Məktəblərdə
müəllim-şagird münasibətləri
«Məktəblərin əksəriyyətində
müəllimlər şagirdlərlə kobud davranır»
Zəminə Əliqızı:
«Şagirdlərin psixoloji vəziyyəti təkcə məktəbin
üzərində deyil»
Azərbaycanda
son illər orta məktəblərin müasir standartlara cavab
verməsi istiqamətində çoxsaylı işlər
görülüb. Hər il xeyli sayda məktəb təmir
edilərək müəllim və şagirdlərin
ixtiyarına verilir. Bu sahədə görülən işlər
qənaətbəxşdir. Amma məktəbin texniki
avadanlığının
yaxşılaşdırılması ilə məsələ
bitmir. Burada əsas məsələ şagirdlə müəllim
arasında olan münasibətdir. Təlim prosesi elə tənzimlənməlidir
ki, məktəbin bu iki kollektivi arasında normal və
işgüzar münasibətlər yaransın. Son zamanlar
baş verən hadisələr göstərir ki, bu sahədə
heç də münasibətlər normal məcrada deyil. Bu
yaxınlarda Bərdədəki məktəblərdən
birində müəllimin şagirdə xətkeş atmaqla
onun bir gözünün zədələnməsinə bais
olub. İki gün öncə Sumqayıtda isə şagird
müəllimə 14 bıçaq yarası vuraraq onu
yaralayıb. Buna da səbəb müəllimin ona 4 qiymət
yazması olub. Belə hallar ondan xəbər verir ki, heç
də məktəblərdə müəllimlə şagird
arasındakı münasibətləri tam normal saymaq olmaz.
Düzdür, bunu bütün məktəblərə
şamil etmirik. Elə məktəblər var ki, orada bu
münasibətlər tam normal haldadır. Amma ümumi
götürəndə vəziyyəti qənaətbəxş
hesab etmək çətindir. Məktəbdə müəllim-şagird
münasibətlərinin hazırkı vəziyyətinə
ekspertlərin də münasibətini öyrəndik.
Azərbaycan
Təhsil Şurasının sədri Əjdər Ağayev
düşünür ki, orta məktəblərdə müəllim
şagird münasibətləri heç də ürəkaçan
səviyyədə deyil. Bunun da əsas günahını həmsöhbətimiz
müəllimlərdə görür: «Təhsil sahəsində
ən çətin problem məhz insanlarla bağlıdır.
Bina, kompüter məsələlərini tərtib edib yerinə
qoymaq mümkündür. Amma şagird müəllim
münasibətlərini tənzimləmək bir qədər
çətindir. Çünki hər bir insanın
özünəməxsus xüsusiyyət və xarakteri var. Məktəblərdə
xüsusi pedoqoji etika deyilən normal mövcuddur. Bu etik
normalara və məktəbin nizamnaməsinə uyğun olaraq
şagird və müəllimlərin vəzifələri,
davranış, ünsiyyət norma və qaydaları var. Amma təəssüf
ki, məktəblərin əksəriyyətində müəllimlər
şagirdlərlə kobud davranır. Bəzən hətta
şagirdləri təhqir edir, fiziki güc tətbiq edirlər.
Bunun bir neçə səbəbi var. Birincisi, müəllimin
pedoqoji tələbləri bilməməsindən irəli gəlir.
Sadəcə olaraq hansısa yollarla bu sahəyə gəlib.
Digər müəllimlər isə uşaqları təhdid və
amiranə təzyiq altında saxlamaqla valideynləri özlərindən
asılı vəziyyətə salmağa
çalışır. Valideynə uşaqdan şikayət
edib, əlavə məşğululiyyətin olmasının
vacibliyini bildirir, belədə ondan əlavə zəhmət
haqqı alır. Belədə valideynləri tabeçiliyə
vadar edirlər. Orta ümumtəhsil məktəblərində
belə hallar kütləvidir. Hər məktəbdən
şagirdlər ən yaxşı halda iki müəllimi tərifləyir.
Əksəriyyətini isə kobudluqda ittiham edir. Valideynlərin
pedoqoji savadlılıq səviyyəsi zəif olduğundan
onlar da tələbkar deyil. Məktəbdə tənzimləmə
prosesində əsas şəxsi nümunədir. Onun
olmaması nəticəsində bəzm X-XI sinif şagirdləri
bezib hətta intihar etmək qərarına gəlirlər.
Problem ciddi şəkildə qaldırılmalıdır. Təkcə
pedoqoji tələb və normalar, ədəb-ərkan
normaları kifayət etmir. Məktəbdə belə pozuntu hərəkətlərinə
yol verənlər məsuliyyətə cəlb
olunmalıdır. Xırda pozuntular cərimələr, iri
pozuntular isə məsuliyyətlə nəticələnməlidir.
Şagird durduğu yerdə müəllimi cəzalandırmaz.
Deməli, ona təzyiqlər olub, o da sonda belə vəziyyətə
gəlib. Təlim işlərinin ağır olması da belə
hallara rəvac verir. Təhsil tibbi-fizioloji əsaslara söykənməlidir.
Bizim təhsil sistemində isə buna diqqət sanki yoxdur.
İctimai qınaq da güclü olmalıdır».
Bakı
Şəhər Təhsil İdarəsinin ictimaiyyətlə əlaqələr
şöbəsinin müdiri Zəminə Əliqızı isə
bildirdi ki, hər hansı bir məktəbdə baş verən
insidenti bütün təhsil sisteminə aid etmək doğru
yanaşma deyil. O, həmçinin müəllim-şagird
münasibətlərinin hansı istiqamətdə cərəyan
etməsində valideynlərin də rolunun olduğunu diqqətə
çatdırdı: «Hansısa bir məktəbdə
şagirdlə müəllim arasında baş verən pis
münasibət heç də o demək deyil ki, bu hal
bütün məktəblərdə təkrar olunur. Peşəkar
və işini bilən müəllim şagirdi ilə istənilən
normal münasibəti qurur. Şagird müəllim münasibətləri
kifayət qədər normaldır. Şagirdlərin psixoloji vəziyyəti
təkcə məktəbin üzərində deyil. Məktəb
gənclərin keçid dövrünü
yaşadığı zamandır. Belə bir ərəfədə
onların psixoloji durumu təkcə məktəb tərəfindən
nəzarətdə saxlanılmamalıdır. Eyni zamanda
yükün böyük hissəsi valideynin üzərinə
düşür. Şagirdin məktəbdə olduğu
müddət maksimum 6 saatdır. Qalan vaxt ərzində onun
psixoloji vəziyyətinə valideyn nəzarət etməlidir.
İbtidai sinif mərhələsində valideynlərin məktəblə
əlaqəsi sıx və daimi olur. Belədə müəllimlə
valideyn ikisi birlikdə uşaqda olan problemin aradan
qaldırılmasına çalışır. Ona görə
də I-IV siniflərdə müəllim-şagird-valideyn
münasibətlərində ciddi narahatlıq yoxdur. Yalnız
V sinifdən valideynlərin məktəblə əlaqəsi əsasən
kəsilir. Daha yuxarı siniflərdə isə tamamilə kəsilir.
Vətəndaşın formalaşması üçün
hökmən valideynlə məktəb arasında əlaqə
olmalı, özü də sıx şəkildə.
Uşaqlarda olan narahatlığa valideyn tərəfindən nəzarət
olunmalıdır. Biz nədənsə psixoloqa müraciət
etməyi pis qarşılayırıq. Amma burada qeyri-adi nəsə
yoxdur. Məktəblərdə indi yalnız bir psixoloq
ştatı var. O, da məktəbin böyük və
kiçiyindən asılı olaraq 200-3500 şagirdi əhatə
edir. Ona görə də burada valideyn nəzarəti daha
önəmlidir. Müəllimin vəzifəsi
uşağın psixoloji durumuna nəzarət etmək deyil.
Valideyn məktəbə dəstək olmasa uşaqda ciddi
problemlər yarana bilər. Prosesə ciddi və məsuliyyətli
yanaşmaq gərəkdir. Uşağın o hala gəlib
çatmasında böyük halda valideynin günahı var.
Uşaqda nə dərəcədə aqressiya yaranıb ki, belə
addım atıb. Burada ola bilər müəllimin də
günahı var. Amma belə məsələlər qlobal
yanaşma tələb edir. Elə gün olmur ki, hər
hansı bir məktəbdə hər hansı bir hadisə
baş verməsin. Burada qeyri-adi heç nə yoxdur. Bir məktəbə
ki, gün ərzində 1500 şagird gəlir, orada gün ərzində
nəsə olmalıdır. Sadəcə məsələni nəzarətdə
saxlamaq üçün valideynlər də prosesə ciddi
şəkildə yanaşmalıdır».
42
saylı məktəbin direktor müavini Gülşən Allahverdiyeva
bildirdi ki, məktəblərində müəllim şagird
münasibətləri normal haldadır: «Bir-birlərinə fərdi
yanaşırlar. Bu istiqamətdə psixoloqumuz müntəzəm
olaraq işləyir. Hər bir şagirdə də fərdi
yanaşır. Çalışırıq uşaqların
dilini tapaq və tapırıq. Bu günə qədər bizdə
müəllimlə uşaq arasında problem yaranmayıb.
Cüzi problemlər olur. Amma bunlar elə də ciddi deyil. Belə
olanda çalışırıq uşaqla söhbət edək,
valideynlərlə əlaqə saxlayırıq. Bizim
bütün müəllim koollektivi şagirdlərə normal
münasibət bəsləyir. Kollektivimiz mehribandır. Təzə
gələn müəllimlər də bu sahədə köhnə
kollektivdən öyrənir. Əvvəllər narahat
uşaqlarımız olanda da onların dilini tapmağa
çalışırdıq».
46
saylı məktəbdə də bu sahədə problem yoxdur.
Bunu deyən direktor əvəzi İlyas Məmmədov həmin
məsələdə psixoloqun fəaliyətindən
razıdır: «Müəllim-şagird münasibətləri
həmişə yaxşı olub. Korlananda psixoloq və
valideyn-müəllim assosiasiyasını cəlb etməklə
problemi yerindəcə aradan qaldırırıq. Bizdə
müəllimlərlə şagirdlər arasında dava
hallarına rast gəlinmir. Çünki təlimi normalara
uyğun şəkildə qurmuşuq. Müəllimlər
tez-tez şagird və valideynlərlə söhbət
aparır. Psixoloqumuz məktəbdə sağlam mühit
yaradıb».
307
saylı məktəbin direktor müavini Məryəm Gəncəliyeva
da hər şeyin normal məcrada olduğunu söylədi:
«Şagirdlə müəllim arasında münaqişə ola
bilməz. Hər biri öz işini görür. Bizdə
proses normal şəkildə tənzimlənir. Müəllimlə
şagirdlər arasında münaqişə söhbəti
bizdə yoxdur».
300
saylı məktəbin adını deməyən qadın
direktoru isə sualımızı dinlədikdən sonra ona
cavab vermək əvəzinə, bunun üçün Təhsil
Hazirliyindən icazə almağımızı tövsiyyə
etdi. Həmin direktor artıq neçənci dəfədir ki,
mətbuatın məktəblərlə bağlı
suallarına cavab verməkdən qaçır.
Rüfət SULTAN
Xalq Cəbhəsi.-2012.- 12 yanvar.- S.13.