Yeraltı «duz saray»ında
«konsert»
Əli Şamil:
«Aydın Çobanoğlu tələbə
yataqxanasının otaqlarında bizə konsertlər verərdi»
Tanınmış aşıq Aydın Çobanoğlu 1951-ci ildə
Tovuzun Əlimərdanlı
kəndində anadan olub. Keçmiş SSRİ-də keçirilən
ümumittifaq və beynəlxalq tədbirlərdə
iştirak edib. Aşıqlar Birliyinin nəzdində
qızlardan ibarət
«İncəgülü» aşıqlar
ansamblını yaradıb.
Hüseyn Arifin vaxtında
Aşıqlar Birliyinin
sədr müavini olub. 1993-cü il martın 23-də vəfat edib. Tanınmış araşdırmaçı Əli Şamilin Aydın Çobanoğlu ilə bağlı xatirələri var. O, bildirir
ki, Aydın Çobanoğlunu tələbəlik
illərindən — Azərbaycan
Dövlət Universitetinin
jurnalistika fakültəsində
oxuduğu illərdən
(1968-73) tanıyırdı: «Çox maraqlı yoldaşlığımız və
dostluğumuz var idi. O, Tovuzda, mən Göyçədə
doğulub boya-başa
çatmışdıq. Hər
ikimiz Bakıya ali təhsil
arxasınca gəlmişdik.
Hər ikimizin doğulduğumuz bölgə sazı-sözü
ilə ilə məşhur idi. Göyçəli aşıqların
bir çoxu Ermənistanın rəsmi
dairələrinin aşıq
sənətinə diqqət
yetirmədikləri üçün
Azərbaycanın Gəncə,
Tovuz, Qazax və s. bölgələrinə
köçüb orada
yaşayır və aşıqlıq edirdilər.
Bizi saza — aşıq musiqisinə sevgimiz yaxınlaşdırmışdı. Aydın yataqxana otaqlarında bizə konsertlər verərdi. Biz onun dinləyiciləri olmaqla yanaşı, həm də tənqidçiləri rolunu
oynayırdıq. Pulsuz-parasız dinlədiyimiz, zövq aldığımız bu konsertlərə görə
Aydını və onun kimi gəncləri
alqışlamaqla yanaşı,
yerli-yersiz irad tutmalarımız da olurdu. Əslində bu iradlarımız
aşıq sənəti
haqqında bilgimizin çoxluğundan deyil, özümüzü göstərmək
istəyimizdən, doğrultmaq
iddiamızdan irəli
gəlirdi. Aydın isə
çox vaxt bilgisizliyimizi, yanlışlığımızı
üzə vurmadan saz çalır və arada bir
də izahatlar verirdi.
Beləcə, Aydının çaldığı
saz havalarını dinləyərək unversiteti
bitirdim. 1973-cü ildə məni təyinatla «Şərq qapısı» qəzetində
işləməyə göndərdilər.
Beləcə, Aydınla bir
müddət görüşə
bilmədik. Ancaq mən
onun sorağını
eşidirdim.
Bir zaman saz həvəskarı kimi tanıdığımız,
radio-televiziyada çıxışını
təşkil edə bilmədiyimizə görə
özümüzü onun
yanında xəcalətli
hiss etdiyimiz Aydın Çobanoğlunu ara-sıra
ekranda görür, efirdə çaldığı
saz havalarını dinləyirdik».
İllər keçir, Aydın
Çobanoğlu respublikada
istedadlı aşıq
kimi tanınmağa başlayır: «O, artıq
peşəkar bir aşıq kimi respublikada məşhurlaşmışdı.
Bir gün Aydının məni axtardığını
eşitdim. Sevincək gedib
görüşdüm. Azərbaycan
SSR Mədəniyyət Nazirliyinin
xəttilə Naxçıvana
konsert verməyə gəlmişdilər. Aydın Çobanoğlunu
münasib yerdə qonaq etdik.
Aydıngil axşamlar konsert verirdilər, gündüzlər
isə onları Naxçıvanın maraqlı
yerlərinə gəzməyə
aparırdıq. Belə yerlərdən biri
olan Duz mədəninə də apardıq. Mədənçilər dağı dələrək
duz laylarındakı daş duzları çıxararaq yerin
1200-1300 metr dərinliyinədək
irəliləmişdilər. Mədənin dərinliklərində bəzi yerlərdə kiçik gölməçələr
yaranmışdı. Bu
gölməçələr yağış-qar sularının
torpaq və daş duz laylarından
sızaraq tunellərə
çatmasından əmələ
gəlmişdi. Gölməçələrin
içərisinə alüminium
atanda ağ,
mis atanda qırmızı, dəmir
atanda başqa bir rəngdə maraqlı və olduqça cəlbedici kristallar yaranırdı. Aydın isə romantik bir insan olduğundan
kristalları gördükdə
təbiətin yaratdıqlarına
heyranlıqla tamaşa
etməklə kifayətlənmədi,
onlardan nümunələr
götürərək Bakıya
gətirdi. Havada temperatur
35-40 dərəcə olsa
da, mədən olduqca sərin idi. Duz Mədənlərinin içərisində havanın
temperaturu yayın ən isti günlərində
də, qışın
soyuğunda da 16-18 dərəcə olur.
Buranın başqa bir qəribəliyi isə o idi ki, xiyar 1000-1200 metr dərinlikdə kəsildikdə belə, qoxusu qapının ağzında hiss edildiyi halda, qızardılan kolbasanın və başqa yeməklərin qoxusunu duz özünə
elə çəkirdi
ki, 4-5 metrlikdə belə qoxu hiss edilmirdi. Yeraltı «Duz saray»ında bizə bələdçilik
edən mədənin
baş mühəndisi,
ailəvi dostumuz Elman Fətiyev Aydına bu mədən haqda məlumat verdi. O, duz
mədənində işləyənlərin
bir sıra xəstəliklərə tutulmadığından,
burada astma və başqa nəfəs yolları xəstəliklərinin müalicəsi
üçün xəstəxana
açıldığından, hətta balaca duz gölməçələrinin
də dəri xəstəlikləri üçün
müalicəvi əhəmiyyəti
olduğundan, buraya müalicə olunmaq üçün SSRİ-nin
hər yerindən xəstələr gəldiyindən,
minlərlə insanın
isə növbəyə
yazıldığından söz
açdı. Eşitdiklərindən
cuşa gələn Aydın bəy dedi: «Məni elə həvəsləndirdiniz
ki, oxumağım gəldi. Burada oxumaq istəyirəm,
görüm səsimə
necə təsir edəcək». Yeraltı «duz
saray»ında «konsert» başladı. Aydın və
aşıq yoldaşları
oxuduqca həvəslənir,
mədənin sərin
havasının onlara xoş təsir bağışladığını deyirdilər. Bir azdan
ətrafımız adamla
doldu. Bizim olduğumuz şaxtada
saz səsi eşidən fəhlələr
işi dayandıraraq buraya toplaşmışdılar.
Dinləyicinin çoxaldığını gördükdə aşıqlar
daha da ilhamlandılar.
Bir saatdan çox fəhlə və mühəndisləri işdən
ayırdıq. Direktor Abdulla da şaxtaya gəldi. Düşündüm ki, işə
mane olduğumuza görə
qanı qaralacaq.
Ancaq əksinə oldu. O da həvəslə dinlədi və ayrılanda zarafatla dedi: «Mən istəsəydim də işçilərim üçün
belə bir istirahət təşkil edə bilməzdim. İndiyə
kimi belə bir konsert təşkil
etmək heç ağlımıza da gəlməmişdi. Bu hadisə çox yaddaqalan oldu»".
Ə.Şamil bildirir ki, Aydın Çobanoğlu bir sənətkar kimi dinləyiciləri ilə tez ünsiyyət
qururdu, həm də həmsöhbətlərinin
qəlbinə tez yol tapa bilirdi:
«Xüsusən şair
Hüseyn Arif haqqında söylədiklərini
dinləyənlər gözləri
yaşarıncaya qədər
gülürdülər. Bu söhbətləri Hüseyin
Arifin yanında etdikdə o, özü də inciməzdi. Bilmək olmurdu, söylədiklərinin
hansı Hüseyin Arifin başına gəlib, hansını Aydın özündən
quraşdırır. Bəlkə də
olmuş kiçik bir hadisəyə Aydın bəyin gözəl bəzək vurması nəticəsində
lətifələr belə
şirin alınırdı.
Şəxsən mənim diqqət
yetirmədiyim onlarla hadisədən Aydının
gülüş doğuracaq
lətifələr yaratdığının
şahidi olmuşdum.
Aydın
təkcə ailəsini
dolandırmaq üçün
aşıqlıq etmirdi.
O, bu sənətə
həyatının mənası
kimi baxırdı. Həm də xalqına vətənpərvərlik ruhu
aşılamağa çalışırdı.
Aydın
böyük audutoriyalarda
belə milli şüuru oyada bilirdi. Sovet hökumətinin yasaqlarına baxmayaraq, o, Azərbaycanın əsarətdən
qurtarmasını, «o tay»,
«bu tay» sözünün aradan qaldırılmasını, Azərbaycanın
birləşəcəyinə inamını eyhamla dinləyicisinə çatdıra
bilirdi. 1988-ci ildə başlayan xalq hərəkatında Aydın Çobanoğlu sazı, sözü və əməliylə öndə oldu. Bir hadisə heç vaxt yadımdan çıxmır. Bakıda keçirilən
mitinqlərdən birinin
səhərisi günü
Aydın bəy məni də götürüb restorana getdi. Orada xeyli adam
vardı. Aydın bəyin təşəbbüsü
və təşkilatçılığıyla
buraya milli, vətənpərvər, ictimai
iaşə işçiləri
yığılmışdılar. Onların əksəriyyəti Aydını
tanıyırdılar. Mən isə onları birinci dəfə görürdüm. Şəxsi maşını
olduğundan və peşəsilə bağlı
rayonlara, kəndlərə
tez-tez getdiyindən, bölgələrdə daha
çox insan tanıdığından Aydın
Xalq Cəbhəsinin fəal təbliğatçısına
və təşkilatçısına
çevrilmişdi. O, bir növ canlı
körpüyə çevrilmişdi.
Mən Naxçıvanda yaşasam
da, Aydın Çobanoğlu və onun kimi fəalların
sayəsində bölgələrimizdəki
milli azadlıq hərəkatı fəallarını
qiyabi də olsa tanıyır, lazım gələndə
birbaşa onlara müraciət edə bilirdim. Həmin gərgin və
ağır günlərdə
Aydın bəy böyük cəsarətlə
bütün məclislərdə
həm şeirləri
ilə, həm də sazı ilə milli azadlıq hərəkatını
təbliğ edirdi.
Onun ölümü də vətənpərvərliyindən — millətinə, vətəninə
sevgisindən oldu.
Vətən üçün
kiçicik bir iş görənə də böyük məhəbbəti olan, onlara bacardığı qədər yardım etməyə can atan Aydın Çobanoğlu yol kənarında durmuş «əsgərlər»i
mənzilə vaxtında
çatdırmaq üçün
onları maşınına
əyləşdirib. Sən demə,
insanların həssaslaşmasından,
Vətəni qoruyan əsgərlərə məhəbbətinin
artmasından istifadə
etməyi düşünənlər
də varmış.
Onlar əsgər paltarı geyərək bu paltarla diqqəti cəlb etmiş, Aydın Çobanoğlunun
maşınına əyləşərək
onu yoldan-izdən uzaq bir yerə
aparmışlar.
Maşını aparıb dəyər-dəyməzinə
satmaq həvəsilə
gənc bir sənətkarı, coşğun
bir vətəndaşı
öldürmüşdülər. Aydının
öldürülməsi bir
zərbə idisə,
Azərbaycan əsgəri
geyimilə cinayət törədilməsi də
vətənsevərlərə bir zərbə oldu…»
Uğur
Xalq Cəbhəsi.-
2013.- 19 aprel.- S.14.