XVI yüzil türk
aşıq poeziyası
Pir Sultan Abdal və Qaracaoğlan
XVI
yüzil türk aşıq poeziyasının
tanınmış nümayəndəsi Pir Sultan Abdal (1510 —
1590) Sivasın Banas kəndində doğulub. Filologiya elmləri
doktoru Ramil Əliyev bildirir ki, onun həyatı, aşıq ədəbiyyatında
mövqeyi haqqında məlumatlar azdır: «Onun haqqında məlumatları
yaradıcılığından və ona həsr edilmiş rəvayətlərdən
alırıq. Bu məlumatlara görə onun əsil adı
Qoca Heydərdir, gəncliyində çobanlıq edib. Əsilləri
Xorasandandır, oradan Güney Azərbaycanın Xoy qəsəbəsinə,
sonra Sivasa gəliblər. Onun harada təhsil alması da məlum
deyil. Rəvayətə görə, Yıldız
dağının ətəyində qoyun otararkən onu yuxu
tutur, bir nurani kişi əlində tutduğu piyaləni Heydərə
içirir. Qoca ona «Adın Pir Sultan olsun. Adın dörd tərəfə
yayılsın. Sazının üstünə saz,
sözünün üstünə söz olmasın.
Adını mən verdim, yaşını Tanrı versin» deyir
və qeyb olur. Heydər bu yuxudan oyana bilmir, axşam onun evə
gəlmədiyini görüb axtarırlar, ağacın dibində
yatmış, ağzı köpüklənmiş,
üzündə də nur görürlər. Onun pir əlindən
piyalə içdiyini bilib saz verirlər. Abdal sazı alıb
çalır, əhvalını onlara başa salır. Bundan
sonra söyüd ağacının qarşısındakı
böyük bir daşın üzərində oturub saz
çalırmış».
Şah İsmayıl Xətayi
də onun sufi
şeirlərini çox sevirmiş.
Pir Sultan Abdal öz dövründəki
kəndli üsyanlarına çoxlu
şeirlər həsr edib. Sultan
titulunu ona Şah İsmayıl verib.
Onun Seyd Əli, Pir Məhəmməd, Ər Qalib
adlı üç oğlu,
Sənəm adlı qızı varmış. Pir
Məhəmməd atdan yıxılıb öldüyü üçün
Pir Sultan bu dərdə dözə bilmir:
«Onun şiə məzhəbində
olması, Şah Xətayiyə
yaxınlığı, ələvilərin hərəkatına
qoşulması, Şah Təhmasibi təbliğ
etməsi Sivas valisi
Xızır Paşanın xoşuna gəlmir,
1588 və ya 1590-cı ildə dar ağacından asılır. «Dar ağacı dibində vəsiyyət», «Katib, əhvalımı şaha
belə yaz» şeirləri onun
inadından dönmədiyini göstərir. Onu ilk dəfə elm aləminə
tanıdan professor Fuad
Köprülü olur. Şeirlərindən səkkizini 1920-ci ildə Dərviş Ruhullah nəşr etdirdiyi kitaba daxil edir,
sonra Besim Atalay onun 17 şeirini öz kitabında verir. Şairin öz kitabı 105 şeir olmaqla 1929-cu ildə Sadəddin Nüzhət tərəfindən
çap olunur.
O, heca vəznində çoxlu şeirlər yazıb, bu şeirlər ən çox qoşma və gəraylı (səmai) şəklindədir.
Bu şeirlər ən azı 3 bənd, ən çoxu 12 bənddən ibarətdir. Onun çoxlu
deyişmələri də
var».
Türk aşıq poeziyasının
ustad şairi Qaracaoğlan (1606 — 1679) haqqında
danışan R.Əliyev
bildirir ki, Qaracaoğlan aşıq ədəbiyyatının görkəmli
nümayəndələrindən biridir. O, 1606-cı ildə anadan
olub. 1676 və
ya 1679-cu ildə vəfat etməsi haqqında müxtəlif fikirlər söylənilir.
V.V.Radlovun verdiyi məlumata
görə o, Belqradda
anadan olub, adı İsmayıl, sevgilisinin adı İstemi Sultandır.
Sadəddin Nüshət
Ergün də Qaracaoğlanın Sultan Süleyman
Qanuni (1520 — 1566) dövründə
yaşadığını qeyd edir: «Onun
həyatı haqqında
əfsanələr dolaşmaqdadır.
Şair yeniçəri ordusunda xidmət edib. Onun məhəbbət və qəhrəmanlıq şeirləri
qalıb. Xalq şeirinin
«qoşma» şəklində
şeirlər yazıb.
Deyildiyinə görə, onun
500-dən artıq şeirinin
322-si qoşmadır. Onun yaradıcılığında
qoşma, varsağı,
səmai daha çoxdur. Varsağı şeir şəklinə
daha çox Qaracaoğlanın yaradıcılığında
rast gəlinir. Onun ustadnamələri də məşhurdur. Şairin yaradıcılığına
didaktika hakimdir. Qaracaoğlan aşıq ənənələrinə uyğun
olaraq sazı və sözü ilə Osmanlı imperiyasının Konya, Kayseri, Mardin,
Karaman, Adana, Diyarbəkir,
Hələb, Misir,
Ankara, Tokat kimi yerlərini kənd və yaylalarına qədər gəzib dolaşıb, hər yerdə öz aşıqlıq və şairlik gücünü
göstərib. O, şeirlərində
adının Hasan, Halil, təxəllüsünün
isə Qaracaoğlan olduğunu qeyd edir. Onun şeirlərində zəmanədən şikayət
motivləri üstünlük
təşkil edir.
O, təbiət vurğunu
olub».
Bu dövrün Türk-Anadolu
dastanları haqqında
bilgi verən R.Əliyev qeyd edir ki, dastanlar
millətin milli qəhrəmanlıq tarixinin
mənzum hekayələridir:
«Bu qəhrəmanlıq dastanları
millətlərin tarixdən
öncəki dövrlərini
əks etdirir. Son dərəcə hərəkətli və zəngin bir həyat yaşayan türk boylarının müxtəlif dastanlar yaratması təbii bir prosesdir. Miladdan öncə başlayan və yazıya köçürülə bilən
dastanların günümüzə
gəlib çatanları
çox azdır.
XIX əsrdən başlayaraq avropalı türkoloqlar və türkiyəli tədqiqatçılar
bu dastanlardan bəzilərini ağızlardan
toplayaraq yazıya köçürüblər.
Dastanlar millətlərin böyük
işlər görmək
üçün özlərini
dərk edib, müxtəlif sosial və tarixi səbəblərlə uzlaşdırdıqları
milli mənliklərinə
dönmələrində, yenidən
böyük millət
olmaq, azadlıq və istiqlaliyyətlərini
qorumaq üçün
ayağa qalxmalarında
özünü bir daha göstərir. Türk ədəbiyyatının
XV yüzilinin ən qiymətli xalq ədəbiyyatı məhsulları
Osmanlı dastanlarıdır.
Bu dastanlar Osmanlı
imperiyasında bir neçə böyük zəfər və qəhrəmanlıq səhifələrinin
xalq arasında oyatdığı təsirin
yaşantıları olub,
xalq ruhunda yazılıb. Bu dastanların əskidən
qeydə alınmış
variantları xalqın
hafizəsində yaşayır,
ən qədim dastan xatirələri ilə birləşərək
təşəkkül tapır.
Məsələn, Osmanın
röyasından danışan
dastanda rast gəlinən ağac, bulaq, qılınc, ay, yada daşı, üzük və s. türk dastanlarında rast gəlinən milli dastan ünsürləridir.
Bu dövrdə yayılan
türk dastanları içərisində «Türk
məzarı», «Osman Qazinin röyası», «Biləciyin fəthi», «Rum elinə keçiş», «Satuq Buğra xan» məşhurlarıdır.
«Türk məzarı»
dastanı Kayı xanlı boyunun Anadoluya gəlişini anladır. Dastana və tarixə
görə Kayılar
Çingiz xan dövründə Xorasandan
Anadoluya doğru gəlirlər. Çingiz xanın
ölümü ilə
onlar ana yurdlarına qayıdırlar.
Orada təsvir olunur ki, Süleyman Şah Qazi və
onun dəstəsi Rum elində qalmaq istəmədi, onlar Türküstana qayıtdılar.
Hələb vilayətinə çatdılar.
Caber qalasının önünə gəldilər.
Fərat
çayını keçmək
istədilər. «Çayı
necə keçək?» — deyə
Süleyman şahdan soruşdular. Süleyman şah atını
çaya vurdu. At sürüşdü, Süleyman şah çaya düşdü.
Xəstələndi, öldü. Onu Caber qalasının önündə
dəfn etdilər.
Bu məzara «Məzar-i
türk» deyirlər.
Süleyman şah öləndən
sonra Kayılar arasında fikir ayrılığı başlandı.
Bir qismi Xorasana, bir qismi
Suriyaya və Şama, bir
qismi isə Ərtuğrul və qardaşı Dundar bəyin başçılığı
ilə Anadoluya gəldilər. Onlar yolda başqa
qoşunlarla üzləşdilər.
Ərtuğrul «Hey igidlər, cəngə
tuş gəldik.
Qılınc götürün. Arvad kimi keçib getmək igidlik deyil. Qalibə kömək edək, yoxsa məğluba?» — dedi. Məğluba kömək etmək istədilər. Müharibəyə girdilər və qalib gəldilər. Kömək etdikləri ordu Səlcuq sultanı Əlaəddinin ordusu imiş. Buna görə
də Səlcuq sultanı kayılara Soğut vilayətini qışlaq, Domaniçi
yaylaq olaraq verdi. Türk məzarında
uyuyan Səlcuq sultanı Alp Arslanın Anadolunun fəthi üçün göndərdiyi
məşhur sərkərdələrindən
olan Anadolu türk dövlətinin qurucusu, Kutalmış oğlu Süleyman şahdır.
«Osman Qazinin röyası» da Osmanlı dastanlarının
içində əhəmiyyətli
yer tutur. Ən əski
türk dastanlarından
xatirələr daşıyan
bu röya Anadolu türkləri arasında dərin sevgi doğurub. Bu röya müxtəlif rəvayətlərdən bütünləşmiş
olaraq öz üslub zərifliyi ilə İdrisi-Bitlisi tərəfindən fars dilində qələmə alınıb.
«Osman Qazinin röyası» mənqəbəsində
təsvir olunur ki, Osman Qazi
Söyüd ətrafındakı
bir kənddə yaşayan Ədəbalı
adlı bir şeyxin Mal Xatun adlı qızı ilə evlənmək istəyirmiş. Ədəbalı
isə 2 il
bu evliliyə razı olmamışdı.
Osman bir gecə belə
bir yuxu görür ki, şeyxin yanında yatıb. Ədəbalının qoynundan bir
ay doğub Osmanın qoynuna girir. Bu zaman onun qarnından bir ağac yüksəlməyə
başlayır. Ağac gövdəsi
ilə bütün dünyanı örtür.
Ağac yanındakı bulaqdan hamı istifadə edir. Ağacın yanında Qafqaz,
Atlas, Toros və Balkanlar varmış, böyürdən isə Dəclə, Fərat, Nil və Tuna çayları axırmış. Ağacın ətrafında düzlər
varmış. Şəhər iki firuzə və iki zümrüd
arasında oturulmuş
bir almaz kimi idi. Beləcə
bir üzüyün qiymətli daşını
xatırladırdı. Sultan Osman bu
üzüyü taxarkən
yuxudan oyanır.
XVII yüzilin nəsrinin diqqət çəkən
iki yazarı var: Övliya Çələbi və Katib Çələbi. Övliya Çələbi 10 cildlik
«Səyahətnamə»si ilə
tanınır. Bu əsər dil, tarix, folklor, ədəbiyyat və sosioloji yöndən çox qiymətlidir.
Katib Çələbi
isə tarix, coğrafiya, sosiologiya, biblioqrafiya, əxlaq və s. mövzularda yazıb: «Onun əsərləri sırasında
«Fəzləkə», «Kəşfüz-Zünun»,
«Cihan-nüma», «Təqvimüt-Təvarih»,
«Töhfətül-Kibar», «Düsturül-Əməl»,
«Mizanül-Həq» əsərlərinin
adlarını çəkmək
olar». Bu dövrün
ədəbiyyatında satirik
motivlər də izlənilir. Xüsusilə Ruhinin (? — 1605) yaradıcılığında bu istiqamət daha güclüdür.
Uğur
Xalq Cəbhəsi.- 2012.- 27
sentyabr.- S.14.