Güldürən, düşündürən
qaravəllilər…
«Qaravəlli Azərbaycan folklorunun tarixən aktual janrlarından olub. Qaravəlli mətnləri epik növə daxil olan nağıl, lətifə, əfsanə, rəvayət və s. kimi janrlardan ciddi şəkildə fərqlənir: epik və dramatik növün fövqündə dayanan, mətn-təhkiyə tərəfilə epik folklora, mərasimi tərəfilə dramatik folkora aid olan janrdır». Folklorşünas Tahir Orucov bu fikirdədir. Azərbaycan folkloru olduqca zəngindir. Son illər folklorşünaslığımızda bir çox problemlərlə bağlı maraqlı araşdırmalar yaranıb. Tahir Orucov ilk dəfə olaraq 200-ə qədər qaravəlli mətnini geniş araşdırmaya cəlb edib. Bu araşdırmada qaravəllilərin digər epik janrlar içərisində yeri müəyyənləşdirilib, qaravəlli janrının təsnifatı aparılıb. T.Orucov deyir: «Qaravəlli janrı Azərbaycan folklorunun epik növünə daxil olan janr kimi uzun onilliklər ərzində diqqətdən kənarda qalıb. Folklorun epik və dramatik növlərini əhatə edən bu janrın poetikasını dəyərləndirmək çətin iş olub. Bu janrın toplanması və tədqiqinə dair mövcud işlər isə qaravəllilərin zənginliyinə uyğun olmayıb. Şifahi xalq ədəbiyyatı Azərbaycan ədəbi düşüncəsinin və Azərbaycan xalqının misilsiz söz inciləri xəzinəsidir. Onun öyrənilməsi həmişə Azərbaycan alimlərinin diqqət mərkəzində olub. Bu proses xeyli əvvəllər başlasa da, XX yüzildə kəmiyyət, keyfiyyət baxımından ciddi inkişaf yolu keçib. Şifahi xalq ədəbiyyatının əksər janrları indiyə kimi kifayət qədər öyrənilib tədqiq olunsa da, hələ araşdırılmamış janrlar və problemlər də az deyil. Belə az öyrənilən və tədqiq edilməyən janrlarından biri də qaravəlli janrıdır».
Araşdırmaçının fikrincə, qaravəllilər epik növün əsas janrlarından olan nağıllarla lətifələr arasında dayanan bir janr olduğundan onda nağıla və lətifəyə oxşar, həm də onlardan fərqli xüsusiyyətləri var: «İndiyə qədər qaravəlli haqqında söylənilənlər məlumat xarakterli olub. Digər tərəfdən, qaravəllilərin toplanması və nəşri, süjet və kompozisiyası, onların məzmunlarına görə təsnifatı heç bir tədqiqatçı tərəfindən araşdırılmayıb. Qaravəllilər haqda məlumatların azlığı səbəbindən indiyə kimi bir çox nağıl və lətifə kitablarında yanlış olaraq qaravəllilər «nağıl» və ya «lətifə» adı altında çap edilib».
Araşdırmaçı qaravəllinin bir janr kimi öyrənilməsinin gərəkliyini şərtləndirən səbəbləri aşağıdakı kimi təsnif edir: qaravəlli janrı indiyə qədər müstəqil, sistemli elmi araşdırma mövzusu olmayıb; qaravəllilərin ayrıca, müstəqil janr olmasına baxmayaraq indiyə qədər onların mövzularına görə təsnifatı verilməyib. Qaravəlli janrı Azərbaycan folklorunda ayrıca, müstəqil bir janr olsa da, dünya xalqlarının folklorunda «satirik nağıl», «nağıl-novella», «novellavari nağıl», «lətifə», «anekdot» və s. adlar altında ümumiləşdirilib: «Bu nümunələr sayca çox olmasa da, mövzu, məzmun və ideya cəhətdən bir-birini tamamlayır. Qaravəllilər hansı adla təqdimindən asılı olmayaraq əslində hər bir xalqın etnik-milli yaddaşı, tarixi və yüzillər ərzində formalaşan mənəvi dünyasının əks-sədası olub, xalqın öz dilini, adət-ənənələrini, eləcə də milli xüsusiyyətlərini özündə əks etdirir».
Görkəmli Danimarka yazıçısı Hans Xristian Andersenin (1805-1875) dünya şöhrətli əsərləri arasında da süjet və məzmununa görə Azərbaycan qaravəllilərilə uyğunluq təşkil edən nümunələr var. Bu uyğunluğu göstərmək üçün H.Andersenin «Kralın təzə libası» qaravəllisinin qısa məzmununu nəzərdən keçirək: «Çox illər bundan qabaq bir kral yaşayırmış. O, əksər pulunu geyinib-keçinməyə xərclərdi. Bir gün bu kralın ölkəsinə iki yalançı gəlir və özlərini toxucu kimi qələmə verib deyirlər ki, onlar qeyri-adi xüsusiyyəti olan parça toxuya bilirlər. Bu, elə bir parçadır ki, bacarmadığı işdə işləyən, ağılsız və küt adamların gözünə görünmür.
Kral əmr
edir, parçadan onun üçün toxusunlar. Günlər
keçdi. Kral parçanı görməyə vəzirini
göndərməyi qərara aldı, düşündü
ki, parçanı o görə bilər, çünki namuslu
və vicdanlı bir adamdır. Vəzir yalançı
toxucuların yanına gəlib dəzgaha baxdı, heyrətləndi,
çünki parçanı görmürdü. Deməli o,
yerinə layiq olmayan, ağılsız, axmaq və küt bir
adamdır. Bu əsnada yalançılar ona
yaxınlaşıb parçadan xoşu gəlib-gəlmədiyini
soruşdular. Vəzir dedi ki, parça çox gözəldir…
Nəhayət, kral qəribə parçanı görmək həvəsinə
düşdü. Təbii ki, heç nə görmədi və
öz-özünə fikirləşdi ki, yəqin mən axmaq
və kütəm, öz yerimə yaramıram. Ona görə
dedi: «Bəli, parça çox gözəldir, bəyənirəm».
Kral ona parçadan libas tikilməsini əmr etdi.
Yalançı toxucular az vaxtda guya paltarı tikib
hazırladılar və kralı soyundurub olmayan paltarı ona
«geyindirdilər». Çılpaq kral bu vəziyyətdə
şəhərə gəzməyə çıxdı. Saray
əyanları, şəhər adamları isə onları
axmaq, küt hesab etməsinlər deyə, durmadan paltarı tərifləyirdilər.
Bu zaman kralı görən balaca bir oğlan
çığırdı: — Kral ki, çılpaqdır.
Kralı vahimə götürdü, ancaq gec idi».
Xalq
yaradıcılığı məhsulu olan qaravəllilərin
dili ümumxalq dili olub, xəlqiliyilə seçilir: «Folklorun
digər epik janrlarında, xüsusilə satirik
nağıllarda və lətifələrdə olduğu kimi,
qaravəllilərin də əsasını canlı xalq dili təşkil
edir. Qaravəllilərdə həddən artıq
uzunçuluq, sözçülük, artıq ifadələr
və kəlmələr yoxdur. Poetiklik, bədiilik,
canlılıq, səlislik, aydınlıq və oynaqlıq
qaravəlli dilinin əsas xüsusiyyətidir. Xalq dilinin
bütün incəlikləri və gözəllikləri qaravəllilərdə
əksini tapıb: «Keçmişdə fağır bir
kişi var idi. Bu kişi arvadını çox istəyirdi.
Arvadı da evdən bayıra çıxmazdı. Əri ona
«qapı-bacaya çıx» deyəndə o cavab verərdi: — A
kişi, quşların, heyvanların içərisində erkəkləri
də var. Onlar naməhrəmdi, onun üçün
qapı-bacaya çıxmıram. Mənim üzümü
görərlər, günaha bataram, o dünyada cəhənnəmlik
olaram». Hər bir qaravəllidə onun yarandığı
dövrün ab-havası, o zamanın nəfəsi duyulur. Qaravəllilərin
əksəriyyəti orta yüzillərdə
yarandığı üçün onların dilində də
daha çox həmin dövrə uyğun olan sözlər —
«padşah», «şah», «vəzir», «vəkil», «qazı»,
«tacirbaşı», «əkinçi», «cütcü», «molla»,
«axund», «dərviş», «şeyx» və s. işlədilir».
Qaravəlli
tamaşaları Azərbaycan xalq meydan teatrı formalarından
biri olub: «Qaravəlli tamaşalarında zəngin xalq
tamaşalarının, xalq dramlarının və xalq
oyunlarının ənənələrindən geniş istifadə
edilirdi. Azərbaycan xalq tamaşalarında yuxarı təbəqənin
nümayəndələri ilə aşağı təbəqənin
nümayəndələri, eləcə də azad, mütərəqqi
düşüncə sahibləri ilə, mürtəce və
mühafizəkar fikir sahibləri arasında daim
ölüm-dirim mübarizəsi gedib, onlar həmişə bir-birlərilə
əsaslı şəkildə qarşıdurmada olublar. Belə
bir mübarizə şəraitində xalq ümumi inkişafa
mane olan mənfilikləri, nöqsanları, naqislikləri —
ümumiyyətlə, hər növ ictimai bəlaları aradan
qaldırmaq üçün «Məsxərə», «Hoqqa»
oyunları, o cümlədən «Məzhəkə» və
«Qaravəlli» kimi komediya tamaşaları yaradıb. Bununla da
xalq cəmiyyətin bütün eybəcərliklərinə
qarşı mübarizə aparıb, yumor və satira
silahı ilə tənqid hədəflərini sərrast
nişan alıb, tamaşaçıları bəşəri
ideyalar uğrunda mübarizəyə səsləyib. Bu tamaşalarda
gülüş həqiqəti, ədaləti, humanizmi ifadə
etmək üçün bir vasitə olub, ağılla hisslərin,
arzu və həqiqətin arasında üzvi bir əlaqə
yaratmağa yönəldilib. Qaravəlli tamaşaları qədim
azərbaycanlıların müxtəlif münasibətlərlə
təşkil etdikləri ayrı-ayrı mərasimlərdən
və onların müəyyən istəklərindən
yaranıb, inkişaf edib. Zaman keçdikcə xalq
tamaşaları, xalq dramları və Qaravəlli
tamaşaları da tamamilə müstəqilləşib,
mövzu rəngarəngliyi və gözəl sənətkarlığı
ilə diqqəti cəlb edib. Ə.Haqverdiyev qeyd edir ki, xalq
tamaşaları hər zaman xalqın həyatında
mühüm rol oynayıb. Açıq meydançalardan, həvəskar
camaatın gözü qabağında heç bir dekorasiyadan
istifadə etmədən oyun çıxaran müxtəlif
sehrbazlar, kəndirbazlar və yalançı pəhləvanlar
kütlənin diqqətini özünə cəlb edib. Məşhur
ədib bir zamanlar Azərbaycanda meydan aktyorlarının
göstərdiyi «Şəbi oyunu» adlı teatra oxşayan
tamaşanı da xatırlayır və bu tamaşanın
qısa məzmununu da verir: «Tamaşada iştirak edənlər
tənbəl Şəbi və onun atasından ibarət idi.
Şəbi işləmək istəmir, atası onu
danlayır, dilə tutur ki, tənbəllikdən əl çəkib
işə qurşansın. Şəbi isə evdə oturmaq
üçün min cürə bəhanə gətirir. Onun hər
bir bəhanəsi şiddətli gülüş doğurur».
Qaravəlli
tamaşaları tamaşaçıları
güldürüb, eyni zamanda düşündürüb. Bu cəhətlərinə
görə qaravəlli tamaşaları həmişə
tamaşaçılar tərəfindən sevilib və qiymətləndirilib.
Qaravəlli yaradıcıları onları yaradarkən bir
neçə məqsəd güdüblər: birincisi, o
dövrün gopçu, yalançı adamlarına,
xüsusilə, şişirtmə, reallıqdan kənar ov macəraları
uyduran ovçularına gülmək; ikincisi, bəzən bir
şeyə nail olmaq istəyəndə bu tip yalanlar
danışmaqla kimin daha çox fantaziyaya malik olduğunu
nümayiş etdirməklə həmin əşyaya sahib olmaq;
üçüncüsü, reallıqdan kənar olan,
gülüş, məzəlik doğuran epitet və təşbehlərlə,
dinləyicilərdə təbəssüm, xoş ovqat yaratmaq.
Bu növ qaravəllilərdə «Çaxmağı yox
tüfənglə quş vurulur», «Tiyəsi yox bıçaqla
ov soyulur», «Ördəyin əti altı yox qazanda bişirilir»,
«Qarışqa şıllaq atıb, dəvənin buynuzunu
sındırır», «Aftafadan su zəmiyə töküləndə
o, gurhagurla yanmağa başlayır», «Qarpızın
üstündə körpü salınır və onun içərisində
üç gün-üç gecə yol gedilir»,
«Baldırı qırıq hörümçəyin belinə
xurcunla minib, Araz çayı keçilir», «Dəvənin
qarnı yarılıb oradan fil çıxarılır» və
s. Bu ifadələr qaravəlli oxucularında və dinləyicilərində
təbəssüm, xoş əhvali-ruhiyyə yaradır,
günlərlə davam edən nağıl, dastan məclislərində
tamaşaçıların bir növ yorğunluğunu
çıxarır, onlara sanki yeni nəfəs, yeni ruh bəxş
edir. Bu tip nümunələr, dünyanın əksər
xalqlarında geniş yayılıb və populyarlıq
qazanıb. Bu növ qaravəllilərin belə populyarlıq
qazanması yazılı ədəbiyyata da təsir edib. Azərbaycan
ədəbiyyatında Ə.Haqverdiyevin, S.S.Axundovun və
başqalarının bir sıra əsərlərində bu
tip qaravəllilərin təsiri hiss olunur. Dünya ədəbiyyatında
isə E.Rapsenin «Baron Minhauzenin sərgüzəştləri» əsərində
Baron Minhauzenin başına gələn sərgüzəştlərin
əksəriyyətində belə qaravəllilərin əlamətlərini
açıqca hiss etmək mümkündür. Gopçu
Baronun «Top gülləsinə minib aya uçması»,
«Qışda kilsə qülləsinə
bağladığı atının qar əridikdə qüllədən
asılıb qalması», «Maralın başında albalı
ağacını bitirməsi», «Bir neçə ördəyi
eyni vaxtda sünbəyə keçirməsi və o andaca
onların göydə kabab olaraq yerə düşməsi» və
s. qaravəllilərin yalan-palan növündəki söylənən
şişirtmə, uydurma, yalan və goplarla çox
uzlaşır».
Uğur
Xalq Cəbhəsi.-
2013.- 11 aprel.- S.14.