Daha çox yadda
qalan aktyor
«A yoldaş, bir az sakit olar?»
Əslində
qəhrəmanlar maraqsız adamlardır. Adətən, birxətli
yaşamağı, ancaq qəhrəmanlıq etməyi
proqramlaşdırırlar. Onların başqa seçimləri
yoxdur. Qəhrəmanları kütlə üçün
maraqlı edən özlərindən çox ətraflarındakı
ikinci dərəcəli obrazlardır. Əgər doktor Vatson
olmasaydı, oxucu başladığı
araşdırmaları mütləq uğurla başa
çatdıran Şerlok Holmsdan çox tez doyardı. Yel dəyirmanları
ilə döyüşən Don Kixotu da Sanço Pançosuz
təsəvvür etmək qeyri-mümkündür. Azərbaycan
kinosu da həmin qəhrəmanlara oxşayır. Filmlərdə
ikinci, üçüncü dərəcəli obrazlar və
onları araya-ərsəyə gətirən aktyorlar baş qəhrəmanlardan
daha çox yadda qalır. Bu yazı belə aktyorlardan birinə
– xalq artisti Eldəniz Zeynalova həsr olunur.
«Humay ilahəsi» mükafatına layiq
görülüb
Milli
teatrımızın inkişafına can yandıranlardan, təbiətinə,
bacarığına uyğun nüansları, elementləri,
jestləri səhnəyə, ekrana gətirən sənətkarlardan
biri də respublikanın xalq artisti Eldəniz Məmməd
oğlu Zeynalov olub. O, sevib-seçdiyi sənətin dolanbac
yollarında bir kimsəni yamsılamadı. Özünün
bacarığını üstün tuturdu. Necə vardısa,
nəyə qadir idisə, eləcə də səhnəyə
çıxar, kamera qarşısında oynayardı. İlk
anda görənlərə elə gəlirdi ki, guya o,
özündən razı adamdır. Əslində isə belə
deyildi. Dili «zəhər» olsa da, ürəyi ipək kimi
yumşaq idi. Səhnədə, ekranlarda yüzlərlə rol
oynamışdı. Özünü o obrazların heç
birinə bənzətməzdi.
Eldənizin
aktyorluq peşəsini seçməsi təsadüfi
olmamışdı. Çoxsaylı xarakterik obrazlar qalereyası
yaratmış görkəmli aktyor Həsənağa Salayev
onun dayısı idi. Gözünü açandan
ustadını – dayısını səhnədə
görmüşdü. «Yaxşı oğul dayısına
oxşayar» – deyiblər. Eldəniz də
tamaşaçıları güldürməyə, onları
düşündürməyə könül
açmışdı. Sonralar İncəsənət
İnstitutunu bitirdi. Ondan tez-tez eşidərdik: «Mən
teatrı mənzilim, səhnəni ailəm, övladlarım qədər
sevirəm».
Həqiqətən
də belə idi. Eldənizi axtaranlar onu teatrlarda tapardılar.
Əlbəttə, onun teatra, səhnəyə sevgisi də
cavabsız qalmırdı. Müxtəlif rejissorlar onu
ampulasına uyğun rollar oynamağa dəvət edərdilər.
Gərgin əməyi isə yüksək qiymətləndirilirdi.
1974-cü ildə respublikanın əməkdar artisti fəxri
adına layiq görülmüşdü.
Görkəmli
aktyor Əliağa Ağayev, Fazil Salayev onun dostları idi. Bir
gün çəkiliş zamanı Eldəniz soruşdu: «Əliağa
əmi, niyə məni görəndə alça yemiş
adam kimi sir-sifətini turşudursan?» Məşhur yumor,
gülüş ustası həmkarının sualına
yarızarafat, yarıciddi belə cavab verdi: «Çünki səhnədə,
ekranda elə hey özün gülürsən,
tamaşaçılar gülmür». Eldəniz də
ustadının yumorlu deyiminə gülə-gülə cavab
verdi: «Ay əmi, axı hamı sizin kimi olmaz…»
E.Zeynalov
istər epizodik, istərsə də əsas rollarda bir
neçə bədii filmlərə çəkilmişdi.
Lakin fikrimizcə, onun məşhur «Əhməd haradadır?»
bədii filmində çoxsaylı Əhmədlər
obrazları arasında oynadığı Əhməd daha
yaddaqalımlıdır. Təbii ki, əsl sevginin bir müsbət
cəhəti də aradakı qısqanclıqdır. Sevdiyi
qız Əhmədi – Eldənizi gözdən qoymur, onun
baxışına, gülüşünə,
davranışına şübhə ilə yanaşır.
Lakin aktyor – Eldəniz yaxşı mənada bu zülümlərə
tab gətirə bilir, onu ürəkdən, qəlbdən sevənin
şıltaqlığına dözür. Filmin
quruluşçu rejissoru, teatr-kino sənətimizin korifeylərindən
biri Adil İsgəndərov deyərdi: «Lent əsərində
Eldənizin öz yeri var. O, verdiyim mizanın öhdəsindən
bacarıqla gəlmişdir. Mən «Əhməd haradadır?»
filmini Eldənizsiz təsəvvür etmirəm».
Ötən
əsrin 70-80-ci illəri bir çox sahələrdə
uğurlarımız kimi, haqlı olaraq ədəbiyyatımız,
mədəniyyətimiz, incəsənətimiz üzrə də
intibah dövrü kimi tarixə yazılıb. Məhz bu
dövrdə neçə-neçə bədii əsərlər
yaranmış, tərəqqimiz təsvir və tərənnüm
edilmişdi. Eyni zamanda neqativ hallara münasibət
bildirilmişdi. Bu baxımdan, «Mozalan» kino-jurnalının xidməti
çox olmuşdu. Eldəniz Zeynalov da həmin ekran nümunələrinin
hazırlanmasında fəallıq göstərmişdi. Mərhum
aktyor «Mozalan» jurnalında prototiplərini yaratdığı
insanların hamısı mənfi obrazlardır. Bəlkə
bu keyfiyyət rejissor traktovkasından irəli gəlmişdi?
Ancaq çoxları şahiddir ki, Eldəniz Zeynalov ekranda
göründüyü kimi heç də ziyanxor, iddialı,
öz marağını üstün tutan olmayıb. Eldəniz
Zeynalov könül açdığı, sevib-seçdiyi sənətin
əsl fədaisi idi. Yaxşı, xarakterik, komik aktyor kimi
tanınması üçün hətta gözlərinin
nurunu, ürəyinin hərarətini də
bağışlayardı. Bütün bu istəyi də əvəzsiz
qalmazdı. Dünyasını dəyişməzdən az
öncə bir çoxları kimi o da respublikanın xalq
artisti fəxri adına layiq görülmüşdü.
Ömür yoluna boylananda…
Eldəniz
Zeynalov Bakıda hərbçi ailəsində dünyaya gəlib.
Eldəniz adını ona həmin vaxt tamamilə təsadüf
nəticəsində bu ailədə olan xalq şairi Səməd
Vurğun verib. Eldəniz orta məktəbdə oxuyanda
tanınmış aktyor Ağadadaş Qurbanovun rəhbərlik
etdiyi dram dərnəyinə üzv yazılıb. Aktyor kimi
ilk təcrübəsi Akademik Dram Teatrının səhnəsində
«Sevil» tamaşasında oynadığı Gündüz rolu
olub. Teatr İnstitutunda rejissor Adil İsgəndərovun
kursunda oxuyub.
Kinoda ilk
dəfə Adil İsgəndərovun «Əhməd
haradadır?» musiqili kinokomediyasında rəngsaz Əhməd
rolunda çəkilib və bundan sonra bütün
yaradıcılığını və həyatını
milli kinomuzla bağlayıb. Görkəmli aktyor, müəllimi
A.İsgəndərovun xeyir-duası ilə 30-dan artıq filmdə
«İyirmialtılar» (komissar Vəzirov), «Yaşamaq gözəldir,
qardaşım» (Mustafa Sübhi), detektiv «O qızı
tapın» (Səyavuş), «Mən nəğmə qoşuram»
(Sədr), «Qızıl uçurum» (Nuru bəy), «Bizim Cəbiş
müəllim» (alverçi Qulam), «Yeddi oğul istərəm»
(kəndli Kazım), «Həyat bizi sınayır» (Məsi), «Yol
əhvalatı» (Şikayətçi), «Babamızın
babasının babası» (Həkim), «Əzablı yollar» (Div)
və «Ömrün səhifələri» kinoalmanaxında («Rəqiblər»
novellasında Eldəniz) çəkilib.
Kinoda ilk
böyük rolu «Bir cənub şəhərində» filmindəki
Tofiq obrazı olub. Bunlardan əlavə E.Zeynalov «Mozalan» satirik
kinojurnalında da iştirak edib. Həmçinin «Təyyarələr
enmədi» özbək filmində Yavər rolunu oynayıb və
«Mosfilm»də istehsal olunmuş «Dulsineya Tobosskaya» filmində
epizodik rolda çəkilib. İstedadlı aktyorun son işləri
rejissor Vaqif Mustafayevin («Hər şey yaxşılığa
doğru», «Yerlə göy arasında» və s.) filmlərində
olub.
Kinomuz bakılı obrazını
itirdi
…Onlar
filmin müəyyən bir hissəsində peyda olurlar. Ya
katalizator rolunu oynayırlar – hadisələri
qızışdırarlar ya da düyünlərin
açılmasına kömək edirlər. Ya da qısa bir
replika atıb sadəcə yoldan keçirlər və
onları bir daha görmək mümkün olmur. Amma
unutmazsınız onları. Bəzən bütün filmdən
təkcə onlar qalar yaddaşınızda. İkinci dərəcəli,
epizodik rollar və onların ifaçıları…
Qəhrəmanları
oynamaq asandır. Onsuz da filmin davam etdiyi müddət ərzində
bütün diqqətlər baş qəhrəmanda cəmlənir,
əhvalatlar onun ətrafında cərəyan edir.
Tamaşaçı ilk epizoddan ondan nə gözləməli
olduğunu bilir. Aktyor da tamaşaçının gözləntilərini
reallaşdırır. Epizodik rollar ifaçısının
işi daha çətindir. Onlar vəzifələrini yerinə
yetirməkdən əlavə, həm də səsləndirməli
olduqları balaca cümlə ilə, ya bircə baxışla
xarakter büruzə verməli, əsas qəhrəmanların
fonunda itməməlidirlər. Eldəniz Zeynalov kimi aktyorlar bu
prosesin formulunu tapmışdılar. Bu formul səmimilikdir.
Tamaşaçı ilə səmimi olmaq, ona onun
özünü, qonşusunu, yaxşı
tanıdığı tanışını göstərmək…
Eldəniz Zeynalovun yaratdığı obrazların
hamısı adi insanlar, məişət torunda çabalayan,
həyatın dolanbaclarında sağ qalmağa, ailəsini
birtəhər dolandırmağa çalışan, bir
sözlə, başını aşağı salıb öz
çax-çuxu ilə məşğul olan balaca
adamlardır. Kəndli Kazımın («Yeddi oğul istərəm»)
parodoksal cəmiyyətin absurd tələblərinə
uymaqdan, bayrağı gah damın başına sancmaqdan, gah da
çıxarmaqdan başqa nə çarəsi var. Onsuz da o,
hər an qurban verilməyə hazır piyadadır. Vaxtı
çatanda ipi kəsiləcək.
«Yol əhvalatı»
filmindəki şikayətçi də, «Rəqiblər»dəki
Eldəniz də, «Bir cənub şəhəri»ndəki Tofiq də
kəndli Kazımın şəklini dəyişmiş, yeni
şəraitə adaptasiya olunmuş təsviridir. «Bəyin
oğurlanması» filmində hətta ona müvəqqəti
olaraq bəzi səlahiyyətlər də veriblər. O isə
əlinə düşmüş ani fürsətdən
yararlanır və qarşısında can-dildən oynayaraq onu
razı salmağa çalışanlardan daha çox «emosiya»
tələb edir. Vaqif Mustafayevin «Yerlə göy arasında»
filmində isə artıq elə yorulub ki, hər şey onun
üçün «ləhlülüyə» çevrilir.
Oktay
Xalq Cəbhəsi.- 2012.- 20 yanvar.-
S.14.