«Ədəbiyyat nəzəriyyəsi»
Nizaməddin Şəmsizadənin
kitabı haqqında qeydlər
Azərbaycanda
ilk ədəbiyyat nəzəriyyəsi dərsliklərinin
çap olunmasından əlli dörd il keçir. Bu sahədə
ilk mogikan professor Mikayıl Rəfili olub. «Ədəbiyyat nəzəriyyəsinə
giriş» (1958) dərsliyindən az sonra başqa bir professorun —
Cəfər Xəndanın «Ədəbiyyat nəzəriyyəsi»
kitabı da işıq üzü gördü. Bu iki kitab
arasında fərq orasında idi ki, birincisi ali məktəblər,
ikincisi isə orta məktəblər üçün nəzərdə
tutulmuşdu. Səviyyə fərqini də elə bu nöqtədə
axtarmaq lazımdır. Doğrudan da, etiraf etmək
lazımdır ki, Mikayıl Rəfilinin dərsliyi
üstündən yarım əsrdən artıq bir zaman
keçməsinə baxmayaraq, tutiya timsalındadır.
İndi heç Axundov kitabxanasına da müraciət etsən,
həmin dərsliyi tapmaq müşgül məsələ
olacaq.
Ədəbiyyat
nəzəriyyəsi dərsliklərinin ikinci mərhələsi
görkəmli yazıçı-ədəbiyyatşünas
Mir Cəlalla professor Pənah Xəlilovun birgə
yazdıqları «Ədəbiyyatşünaslığın əsasları»
(1972) kitabıyla başlayır. Etiraf etmək gərəkdir
ki, bu dərslikdən uzun müddət (elə indinin
özündə də) ali məktəblərin filologiya
fakültələrində həmin profil üzrə ən əsas
vəsait kimi istifadə olunmuşdur. Daha sonrakı illərdə
həm M.Rəfilinin və C.Xəndanın, həm də M.Cəlalla
P.Xəlilovun birgə yazdıqları ədəbiyyat nəzəriyyəsi
dərsliklərinin təsiri ilə Şəmistan
Mikayılovun «Ədəbiyyat nəzəriyyəsi» (1981), Abbas
Hacıyevin «Ədəbiyyat nəzəriyyəsi» (1996), Rafiq
Yusifoğlunun «Ədəbiyyatşünaslığın əsasları»
(2001), Xalid Əlimirzəyevin «Ədəbiyyatşünaslığın
elmi-nəzəri əsasları» (2008), Rəhim Əliyevin «Ədəbiyyat
nəzəriyyəsi» (2008), Vüqar Əhmədin «Ədəbiyyatşünaslıq»
(2008), Nazif Qəhrəmanlının «Ədəbiyyat nəzəriyyəsi»
(2008), Məmməd Əliyevin «Ədəbiyyat nəzəriyyəsinin
əsasları» (2009) dərslikləri nəşr edildi.
Çox təəssüf ki, adları çəkilən bu dərsliklərin
heç biri M.Rəfilinin, M.Cəlalın və P.Xəlilovun ədəbiyyat
nəzəriyyəsi dərslikləri ilə müqayisədə
elə bir uğur qazanmamışlar. Bəzi istisnalar nəzərə
alınmazsa, 1981-ci ildən bu yana yazılan dərsliklər təxminən
eyni sxem əsasında qurulmuşdur. Bu dərsliklər
professor Nizaməddin Şəmsizadənin doğru qeyd etdiyi
kimi: «Marksist metodologiya əsasında yazılıb; rus sovet
alimlərinin konsepsiyalarına istinadən yazılıb; əsasən
Avropa mütəfəkkirləri ön plana çəkilib;
Şərq, xüsusilə orta əsrlər Azərbaycan ədəbi-nəzəri
fikri, poetika kitabları və estetika risalələri nəzərə
alınmayıb; ədəbiyyat nəzəriyyəsini elmi
sistem kimi şərtləndirən terminologiya əhatə
olunmayıb».
İndi
haqqında söz açacağım «Ədəbiyyat nəzəriyyəsi»
dərsliyinin müəllifi də Nizaməddin Şəmsizadədir
və deyim ki, belə bir dərsliyi yazmaq, nəşr etmək
arzusu onda çoxdan yaranmışdı. Bir tədqiqatçı
kimi N.Şəmsizadənin elmi-nəzəri səviyyəsi
onun məqalə və çıxışlarında,
müxtəlif illərdə çap etdirdiyi monoqrafiyalarda
aydın nəzərə çarpır. N.Şəmsizadə
o ədəbiyyatşünaslardandır ki, K.Talıbzadə və
Y.Qarayev kimi görkəmli tənqidçilərin məktəbində
dərs almışdır. K.Talıbzadədən klassik tənqidin,
Y.Qarayevdən isə müasir, fəlsəfi tənqidin əsaslarını
mənimsəyən, həm də ustadlarını təqlid
yox, onların fikir və düşüncələrini
özünəməxsus şəkildə davam və
inkişaf etdirən N.Şəmsizadə nəticə etibarilə
nəzəriyyəçi alim kimi elmdə mötəbər
sözünü deməliydi.
Təfsilata
varmadan belə bir sual vermək məcburiyyətindəyik:
N.Şəmsizadənin «Ədəbiyyat nəzəriyyəsi»
dərsliyi hansı məxsusi xüsusiyyətləri ilə
seçilir? Bu sualın özündən də bir neçə
sual doğur: müəllif müstəqillik
dövrünün ab-havasını dərslikdə hiss
etdirirmi, özünün qeyd etdiyi «marksist metodologiyası əsasında
yazılan», «rus sovet alimlərinin konsepsiyalarına istinadən»
qələmə alınan dərslikləri inkar mövqeyində
hansı mülahizələri ilə diqqəti cəlb edir,
yaxud bu vaxta qədər əvvəlki dərsliklərdə
işlənməyən, lakin müasir dövr
üçün son dərəcə zəruri olan mövzulara
müraciət olunubmu?
Dərsliyin
müasirliyi, ilk növbədə, məlum problemlərə,
daha doğrusu, mövzulara yeni düşüncə tərzi
ilə yanaşılmasında özünü göstərir.
Nəzərə almaq lazımdır ki, ədəbiyyat nəzəriyyəsi
dərsliyi öz oxucu auditoriyasına görə genişliyi
ilə seçilir: müəllimlər, tələbələr,
professional oxucular və s. Buna görə də müəllif
mümkün qədər hamının başa düşəcəyi
bir tərzdə oxucuları ilə ünsiyyət qurur. Bu
ünsiyyət, ilk növbədə, müəllifin nə dərəcədə
məlumatlı olmağıyla, tədqiq etdiyi predmeti hansı
səviyyədə oxucuya mənimsətməsiylə
bağlıdır. Dünya elmi-nəzəri fikri ilə
tanış olmadan (həm Şərq, həm Qərb elmi-nəzəri
fikri) ədəbiyyat nəzəriyyəsinin hər hansı
problemini izah etmək çətin olardı. Məsələn,
ədəbiyyat nəzəriyyəsi dərsliyində ədəbiyyatın
mahiyyəti, daha doğrusu, ədəbiyyat nədir sualı
birinci sırada durur. Elə bu sualın cavabını izah etmək
üçün antik dövrdən üzü bəri ən
mühüm məxəzlərə, fikir və mülahizələrə
müraciət etmək və məsələyə
aydınlıq gətirmək lazımdır. Elə həqiqət
var ki, əsrlər keçməsinə baxmayaraq, öz məna
və mahiyyətini dəyişmir, əksər hallarda etalon və
ölçü olaraq qalır. Müəllif yazır: «Ədəbiyyat
nəzəriyyələrində Aristoteldən tutmuş bu
günə qədər, xüsusən də Sovet dönəmində
bədii ədəbiyyat həyat həqiqətini obrazlarla əks
etdirən söz sənəti kimi izah olunub». Bundan sonra,
ayrı-ayrı ədəbiyyat nəzəriyyəsi dərsliklərindən
gətirilən misallar əslində «bədii ədəbiyyat
həyat həqiqətini obrazlarla əks etdirən söz sənətidir»
tərifinin çalarlarıdır. Ədəbiyyat sənət
növlərindən biridir. O, həyatı bədii surətlərlə
əks etdirir: Bədii ədəbiyyat insan şüuru və
idrakının şəkillərindən biridir» (M.Rəfili).
«Bədii ədəbiyyatın başqa məfkurələrdən
ayrılan əsas cəhəti obrazlılıqdır.
Belinskinin dediyi kimi, ədəbiyyat lövhələr ilə
düşünmək, varlığı şairanə bir
şəkildə dərk etməkdir. Elm də, sənət də
məfkurədir. Varlığın ifadəsi,
inikasıdır, hər ikisi həyatı əks etdirir. Fərq
isə bunların həyatı inikas şəkillərindədir»
(M.Cəlal, P.Xəlilov).
«Bədii
əsərin arxitektonikası», «Bədii əsərin dili və
üslub» bölmələri dərsliyin ən mükəmməl
bölmələridir desək, yanılmarıq. Hər bir bədii
əsəri bütöv, mürəkkəb poetik sistem hesab edən
müəllif, bu sistemin mərkəzində, onun bütün
fikri-bədii komponentlərini birləşdirən qüvvə
kimi sənətkar şəxsiyyətinin
dayandığını göstərir. Çünki əsər
sənətkar qəlbindən qidalanır, bədii təfəkkürün
gücü ilə hərəkətə gəlir. Bədii əsər
bədii yaradıcılıq prosesinin məhsuludur. Bu
baxımdan da müəllif konkret bədii əsəri təhlil
edib dəyərləndirmək üçün, ilk növbədə,
məzmun və forma vəhdətini açıqlamağı
lazım bilir. Hadisə, mövzu, məzmun, ideya, daha sonra
kompozisiya, süjet, zavyazka, kulminasiya, razvyazka, fabula kimi məlum
ədəbiyyatşünaslıq anlayışlarının
yığcam təhlili müəllifin elmi ümumiləşdirmə
qabiliyyətini aşkara çıxarır. Bunu biz bədii
obrazla bağlı elmi mülahizələrdə də
aydın görürük. Məlumdur ki, ədəbiyyatda bədiiliyin
cövhəri olan obraz müxtəlif vasitələrlə
yaradılır. Şəmsizadə böyük alman filosofu
G.V.Hegeldən yerinə düşən belə bir sitat gətirir:
«Biz poetik təsəvvürü obrazlı təsəvvür
kimi müəyyənləşdirə bilərik, o səbəbdən
ki, o, bizim gözümüzün qarşısında mücərrəd
mahiyyətdən daha çox konkret reallıq kimi dayanır».
Belə bir fikir də təsdiq olunur ki, bədii obraz yüksək
bədii ümumiləşdirmənin məhsulu
olmalıdır. O, həm bədii təfəkkürün, həm
də bədii təxəyyülün birgə əməyinin-yazıçının
(sənətkarın!) şəxsiyyətində əlbir fəaliyyətinin
məhsuludur. Obrazlı düşünülsə, bədii
obrazın atası Həqiqət, anası — Xəyaldır! Xəyal
və Həqiqət bədii obrazda estetik gözəlliyin rəhnidir.
Yaradıcılıq
prosesində, bədii əsərin strukturunda mövqeyinə,
daşıdığı estetik yükə və bədii
tutumuna görə obrazın iki növünü Xarakter və
Tipi fərqləndirən müəllif burada da tarixilik
prinsipinə riayət edir. Böyük nəzəriyyəçi
Aristoteldən, filosof Hegeldən, ilk marksist Engelsdən, məşhur
ədəbiyyatşünas M.Baxtindən, böyük
yazıçı M.Qorkidən tutmuş bugünkü müəlliflərə
qədər söylənilən fikirlər
ardıcıllıqla şərh olunur. Yeri gəlmişkən,
qeyd edək ki, bu «üsul» sadalama xarakteri daşımır,
müəyyən anlayış haqqında təsəvvürün
tarixiliyini və ardıcıllığını təmin
edir. Müəllifin münasibəti və dəqiq mövqeyi
də burada həlledici rol oynayır. Məsələn,
MİLLİ XARAKTERi xarakterin ən yüksək zirvəsi
hesab edən Şəmsizadə yazır: «Milli xarakter
xalqın milli mənəviyyatının fərdi
daşıyıcısı, bədii-psixoloji aynasıdır.
Sovet dönəmində bədii ədəbiyyata sinfi-ideoloji
silah kimi baxan, onu totalitar kommunist-sovet ideologiyasını
yaradıcılıq sahəsində təzahürü olan
sosializm realizminin saxta ehkamları çərçivəsinə
salan tənqidçi və nəzəriyyəçilər bədii
surətləri, xarakterləri də müsbət qəhrəman
və mənfi qəhrəman deyə iki yerə
bölmüşdülər. Adətən sovet rejiminə
zidd, öz soy kökünə, türk əslinə, Milli
keçmişimizə, xalq həyatımıza, islami dəyərlərlə
bağlı surətlər — bəylər və xanlar mənfi
qəhrəman kimi təsvir olunurdu. Nə yaxşı ki,
yazıçılarımız onları mənfi qəhrəman
qismində yaradıb təsvir ediblər. Maraqlıdır ki,
sovet dövrü ədəbiyyatında qəhrəmanlar
xarakterlər etibarilə daha qüvvətli çıxır,
başlıcası isə oxucular — xalq tərəfindən rəğbətlə
qarşılanırlar».
Oktay
Xalq Cəbhəsi.- 2013.- 3 aprel.-
S.11.