«Batmanqılınc»dan «Dolu»ya
Şərif Ağayar: «Aqil
Abbas yazıçı kimi həqiqətin önündə
haray salır»
Sevinc Çılğın:
«Çox şanslı kişidir!»
Rəşad Məcid: «Aqilin
Qarabağa gedəndə tapdığı rahatlığı
heç nə əvəz eləyə bilməz»
Bu
gün Azərbaycan nəsrinin lazımlı adamının —
Aqil Abbasın ad günüdür. Yubilyarı Azərbaycan ədəbiyyatının
nümayəndələri də bizimlə birgə təbrik
etdilər. Yazar Şərif Ağayar bildirdi ki, hansı
rakursadan baxmağımızdan asılı olmayaraq Aqil Abbas cəmiyyətimizə,
ədəbiyyatımıza, jurnalistikamıza lazımlı
adamdır: «O, xeyirxahdır. Doğrudur, bir millət vəkili
olaraq Aqil bəyin üstünə çoxlu vəzifələr
düşür. Məsələn, xeyirxahlığa ehtiyac
duyulmayan bir cəmiyyət yaratmaqda əlindən gələni
etmək… Amma nə edək, böyük həqiqətlərin
qarşısında hamımız uduzuruq. Elə biri
Qarabağ, olsun. Ağdam olsun. Aqil Abbas bir yazıçı
kimi bu böyük həqiqətin önündə haray
salır. Onun barəsində ən dahiyanə sözü rəhmətlik
Mehdi Bəyazid deyib: «Aqil, səni cənnətlə cəhənnəmin
arasında dartışdıra-dartışdıra qalacaqlar»…
Məncə
təkcə inkir-minkiri çaşdırmayacaq Aqil Abbas. Həm
də cənnətdəkilər öz, cəhənnəmdəkilər
öz yanlarında görmək istəyəcəklər. Aqil
işıqlı adamdır. Sadəliyi isə hər kəsə
örnək ola bilər. Nə bilim? Mən Aqili çox istəyirəm.
Ona görə ki, əsəbiləşəndə də ona əsəbləşirəm.
Belə adamlar azdır Azərbaycanda. Can sağlığı
arzu edirəm. Qalanını özü bizdən yaxşı
bilir. Yoxsa biz də Aqil Abbas ola bilərdik də»!
DGTYB
sədri Əkbər Qoşalı hesab edir ki, Aqil Abbas vətənpərvərliklə
ədəbiyyatçılığın, dəli-doluluqla
aydınlığın harmoniyasını tapmış
yazıçımızdır: «İctimaiyyət onu daha
çox «Ədalət»çi baş redaktor kimi
tanıyıb, sevdi, bu günsə millət vəkili kimi, bir
yazıçı kimi yenə xalqın dərdlərinə, Vətənimizin
üzüntülərinə çiyin verməkdədir. Aqil
bəyə səhər-səhər «qutlu olsun» demişəm,
indi də sizin qəzetiniz vasitəsi ilə təbrik edir, can
sağlığı, yeni yaradıcılıq uğurları
arzulayıram».
Yazar
Sevinc Çılğının Aqil Abbas deyəndə ilk
ağlıma gələn İradə Tuncay olur: «Daha sonra fəaliyyəti
— yaradıcı və ictimai xadim kimi. Amma ilk olaraq İradə
xanım gəlir gözümün qabağına və
düşünürəm ki, çox şanslı
kişidir! Belə hərtərəfli ağıllı
ziyalı xanımı olan kişi dünyanın var-dövlətinə
sahibdir! Bu var-dövləti ilə hamıdan zəngindir Aqil
Abbas! Doğum günü münasibətilə təbrik edirəm
və ona hər zaman sevdiklərinə sahib olmağı və
sahib olduqlarını sevməyi arzu edirəm».
Şair
Kəmaləddin Qədimin fikrincə, çoxluğun sevdiyi və
qəbul etdiyi şəxsiyyətlər barmaq hesabı ilədir:
«Aqil Abbas o şəxsiyyətlərimizdən,
yazarlarımızdandır ki, elə bu çoxluğun
arasında, bu çoxluğun içindədi. Üstəlik
«Ədalət» qəzeti kimi bir qəzetin yaradıcısı
olasan… 2005-ci ildən üzü bəri millət vəkilinin
maaşını alasan…(bu zarafatdı — Aqil Abbas üslubunda)
Ad gününü təbrik edirik Aqil müəllimin. 60
yaşı qutlu olsun, deyirik».
Yazar
Əvəz Qurbanlı Aqil Abbasa bir qələm adamı,
ziyalı kimi hörmət bəsləyir: «Yeri gəlmişkən,
ad günü münasibətilə onu təbrik edirəm. Həmişə
verdiyi sözə sadiq adam kimi tanımışam onu. Bir apreldə
mənim də Aqil bəyə bir zarafatı sualım var:
«Canlı dirəklər»i oxuyub qurtarıb yoxsa yox»?!
Yazar
Rəşad Məcid illərdir Aqil Abbasla dostluq etdiyini və
bundan qətiyyən peşman olmadığını deyir:
«Ömrünün beşinci onilliyini tamamlayanda «50
yaşın Aqili» adlı bir yazı yazmışdım —
xarakterində neçə illərdən bəri
müşahidə elədiyim müəyyən cizgiləri qələmə
almağa çalışmışdım. Aqillə
bağlı bir məqamı tez-tez yada salıram — onun
üçün Avropanın istənilən ölkəsinə,
lap belə Parisə getməkdənsə, Qarabağa —
Ağdama, Ağcabədiyə, Bərdəyə səfər
etmək daha böyük sevinc, daha böyük
rahatlıqdı. Ötən il noyabrın 19-da Vahid Qazinin
maşınında Ağdama, Quzanlıya, görkəmli alim
Adilə Namazovanın yubiley tədbirinə gedəndə birdən
düşündüm ki, Aqillə 25 il əvvəl
başladığımız və son illərə kimi tez-tez
getdiyimiz bu yolu çoxdandı birgə getmirik. Və mən
yolboyu Bakıdan uzaqlaşdıqca ən müxtəlif
mövzulardan danışan Aqilin Qarabağa
yaxınlaşdıqca necə qanadlandığını
görür, istər-istəməz həmin sözlərimi
xatırlayırdım. O yazını yazmağımdan 9 il
keçib, bu 9 ildə Aqillə dəfələrlə xarici
ölkələrdə səfərlərdə olmuşuq, amma
həmişə hiss eləmişəm ki, Aqilin Qarabağa gedəndə
tapdığı rahatlığı heç nə əvəz
eləyə bilməz. O həqiqətən də Qarabağa
gedəndə özünü suda balıq, göydə
quş kimi hiss edir. Aqilin adamlarla kənddə-kəsəkdə,
çayxanada, lap belə ayaqüstü elədiyi söhbətlər
millət vəkili, yazıçı kimi zahiri görkəm
yaratmaq cəhdi, bir vəzifə borcu deyil, ürəkdən gələn
mənəvi tələbatdı, öyrəşdiyi, adət
elədiyi həyat tərzidi. O, adamlarla ünsiyyətdən
zövq alır, hətta ilk dəfə onu görən, sifətindən
zəhm və ciddilik tökülən adam da Aqilin söhbətini
dinlədikcə bir neçə dəqiqənin içində
dəyişir və bu söhbətlərin, arada söhbətə
rəng qatan lətifələrin aurasına necə
düşdüyünü hiss eləmir, sifətindəki zəhmin
nə zaman yüngül təbəssümə
çevrildiyindən xəbəri olmur.
Ötən
ilin yayında, İsmayıllıda rejissor Elxan Cəfərov
«Dolu» filminin çəkilişlərini aparırdı. Bir
neçə gün mən də Aqillə çəkilişlərdə
oldum. Gah filmdə döyüş səhnələrinə
çəkilən əsgərlərə nəzarət edən
zabitlərlə domino oynayır, gah aktyorlarla, rejissorlarla
söhbət edir, çay içir, çörək yeyirdik.
O hamıyla, hər kəslə öz dilində, öz maraq
dairəsində danışmağı bacarırdı. Hərbçiylə
hərbin qayda-qanunlarından, hərbdəki vəziyyətdən
elə danışırdı ki, elə bil neçə il bu
sahədə çalışıb. Aqil müəllimi həmişə
belə görmüşəm — aktyorlarla, rejissorlarla sənətdən,
kinodan, mollalarla dindən, alimlərlə tarixdən,
etimologiyadan, kəndçiylə, suçuyla torpağın dərdindən,
meliorasiyadan, şoranlaşmadan danışır ki, hamı
onunla söhbətdən zövq alır.
…Mənim
tanıdığım Aqil belədi. Mənim
tanıdığım Aqil müəllimin — Aqil Abbasın ən
böyük əsəri onun özüdü, onun orijinal
xarakteri, böyük qəlbi, xeyirxahlıq və
yaxşılıq eləməyə daim açıq ürəyidi».
Tənqidçi
Tehran Əlişanoğlu Aqil Abbasın imzasını, şəxsiyyətini
və yaradıcılığını 1980-ci ildən izləyir:
«Aqil Abbasın bir gənclik povestini də xatırlayıram,
eyni adlı kitabında (1987) getmişdi: «Ən xoşbəxt
adam». Ap-adi, günlərə səpili İnsan xoşbəxtliyinin
sorağında, aydan aya səliqəylə maaşı
maaşa calayan, yeri gəlmişkən, 1 aprel — doğum
gününün gerçəyini də əməlli-başlı
yaşamayıb, yalana çıxaran birisindən söz
açırdı. «Xoşbəxtlik» burda bir
pritçaydı, hamı kimi olmaq və ola bilməməyin
darıxdırıcılığını fiksə edirdi… Bu
ki, başqaları başının üstündən məşhur
həmkəndlilərinin portretini asıb lovğalananda bu gənc
fərli-başlı birisinə güvənib də arxalana
bilmir: «Əslinə qalsa, kənddə iki tanınmış
adam vardı — amma həmin adamların məşhurluğu
yalnız rayon ərazisindəydi. O məşhur şəxslərdən
biri öz atasıydı ki, kolxoz sədriydi və rayonda sədrləri
hamı tanıdığından, təbii ki, onun atası da
tanınmışdır. O birisi suçu Şöhlət
idi…»
Bugün
Aqil Abbas bir zaman gənc qəhrəmanının
tapıb-sığına bilmədiyi o məşhur adamın
özüdür ki var. Millət vəkili, adlı-sanlı,
karlı-imkanlı, cəmiyyət içrə seçilən
bir Sima; millətin, xalqın, toplumun sözünü deyən
bir Səs. Xoşbəxt olmaq üçün başqa nə
lazım; əldə qələm, ya kürsü arxasında
yüzlərin-minlərin-milyonların Səsini eynən
yüzlərə-minlərə-milyonlara çatdırır,
elini-obanı, Vətəni-torpağını ən ali məqamlarda,
mərtəbələrdə təmsil edir, tərcümanı
olursan…
Aqil
Abbas nəsrinin ilk böyük uğuru «Günah» povestindən
(1979) başlanır. Yazıçı bu əsərdə
İnsan taleyində rezonans verən Cəmiyyət
günahlarını məhz magik realizm ünsürlərinin
imkan açdığı ifadə üstünlüyü ilə
çözür. Monoloji etiraf tonallığında qurulan təhkiyə
son halda mistik-rəmzi qatlara açılmaqla daha dərin mənalar
kəsb edir. Qəhrəmanın bütün həyatını
— sevincləri, nisgilləri, ağrı və iztirabları ilə
əhatələyən mistik qoz ağacı eyni zamanda onun
tragikomik taleyinin simvoludur. Fəlsəfi qayə və estetik
cazibədarlığını mətn bugün də
saxlamaqdadır: İnsan ömrü yetişdiyi mənəvi
mühitə bağlıdır.
Ədəbi
tənqid Aqil Abbası İlyas Əfəndiyevin ardınca
növbəti «Qarabağnamələr müəllifi» kimi
tanıtmaqda haqlıdır. Yazıçının istər
müasir mövzuda əsərləri, istərsə də
tarixi mövzuda qələmə aldığı
«Batmanqılınc» romanı ünlü Qarabağın həyatı,
mədəniyyəti, qəhrəmanlıq tarixi, mərd və
hünərli insanlarından söz açır, Azərbaycan
varlığını Qarabağ salnaməsi üzərində
təsbit edir. O cümlədən müharibə
«trilogiyası»nda («Çadırda Üzeyir Hacıbəyov
doğula bilməz», «Qarda açan qan çiçəyi»,
«Dolu») Qarabağ insanının 1990-cı illərdə
üzləşdiyi hər növ bəlalar ümummilli problem
səviyyəsinə qaldırılır, geniş zaman
kontekstində bədii təcəssümünü tapır.
«Çadırda
Üzeyir Hacıbəyov doğula bilməz» povestini (1992-1999)
yazıçı uzun sürəyə ərsəyə gətirməsinin
müşkülü barəsində deyir: «Elə dərdlər
var ki, onu yazmaq üçün qüdrətli bir qələm
sahibi olmalısan…» «Ən uzun dərdli hekayə» deyə janr
verdiyi əsərin adı nə qədər publisist səslənsə
də hekayədə qaçqınların həyatı,
çadır düşərgəsində cərəyan edən
real mənzərələr nə qədər publisist kəskinliyi
ilə qabarsa da, povest bütövlükdə romantik nəfəs
zəminində qələmə alınmışdır. Qanad
taxdığı romantik halə içərisində Aqil
Abbas qəhrəmanını da, onu əhatə edən
müharibə durumunu da olduqca canlı, inandırıcı
ehtiva və təqdim edə bilir.
Azərbaycan
kişisinin əxlaqını təcəssümləndirən
Müəllim böyük təzyiqlər və top-tüfəng
sədaları altda doğma kəndini tərk edərkən
artıq özünü məğlub sayır. Ailəsinin,
uşaqlarının xilası naminə, çıxılmazlıq
məqamında atılmış bu köçlə, Vətəndən
Vətənə qaçqınlıqla o heç cür
barışa bilmir. Tarix müəllimi olan, vaxtilə
şagirdlərinə odlu-alovlu Vətən dərsləri
keçən qəhrəman sinfə girib, ritorik dərslər
deməkdən bilmərrə imtina edir. Vətənin
haçansa, kimlər tərəfindənsə azad
olacağı günə səbri çatmayıb, fərdi
mübarizə yolunu seçir: təkbaşına Xankəndinə
gedib, düşmənini məhv edir, özü də şəhid
olur. Bu baxımdan «Çadırda Üzeyir Hacıbəyov
doğula bilməz» əsəri 1990-cı illər nəsrinin
Qarabağ mövzusunda ümumiləşmiş qənaətini
əks etdirir. Bununla milli ədəbiyyat ədalətsiz
müharibə nəticəsində Azərbaycan cəmiyyətinin
düşdüyü duruma qarşı etiraz manifesti ilə
çıxış edirdi.
Deyirlər,
Aqil Abbas həyatda da qəhrəmanları kimidir; yaxından
müdaxiləm olmadığından təsdiq ya təkzib etməyim
düz olmaz. Amma məgər bu qəhrəmanları yaradan
onun özü deyilmidir?! Bir daha Aqil Abbası təbrik edirəm».
Oktay Hacımusalı
Xalq Cəbhəsi.- 2013.- 2 aprel.- S.14