Hüquqi dövlətdə insan haqları
Bu sahədə BMT-nin
nəzarətedici funksiyası
İnsan
hüquq və azadlıqları təkcə ölkədaxili
problem olmaqdan çıxdığından və beynəlxalq
məsələyə çevrildiyindən, onun qorunması
beynəlxalq təşkilatların və milli hüquqi
dövlətlərin birgə işinə çevrilir.
İnsan hüquqlarının müdafiəsi sahəsində
dövlətlərin öz öhdəliklərini yerinə
yetirmək üçün beynəlxalq nəzarət sistemi
yaradılmışdır. Beynəlxalq nəzarətin
funksiyaları getdikcə genişlənir, bu nəzarətin bəzi
forma və metodları dövlətlərin daxili təcrübəsindən
istifadə edilərək tətbiq olunur. Beynəlxalq nəzarətin
formaları insan hüquqlarının pozulmasının
xarakterindən asılı olub, BMT-nin nizamnaməsi, qərar və
qətnamələrilə müəyyənləşir. Bu nəzarət
universal və regional xarakter kəsb edir.
1946-cı
ildə BMT-də İnsan Hüquqları üzrə Komissiya
yaradıldı. Komissiyaya əvvəlcə 18, sonra 53 dövlət
daxil edildi. BMT-nin insan hüquqları üzrə Komissiyası
toplantı keçirir və müxtəlif səpkili məruzələr
və tövsiyələr hazırlayır. Bura
aşağıdakılar daxildir: insan hüquqları üzrə
beynəlxalq Bill; vətəndaş azadlıqları,
qadınların vəziyyəti, informasiya azadlığı və
s. haqqında beynəlxalq bəyannamələr və
konvensiyalar; milli azlıqların hüquqlarının
müdafiəsi; irqi, cinsi əlamətlərə, dil və
dinə görə ayrı-seçkiliyin aradan
qaldırılması; insan hüquq və azadlıqlarına
aid bütün məsələlər.
İnsan
Hüquqları üzrə Komissiyanın funksiyaları olduqca
müxtəlif və geniş şaxəlidir. Bu funksiyalar insan
hüquqları sahəsində problemlərin meydana gəlməsilə
əlaqədar dövlətlərarası münasibətlərin
inkişafı ilə bağlı olaraq getdikcə də
genişlənir. Komissiya insan hüquqlarının kütləvi
halda pozulması, təcavüz aktları zamanı
işğal olunmuş ərazilərdə dinc əhali ilə
amansız rəftar, aparteid irqi ayrı-seçkiliklə əlaqədar
hüquq pozuntularını öyrənən xüsusi orqanlar
tərtib edir. İnsan Hüquqları üzrə Komissiyada
CAR, İsrail, Ermənistanla əlaqədar hüquq
pozuntuları öyrənilmiş, qərar və qətnamələr
verilmişdir. BMT Komissiyasının Çili, İraq,
Salvador, Haiti və s. ölkələr üzrə məruzəçiləri
çıxış etmiş, insan hüquqlarının vəziyyətinə
nəzarət etmişlər.
Komissiya
insan hüquqlarının pozulmasının
qurbanlarının xüsusi kateqoriyalarının müdafiəsi
üçün xüsusi məruzəçilər təyin
etmişdir. 1986-cı ildə dözümsüzlüyün
bütün formalarının ləğv edilməsi, dini və
etiqad ayrı-seçkiliyinin aradan qaldırılması
haqqında Bəyannaməni həyata keçirmək məsələsi
üzrə xüsusi məruzəçi təsisatı
yaradılmışdır. 1990-cı ildə uşaq alveri,
uşaq fahişəliyi və uşaq pornoqrafiyası və s.
məsələlər üzrə xüsusi məruzəçi
təyin edildi. BMT Komissiyada məruzəçilərin
sayı il-ildən artır. Problemlər yarandıqca,
onların sayı da çoxalır.
BMT-nin
nəzarətçi orqanları insan haqları sahəsində
dövlətlərin bütün qarşılıqlı
münasibətləri sistemində öz fəaliyyətini
daha da gücləndirir. Təəssüf ki, BMT-nin nəzarətedici
funksiyasının təkmilləşməyə ciddi
ehtiyacı vardır. Belə ki, BMT-nin insan hüquqları
üzrə nəzarətedici orqanlarının fəaliyyətində
paralelizm özünü göstərir. BMT-nin qərar və
qətnamələri yerinə yetirilmir, məcburi tədbirlər
görülmür, böhranlı və münaqişəli vəziyyətlərə
müdaxilə edilmir. Buna misal olaraq BMT-nin Ermənistan
qoşunlarının işğal olunmuş Azərbaycan
torpaqlarından qeyd-şərtsiz çıxarılması
haqqında dörd qətnaməsinin təsirsiz
qalmasını göstərmək olar.
BMT-nin
nəzarətedici orqanlarının yenidən qurulması,
«böhranlı və münaqişəli şəraitdə
tez, səmərəli və qəti hərəkətlərin
edilməsi zərurəti meydana çıxır. 1990-cı
ildə bu məsələ ilə əlaqədar olaraq Vyana
şəhərində BMT-nin Baş Assambleyası İnsan
Hüquqlarına dair Ümumdünya Konfransının
keçirilməsi haqqında qərar qəbul etdi. Bunun məqsədlərindən
biri BMT-nin təsir mexanizminin fəaliyyət metodlarının
səmərəliliyini artırmaq, BMT-nin İnsan
hüquqları üzrə Ali Komissarı vəzifəsini təsis
etmək idi.
1993-cü
il dekabrın 20-də İnsan Hüquqları üzrə Ali Komissar
vəzifəsi təsis edildi. Təəssüf ki, Baş
Assambleya BMT-nin insan hüquqları sahəsində
bütün fəaliyyətini əlaqələndirən Ali
Komissara geniş səlahiyyətlər vermədi. BMT-nin insan
hüquq və azadlıqlarının kütləvi və
kobud pozulmasının qarşısını ciddi surətdə
almalıdır, çünki bu cür pozuntular sülhə,
beynəlxalq təhlükəsizliyə təhlükə
yaradır, beynəlxalq cinayət əməlinə
çevrilir. Bunun üçün BMT-nin Təhlükəsizlik
Şurasının qərarı əsasında zəruri
hallarda silahlı qüvvə tətbiq etmək səlahiyyətindən
istifadə etməlidir.
V.A.Kartaşkin
«İnsan hüquqları beynəlxalq və dövlətdaxili
hüquqda» kitabında humanitar müdaxilə
anlayışının mahiyyətini göstərmişdir.
Beynəlxalq hüquq elmində və beynəlxalq təcrübədə
insanın hüquq və azadlıqlarının cinayətkarcasına
pozulması hallarının aradan qaldırılması
üçün müəyyən şərtlər gözlənilməklə
digər dövlətlər tərəfindən məcburiyyət
tədbirlərinin tətbiqi, başqa sözlə, humanitar
müdaxiləyə yol verilməsi zərurəti
aşağıdakı hallarda mümkündür: insan
hüquqlarının kobud şəkildə pozulmasının
qarşısı alınmaz olduqda, yaxud artıq baş verdikdə;
mümkün olan başqa dinc vasitələr səmərəsiz
olduqda; insan hüquqlarının kobud şəkildə
pozulmasına son qoyulmasına dair dövlətə ultimatum
verilmiş olduqda; vaxt icazə verirsə. Humanitar müdaxilə
gedişində əldə olunacaq məqsədlər barəsində
BMT-nin Təhlükəsizlik Şurasına məlumat verilməlidir.
Humanitar müdaxilə BMT-nin Təhlükəsizlik
Şurasının fəaliyyətsizliyi hallarında tətbiq
oluna bilər, mümkün olan hallarda dövlətin
özündən onun ərazisinə humanitar müdaxilə missiyasını
həyata keçirən qoşun növünün yeridilməsinə
dəvət alınmalıdır; humanitar müdaxilə ancaq
insan hüquqlarının kobud və kütləvi
pozulmasının qarşısını almaq məqsədini
güdməlidir, dövlətin digər maraqlarına xidmət
etməməlidir; gücün tətbiqi dövlətin siyasi
statusunun, yaxud da sosial-iqtisadi quruluşunun dəyişdirilməsi,
hökumətin devrilməsi məqsədini güdməlidir;
humanitar müdaxilənin gedişində ordunun məhdud
kontingentindən istifadə edilməli, bu kontingent ancaq məqsədin
əldə edilməsi miqyasında tətbiq olunmalıdır;
hərbi qüvvələr ancaq məhdud zamanda tətbiq edilməli,
müdaxilə məqsədləri əldə edilən kimi
ölkəni tərk etməlidir.
Hüquqi
dövlətdə insan hüquqlarının müdafiəsi əsas
beynəlxalq-hüquqi aktlar — İnsan Hüquqları
Haqqında Ümumi Bəyannamə (1948), BMT-nin Baş Məclisi
tərəfindən 1966-cı ildə qəbul olunmuş
Mülki və Siyasi Hüquqlar haqqında Beynəlxalq Pakt,
işgəncələrin və qeyri-insani, yaxud ləyaqəti
alçaldan rəftar və ya cəza növlərinə
qarşı Konvensiya (1984), hüquq qaydasının
saxlanması üzrə vəzifəli şəxslərin
davranış məcəlləsi (1979) və digər sənədlər
öz əksini tapmışdır.
Azərbaycanın
müxtəlif vaxtlarda qoşulduğu beynəlxalq-hüquqi
aktların əsas müddəaları Azərbaycan
Respublikasının 1995-ci il Konstitusiyasında təsbit
olunmuşdur. Azərbaycan Respublikası Konstitusiyasının
ikinci bölməsinin «Əsas insan və vətəndaş
hüquqları və azadlıqları adlanan
üçüncü fəsil implementasiya prosesi — beynəlxalq
hüquq normalarının dövlətdaxili hüquq
normalarına daxil edilməsi» əsasında şəxsiyyətin
əsas hüquqlarının məzmununu açır.
Öz
növbəsində, Azərbaycan Respublikası
Konstitusiyasının şəxsiyyət hüquq və
azadlıqlarına aid bütün müddəaları Azərbaycan
Respublikası Cinayət-Prosessual Məcəlləsinin «Cinayət
mühakimə icraatının vəzifələri, əsas
prinsipləri və şərtləri» adlı
üçüncü fəslində bu və ya digər dərəcədə
öz əksini tapmışdır. Qeyd etmək
lazımdır ki, cinayət mühakimə icraatı zamanı
toxunulan şəxsiyyət hüquqlarına dair beynəlxalq
normaların hamısı Azərbaycanın cinayət-prosessual
qanunvericiliyində tam şəkildə təsbit olunmayıb.
Azərbaycan
Respublikası Konstitusiyasının 25-ci maddəsi («Bərabərlik
hüququ») aşağıdakı müddəalardan ibarətdir:
a)
hamı qanun və məhkəmə qarşısında bərabərdir;
b)
kişi ilə qadının eyni hüquqları və
azadlıqları vardır;
c)
dövlət milliyyətindən, dinindən, dilindən,
cinsindən, mənşəyindən, əmlak vəziyyətindən,
qulluq mövqeyindən, əqidəsindən, siyasi partiyalara, həmkarlar
ittifaqlarına və digər ictimai birliklərə mənsubiyyətindən
asılı olmayaraq hər kəsin hüquq və
azadlıqlarının bərabərliyinə təminat verir.
İnsan və vətəndaş hüquqlarını və
azadlıqlarını irqi, milli, dini, dili, cinsi, mənşəyi,
əqidəsi, siyasi və sosial mənsubiyyətə görə
məhdudlaşdırmaq qadağandır.
İnsan
hüquqları haqqında beynəlxalq müqavilələri təfsir
edərkən təfsirin digər üsulları ilə müqayisədə
teleoloji təfsir ön plana çəkilir, yəni müqavilənin
obyekt və məqsədinə — insan hüquqlarının səmərəli
müdafiəsinə həlledici əhəmiyyət verir,
başqa sözlə, insan hüquqlarının səmərəli
müdafiəsi həmin hüquqlara dövlət tərəfindən
əməl olunub-olunmamasını müəyyənləşdirməyin
başlıca meyarı kimi çıxış edir. Belə
demək olar ki, insan hüquqları sahəsində beynəlxalq
sazişlərin təfsirinin əsasında səmərəlilik
prinsipi dayanır.
İnsan
hüquqlarının müdafiəsinə BMT ciddi nəzarət
edir. BMT-nin üzvü kimi Azərbaycan Respublikası insan
hüquq və azadlıqlarının müdafiəsi sahəsində
BMT qarşısındakı öhdəlikləri yerinə
yetirir, bərabərlik və azadlıq hüququnu həyata
keçirən hüquqi dövlət quruculuğu yolu ilə
inamla irəliləyir.
Oktay
Xalq Cəbhəsi.- 2013.- 19 aprel.-
S.11.