin
eyni mövzulu şeirləri milli dövləti və onun rəmzlərini qürur, iftixar mənbəyi sayan vətənpərvər gənclərin
dilində sevgi nəğmələri, məhəbbət
təranələri idi.
Gənc və istedadlı sənətkarımız Cəfər
Cabbarlının Azərbaycanın
milli bayrağına həsr etdiyi ilk şeiri «Sevdigim» adlanır. Milyonların sevdiyi, başı üzərində dalğalandıqca
qürur hissi yaşadığı, könüllərə
sevinc paylayan, zirvələrdə işıq
saçmaq, Turan ellərini qucaqlamaq istəyən bayrağın
rənglərini müəllif
sevə-sevə vəsf
edir, onun qədim və böyük bir xalqın «gözəlliklər
tanrısı tək»
müqəddəs və
əziz olduğunu vurğulayırdı.
Altun köksün hilal-yıldız
işıqları öpüncə,
Zirvəsindən Şah dağının
gündoğuşu dinilür,
Rəhmallahi gözəlliklər tanrısı tək pək incə,
Bir siyaqla könüllərə
hey salamlar söylüyür,
O yerlərdə qardaşları,
dostları var pək sevir,
Yaşıl donlu, mavi gözlü,
al yanaqlı sevdigim.
«Altun köksü
hilal-yıldız»lı sevimli
milli bayrağın «yaşıl donlu, mavi gözlü, al duvaqlı» poetik portreti cəmiyyətdə
oxşanmaqdan, əzizlənməkdən
daha çox mahiyyət və məna çözümünə,
rəmzlərin açımına,
türk oğlunun, Turan ellərinin keçdiyi tarixi qərinələrə işıq
salmaq zərurətinə
ehtiyac duyulduğu müşahidə olunurdu. C.Cabbarlı «Azərbaycan bayrağına»
həsr etdiyi ikinci şeirində ona ünvanlanan haqlı, məzmunlu və gərəkli suallara cavab arayırdı. Mənalandırmaların bir qismi tarixi
həqiqətlərə söykənsə
də, bəzi yozumlar müəllifə məxsusdur.
Azərbaycan Cümhuriyyətinin bu dövlət atributuna saysız-hesabsız şeirlər,
nəğmələr həsr
olunsa da üç boyalı, ay və səkkiz guşə ulduzlu milli bayrağın simvolika açımını
ilk dəfə poeziyaya
gətirən Cəfər
Cabbarlıdır. Onun «Azərbaycan bayrağına»
şeiri milli rəmzlərimizin ilk poetik
əlifba dərsliyidir.
Milli ruhlu Azərbaycan gəncliyinin maariflənməsində,
ictimai şüurun oyanışında C.Cabbarlının
poetik irsinin əhəmiyyəti danılmazdır.
«Sevimli Ölkəm»,
«Sevdiyim», «Azərbaycan
bayrağına» şeirləri
mövzusu, ideya istiqaməti, fonematik səslər sistemi, musiqiyə uyarlığı
etibarilə milli himnin yaranması prosesində təməl, mərhələ missiyasını
daşıyan layiqli sənət nümunələridir.
Cəfər Cabbarlının tanınmış
ictimai-siyasi xadimlər,
məclisi-məbusan üzvləri
ilə birbaşa təmasları gənc sənətkarın dünya
görüşünün formalaşmasında, sürətlə
cərəyan edən
hadisələrin mahiyyətinin
dərk olunmasında əhəmiyyətli təsirə
və çəkiyə
malik idi. Məqsəd və məramların üzdə oxşar, astarda fərqli, zidd məqamların kəsişdiyi məkanda ziyalı, sənətkar mövqeyinin müxtəlif
formatlı təcavüzlərə
məruz qalması, ciddi mənəvi-etik və inzibati-hüquqi müstəvidə mühafizə
və müdafiə olunmaması təəssüf
doğurucu reallıq idi. Belə bir mühitdə
o, siyasi cərəyanlara
qoşulmağa ciddi həvəs göstərməsə
də mütəmadi müxtəlif səviyyəli
təklif və təkidlərlə üzləşirdi.
Lirik əsərlərini çap
edən, səhnə əsərləri haqqında
məlumat verən siyasi firqə orqanları gənc ədibə etdikləri «yaxşılıqların» əvəzində
onu sıralarına çəkməyə cəhdlər
göstərirdilər. Bu baxımdan sosial-demokratlara
(Azərbaycan bolşeviklərinə)
rəhbərlik edən,
Məclisi-məbusanın (Azərbaycan
Parlamentinin) üzvü
Ə.H.Qarayevin və onun tərəfdarlarının
«fəallığı» xüsusi
vurğulanmalıdır. Cəfər Cabbarlının
«Ənvər bəyin
Trablis müharibəsi»,
«Ənvər bəyin
Ədirnə fəthi»,
«Bakı müharibəsi»
pyesləri haqqında
«Hümmət» (1918, 14 mart,35), «Bakı fəhlə konfransının əxbarı»
(1919, 6 iyul, 20), «Zəhmət
sədası» (1919, 18 sentyabr,
12) qəzetlərinin səxavətlə
material dərc etməsi
təsadüfi deyildir.
Sosial mənşə
etibarilə yoxsul bir ailədə dünyaya gəlmiş, çox erkən ailənin əsas dayağını — atasını
itirmiş bir istedadlı gənci öz tərəfinə çəkməyə çalışan
«fəqir-füqəra firqəsi»nin cəhdləri başa düşüləndir.
Cəfər Cabbarlı Sosialistlər
Firqəsinə dəvəti
qəbul etməsə
də, bu partiyanın nəzdində
yaradılan «Qırmızı
Qələm» Cəmiyyətinin
ilk təsis iclasında
iştirak etməyə
razılıq verdi. Çünki qırmızıqələmçilər
yeni yaratdıqları
cəmiyyətin əsas
məramının xalqa
xidmət olduğunu bəyan edirdilər.
Oktay
Yeni Azərbaycan.- 2012.- 5 sentyabr.- S.13.