Bəxtiyar Vahabzadənin lirikası
Vətən
onun şeirlərində doğulduğu şəhər
anlamında deyil, Bütöv Azərbaycanı əhatə edən
sözdür
Azərbaycan
ədəbiyyatının XX əsrdə yetişdirdiyi
şairlərdən biri də Bəxtiyar Vahabzadədir.
Şair yaradıcılığı boyu həmişə
şeirlərində Vətənini, onun zəhmət
adamlarını, təbiətini, insanların daxili aləmini
tərənnüm edib. Onun şeirlərində
türkçülük, Azərbaycançılıq,
xalqına sədaqət, yurduna bağlılıq qeyd
olunmalı xüsusiyyətlərdir.
Bəxtiyar Vahabzadənin lirikasını üç hissəyə ayırmaq olar: fəlsəfi lirika, məhəbbət lirikası və təbiət lirikası. Fəlsəfi lirika onun poeziyasının əsasını təşkil edir. Bu şeirlərdə şair öz fəlsəfi düşüncəsini oxucularla bölüşür. Onun təbiət lirikası isə nisbətən azdır. Şairin sevgi şeirləri fəlsəfi lirika ilə təbiət şeirləri arasında həm fəlsəfi məzmunu, həm də mənəvi duyğuları ilə ifadə olunan poetik lirikadır.
Bəxtiyarın fəlsəfi və məhəbbət-təbiət şeirlərinin məzmunu müxtəlifdir: vətəndaşlıq hissi ilə yazılan şeirlər, sevgi şeirləri, yurd şeirləri, təəssüratlardan doğan şeirlər, lirik-fəlsəfi şeirlər, kədərli şeirlər, həsrət dolu şeirlər, əlvan şeirlər və s. Şairin lirik-fəlsəfi şeirlərini ideya və məzmunca təhlil etmək məqsədə uyğun olduğundan onların təhlilini də bu istiqamətdə aparmağı düşünürük. Şair «Yaxşı adam» şeirində insan problemini aktual mövzu kimi diqqətə çatdırır. İnsan kimə deyirlər? — bu, şairi düşündürür, oxucudan soruşur:
Yaxşı adam!
Söylə görək
yaxşılığı nədir onun
Xislətini sayma mənə
bir-bir onun!..
Şeirin struktur təhlilini aparmış olsaq, burada insanlığa verilən tərif yaxşı adama verilən məzmunla üst-üstə düşür.
Xeyirlə şər — yol yoldaşı,
Dayanıbdır ömrümüzlə yan-yanaşı.
Hər insanın cövhərini tanımaqçın
Nədir bizə məhək daşı?
Yaxşı adamlığa cavab kimi şair yaddaşa həkk olunan bu misraların sonunda «məslək», «amal», «dil» metaforik-bədii ifadələrini verir. Ümumi nəticə olaraq, şeirin sonunu belə tamamlayır:
Yaxşı adam!
Söylə görək
yaxşılığı nədir onun?
Söylə görək məsləki nə,
eşqi nədir?
Qalan şeylər mənim üçün əfsanədir.
Şeirdən göründüyü kimi,
yaxşı adam olmağın atributları çoxdur. Şair onlardan az da olsa bəhs
edir. Şair özü də yaxşı adam olmaq istəyir. Müəllimlik etdiyi illərdə tələbə
ilə üz-üzə duran vaxtlarda öz obyektivliyini
qorumağa çalışır. Yaxşılıq
etmək şairin şeirində fəlsəfi məzmundadır.
O, bu fəlsəfi kateqoriyanı «Qiymət» poemasında
geniş məzmunda işlədir. Müəllim
üçün yaxşılıq tələbəsini
savadlı görmək uğrunda
çalışmasıdır. «Qiymət»
poemasında bu yöndə şairin düşüncələrini,
özünün müəllim kimi obrazını
yaratdığını görürük.
Bir
gün müəlliməm,
Bir gün şairəm.
Daim bir məcazda
ola bilmərəm, -
deyirsə, sonrakı misralarda o, hər iki sənət arasında
yaxınlıq axtarır:
Müəllimlik
mənim günüm, həyatım,
Şairlik — ən uca duyğularımdır.
Amma poemanın «Son söz»ündən belə
görünür ki, şair müəllimliyini
qazanılmış ikinci sənət hesab edir, öz
şairliyini isə fitrətinin ona verdiyi xüsusiyyət
sayır. O,
şairliyin nə qədər çətin olduğunu fəlsəfi
düşüncələrində də qeyd edir:
Dünyanı
dünyaya göstərən oldun,
Təmizlik
— məsləkin, ucalıq — tanrın,
Xəyanət
bilməmiş sənətin dili,
Ucalıq
eşqi ilə yaşayanların,
Məsləki
düzlükdən od götürməli!
Bəxtiyar Vahabzadə vətəndaş şairdir. O, Vətən dilini hər
cür təsirlərdən qorumağı borcu hesab edir. Vətənin dilində danışmağı ar bilənlərə
qarşı «Ana dili» şeirində kəskin etirazlar edir.
Ey öz
doğma dilində danışmağı ar bilən
Bunu
iftixar bilən
Modalı
ədəbazlar
Qəlbinizi oxşamır qoşmalar, telli sazlar.
Şair ana dilinin hamı üçün işlək
dil olmasını təqdir edir. Onun fikrincə,
xalqını sevən onun dilini də sevməlidir. Ana dili insanın mənəviyyatını ucaldan
başlıca meyardır. Şair
üçün mənəviyyatlı olmaq insanın
içindən gələn hissləri ilə
bağlıdır. O, insanın mənəvi problemləri
içində mənəviyyatsızlığı önə
çəkir:
İnsanı
tez yorar düşüncələr də,
Verib nəfəsini dərd udar insan.
Özündən
başqası olmayan yerdə,
İnsan olduğunu unudar insan.
Şeirdə şairin lirik «mən»i öz «qəhrəmanı»
ilə üz-üzədir. Şairin lirik «mən»i
öz fəlsəfi düşüncələri ilə onu tərbiyə
etmək istəyir. Şairin lirik «mən»i öz «qəhrəmanlarına»
— dostlarına müraciətlə deyir:
Dostların
qəlbidir yurdum, məskənim,
Ürəkdə bir nisgil gərək olmasın.
Sağlığım
bir yana, a dostlar, mənim,
Soyuq məzarım da heç tək olmasın.
Şairin lirik «mən»i həmişə
axtarışdadır. «Dağda şəlalə kimi» şeirində də onun
lirik «mən»i şairi düşündürən
bütün suallara cavab axtarır: «Heç üzə
çıxarmı çalxalanmasa ümman?»,
«Kədərdəki nəşəni, şövqü
anlamayanlar, Həyatın nəşəsindən, fərəhindən
nə anlar?» misralarını tamamlayaraq şair
yaşamağın yanmaq olduğunu demək istəyir. Bütün bu narahatlıqlara baxmayaraq, şairin
lirik «mən»i nikbindir. O, öz şeirini uca zirvələrə
qaldırmaq istəyir. Bu istək şeirdə belə ifadə
olunur:
Bir rəngi
yox, göylərin min rəngini sevirəm,
Bir gülü yox, güllərin çələngini
sevirəm.
Mən
çıxmağa təpə yox, uca dağ istəyirəm,
Həyatı
həyat kimi yaşamaq istəyirəm,
Yaşamaq
istəyirəm!
Şeirdə fəlsəfi lirika ilə vətəndaşlıq
ruhu bir ahəngdə birləşib. Şeirin sonundakı
«yaşamaq istəyirəm» nidası onun nəyin uğrunda
yaşamaq istəməsini üzə çıxarır.
Bunlar əsl həyat uğrunda bəşəri
düşüncələr olub, həyatın mənasını
tapmaq arzusunda olan şairin poetik axtarışlarıdır.
Bəxtiyar Vahabzadənin yaradıcılığında
Vətən mövzusu aparıcı xətlə inkişaf etməkdədir. Vətən
onun şeirlərində doğulduğu şəhər
anlamında deyil, Bütöv Azərbaycanı əhatə edən
sözdür.
«Vətəndən-Vətənə» şeirində isə
şairin Vətən duyğuları ana torpağa
bağlı olub, o taylı-bu taylı Azərbaycanı nəzərdə
tutur.
Arazın
bu
tayı Vətənim,
o
tayı Vətənim.
Vətəni görməyə amanım yox mənim.
Vətən
duyğusu başqa bir şeirdə də öz əksini
tapır:
Bu qəmim,
bu dərdim dağlardan ağırdı,
Arazın suyuna qarışıb axıram.
Füzuli
həsrətlə qürbətdən Vətənə
baxırdı,
Mən isə:
Vətəndən — Vətənə baxıram.
Şair Vətənin
müqəddəsliyini başqa bir şeirində də yada
salır: Vətən qeyrətini çəkməyənlərin
oğul adlanmamasını yazır:
Vətən
qeyrətini çəkməyən oğul,
Həm
özünə yükdür, həm özgəsinə,
Bu dildə
dərs deyib, qazandığın pul,
Yediyin
çörək də haramdır sənə!
Yaxud:
Vətənin
dilinə gərəksiz deyən
Vətənin özünü necə sevir bəs?
Şairin şeirlərində «Vətən» sözü
Vətən dilinin sinonimidir. Şairin dil
haqqında dediyi sözlər də mənalıdır. «Mənim anam» şeirində o, dil haqqında
düşüncələrini verir.
Bu dil ilə
tanımışam
Həm
sevinci,
Həm də
qəmi:
Bu dil ilə
yaratmışam
Hər
şeirimi
Hər nəğməmi!
Şairin lirikasında ana mövzusu həmişə
öndə olub. «Ana haqqında şeirlər» silsiləsindən «An — min
il» şeirini qısa təhlil etsək, bu
təhlilin poetik misraların qabağında sönük
olduğu görünər. Ana itkisi ağır
kədərdir. Bu kədərin şairin
duyğularında izah olunması övlad üçün
ağırdır. Amma şair bunu
bacardı. Bu hissiyat nəşədən
sonrakı kədərin qəmlər əlində əsir
olmasının nəticəsidir.
Anamın
ölümündən,
Bir an keçib,
ancaq o,
Daş
olub insan ikən,
Öz-özünü
danıbdır
Bircə
anda
o bizdən
Min il aralanıbdır.
Bu silsilənin «Zaman» hissəsində şair
insanların vaxta biganəliyindən şikayətlənir,
«zaman» məfhumunun insanlar üçün hələ itmədiyini
yada salır.
Nədən məzarlıqda vaxt düşür yada?
Demə o
burda da, burda da varmış!
Ölülər
məskəni — məzarlıqda da
Zaman, qədəm-qədəm
addımlayırmış.
Zaman haqqında şairin düşüncələri
müxtəlifdir. O, gah zamanın insanlar tərəfindən
uydurulduğunu, gah da zamanın mücərrədliyini deyir. Burada şairin zaman düşüncəsi
özü mürəkkəbləşən bir
anlayışdır.
Yurd sevgisi də həmişə şair
yaradıcılığında uca zirvəyə qalxıb. Bütün
şairlərin yaradıcılığında
doğulduğu torpağa ithaf olunan şeirlər olur. Bu şeirlər əksər hallarda lirik məzmun
daşıyır. Bəxtiyar Vahabzadənin
doğulduğu Şəkiyə ithaf etdiyi şeirlər isə
fəlsəfi lirikanın məhsuludur. Yəni
bu şeirlərdə yüksək poetik dillə
yanaşı, fəlsəfi lirika da var. Şair fəlsəfənin
dili ilə Şəki haqqında düşüncələrini
oxucu ilə bölür. «Şəki»
şeiri yüksək fəlsəfi lirikanın bariz nümunəsidir.
Mən sənin
qoynunda gəldim cahana,
Məni bəxş elədin Azərbaycana.
Həmişə
mən sənin həndəvərində
uçan
bir quşam,
Bir eldə
doğulub xoşbəxtəm ki,
Böyük bir Vətənə oğul olmuşam.
Yurd sevgisi «Ata yurdu» şeirində açıq şəkildə
qorunur. Şair bu şeirdə doğulduğu «Yuxarı
baş» məhləsindəki bir gözlü ata evini yurd
sevgisinin məskəni edir.
Şəkidə
məhlə var nə qədər desən,
Gəldim
bu dünyaya
«Yuxarı
baş»da
Bir
göz evimizdə nə desən vardı,
Taxça aşağıda, buxarı başda.
Çıxdı
ahıllığım o evdən çölə
Amma uşaqlığım yuxarı başda.
İndi mən
həsrətəm ata yurduna,
Odu ürəkdədir,
buxarı başda!
Sanki bu şeir ilə şair Şəki
memarlığının özünəməxsus xüsusiyyətlərindən
danışır. Amma ata yurdundakı memarlıq nişanələrinə
öz nisgilini qatır. Şeirdə
şair təzad yaradır. O, öz
ahıllığı ilə uşaqlığını ata
yurdunda görüşdürür.
Bəxtiyarın fəlsəfi lirikası «Piyada-sərnişin»
şeirində də qorunur. Şair ömürdən
keçən illəri fəlsəfi dillə mənalandırır.
Bu fəlsəfi lirika oxucunu
düşündürəndir. Onu
özünə hesabat verməyə çağırır.
Şeirdə «yol» semantik məzmundan savayı, məcazi
mənalarda da işlənir. Yol — mənzil
başına aparır, yol zirvəyə aparır, yol —
ömrün sonuna aparır.
Sərnişin
yol getdi, yoldan xəbərsiz,
Bilmədi bu yolda kələ-kötür var.
Ancaq
piyadanın, xəbər-ətərsiz
Alnında iz açdı getdiyi yollar.
Şair də haqq yolunun yolçusudur. Özünün dediyi kimi:
Ömür
yollarında «rahat» gedənlər -
Zirvələr başına ucala bilməz.
Təkərlər
üstündə diyirlənənlər,
Çatdığı mənzildə bənd ala bilməz.
Bəxtiyar şeirində yuxu psixoloji yük
daşıyır. Allahın yuxusu, insanın yuxusu, yuxunun
sonu olurmu? Bu kimi suallara şair cavab
axtarır. «O nədir?» şeirində
yuxunun bir çox semantik simvolları açılır. Şair «Dünya ulu tanrının yuxusudur» deyir.
Qlobal mənada şairin düşüncəsində
dünya yatır. Onun oyanması üçün
şair lirik ricət edir:
Onun da
insan kimi
var
olsaydı gözləri,
tərpənərdi yerindən,
çıxardı məhvərindən.
Tanrının
da yuxusu
Dağılardı o zaman.
Tanrının yuxusu gəlir, dünya yatır. Ona görə də Şər
Xeyirə üstün gəlir. Şeirdə də
bu fəlsəfəni görmək olar. Bu fikrin
antitezasını irəli sürmək olar: Tanrı Xeyirin tərəfindədir.
Şair poetik lövhələrlə tanrı haqqında bədii
düşüncələrini oxucuya çatdırır…
Ramil Əliyev,
filologiya üzrə elmlər doktoru
Xalq Cəbhəsi.-
2013.- 17 aprel.- S.14.