Mədəniyyətimizin
yorulmaz təbliğatçısı
Əhməd Ağdamskinin yüksək
keyfiyyətlərindən biri də oynaya bilməyəcəyi
roldan bacarıqla imtina etməsi idi
XX əsrin
əvvəllərində Azərbaycan mədəniyyətinin
inkişafı və təbliği sahəsində əvəzsiz
rolu olan şəxsiyyətlərdən biri də Əhməd
Ağdamski idi. Xalqın qəlbində teatra, professional musiqiyə
maraq oyatmaq, bu musiqinin yayılması və inkişafı
yollarını tapmaq onu və o dövrün
ziyalılarını mütəmadi düşündürən
vacib məsələlərdən ən başlıcası
idi.
1884-cü
ilin soyuq qış günü, yəni yanvarın 5-də
Şuşa şəhərində ziyalı ailəsində
dünyaya göz açmışdı. Əhməd Bəşir
oğlu Bədəlbəyli hələ kiçik
yaşlarında ikən teatra çox böyük maraq
göstərirdi. O, teatr həvəskarları dərnəyinin,
xalq mərasim tamaşalarının fəal
iştirakçıları sırasında öz
bacarığını səylə nümayiş etdirirdi.
1910-cu ildə «Nicat» Xeyriyyə Cəmiyyətinin teatr
truppasında səhnə fəaliyyətinə
başlamışdır. Teatrda
çalışdığı illərdə o, H.Sarabski, H.Ərəblinski,
M.Əliyev, H.Hacıbababəyov və sair sənət fədailəri
ilə dostluq, əməkdaşlıq edirdi. Ü.Hacıbəyov
teatr səhnəsində qadın aktrisaları
olmadığı üçün
çalışırdı ki, öz opera və musiqili
komediyalarında qadın rolları az olsun və ya heç
olmasın. Bu isə necə deyərlər, vəziyyətdən
çıxış yolu demək deyildi. Şərq aləminin
ilk operası olan «Leyli və Məcnun» operasını səhnəyə
qoyanda başlıca məsələ Leyli rolunun
ifaçısını tapmaq idi.
Üzeyir
bəyin anası Şirin xanımla Əhməd Bədəlbəylinin
anası Əzizə xanım doğma bacı idilər.
Üzeyir bəy xalası oğluna üz tutur. O zaman onun ən
böyük arzusu müəllim olmaq idi, lakin teatra olan məhəbbət
onu səhnəyə gətirib çıxarır. O illərdə
Əhməd tələbə idi, tələbələrin
teatrda oynamaları bir yana, axşam tamaşalarına
baxması üçün belə xüsusi icazə
olmalıydı. Belə bir icazə alınır və Əhməd
bəy Leylini oynamağa başlayır. Tanınmasın deyə,
adını «Miri» yazdırır. Sonralar isə səhnə təxəllüsü
olaraq özünə Ağdamski familiyasını
götürür.
1915-ci
il 116 saylı «Kaspi» qəzetində: «Bu gecə Leyli rolunda
çıxan Ağdamski öz istedadının ən yüksək
mərhələsində idi. Artistin səsi əla idi.
Tamaşaçılar onu arası kəsilmədən
alqışlayırdılar». Dəfələrlə səhnədən
düşməyən «Leyli və Məcnun» operasında
baş rolların ifaçılarının ifasını
1916-cı il 22 dekabr tarixli «Kaspi» qəzeti öz səhifələrində
belə yazır: «Leyli rolunda ölüm səhnəsini
xüsusi ilhamla oynayan Ağdamski Sarabskiyə çox gözəl
tərəf-müqabil idi».
Onun
çıxışı Ü.Hacıbəyovun xoşuna gəlir
və sonralar o, bəstəkarın əsərlərində
baş rolların ifaçısına çevrilir. Beləliklə
o, inqilabdan əvvəlki Azərbaycan opera və musiqili komediya
teatrı səhnələrində ilk dəfə qadın
rollarının ifaçısı kimi
tanınmışdır. O, qadın rollarını elə
artistlik məharətilə ifa edirdi ki, hətta tamaşadan
sonra qadın kimi ona çiçək göndərənlər
də az olmurdu. Onun oynadığı qadın
rollarının hamısı xarakter etibarilə bir-birindən
fərqlənirdi. Bu obrazların hər birini tamam ayrı səpkidə
oynayırdı. Tək oyun tərzi yox, hətta səsi də
dəyişilirdi. O, düz on iki il səhnəyə qadın
qiyafəsində, qadın geyimində çıxdı.
Ü.Hacıbəyovun «Leyli və Məcnun» operasında Leyli,
«Əsli və Kərəm»də Əsli, «O olmasın, bu
olsun»da Gülnaz, «Arşın mal alan»da Gülçöhrə,
«Ər və arvad»da Minnət, «Rüstəm və Söhrab»da
Təhminə, «Şah Abbas və Xurşudbanu»da kəndli
qızı və s. onun əsas rolları kimi opera tarixinə
düşmüşdür.
Onun
bir artist kimi yüksək keyfiyyətlərindən biri də
oynaya bilməyəcəyi roldan bacarıqla imtina etməsi idi.
Üzeyir bəy istəyirdi «Şeyx Sənan»da Xumarı Əhməd
oynasın, lakin opera sırf muğam operası
olmadığı üçün oxumaqda çətinlik
çəkəcəyini əvvəlcədən hiss edən
Ağdamski Xumardan boyun qaçırdı.
20-ci
illərin əvvəllərində, artıq
oxumadığı vaxtlarda belə Ə.Ağdamski bekar
dayanmırdı. O zamanlar Əhməd bəy orkestrdə tar
çalırdı. Sonralar Leyli rolunun daha bir kişi
ifaçısı yarandı. Bu Hüseynağa Hacıbababəyov
idi. 1934-cü ildən başlayaraq ömrünün sonunadək,
yəni 1954-cü il aprel ayının 1-nə kimi Əhməd
Ağdamski pedaqoji fəaliyyətlə məşğul olur.
O, Ağdaş rayonunun musiqi məktəbində tardan dərs
verirdi. Ağdaşa gəldiyi gündən rayon
ziyalıları arasında hörmət qazanaraq el məclislərində
yaxından iştirak edirdi. Rayona gəldiyi gündən Ə.Ağdamski
kaman ustası, gözəl musiqiçi Habil Əliyevin evində
kirayənişin qalmışdır. Uşaqlıq
çağlarından Habil Əliyev onu «Əhməd əmi»
deyə çağırmış, indi də xatirələrində
«Əhməd əmi» kimi qalıb. Sirr deyil ki, H.Əliyevin
musiqiyə gəlişində, müşayiətçi kimi
yetişməsində də Əhməd müəllimin
faydalı məsləhətləri və tövsiyələri
çox böyük rol oynamışdır. Onun fədakar əməyinin
bəhrəsi olaraq hökumət tərəfindən
1943-cü ildə Azərbaycanın əməkdar incəsənət
xadimi fəxri adına layiq görülmüşdür.
Onu
da qeyd edim ki, müraciət etdiyimiz bəzi əlaqədar təşkilatlarda
Ə.Ağdamskinin həyat və
yaradıcılığını, pedaqoji fəaliyyətini əks
etdirən materiallar demək olar ki, yox səviyyəsindədir.
Odur ki, bir zamanlar onunla bağlı xatirələrini
danışış xalq artisti, kamança ustadı Habil Əliyevin
xatirələrinə üz tutduq. Habil Əliyev «Musiqi
dünyası» jurnalına verdiyi müsahibədə sənətə
gəlişini belə xatırlayır: «Mənim 7
yaşım var idi. Yaxşı yadıma gəlir ki, rayonun
musiqiçiləri tez-tez onlara gələrdilər və
çalıb- oxuyardılar. Muğamlarda bilmədikləri
şeyləri Əhməd əmidən soruşardılar. Əslində
mənim də musiqiyə həvəsim elə həmən
günlərdən başladı. Nəhayət, mən də
Ağdaş musiqi məktəbinin kamança sinfinə daxil
oldum. Məktəbi bitirən kimi Əhməd əminin mənə
sözü bu oldu: «hə, bura qədər biz öyrətdik,
qalanını özün öyrənməlisən». Mən o
vaxt təəccüb etdim ki, görəsən öyrənmədiyim
nə qalıb? Amma indi başa düşürəm ki, hələ
də öyrənib qurtara bilməmişəm».
Habil
Əliyev kamança sinfini bitirdikdən sonra Ə.Ağdamski
onu bir müşayiətçi kimi hazırlamaq məqsədilə
el şənliklərinə özü ilə aparırdı.
Toy şənliklərinin birində baş vermiş hadisəni
Habil müəllim belə qeyd edir: «Demək olar ki, artıq
Ağdaş rayonunda bir kamança çalan kimi
tanınmışdım. Əhməd əmi və xanəndə
Veyis ilə el şənliklərinə də gedərdik.
Bütün ağdaşlılar onu çox sevərdilər. Əhməd
əmi xoşxasiyyət olmaqla bərabər, zarafatı da
çox sevərdi. Həm də yeri gələndə
çox ciddi adam olurdu. Biz hərdən toy sahibinin xahişi ilə
Bakıdan bir qız müğənnini də dəstəmizə
qoşardıq. Günlərin birində Əhməd müəllim
mənə bir məktub verib, dedi ki, — «Habil təcili get
Bakıya, muskomediyanın müdiri Şəmsi Bədəlbəylini
tap, bu məktubu ver ona.» Mən onun dediyi kimi etdim. Axşam
Şəmsi müəllim müğənni Xanbacını mənimlə
Ağdaşa göndərdi. Toy başladı, məclisin
şirin vaxtı idi ki, şəhər naçalniki kefli vəziyyətdə
bizə yaxınlaşıb, barmağı ilə
Xanbacını çağırdı ki, «bura gəl». Əhməd
əmi bunu görən kimi çalmağı saxlayıb, mədəni
surətdə: «Naçalnik, nə istəyirsən?».
Naçalnik: «Heç onunla bir sözüm var idi». Əhməd
əmi təmkinlə dedi ki, «sözünü o vaxta qədər
saxla ki, mən onu Bakıya göndərim, sonra gedib orada tapa
bilsən, sözünü deyərsən». Naçalnik
Ağakərim — «Baş üstə Əhməd əmi» — deyib
gedib öz yerində əyləşdi.
Biz
bu xatirələri oxuduqca Habil müəllimə qibtə edir
və eyni zamanda onu xoşbəxt sənətkar
sayırıq. O, sənətdə öz sözünü
demiş, izini qoyub getmiş bir sənətkarın yetirməsidir.
Xoşbəxt o insandır ki, ölümündən sonra onu həmişə
xoş xatirələrlə xatırlasınlar. Onun səhnəmizə,
mədəniyyət tariximizə fədakar xidmətləri nəsildən-nəslə
ötürüləcəkdir.
Oktay
Xalq Cəbhəsi.- 2012.- 13 sentyabr.- S.13.