Qədim İrəvan
qalası
Bu gün tarixi Azərbaycan torpaqlarında «Ermənistan» adıyla özünü var etməyə çalışan qondarma dövlət Qarabağdakı işğalçılığına, talançılığına da haqq qazandırmağa çalışır. Ancaq unudur ki, uydurulan tarixlə millət var olmur. Araşdırmaçı Mirzə Məmmədoğlu qədim İrəvan qalasının tarixi haqqında deyib: «XVIII yüzilin ortalarında İranda feodal ara müharibələri genişləndi. Azərbaycanda isə demək olar, hər bir şəhər ətrafında müstəqil və yarımmüstəqil feodal dovlətləri-xanlıqlar meydana gəldi. İrəvan Osmanlı və Səfəvi dövlətlərinin mənafeyinin toqquşduğu yer olduğundan uzun müddət döyüş meydanına çevrilərək əldən-ələ keçib.
Osmanlı
tarixçisi Katib Çələbi «Gürcüstan və Qafqaz barəsində məlumatlar» kitabında İrəvan haqqında məlumat verərək yazır: «İrəvan… Çuxursəd bəylərbəyliyinin qəsəbə və taxt-tac şəhəridir. Zəngi çayı şəhərin qala barısının qərb tərəfindən axır. Qala bu sözügedən çayın qırağında, düz yerdə
torpaq üzərində salınıb. Cənub qapısını «Təbriz qapısı», şimal qapısını isə «Şirvan qapısı» adlandırırlar. Onun ətraflarında bağlar və üzümlüklər var. Bol, bəhrəli yerdir. Bu sözügedən qala barısının içində bazar, məscid və çay kənarında ucaldılmış qala var. Qədimlərdə 991-ci ildə (miladi 1583) onu Fərhad paşa alıb və orada qoşun yerləşdirib. 1616-cı ildə 7 aylıq
mühasirədən sonra onu Şah Abbas zəbt etdi. 10 ildən
sonra isə onu Mehmet paşa mühasirəyə aldı, lakin
qalanı ələ keçirə bilmədi. 1045-ci ildə
(miladi 1635) İrəvana Sultan Murad hücum etdi, onu 7 aya zəbt
edərək geri qayıtdı. Şah Səfi ora gəldi, onu
tutdu. O, münbit torpağı olan yerdir və hazırda
Qızılbaşların əlindədir». Evliya Çələbi
digər Osmanlı tarixçiləri kimi Qızılbaşlar
dövlətini çox hallarda «Azərbaycan» adlandırır
və İrəvanı da Azərbaycan qalası kimi
xatırlayır.
İrəvan
qalasını XVII yüzilin 70-ci illərində fransız səyyahı
J.Şarden daha ətraflı təsvir edir. Onun qeydlərindən
görünür ki, olduqca geniş meydançası və
möhkəm istehkamı olub: «İrəvan
xanlığını Səfəvi dövləti zəbt edəndən
sonra orada bəylərbəylik tətbiq olunur. Bu da XVIII
yüzilin yarısına kimi, Nadir şahın
ölümünə kimi saxlanılıb. Bəylərbəyliyinin
müavini canişin adlanırdı. Səfəvi
hökmdarı Şah İsmayıl Şərur vadisində
1502-ci ildə Qaraqoyunlu əmiri Əlvəndə qalib gələrək
İrəvanı ələ keçirir. O, özünün
birinci vəziri olan Rəvanqulu xanı İrəvan xanı təyin
edir. Rəvanqulu xan 7 il ərzində burda öz bürcləri
ilə böyük qala tikdirir. Səfəvi-Osmanlı
müharibələri zamanı Tiflis, İrəvan və
Şamaxı kimi ticarət-iqtisadi və mədəni mərkəzlər,
habelə Təbriz, Naxçıvan, Culfa və başqa şəhərlər
daha çox dağıdılmışdı. Əsasını
Şah İsmayıl Xətayinin qoyduğu Səfəvilər
dövləti orta yüzillər feodal dövləti kimi-Azərbaycan,
Şərqi Ermənistan, Şərqi Gürcüstan,
İran, Cənubi Türkmənistan və indiki Əfqanıstan
(Bəlx vilayəti istisna olmaqla), bəzi dövrlərdə
İraqi-ərəb və s. əraziləri əhatə
edirdi. XVII yüzildə yaşamış türk
tarixçisi İbrahim Peçevinin verdiyi məlumata görə,
İrəvanı türk qoşunları 1554-cü ildə
yerlə yeksan etdikdən sonra cənnətə bənzər
Sultan bağı adlanan bağ salınır. 1536-ci ildə
Osmanlılar Gürcüstanın cənub-qərb hissəsini,
1538-ci ildə isə Cənubi Ermənistanı tutdular. 1555-ci
il mayın 29-da bağlanmış «Amasiya» sülh müqaviləsinə
əsasən İraqi-ərəb, Qərbi Ermənistan və
Qərbi Gürcüstan əraziləri Osmanlı
imperiyasına qatıldı. 1578-90-cı illər Səfəvi-Osmanlı
müharibəsinin ikinci mərhələsi başladı.
1583-cü ildə Fərhad paşa İrəvanı tutdu. Onun
dövründə İrəvan qalası daha da möhkəmləndirilmişdi.
Onu da qeyd etmək lazımdır ki, bu qala XIX yüzilin
sonlarına kimi mövcud idi. O, İrəvanı alandan sonra
Vanın keçmiş bəylərbəyi Sinan paşanı
İrəvan bəylərbəyi təyin edir.
Osmanlı
sultanı IV Murad İrəvanı 1635-ci ildə zəbt edir.
Belə ki, məlum olduğu kimi, həmin vaxtlar Qırxbulaq
üzərində körpü salınmamışdı.
Evliya Çələbi kimi İbrahim Peçevi də IV
Muradın hünərindən söhbət açaraq daha
sonra padşahın solaklar (mühafizəçilər) dəstəsindən
birinin çayın dərin yerinə düşüb
axmasından, padşahın onu tez görüb, atını
mahmızlayaraq irəli cumub onu xilas etməsindən, ona yenidən
həyat, eləcə də bir ovuc qızıl verməsindən,
qoşun arasında xoş əhval-ruhiyyə yaratmasından
yazır. Beləliklə, IV Sultan İrəvanı
asanlıqla alır.
Həmin
vaxtlar İrəvan bəylərbəyliyi yaradıldı.
Qaraqoyunlu sülaləsinin banisi Bayram Xoca olub. 1424-cü ildə
Qaraqoyunlu dövləti yaranır. Qaraqoyunlular 1468-ci ilədək
mövcud olub. 1429-cu ildə Teymuri Şaxrux Qara Yusifin oğlu Əbu
Səidi Qaraqoyunlu taxtına çıxartdı. Əbu Səid
Şaxruxun vassalı kimi Azərbaycanın cənubunda
Qarabağda və Ermənistanda (1429-1431) hökmranlıq
edirdi. Məhz elə Əbu Səid tərəfindən İrəvanda
ilk qızıl sikkə, 10-11 ildən sonra isə Nuşirəvan
xan tərəfindən gümüş sikkə kəsilmişdi.
İrəvan zərbxanasında abbası da kəsilmişdi:
XVIII yüzilin 60-ci illərinə qədər 4
şahıdan, II Şah Abbasın fərmanı ilə 1662-ci
ildə 5 şahıdan ibarət olub. İrəvanda abbasıdan
başqa nisbətən xırda müxtəlif mis sikkə
(qara pul) kəsilir. Şəhərdə fars, türk və
digər ölkələrin pul vahidləri də dövriyyədə
olub».
Şarden
yazır ki, türklər İrəvanı 1582-ci ildə
aldılar və burada qala tikdilər: «İranlılar isə
onu 1604-cü ildə geri qaytardılar və elə möhkəmləndirdilər
ki, toplara tab gətirə bilərdi. 1615-ci ildə qalanı
türklər 4 ay ərzində mühasirəyə
aldılar. Nəhayət, iranlılar onu 1635-ci ildə geri
qaytardılar və elə bu vaxtdan bəri onların əlindədir».
İstanbul
sülh müqaviləsinə (1639-cu il) uyğun olaraq İrəvan
Səfəvilərə qaldı. İraq isə Bağdadla bərabər
Osmanlı imperiyasına qatıldı.
Məşhur
fransız səyyahı Jan Batist Tavernye İrəvan
qalasının alınması, şah Səfi barəsində
yazır: «Şah Səfi güclü qoşunla tezliklə
hücuma keçdi və şəhəri aldı. Şəhərdə
artıq qeyd etdiyim kimi 20 minə qədər türk var idi.»
Fransız
səyyahı Taverniye 1655-ci ildə göstərir ki, İrəvanda
yalnız müsəlmanlar (türklər-red.)
yaşayırdı. Onun bir neçə ildən sonra İrəvana
baş çəkən həmvətəni Larden yazır ki,
qalada 300 ev var idi və burada «yalnız səfəvilər» (yəni
türklər) yaşayır.
«Qarabağnamə»də
oxuyuruq: «1636-ci ildə Qarabağ bəylərbəyilisi Məhəmmədqulu
xan Ziyad oğlu Qacar İrəvan altında Osmanlı ordusu ilə
vuruşdu. O, başqa vilayətlərin qoşun hissəsi ilə
bərabər İrəvan qalasını mühasirəyə
aldı və türkləri geri çəkilməyə məcbur
etdi».
İrəvan
40 ildən artıq (1754-1797) Pənahəli xan və
İbrahimxəlil xanın hökmranlıq etdiyi Qarabağ
xanlığının itaəti və təsiri altında
olmuşdu. 1804-1813 və 1826-1828-cı illər Rusiya-İran
müharibələrinin gedişində və onlardan sonra ermənilərin
Zaqafqaziyaya, o cümlədən Qarabağa kütləvi surətdə
köçürülməsi başlanır.
«… Biz
1828-ci ildən 1830-cu ilədək Zaqafqaziyaya 40 mindən
çox fars, 84 min türk ermənisi
köçürmüşük. Onları erməni əhalisinin
az olduğu Yelizavetopol və İrəvan
quberniyalarındakı ən yaxşı dövlət
torpaqlarında yerləşdirmişik. Bu məqsədlə
200 min desyatin dövlət torpağı ayrılıb, müsəlmanlardan
2 milyon manatlıqdan çox torpaq satın alınıb. Bu ermənilər
Yelizavetopol quberniyasının dağlıq hissəsində və
Göyçə gölünün sahillərində yerləşdirilib.
Köçürülənlərin sayı rəsmi məlumata
görə, 124 min olmasına baxmayaraq əslində onların
sayı 200 mini asmışdır. ( N.N.Şavrov «Novaya uqroza
russkomu delu v Zakavkazie: predstoyaşaya rasprodaja Muqani inorodyam.
SP.B,1911, səh.59-60).
İrəvan
üç məhəlləyə bölünürdü:
Şəhər, Təpəbaşı, Dəmirbulaq. Şəhər
İrəvanın ən qədim hissəsi olub. Adından
bilindiyi kimi, Təpəbaşı və Dəmirbulaq məhəllələrində
Azərbaycan Türkləri yaşayıblar. Bunu T.Akopyan da
«İrəvanın tarixinin oçerkləri» kitabında təsdiq
edir.
İrəvan
xanlığı Qırxbulaq, Zəngibasar, Qarnıbasar,
Vedibasar, Şərur, Sürməli, Dərəkənd, Səidli,
Seyidli-Ağsaqlı, Sərdarabad, Aparan, Dərəçiçək,
Göyçə və b. mahallarından ibarət olub.
Mahallara idarə olunmaq üçün mirbölüklər,
naiblər təyin olunurdu. Hər bir xanlıqda məmurların
və müxtəlif qulluqçuların sayı yüzə
çatırdı. Sərdar və onun vəzirindən
xanlığın əsas vəzifələri xanın katibi
mirzə, xəzinə ağası, sanduxtar ağası,
ambardar ağası, sepafül bəy (hərbi rəis),
müqasil (xan və məhkəmə hökmlərinin
icraçısı), darğa (polis rəisi), mirab (baş su
kanal idarəsi), cuvarlar da onlara tabe olurdu. Böyük kəndlərdə
cuvar köməkçisi olan qara cuvar da təyin olunurdu.
İrəvan
şəhərini darğa idarə edirdi. O da öz növbəsində
hakimiyyətini yüzbaşı, çavuş, yasavul vasitəsi
ilə həyata keçirirdi. Qədim İrəvanda 10 hamam,
5 bazar var idi. Hüseynəli xan və yaxud Məscid bazarı,
Xan bağı bazarı, Zal xan bazarı, Fəhlə
bazarı, Əsas və Böyük meydan bazarı.
Böyük bazar — meydançada sərdar tərəzisi — kantar
(böyük tərəzi) və mizan (kiçik tərəzi)
dururdu. İrəvanda 7 karvansara, o cümlədən
Gürcü, Culfa, Zərəb, Xacıəlinin karvansaları
vardı. Ən böyüyü Hacı Əlinin
karansarası idi.
Qədim
İrəvan qalası qarşısında Zəngixan
keçidi olub. Burada 9 məhəllə olub ki, onların da
öz idarə edəni — məlikləri var idi. Qədim İrəvanda
Bazar, Hamam, Bəy, Vəkillər, Qəriblər ocağı,
Qaxtağan, Dəyirman, Qəbristan, Karvansara, Mir Cəfər,
Naib, Naxçıvan, Rüstəm xan, Bağ, Sallaxlar, Təpəbaşı,
Fəhlə bazarı, Xorum bulağ, Köhnə kazarma,
keçə hazırlayanlar, Suvaqçılar, Şəriət,
Çolmakçı, Divan küçələri, I, II, III,
IV, V adsız küçələr, Dükanlı
küçə, Əyri döngə, Kar döngə və
digər Azərbaycan-Türk adlarını daşıyan yer
adları olub.
Qədim
İrəvanda XVII yüzilin sonu, XVIII yüzilin birinci yarısında
İrəvan barəsində dastan qoşan aşıq Səfəroğlunun
yaradıcılığının daha geniş tədqiq
olunmasına ehtiyac var. O, 1679-cu ildə İrəvanda baş
verən zəlzələ barəsində geniş söhbət
açır.
1813-cü
il oktyabrın 12-də Rusiya ilə İran arasında
«Gülüstan» sülh müqaviləsinə əsasən
Şimali Azərbaycan xanlıqları (Naxçıvan və
İrəvan xanlıqlarından başqa), 1828-ci il fevralın
10-da Təbrizdən bir qədər cənubda yerləşən
Türkmənçay kəndində Rusiya ilə İran
arasında imzalanan sülh müqaviləsinə görə,
yenicə işğal olunmuş İrəvan və
Naxçıvan xanlıqları Rusiyanın tərkibinə
qatıldı.
Çar
hökumətinin 1849-cu il 9 iyun tarixli fərmanına əsasən
təşkil edilmiş inzibatı vahid İrəvan,
Aleksandropol, Naxçıvan və Yeni Bəyazid qəzalarını
birləşdirdi.
İrəvan
İrəvan quberniyasına çevrildi, ona təkcə
İrəvan deyil, Yeni Bəyazid, Naxçıvan və Ordubad
qəzaları, eləcə də Tiflis, Aleksandporol və
Şamaxı qəzalarının bir hissəsi qatıldı:
«1828-ci ildə yaranmış İrəvan vilayətinin yerində
1849-cu ildə İrəvan quberniyası yarandı (Qafqaz təqvimi,
1868-ci il, s. 398).
Zaqafqaziyada
Sovet hakimiyyəti qurulana kimi İrəvan quberniyası da
çar Rusiyasının tərkibində olub. Ötən
yüzilin 90-ci illərində keçmiş Sovetlər məkanında
yenidənqurma və aşkarlığın geniş vüsət
aldığı dövrdə Ermənistanda yaşayan
soydaşlarımız öz doğma yurd-yuvalarından didərgin
salındı. Hazırda bircə nəfər də olsun
soydaşımız İrəvanda, ümumiyyətlə, Ermənistanda
yaşamır.
Bu cür
«təmizləmə» ideyası ilə İrəvan
xanlığının, eləcə də İrəvanın
hər bir daşında, hər bir qarış
torpağında bizə doğma olan adların silinməsinə
cəhd göstərilsə də, tarixin yaddaşında, səlnaməçilərin
qeydlərində daim yaşayacaq.
Uğur
Xalq Cəbhəsi.-
2012.- 12 sentyabr.- S.15.