Bir sehrli aləmin
yolçusuyam dünyada…
Seyfəddin Mənsimoğlunun
«Metaforası»
Bu yaxınlarda ağac üzərində xəttoyma
ustası Seyffədin Mənsimoğlunun həyatından,
yaradıcılığından bəhs edən «Metafora»
kitabı işıq üzü görüb. Kitabın bir
başqa adı «Çoban bulağından başlanan yol»
adlanır. Dostları, tanınmış sənət
adamları bu qeyri-adi peşə ustasının sənətinin
incəliklərindən, onun bir insan kimi şəxsi keyfiyyətlərindən
söz açırlar. Kitabda Seyfəddin Mənsimoğluya həsr
olunmuş şeirlər, onunla söhbətlər,
özünün məqalə və yazıları yer
alıb.
S.Mənsimoğlu 1936-cı ildə Cəbrayılın
Böyük Mərcanlı kəndində anadan olub. Ə.Əzimzadə
adına rəssamlıq məktəbini, İncəsənət
İnstitutunu bitirib. 1964-cü ildən AMEA-nın Əlyazmalar
İnstitutunda çalışır. Ağac üzərində
xəttoyma sənəti ilə məşğul olur. Əsərləri
dünyanın müxtəlif ölkələrinin muzeylərində
saxlanılır. Onun imzası artıq Azərbaycanın
hüdudlarından kənarda da tanınır. Hətta Şərq
ölkələrindən gəlmiş tanınmış
mütəxəssislər də etiraf ediblər ki, Seyfəddin
Mənsimoğlu ağac üzərində xəttoyma üzrə
yeganə sənətkardır. Onun
yaradıcılığında Şərq ruhunun qədim ənənələri
duyulmaqdadır. Seyfəddin Mənsimoğlunun üslubu bundan
sonra populyarlaşma mərhələsini yaşayacaq. Bu gün
keçmişə, qədimliyə, sabaha münasibət məsələsilə
bağlı xalqlar daha da ciddi şəkildə
düşünməkdədirlər. Onun
yaradıcılığı artıq məktəbə
çevrilib. Seyfəddin Mənsimoğlu haqqında sənədli
film çəkilib, dəfələrlə Azərbaycan
televiziyasında nümayiş etdirilib. O, həm də
istedadlı fotoqrafdır, uzun illərdir Əlyazmalar
İnstitutunda fotoqraf kimi çalışır.
Onun əsərlərinə və
xarakterinizə bələdlikdən belə təsəvvür
yaranır ki, ağac üzərində xəttoyma sənətilə
məşğul olması heç də təsadüfi deyil.
S.Mənsimoğlu deyir ki, bu gün ağac üzərində
xəttoyma ustası kimi tanınmağında doğulduğu
mühitin xüsusi təsiri olub: «Ağlım kəsəndən
bu qənaətdə olmuşam ki, canında, qanında
yaradıcılıq ab-havası olan insan üçün
zamanın, mühitin rolu danılmazdır. Yadımdadır,
uşaq vaxtı hər il Ermənistan tərəfdə yerləşən
yaylağa gedərdik. Gorus tərəfdə təpənin sinəsində
iri bir daş parçasının təbii formasını təbiətin
möcüzəsi kimi anlayırdım. Bu məqam indi də
yadımdan qətiyyən çıxmır. Həmin hadisədən
20-25 il sonra ora yolum düşdü. Mənə elə gəldi
ki, daş xatirimdə olan formadan kiçilib. Ancaq bununla belə
həmin daş əvvəlki kimi yenə də ruhumdadır.
Ardıcıl olaraq dünya mədəniyyəti, incəsənətinin
soraqlarını öyrənmişəm, Şərqdə bu
sənətin izlərini axtarmışam. Bunu mən demirəm;
Türkiyədən, İrandan, ərəb ölkələrindən
gəlmiş çoxlu mütəxəssislər işlərimə
baxıblar, heyranlıqlarını gizlətməyiblər.
Onlar etiraf ediblər ki, bu vaxtacan ağac üzərində bu
həcmdə, dərinlikdə, geniş əhatəli,
özünəməxsus işlər olmayıb. Mütəxəssislər
xüsusən əsərlərimin dəqiqliklə ekiz
olduğunu da qeyd ediblər. Hətta bir dəfə Türkiyədən
müfti gəlmişdi, institutda nümayiş etdirilən
işlərimə baxandan sonra mənimlə çox
böyük heyranlıqla görüşdü, dedi ki, «əsil
sənətkar əlini sıxdığıma görə
özümü xoşbəxt hesab edirəm». Fikirləşdim
ki, yəqin Türkiyədə belə bir sənət yoxdur
ki, bu, belə danışır.
Fotoqraflıq işi ilə məşğulluğum
qədim əlyazmaları, Şərq ruhunu öyrənməyimə
çox kömək etdi. Ərəb əlifbası
yaradıcı adam üçün geniş imkanlara malikdir.
Fikirləşdim ki, bu əlifba ilə nəsə orijinal bir
iş görmək olar. Bir kitab diqqətimi cəlb etdi. Orada
yazılmışdı: «Ərəb əlifbası türk sənətkarlarının
əlində». Bu söz mənim sonralar görəcəyim
işlər üçün bir açara çevrildi.
İlk işim uğurlu oldu, baxanlar tərəfindən
yüksək qiymətləndirildi. İnstitutun direktoru mərhum
Cahangir müəllim o zaman məmnunluqla işlərimə
baxdı, dedi ki, «Seyfəddin, yaxşı olardı Azərbaycan
klassiklərinin adlarını yazaydın».
Bu yöndə onun xeyli işləri var.
Yaradıcılığı geniş əhatəliliyi ilə
diqqəti cəlb edir. Yaradıcılığında Türk
Dünyasının tanınmış simalarının
adları, yaradıcılığı ilə bağlı məqamlar
ifadəsini tapıb: «Məsələn, belə şəxsiyyətlərdən
biri XVI əsrdə cığatay dilində yazan ilk qüdrətli
türk şairi Əlişir Nəvainin adını
yazdım, sözə aid fikrini də ağac üzərində
işlədim. Nəvai deyir ki, könül bir dəryadır,
onun incisi sözdür. Onu da deyim ki, əsərlərimi əski
əlifbada, ancaq Azərbaycan türkcəsində yazıram.
Daha sonrakı əsərlərimin
içində «Babur şah» xüsusi yer tutur. Babur şah
Hindistanda hind-türk imperiyasını yaradan böyük bir
şəxsiyyət olub. Onun ruhumu oynadan fikirləri belə bir
əsəri yaratmağıma səbəb oldu. Babur şah
haqqında bir fikrə rast gəldim. Orada deyilirdi ki, o, əsgərlərinin
və özünün türk olmasıyla fəxr edirdi. Babur
şah Miyanə əmirliyinə məktub yazaraq
xatırladır ki, siz yaxşı olar, türklərlə
qovğaya girməyəsiniz, çünki türklərin necə
bir döyüşkən xalq olması hər kəsə məlumdur.
Əgər deyilənlərə qulaq asmasanız,
başqalarının başına gələn sizin də
başınıza gələ bilər».
Onun əsil ixtisası rəssamlıqdır:
«O dövrdən az da olsa işlərim qalıb, məni qane eləmir.
Sonradan oğlum istedadlı bir rəssam oldu, demək olar, onun
üçün bünövrə oldum. Hər halda rəssamlığın
rəngkarlıq sahəsilə məşğul olmaq mənim
üçün geniş üfüqlər vermədi. Sonra
fikirləşdim ki, indiki bu işləri görməyim
üçün məhz rəssamlıq təhsili
almağım lazım imiş. Əsil yaradıcı adam gərək
həyatı ciddi şəkildə öyrənsin, təhlil
eləsin. Bu sənətə meylimə görə indiyə qədər
məni narahat edən hisslərimə borcluyam. Yəni həmişəlik
foto ilə məşğul olardım. Arada kəndə də
getdim, 3 il orada müəllim işlədim. Gördüm ki,
ağac üzərində xəttoyma sənəti ilə məşğul
olmamaq mümkün deyil. Bir daha anladım ki, hər kəsə
bu dünyada bir ömür payı verilir. Gərək insan bu
ömrü aqibətinin tələbinə uyğun
yaşasın. Hər halda arzularımı bu mənada reallaşdırdım.
Düzdür, insanın arzuları çox olur, ancaq əsaslarından
heç olmasa müəyyən qisminin həyata keçməsi,
reallaşması hər kəsə nəsib olmur. Hər
gördüyüm işimi sonuncu işim hesab edirəm.
Çalışıram ki, dünənki işdən
bugünkü işimi daha səliqəli görüm. Hiss edirəm
ki, bu gün əvvəlki dövrlərdən fərqli olaraq
daha da təkmilləşmişəm. Bu, o deməkdir ki, insan
püxtələşdikcə işi daha da kamilləşir.
Hər halda arzularımı reallaşdırmaq
üçün daim inadlı olmuşam, anlamışam ki,
bir an da olsa, rahat durmaq olmaz».
Onun fotolarında da özünüzəməxsus
dəsti-xətti aydınca sezilir. Deyir, fotoqraflıqla məşğul
olmaq da haradasa aqibət işidir: «50-ci illərin
axırlarında bir fotoqrafın gördüyü işlərə
baxmaqla bu sənətin sirlərini öyrənmişəm. Mərhum
Məmmədağa müəllim məsləhət
gördü ki, nə öyrənsən, özün öyrənəcəksən.
Mən də gecə-gündüz çalışdım, sənətin
sirlərini mənimsədim. Əlyazmalar İnstitutunda fotoqraf
işləmək də asan məsələ deyil.
Fotoqraflıqla məşğul olmaq mənə ağac üzərində
xəttoyma işində çox kömək edib. Füzulinin əsərlərini
oxuduqca onunla bağlı əsərimin artıq təkmil
variantının yaranmasına səbəb oldu. Hər dəfə
Füzulinin heykəlinin yanından keçəndə deyirəm
ki, səni yaradanın başına dönüm, sənə
çatası şair yoxdur. Füzulini dəfələrlə
ayrı-ayrı kompozisiyada işləmişəm.
Fotoqrafçılıq da sırf yaradıcı bir işdir.
Ona barmaqarası baxmağın əleyhinəyəm. Görürsən,
istedadlı bir fotoqraf bir şairin elə bir şəklini
çəkib onu kəşf edir ki, əslində bu, onun
yaradıcılığına, gözəl bir beytinə bərabər
olan iş kimi xarakterizə edilir. Ola bilər, kimsə onun
texniki yollarını bilsin, ancaq insanın bu sənətlə
məşğul olması istisnasız olaraq fitrət halı
ilə bağlıdır. Aşıq Ədalətin də
şəklini çəkmişəm, mənə
çoxları dedi ki, bunu niyə belə çəkmisən,
heç sifəti görünmür. Dedim ki, mən onun musiqiyə
qaynayıb-qarışan vədəsini çəkmişəm».
Kitabda S.Mənsimoğlunun «Məhəmməd
Füzuli», «Qardaşım! Vətən, ailə, qonşu
yoxdursa, biz kimik?» , «Hüseyn Cavid», «Şah İsmayıl Xətayi»,
«Əlişir Nəvai», «Mövlanə Cəlaləddin Rumi»,
«Üzeyir bəy Hacıbəyli», «Məhsəti Gəncəvi»,
«Məhəmməd Füzuli türbəsi», «Babur şah»,
«Soltan Məhəmməd», «Elm nurdur, cəhalət isə
qaranlıq», «Leyli və Məcnun», «Nizami Gəncəvi» və
başqa əsərləri təqdim olunub. Seyfəddin Mənsimoğlunu
təbrik edir, yeni yaradıcılıq uğurları
arzulayırıq.
Uğur
Xalq Cəbhəsi.-
2012.- 10 yanvar.- S.14.