Orduya vətəndaş nəzarəti
Azərbaycanda
silahlı Qüvvələrə ictimai nəzarəti həyata
keçirməyi qarşılarına məqsəd qoymuş
QHT birlikləri formalaşmaqdadır
II yazı
Azərbaycanın
yaxın qonşusu — Gürcüstanda silahlı qüvvələrə
demokratik nəzarətin yaradılmasına əsas cəhdlər
1999-cu ildə edilib. Hazırda bu ölkədə demokratik nəzarətlə
bağlı qanun layihəsi yoxdur. Bu istiqamətdə
ayrı-ayrı aktlar mövcuddur. Bir neçə il əvvəl
Gürcüstan Silahlı Qüvvələrinə ictimai nəzarəti
həyata keçirmək məqsədilə ictimai ittifaq yaradılsa
da, sonradan bu ittifaq dağılıb.
Lakin
Gürcüstanda ordu dövlətin və vətəndaşların
diqqət mərkəzində olan ən vacib strukturlardan biri
hesab edilir. Bu ölkənin silahlı qüvvələrinə
rəhbərlik mülki şəxsə həvalə edilib.
Gürcüstanda ictimai təşkilatların və KİV-in
ordu üzərində nəzarətinə hakimiyyət
yaşıl işıq yandırıb. Gürcüstanın
Avroatlantik İnteqrasiya Nazirliyi yanında yaradılmış
şuraya həm QHT-lər, həm də KİV-lər daxildir.
Bu şura müdafiə və təhlükəsizlik sektorunda
həyata keçirilən islahatları daxil olmaqla ümumilikdə
Gürcüstanın NATO-ya inteqrasiyasını nəzarətdə
saxlayır. Son 12 il ərzində Gürcüstanda güc
strukturları ilə QHT-lər arasında konstruktiv münasibətlər
yaranıb. Gürcüstan təcrübəsində jurnalistlərin
hər şeyin yaxşı olduğunu yazmaq barədə
öhdəlikləri yoxdur, problemlər barədə yazmaq, sadəcə,
nüfuzu artırır. Gürcüstanda hərbçilərin
jurnalistləri məhkəməyə verməsi ənənəsi
yoxdur. Onlara yalnız iradlar tutulur. Müdafiə Nazirliyinin
2004-cü ildən bəri hərbi saytı var. 2007-ci ildə
Gürcüstan Müdafiə Nazirliyi Cənubi Qafqazın digər
ölkələri üçün nümunə ola biləcək
bir addım da atıb: yerli QHT-lərlə
çağırışçıların, əsgərlərin
və zabitlərin hüquqlarının bir il ərzində
monitorinqinə dair əməkdaşlıq sazişi
imzalanıb. Bu saziş QHT-lərə hərbi hissələrə
məhdudiyyətsiz daxil olmaq, şəkillər çəkmək,
əsgərlərin vəziyyəti ilə tanış olmaq, hərbi
münasibətləri təftiş etmək, sorğu
keçirmək hüququ verir.
Silahlı
qüvvələrə vətəndaş nəzarətinin
maraqlı bir forması Türkiyədə qərar tutub. Bu
ölkədə müdafiə naziri mülki şəxsdir və
silahlı qüvvələrə rəhbərliyi NATO-nun əksər
ölkələrində olduğu kimi Baş Qərargah rəisi
həyata keçirir. Lakin bir təzad ortaya çıxır
ki, o da Türkiyədə ictimai qurumların silahlı
qüvvələrə nəzarət mexanizmlərinin
olmaması ilə bağlıdır.
Dünyanın
bir sıra ölkələri isə ordu üzərində vətəndaş
nəzarətinin tətbiqini arzulamırlar. Asiya, Afrika, Cənubi
Amerikanın əksər ölkələri ictimai təşkilatları
mümkün qədər ordudan kənarda tutmaq yolunu
seçib. Bu ölkələrin güc strukturları hesab
edirlər ki, silahlı qüvvələrə vətəndaş
nəzarəti bir neçə səbəb üzündən
zərərlidir. Belə hesab edilir ki, bu nəzarət
silahlı qüvvələrlə bağlı sirlərin
ortaya çıxmasına səbəb ola bilər».
Azərbaycana
gəldikdə isə hərbi ekspert Cəsur Sümərinli
deyib ki, orduya vətəndaş nəzarətinin tətbiqində
maraqlı olan beynəlxalq təşkilatların bəzi təklifləri
var: «NATO ilə Azərbaycan arasındakı əməkdaşlıq
sənədlərinin əksəriyyətində orduya
demokratik nəzarət mexanizmlərinin tətbiqi zəruri
istiqamət kimi qeyd olunur. Hazırda Azərbaycan və NATO arasında
hazırlanan Müdafiə Təsisatlarının Qurulması
üzrə Tərəfdaşlığın Əməliyyat
Planı (PAP-DİB) demək olar, başdan-başa demokratik nəzarətin
tətbiqinə həsr olunub. Burada qeyd olunur ki, müdafiə
və təhlükəsizlik sahəsində islahatların həyata
keçirilməsi əsasən üç məqsədlə
bağlıdır: birincisi, müdafiə sahəsinə şəffaf
və demokratik nəzarətin tətbiq edilməsi, ikincisi, təhlükəsizlik
siyasətinin inkişafında vətəndaşların
iştirakının təmin olunması,
üçüncüsü, müdafiə sahəsi ilə
bağlı qanunvericiliyin və məhkəmə sahəsinin
düzgün işləməsi. PAP-DİB-də Azərbaycanın
müdafiə sahəsində demokratik institutların
formalaşmasının zəruriliyi qeyd edilir. Bu istiqamətdə
parlamentin orduya nəzarət funksiyasını həyata
keçirməsi istənilir. NATO-da hesab edirlər ki,
müdafiə və təhlükəsizlik sektoru üzərində
demokratik nəzarətin qurulması islahat prosesinin
başlıca sütunudur».
Ekspert
deyir ki, NATO-ya üzv ölkələrin təcrübəsinə
görə, silahlı qüvvələr üzərində
mülki demokratik nəzarətin tətbiq olunması
üçün aşağıdakı addımlar atılmalıdır:
-
müdafiə nazirinin mülki şəxs olması;
-
Müdafiə Nazirliyinin Baş Qərargahdan ayrılması
prosesinin aparılması;
-
Müdafiə Nazirliyinin strateji planlaşdırma ilə məşğul
olan şəxsi heyətinin mülki şəxslərlə
komplektləşdirilməsi;
- parlament nəzarəti
mexanizminin tətbiq olunması;
- icraedici səviyyədə
məhkəmə nəzarəti
və ictimai nəzarət mexanizmlərinin
tətbiqi.
ATƏT təmsilçiləri də hesab edirlər
ki, orduya nəzarət Silahlı Qüvvələrin güclənməsinə,
eləcə də hərbçilərin sosial
rifahının təmin
edilməsinə səbəb
olacaq. İndiyədək ATƏT-in Azərbaycan hakimiyyəti ilə əməkdaşlığında orduya nəzarət məsələləri müzakirə
edilən əsas mövzulardan olub. ATƏT-in təklif etdiyi «Çətir assosiasiyası» konsepsiyası
isə çox sayda hərbyönlü
QHT-nin bir assosiasiyada birləşməsini
nəzərdə tutur.
Bu konsepsiyaya görə,
QHT-lər «Çətir
assosiasiyası» çərçivəsində
arzuladıqları məsələnin
gerçəkləşməsinə nail olmalıdır. Belə ki,
bu qurum ekspertlərin, QHT-lərin
fikirlərini parlamentə
çatdıracaq. Parlamentin müdafiə
və təhlükəsizlik
məsələləri üzrə
daimi komissiyası bu təklifləri qəbul edərək onları müvafiq güc strukturlarına ünvanlayacaq. Beləliklə, parlament komissiyası cəmiyyətlə güc
strukturları arasında
əsas vasitəçi
olacaq.
Avropa Şurasının
Azərbaycanda hərbi
qulluqçuların hüquqlarının
müdafiəsi ilə
bağlı səyləri
də diqqət mərkəzindədir. 2006-cı il aprelin 11-də Avropa Şurası Parlament Assambleyasının
11-ci sessiyasında «Hərbi
qulluqçuların hüquqlarına
riayət olunması haqqında məruzə» təsdiq edilib. Sənəddə Avropa Şurasına
üzv olan bir sıra ölkələrdə,
o cümlədən Azərbaycanda
hərbi qulluqçuların
hüquqlarının müdafiə
olunmasına dair vəziyyətin təhlili
əksini tapıb.
Avropa Şurasına üzv olan bir sıra
ölkələrin mütəxəssisləri
hesab edirlər ki, müdafiə və təhlükəsizlik
sahəsində mövcud
olan problemlərin həlli üçün orduya demokratik nəzarətin tətbiqi zəruridir.
Avropa Hərbi
Assosiasiyalar Təşkilatı
(EUROMİL) Avropanın hərbyönlü
qeyri-hökumət təşkilatlarının
daxil olduğu ən nəhəng hərbyönlü təşkilat
hesab edilir. EUROMİL AŞPA-nın qəbul
etdiyi insan hüquqlarının qorunmasına
dair tövsiyələrin
Avropa Şurası Nazirlər Komitəsi səviyyəsində təsdiq
edilməsinə çalışır.
Ekspertlərin fikrincə, əgər
bu baş versə, onda Avropa Şurasına üzv olan ölkələrin,
o cümlədən Azərbaycanın
qarşısında orduya
nəzarətlə bağlı
konkret öhdəliklərin
qoyulması mümkün
olacaq. Çünki tövsiyələr Nazirlər Komitəsi səviyyəsində qəbul
olunduqdan sonra onlar Azərbaycanın da daxil olduğu
Avropa Şurasının
bütün üzvlərinə
şamil edilmiş olacaq.
Silahlı Qüvvələrə Demokratik
Nəzarət Cenevrə
Mərkəzi (DCAF) dünyada
tanınmış qurumdur. Bu təşkilatın
«Müdafiə təsisatları:
Azərbaycan, Ermənistan,
Gürcüstan və
Moldovanın tələbatlarının
qiymətləndirilməsi və
ölkələr üzrə
təhlillər» kitab-hesabatının
internet versiyasında bildirilir
ki, Azərbaycanın müdafiə sahəsində
demokratikləşmənin çox
zəif getməsi bir sıra problemlərin
ortaya çıxması
ilə müşayiət
olunur. Bu qurumun ekspertlərinin fikrincə,
iki prinsip aydın tanınmalıdır:
xalq bilməlidir ki, əsgərlər onlar üçün çalışırlar, əsgərlər
də bilməlidirlər
ki, onların qulluqları siyasi qərardan irəli gəlir. Ölkə rəsmilərinin dediklərinə görə,
hazırda ordunun ictimaiyyətlə əlaqələrinin
möhkəmlənməsi, Silahlı Qüvvələrə
ictimai nəzarət mexanizmlərinin tətbiq mexanizmlərinin gerçəkləşdirilməsi
imkanları nəzərdən
keçirilir. İctimai fikir
isə ondan ibarətdir ki, silahlı qüvvələrdə
baş verən neqativ hadisələr və hərbi rəhbərliyin bu faktları araşdırmaq
istiqamətində şəffaf
fəaliyyəti zəruridir.
Prosesə mülki dövlət
strukturlarının, qeyri-hökumət
təşkilatlarının və ictimaiyyət nümayəndələrinin azad
şəkildə müdaxiləsinin
təmin olunması lazımdır. Neqativ halların
araşdırılmasına dair nəticələrin elan olunması, xüsusilə bu çərçivədə ordudakı
nizamnamədənkənar halların,
itkilərin sayının
və onların səbəblərinin cəmiyyətə
açıqlanması vacibdir.
Əsas
məqsəd budur: ölkə ictimaiyyətinin
ordu problemlərinin həllinə göstərdiyi
səylərin səviyyəsi
artırılmalıdır. Mülki-hərbi strukturların qarşılıqlı
fəaliyyətinin təmin
olunması, güc strukturlarının cəmiyyət
üçün şəffaflığının
dərəcəsi və
müdafiə qurumlarının
mülki qurumlar qarşısında hesabatlılığının
təmini vacibdir.
Bu gün istər
ölkə ictimaiyyətində,
istərsə də hökumətdə silahlı
qüvvələrdəki islahatlarla
bağlı ictimai məlumatlandırma sisteminin
inkişafı vacib hesab edilir. Bu çərçivədə silahlı
qüvvələrin perspektiv
inkişafını nəzərdə
tutan aydın doktrinal sənədlərin
mövcudluğu qaçılmazdır.
Ayrı-ayrı insanların, xüsusilə
hərbi qulluqçuların
ölkənin müdafiə
və təhlükəsizlik
sahəsinin gələcəyi
ilə bağlı müfəssəl məlumatlara
malik olması, bununla bağlı maarifləndirmə işinin
aparılması vacibdir.
Araşdırmalar göstərir ki, Azərbaycanda silahlı qüvvələrə demokratik
vətəndaş nəzarətinin
tətbiq edilməsi üçün köklü
islahatlar aparılmalı
və bu istiqamətdə Britaniya,
ABŞ, Gürcüstan, Ukrayna
və Türkiyə təcrübəsindən yararlanmalıdır. Hazırkı məqamda Azərbaycanda silahlı qüvvələrə
ictimai nəzarəti həyata keçirməyi
qarşılarına məqsəd
qoymuş QHT birlikləri
formalaşmaqdadır. Müşahidələr göstərir ki,
bu prosesə həm ölkə ictimaiyyəti, həm də rəsmi strukturlar dəstək verir.
Beləliklə, aydın görünür
ki, Azərbaycan üçün orduya nəzarət mexanizmlərinin
formalaşdırılmasında Böyük Britaniya təcrübəsi əsas
istiqamət kimi götürülməli və
buna Türkiyə, Gürcüstan, Ukrayna,
ABŞ və NATO-nun digər
ölkələrinin təcrübələrindən
müsbət məqamlar
əlavə edilməlidir.
Əsas odur ki, yaradılmaqda
olan assosiasiyalar silahlı qüvvələrdə
mövcud olan gerçək problemlərin
həllinə yardımçı
olsunlar, cəmiyyətlə
güc strukturları arasında vasitəçilik
missiyasını yerinə
yetirə bilsinlər.
Cavid
Xalq Cəbhəsi.-
2013.- 12 aprel.- S.10.