«Hər bir ürək
sənin məskənindir, Tahirə!
Tahirə Qürrətüleyn
İslam şərqində qadın hüquqsuzluğuna etiraz
edən ilk müsəlman qadını idi
«Siz məni istədiyiniz kimi öldürə bilərsiniz, lakin qadınların azadlıq hərəkatını
heç vaxt saxlaya bilməzsiniz» — barəsində
çıxarılan ölüm hökmünü eşidən Tahirə
Qürrətüleyn cəlladlarına belə demişdi.
Onu qəddarcasına qətlə yetirdilər,
lakin ondakı azadlıq eşqi
bir simvola çevrildi.
Böyük Türk şairi Süleyman Nazif Tahirə haqqında demişdi:
«O, Janna Darkdan daha mötəbər, daha gerçək, daha görkəmli və daha böyük qəhrəmandır, Həvvadan tutmuş doğulacaq son qız övladına qədər, Qəzvindən olan bu gənc Türk qadınını xatırlayarkən, gözləri yaşaracaq və qürurla dolacaq. Ah! Təəssüf, Qürrətüleyn! Sən min Nəsrəddin şaha, min Qacar sülaləsinə dəyərdin. Sənin qatillərin sənin külünü Tehranın üfüqlərinə səpmədilər, xeyr, o üfüqlərdən bəşəriyyətin ürəklərinə səpdilər. Hər bir ürək sənin məskənindir, Tahirə!»
Bu qəhrəman xanım 1818-ci ildə Cənubi Azərbaycanın Qəzvin şəhərində anadan olub, Hacı Molla Məhəmmədsaleh Bərəğaninin böyük qızıdır. Atası nüfuzlu müctəhid olub. Əsl adı Fatimə olan bu xanım təhsilini atasının və ailə üzvlərinin yanında alıb və çox zəkalı şagird olduğu deyilir. Ədəbiyyat, üsul, kəlam elmlərini, islam mədəniyyətini yüksək səviyyədə mənimsəyib, ərəb və fars dillərində şeirlər yazıb. Bəlağətli və fəsahətli nitq qabiliyyətinə malik olub. Deyilənə görə, bu xüsusiyyətlərinə görə, atası ona çox böyük ehtiram bəsləyib və ona «Qürrətüleyn», yəni «gözün nuru», «əziz övlad» deyə müraciət edib.
Tahirə Qürrətüleyn İslam şərqində çadrasını atmış və qadın hüquqsuzluğuna etiraz edən ilk müsəlman qadını idi.
O zaman yeni başlamış Babilər hərəkatının rəhbəri Seyid Əli Məhəmməd Babın ən yaxın ardıcılı və fəal iştirakçısı idi. Tahirənin ictimai statusu, onun fəaliyyətində ictimai təlatüm doğurmuş və bütün dünyada ictimai-siyasi proseslərin gedişini dəyişmiş məqamlar olmuşdur. Tahirə İslam Şərqində çadrasını nümayişkaranə atmış və qadınlara kişilərlə bərabər ictimai, siyasi, iqtisadi haqların verilməsi məsələsini qaldırmış ilk qadın idi. Bu hadisə 1848-ci ildə babilərin Bədəşt konfransında iştirak edən 81 nümayəndəsinin (Tahirə onların arasında yeganə qadın idi) gözü qarşısında baş vermişdi. Onun Babın 18 şagirdindən biri kimi fəaliyyəti çox geniş idi.
Mirzə Fətəli Axundzadəyə görə, atəşin təbiətə malik qeyrətli, hümmətli, zəmanəsinin gözəli olan bu qızın həyatı dastanlara layiqdir. Mirzə Kazımbəyə görə, o, qeyri-adi dərəcədə yüksək təhsil almış, hətta alim idi, sözə hakim idi, bütün bunların üzərində isə onun təsviredilməz gözəlliyi parlayırdı. Böyük türkçü Nihal Atsız «Gənc qızlarımıza çağrı» adlı yazısında türk qızlarına özgür qadın Zərrintac Tahirəni örnək göstərirdi: «Sizlər də adı Zərrintac olan qəzvinli türk qızı kimi inanclarınız uğruna, üzündə xoş bir gülümsəmə ilə atəşə doğru erkək bir bozqurd kimi yürüməyi bacarın».
1844-cü ildə Seyyid Əli Məhəmməd özünə Bab («Qapı») ləqəbini götürərək insanların intizarında olduqları Mehdi olduğunu elan edir, ona inanan ilk 18 müridindən biri Quddusla birlikdə Məkkəyə gedərək özünün missiyasını elan edir, daha sonra əsasən aşağı və orta təbəqəyə siyasi və dini mesajlar verərək özünə tərəfdar toplayır. Babın aşağı və orta kütlələrə səslənməsi hakimiyyətə qarşı olan narazı kütlələrin onun bayrağı altında birləşməsinə səbəb olur. Buna görə də Bab həbs olunur, lakin o, Maku zindanında «Bəyan» adlı kitab yazaraq onu ilahi kitab elan edir. Hərəkatın gücləndiyini görən şah hakimiyyəti 1850-ci ildə Seyid Əli Məhəmmədi öldürür.
Baba ilk iman gətirən və «hürufi-həyy» adlanan 18 müridi arasında Zərrintac Tahirə onun təlimini yayarkən Kərbəlada idi, bütün müridlərin Xorasana getməsi əmrini aldıqdan sonra o, Xorasana doğru yola düşür, yolboyu keçdiyi şəhərlərdə bab təlimini yaymağa başlayır, bəzi yerlərdə böyük şövqlə qarşılanır, bəzi yerlərdə isə kafirlikdə ittiham olunur. Tahirə əmisi oğlu Molla Məhəmməd ilə evli idi. Qəzvinə gələrkən atası evinə düşən Tahirəyə əri ata evində deyil, onun yanında qalması gərəkdiyini söylədiyində Zərrintac vasitəçilərlə ona belə bir məktub göndərir: «Mənim dilimdən o şüursuz nadana deyin ki, əgər yaxınlıq və qohumluq iddiasında sədaqətli olsaydın və məni həqiqətən ürəkdən sevsəydin, Kərbəlada olduğum bu müddətdə heç olmasa məni görməyə gələrdin, Kərbəladan İrana səfər edərkən, mənimlə yoldaş olardın, piyada gedərək tam səmimiyyətlə mənim kəcavəmi qoruyardın, bütün yol boyu mənim qulluğumda dayanardın. O zaman sənin səmimiyyətini görüb səni qəflət yuxusundan oyadardım və ilahi əmrin mahiyyətini sənə şərh edərdim. Amma sən belə etmədin və düz üç ildir ki, biz bir-birimizdən ayrılmışıq. Ona görə də yaxşı olar ki, bu ayrılıq əbədi olsun, yəni nə bu dünyada, nə də o biri dünyada biz görüşüb bir yerdə olmayaq. Bəli, bizim ayrılığımız əbədi, fərağımız daimidir. Mən səndən gözümü çəkmişəm və sənə qarşı tam etinasızam».
Zərrintacın bu məktubundan sonra əmisi Molla Tağı onu kafir elan
edir. Lakin daha sonra baş verən hadisə daimi düşmənçiliyin əsasını
qoyur. Belə ki, 1847-ci ildə
Molla Tağı öldürülür və
Qürrətüleyn bu
qətldən sonra şübhəli şəxs
qismində həbs olunur, bir müddət
Qəzvinin hökumət
idarəsində saxlanılır.
Lakin Bəhaullahın
adamı Ağa Hadi tərəfindən həbsdən xilas edilərək Tehrana qaçırılır, babilərin
davamı olacaq bəhailərin lideri Bəhaullahın evində
qalır, daha sonra Xorasana yola düşürlər
və Bədəşt
kəndində babilərin
toplantısı olur, toplantıda Tahirə ilk dəfə müridlərin
arasına hicabsız olaraq çıxır. Nəbil Zərəndi «Dan
yerinin şəfəqləri»
adlı bəhailiyin tarixinə həsr olunmuş əsərində
bu hadisəni belə anladır: «Birdən Həzrət Tahirə hicabsız, bəzənib-düzənmiş halda məclisə daxil oldu. Məclis iştirakçıları
bunu görüb dəhşətə gəldilər.
Hamı yerində donub qalmışdı, çünki
gözləmədikləri bir şeylə qarşılaşmışdılar. Onlar elə düşünürdülər
ki, Həzrət Tahirəni hicabsız görmək mümkün
olmayan bir işdir, nəinki onun əndamına, heç kölgəsinə
də baxmağa icazə yoxdur».
Toplantıdan sonra babilər arasında parçalanma baş versə də, sonradan Tahirənin və digər mürid Quddusun rəhbərlik etdiyi babilər birləşirlər və
təlimlərini yaymağa
davam edirlər. Tahirə
Təbərsi qalasında
bab ardıcıllarının
hökumət qüvvələri
ilə savaşdığını
eşidib, onlara köməyə gedir, lakin həbs olunaraq Tehrana göndərilir, 1848-1852-ci illərdə
o şəhərin baş
polisi Mahmud xanın evində əsir qalır. 1852-ci ildə
Nəsrəddin Şaha
uğursuz sui-qəsdin
babilər tərəfindən
törədildiyi aşkar
olduğundan Tahirəni
baş nazir Mirzə Ağa xan Nurinin yanına
aparmaq bəhanəsilə
zindandan çıxarırlar
və bir bağda boğaraq quyuya atırlar və üzərini torpaqla doldururlar.
Zərrintac nə istəyirdi? Gənc bir
qəzvinli türk qızının onunla təxminən eyni yaşda olan Mirzə Məhəmmədəlinin
düşüncələrinə bağlayan nə idi? Bunun yeganə cavabı
elə babilik və onun davamı
olan bəhailik təliminin özündə
idi. Bəhailiyə
görə qadın və kişi
Tanrı qatında bərabərdirlər və
hər zaman da bərabər qalacaqlar. Məhz qadın özgürlüyü
uğrunda savaş həmin dövrdə Qacar dövlətinin hökmranı olduğu regionda olduqca qətiyyətli addım tələb edirdi. Amma Zərrintacın ilk dəfə
bu yola gedən
18 mürid arasında
yeganə qadın olarkən babiliyə qoşulmasının səbəbi
məhz qadın azadlığı idi.
Onun dövrün İslam alimlərinə yazdığı
məktublarda da qadına qiymətin verilməsi öz əksini tapırdı.
Qürrətüleynin öz əmisi oğlu olan ərindən üç övladı var idi. İki oğlu şeyx
İbrahim və şeyx İsmayıl molla təhsili görmüş və hər üç övlad analarının əqidəsinə zidd tərbiyə almışdılar.
Qürrətüleyn o dövrün tələblərinə
zidd olaraq minbərə çadrasız
çıxır, atəşli
nitqlər söyləyirdi.
O, qadın azadlığı,
onun hüququ, qadının kişilərlə
bərabər hüquqlu
olması tələbilə
çıxış edirdi.
Müsəlmanlar, əvvəllər şeyxiyyə
təriqətini qəbul
etmiş insanlar babilərin qanunlarını,
xüsusilə, insanların
hüquq bərabərliyi
məsələsini qəbul
etmirdi. Xüsusilə üsuliyyə və
şeyxiyyə təriqətindən
olan mollalar onların qanunlarına mənfi münasibətdə
idilər və babilərin fikirlərini qeyri-adi bir hal
hesab edirdilər.
Eduard Braun «İnqilabi-İran» kitabında «gözəl Qürrətüleynin saysız-hesabsız
işgəncələrə dözümlülüyün»dən danışır. Tarix elmləri doktoru, profesor Zülfəli İbrahimov da bu qəhrəman qız haqqında yazmışdı: «Son dərəcə
şücaətli olduğuna
görə Zəncanlılar
bu qıza «Şahnamə»nin qəhrəmanı
Rüstəmin adını
vermişdi. Xalq ona Rüstəmə
deyirdi». Başqa
tədqiqatçı, tarix
elmləri doktoru, profesor Sabir Gəncəli yazır: «Şah qoşunları dəfələrlə hücum
edib, Rüstəmənin
müdafiə etdiyi istehkamı tutmağa cəhd göstərmişdilərsə
də buna müvəffəq ola bilməmişdilər.
Rüstəmə döyüşdə deyil, yatdığı yerdə cəsus əliylə öldürülmüşdü».
Tahirə təfsir və şərh məsələlərinin
yalnız kişilərin
inhisarında olması
ənənəsini pozaraq,
İslamın 1400 illik
tarixində Qurani-Kərimin
ilk qadın təfsirçisi
olmuşdur.
Tahirə XIX əsrin 40-cı illərində
Azərbaycanın və
İranın ən görkəmli şairəsi
idi. İranda babilər hərəkatı
yatırılan zaman xüsusi fitva ilə lənətləndiyinə
və öldürüldüyünə
(1852-ci ildə) görə
şeirlərinin böyük
hissəsi toplanmış
və məhv edilmişdir. Lakin bizim
dövrə kimi gəlib çatmış
bəzi şeirləri
özünün dərin
məzmunu və azadlıq ruhu ilə seçilir. Müstəbid şahın,
cahil və lovğa ruhanilərin Tahirənin əleyhinə
çıxmalarına baxmayaraq,
o, həqiqəti söyləməkdə
bir an da olsa tərəddüd etmədi və bu yolda həyatını
qurban verdi.
Azərbaycanda Tahirənin həyatı
və ictimai fəaliyyəti çox məhdud şəkildə
tədqiq edilmiş, əsas diqqət onun şairəlik fəaliyyətinə verilmişdi.
Bu sahədə Sabir Gəncəli, Əzizə Cəfərzadə
və digər tədqiqatçıların böyük
rolu olub. Əsas ictimai fəaliyyəti XIX əsrdə İranda babilər dini hərəkatı ilə bağlı olduğundan tarixçilər tərəfindən
kifayət qədər
işıqlandırılmayıb. Onun irəli sürdüyü
sosial ideyaların üzərindən səthi
keçilib və bu haqda bu
gün də danışılmır.
Azərbaycanla müqayisədə qərb
ölkələrində, xüsusilə,
ABŞ-da Tahirənin həyatı və mübarizəsi daha ətraflı tədqiq edilmiş, haqqında xeyli miqdarda bədii, elmi, elmi-populyar əsərlər
yazılmış, rəsm
əsərləri və
kinokliplər çəkilmişdir. Adını daşıyan
onlarca cəmiyyət,
assosiasiya, qadın və qeyri-qadın təşkilatları fəaliyyət
göstərir. Bunlar
arasında ikisi daha məşhurdur: Tahirə Ədalət Mərkəzi, Tahirə Assosiasiyası, ABŞ. Adı çəkilən
təşkilatların hər
ikisi ABŞ da yerləşir. Hazırda qlobal
miqyasda dini təməlçiliyin baş
qaldırdığı və
qadın azadlıqlarına
qarşı hücumların
gücləndiyi dövrdə
Tahirə kimi şəxsiyyətin Azərbaycan
xalqına, xüsusən
də gənc qızlarımıza tanıtdırılması
böyük əhəmiyyət
kəsb edir.
Ülviyyə Tahirqızı
Xalq Cəbhəsi.-
2013.- 6 aprel.- S.12.